Gå til innhold

Lading batteri F10


duglas
 Share

Anbefalte innlegg

Har satt på laderen i garasjen for å vedlikeholdslade batteriet.Har aldrig hatt noen feilmeldinger eller lignende på batteriet.

Skal bare toppe det før vinteren. Det er på 12.4volt nå før lading.

Det jeg er litt usikker på er min lader som er en gammel bosch 1208.Har ikke brukt denne på flere år og tror kansje den er for kraftig siden den har to instillinger en low og en high.På nettet fant jeg en beskrivelse fra bosch der der står at på high så lader den batterier opp til 120 Ah og på low 10-50 Ah batterier ladespenning  er på 8A . er dette for kraftig lading slik at batteriet kan gå i stykker ?

 

Er det noen fare med å bruke denne laderen?

 

Koblet laderen på pungtene i motor rommet uten å koble fra noe er dette riktig?

 

Når den står på low star det at det er til batterier opp til 50Ah så jeg satt den på High som er for batterier opp tul 120Ah

Endret av duglas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var liten vits å lade ved 12,4 volt. Maks volt på ett oppladet batteri er 12.66 volt ved 20 grader.

 

Men du bør nok heller investere i en smart lader, enn å bruke den gamle typen lader. Da den gamle typen bare kjører på med så mye strøm hele tiden, og da risikerer du å koke batteri i stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

velger å ikke starte ny tråd så spør her:

Jeg har nettopp kjøpt en 2011 mod F11 520d og nå har den, ila desember, vært på 6 langkjøringer over 2 timer og selv etter disse har webasto ikke startet pga lav batt.spenning. Nå i stad, i 3minusgrader, målte jeg knapt 11 volt over polene på batteriet og har satt på lader. Lada sist nå på tirsdag som var. 

Lurer på om batteriet kan være modent for utskiftning?

Noen som har satt i AGM batterier fra Biltema?

Haddde ett slikt i forrige bilen og ingen problemer med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, largund skrev:

velger å ikke starte ny tråd så spør her:

Jeg har nettopp kjøpt en 2011 mod F11 520d og nå har den, ila desember, vært på 6 langkjøringer over 2 timer og selv etter disse har webasto ikke startet pga lav batt.spenning. Nå i stad, i 3minusgrader, målte jeg knapt 11 volt over polene på batteriet og har satt på lader. Lada sist nå på tirsdag som var. 

Lurer på om batteriet kan være modent for utskiftning?

Noen som har satt i AGM batterier fra Biltema?

Haddde ett slikt i forrige bilen og ingen problemer med det. 

Generelt ville jeg stilt spørsmålstegn til hvorfor man ønsker å putte inn et billig batteri i en premium bil. Batteriet er såvidt essensielt i en moderne strømsulten bil, spesielt når Webasto er på plass også. Få deg et skikkelig batteri, koster bare noen hundrelapper mer, du har åpenbart et batteri som er modent for utskiftning, kulda kommer til helgen...

Man må også programmere inn den nye batteri ved en annen størrelse, ellers blir ladingen feil.

 

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltemas AGM-batterier koster kr 1899,-. D kaller ikke jeg direkte billig...  -men etter å ha googla litt, og at d første AGM-batt. fra Biltema i forrige bil konka ut, så har  jeg kommet til at det fort kan være varierende kvalitet på biltemas batterier...  

Slipper man unna programmering om man kjøper nytt batt. med samme Amp-størrelse?

Ville det kanskje være verdt bryderiet å montere inn det største det er plass til, mtp webastoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heiv inn biltema 80amp batteri i min e46 320d facelift 2002mod og har ikke hatt noen problemer med det, gjorde ingen koding heller, er dette muligens noe som gjelder nyere biler? mener det var 80amp batteri som sto i fra før, men det var orginalt batteri som tokk kvelden når dynamoen røk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, fretit skrev:

Jeg heiv inn biltema 80amp batteri i min e46 320d facelift 2002mod og har ikke hatt noen problemer med det, gjorde ingen koding heller, er dette muligens noe som gjelder nyere biler? mener det var 80amp batteri som sto i fra før, men det var orginalt batteri som tokk kvelden når dynamoen røk.

Det at et nytt batteri krever registrering/koding begynte på E9x og nyere (og tilsvarende for de andre seriene).

Må registreres uansett om det er lik styrke eller sterkere.

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...