Gå til innhold

86 325i M-Tech1 - 86 320i "mint" - felgprosjekter


Jørgen Lie
 Share

Anbefalte innlegg

Prøver meg på min første prosjekttråd noensinne. 

Som mange av dere vet, så har jeg solgt min forrige E30, den røde faceliften. Den eneste grunnen til at den ble vurdert solgt, var rett og slett fordi jeg hadde lyst på preface, hadde lyst på M-Tech1, og hadde lyst på bil fra samme årstall som meg selv. Tilfeldig? Nei. Klisje? Ja. 

Jeg er født i 86, og har det siste året vært veldig gira på å finne en 1986 325. Disse vokser jo som kjent ikke på trær, hverken i det ene eller det andre landet, og priser.......ja de tror jeg ikke vi begynner å diskutere en gang. 

Har aktivt leta etter nytt objekt i 4-5mnd, både via salssider, bekjente, kontakter, i Norge, Sverige, Danmark, Tyskland, og generelt Europa. På de siste måneder, fant jeg to 86 325i til salgs i Tyskland på mobile, der begge faktisk var M-Tech1. Den første ble solgt på under 2 dager, den andre hadde jeg en kar til å sjekke ut, og den var boss. Noe man egentlig ikke skulle tro med tanke på prisen den lå til. 

Til slutt, så fikk jeg has på en her til lands. Faktisk. Har hatt bilen "i sikte" en stund, men den har aldri vært til salgs offentlig på over et år. Bilen viste seg å være en orginal M-tech1 fra fabrikk, og i tillegg solgt ny i Norge. Dette er ting som for min del har stor betydning. 

Det ble til slutt avtalt at jeg fikk komme å se/kjøpe bilen, og etter jeg kom hjem fra jobb til denne frituren, så ble det raskt avreise for å se / kjøpe bilen. 

Da vi ankom bilen, så må jeg si at den sto ikke akkurat til forventningene. Det var ganske tydelig at jeg og selger hadde to forskjellige syn på hva som var bra og ikke. Hadde en prøvetur, og bare den ble et kraftig nederlag sammenlignet med hva jeg akkurat hadde solgt. Da stakk det faktisk i kroppen av anger (jada, jeg vet alle dere som sa at jeg kom til å angre) over at jeg solgte den røde.  

Tok så en nøye gjennomgang av bilen, sammen med min gode venn Terje. Han fant en del, jeg fant en del, og totalt sett så vi fort at her må det bli en totalrenovering. Etter litt diskutering, og for min del, tenking, ble jeg og selger enige, og vi lasta opp bilen for å sette snuten hjemover igjen. 

1.jpg


Pga tidspress, for å nå de helsikkes fergene, så ble det en kjapp stopp rett etter avreise hjemover, for tidenes dårligste burgertallerken på Biri. 

 

3.jpg

 

Holdt godt sig hele veien, og da vi nærmet oss hiva vi bilen av hengeren, og jeg kjørte for egen maskin bort til ferga, for å prøve å nå den. Det gjorde jeg, men kom jeg selvfølgelig ikke helt hjem, men til svigers, som i og for seg også var mere greit enn å ligge i en kald bil på fergekaia i 5-6 timer. 
 

 

Neste morgen så var det bare å komme seg hjem med nyanskaffelsen. 

5.jpg


Som mange ser, så var det rom for å gjøre noe med en gang, så etter en times tid, så den slik ut. 

6.jpg

 

 

7.jpg

 

 

8.jpg

 

 

9.jpg

 

 

10.jpg


Rydda ut alt av deler jeg fikk med, og tok noen kjørerturer, der jeg fant ut masse ting som ikke funket. Speedo er tullete, tankmåler virker ikke, dårlig varme i varmeapparat, ikke lys i speedo, checkpanel funker ikke, ryggelys funker ikke +++++
Med andre ord, masse småtterier, som er litt kjedelig arbeid å fikse, i mine øyne. 


Dagen etter jeg kom hjem tok jeg en tur bort til lokalet, for å besiktige bilen under. 

 

11.jpg


Det så omtrent slik ut, og heldigvis overraskende greit, både for det ene og det andre, som kan dukke opp under en sånn sjekk. Så positivt overrasket der. 

12.jpg



Hadde med bilen ut på en shoot, men pga manglende senk, så ble jeg ikke fornøyd med noen av bildene, utenom dette, som er det første og siste bildet tatt med speilreflekskamera før renovering. 

 

 

E30 sølvpilen Hopen.jpg



Sånn, da har man introdusert litt om hva dette er, og som dere skjønner, så vil dette blir en totalrenovering. Bilen skal, forhåpentligvis, bli bortimot like god som ny. 

 

I korte trekk: 
-Fikse karosseriet

-Ny lakk
-Ordne opp motorrom og motor, sistnevnte utvendig og innvendig
-Gå over understell, foringer/stag/kuler etc
-Finne ut hva som skal brukes av senkesett
......og alt det andre man kommer på etterhvert, og ser når man holder på. 


Håper det blir litt aktivitet her, ikke bare fra min side, og jeg skal prøve å være god på updates når ting skjer. Nå jobber jeg på havet, så innimellom vil det naturligvis bli perioder det skjer mindre. 


Takk for oppmerksomheten så langt ;)

-Jørgen- 

Endret av Jørgen Lie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir nok bra! blir morsomt å følge denne, håper du har kastet lyktesenkere og svarte nyrer i søpla...

Det gikk omtrent akkurat 14min fra jeg kom hjem til lyktesenkere var tatt av og chrome nyrer var montert :) Ikke særlig fan av det selv;) 

 

Regner med denne blir i samme gata som de røde, om ikke bedre ? :)

 

Følger med!

 

Kan vel kanskje ikke sammenlignes, da denne blir renovert, og den røde var relativt urørt, men om du tenker utseende/stil, så ja, det vil vel bli noe i samme gata ja:) 

Manglende senk? Da har du ikke sett min

Din er ho dritlav i forhold hehe.

Synes høyden er fin jeg

Nei det her er ikke mye lavt :lol: Halvmeter mellom felg og bye bak, ser jo ikke sææærlig bra ut med 17" felger ;) Høyden er fin med 15" felger.......men det blir jo litt lite for min del når den brukes:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel følga med på Norges mest kjente E30-mann :P Berre ikkje lakk bilen Marrakesch-brun når den tid kjemme. Da e absolutt ein fin farge, men eg føle da kryr av E30 i den fargen. Men du ha vel ein plan :)

Hehe, det var kanskje å ta i da, men at jeg er forholdsvis gira og inn i miljøet er det vel ikke noe tvil om ;) 

Marrakesh er vakkert, men neeeei. Jeg har en plan, ja, men ikke noe superkonkret enda. Jeg har jo de siste 3-4 årene vært litt opptatt av å ha noe "eget", som i å skaffe ting ikke halve E30-Norge har, men det vil jo bli en relativt stor utfordring nå, da eksteriøret selvfølgelig skal være på. Så da må man vel tenke i andre gater med tanke på detaljer etc. 

Som sagt, jeg har en plan, mange planer, men ingenting er spikret enda, bortsett fra at den skal ordnes opp, og det til gangs:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært morro om du gjorde noe folk ikke regner med at du hadde gjort :D Gå litt utenom det vanlige med understell og farge og som du sier få inn noen detaljer som gjør at den skiller seg ut fra mengden. Begynner og bli vanskelig og skille seg ut, men tror du skal klare det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...