Gå til innhold

Schanke's Black Beauty


 Share

Anbefalte innlegg


Hei godtfolk, da er jeg tilbake med bimmer igjen etter en tur innom Toyota.
Jeg legger innledningen som spoiler her, slik at de som ønsker kan åpne å lese inngangs historien. ^_^

Spoiler

 


Jeg startet i august med søket etter bil. På dette tidspunktet var jeg åpen for både 3 og 5 serie. De aktuelle kandidatene var E36, E46 og E39. Etter å prøvekjørt en lokal E39 fant jeg ut at de var litt for store og tunge for min del. Man måtte ha stor motor om de skulle duge.Snapchat--2154454036548487739.jpg

E36 ble neste målet. Begynte å lete etter en svart sedan lik min første bimmer. Jeg sporet opp en som skulle være bra, men kort tid etter at jeg fikk den hjem viste det seg at ting ikke var som de skulle. Så der er jeg i sak om heving av kjøp.
Snapchat-215617387567247524.jpgSnapchat--7404511969582917403.jpg

Men bil må man ha, iallefall jeg som har utrykning på nattestid i vinterhalvåret. Jeg lagra et spesifikk autosøk på finn som holdt meg oppdatert på nye aktuelle biler. Jeg var på jakt etter en godt vedlikeholdt E46 med nogenlunde lav kilometerstand.
Det gikk en liten periode der det var mye rask som ble lakt ut. Håpet om å finne den rette bilen begynte å visne litt. MEN, det var da denne bilen dukka opp sent på kvelden. En svart sedan 99 modell 320ia med kun 83K på telleren.
12183963_849042531881988_8751953476526585416_o.jpg

Det var nesten ikke til å tro. Jeg ble opprørt og pulsen gikk opp noe voldsomt. Jeg måtte roe meg litt ned før jeg ringte eieren. Det var en hyggelig middelaldrene mann som jeg prata med. Etter litt utspørring ble det raskt klart at dette var en bil jeg kunne tenkt meg. Den var kjøpt av hans far ny i norge i 99, men ble ikke brukt lenge før den ble parker i en garasje av personlige grunner. Det ble etterhvert hans kone som overtok eierskapet i bilen. Men det endret ikke mye. Den sto for det meste i garasjen enda da, siden hun allerede hadde en bruksbil. Det var først i 2011 deres sønn tok i bruk bilen og overtok eierskapet. Siden den gang har denn fått jevnlige service opphold og godt vedlikehold. Det eneste jeg hadde å utsette på bilen var at eier hadde latt det komme rust i venstre hjulbue bak og på høyre framskjerm. Bilen hadde blitt polert 2 ganger i året siden 2011.

Den 25.09.15 reiste jeg og dama ned til Stavanger. På flyplassen ble vi møtt av selger og bilen. Vi kjørte til hans hjem, hvor jeg fikk en omvisning av bil, utstyr og servicepapirer. Ble vel ganske imponert over hvor bra denne bilen var. Det kom så frem at bilen hadde avtagbar hengerfeste, noe jeg ikke var informert om tidligere. Dette var aldri blitt brukt, så det var ett stort pluss for min del. Den var utstyrt med orginale alu felger til både vinter og sommer, gode dekk var det på begge deler også. Vi gikk så inn og fylte ut kontraktene og omregistrerte bilen digitalt. Betalingen ble gjennomført med hjelp av finn.
Vi dro så derfra sent på kvelden og overnattet på ett lokalt hotell. Bilen ble vellplassert inne på parkeringshuset som hotellet eier. Jeg måtte klatre ut igjennom passasjersiden, men hva gjør man ikke for at bilen skal stå trygt? Hehe.
Snapchat-7977654333429858665.jpg

Etter en godt natt søvn og frokost, reiste vi fra Stavanger i 10 tiden. Jeg kjørte til vi nermet oss oslo, så to dama over. Vi kjørte til det ble mørkt igjen og endte da opp i Storevldal, hvor vi overnattet hos søskenbarne mitt. En fire timers tur morgenen etterpå å vi var hjemme i Trondheim. Tellerverket viste nå 84K. Det var en lang tur, men tur er artig det med dame og nybil, fikk sett mye flott natur også.Snapchat-2110763304336414960.jpg
Innledning slutt.
 

 

 

 


Dette er et eksemplar av E46 som kun er brukt og eid av eldre folk.
Med en ganske så "trist" historie, men som følger av det, meget lav kilometerstand.
Her er alt originalt og kun skrudd på av merkeverksted...
Vel, helt til nå. For jeg har en del planer for denne bilen selvsagt. :)

Ting som skal prioriteres eller er oppe til vurdering:

  • Fjern rust og lakkere opp venstre hjulbue bak. (9K, Micropaint Trondheim.)
  • Bytte veivhusventilasjon med peilerør og slanger. (85000 kilometer.)
  • Kjøpe ny orgiginal høyre framskjerm og lakkere opp. (GS.)
  • Bytte kupe/ pollen filter.
  • Tennplugger.
  • Casterforinger h.f. og v.f.
  • Bremselsange bytte h.f. og v.f.
  • Xenon i fjernlys. (Kjell.)
  • Nye skilter.
  • Bytte om dasjbord, midtkonsoll, dørpanel, gulvteppe, taktrekk og interiør fra grått til svart.
  • Bytte til m-tech fanger, sideskjørt og bakfanger. (Frontfanger fra TrollTuning.)
  • PanserBH.
  • Angeleyes CCFL. (GS.)
  • Bagasjelokk list og bakrutesenker. (GS.)
  • 32% soting bakrute og 35% på sidevinduer x6. (Fantasy Factory og Svein Robert Ulriksborg.
  • 19" kantfelger til 16 sessongen. (GS.)
  • Coilovers til 16 sessongen. (ap galvanisert.)
  • Nye glass til frontlyktene. (EBAY.)
  • LED baklykter (EBAY.)
  • Supersprint bakpotte eller noe lignende.
  • M3 speil.
  •  


Nyttige lenker:

-- http://www.leatherique.dk/
-- http://www.furnitureclinic.co.uk/index.php
-- http://scandicshine.no/index.php?route=product%2Fproduct&path=103&product_id=1228
-- http://www.ebay.co.uk/itm/Error-Free-19-White-Light-SMD-LED-Interior-Kit-For-BMW-E46-Sedan-Coupe-M3-98-05-/190879196371?hash=item2c714964d3:g:jk4AAOxyMxpRsDYW


Dere må gjerne få komme med innspill om dere har noen gode råd til styling eller forbedringer.
Jeg kommer til å oppdatere denne tråden med bilder og hendelser etterhvert som ting skjer. :)

Legger her ut bilder av hvordan bilen så ut rett etter at jeg hentet den.

 

 

Spoiler

Tømming av SLR Kamera 18.10.2015 289.JPGTømming av SLR Kamera 18.10.2015 286.JPGTømming av SLR Kamera 18.10.2015 280.JPGTømming av SLR Kamera 18.10.2015 300.JPGTømming av SLR Kamera 18.10.2015 295.JPGTømming av SLR Kamera 18.10.2015 324.JPGTømming av SLR Kamera 18.10.2015 322.JPGTømming av SLR Kamera 18.10.2015 326.JPGTømming av SLR Kamera 18.10.2015 337.JPGTømming av SLR Kamera 18.10.2015 353.JPGTømming av SLR Kamera 18.10.2015 348.JPGTømming av SLR Kamera 18.10.2015 341.JPGTømming av SLR Kamera 18.10.2015 345.JPGTømming av SLR Kamera 18.10.2015 352.JPG

Endret av 320Schanke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som en flott E46! Følger med :) Sleng ut flere bilder både innvendig og utvendig!

 

Hei Gabz, takk for det.  ^_^ Du var så kjapp til å kommentere slik at jeg rakk ikke gjøre meg ferdig.  :P

Førsteinnlegget er nå oppdatert nederst med bilder av bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører en liten oppdatering nå med en gang. Da ting skjer kontinuerlig.  ;)

 

Nå i disse tider har gradestokken begynt å bikka ned til minus. Dette medfører omlegging til vinterdekk.

Jeg brukte en god stund på å få av sommerfelgene. Jeg misstenker at de var montert med lufttrekker. Ikke bra.

Hodene på skruene var ganske slitne, så jeg må skaffe nye til neste gang. Det var heller ikke noen form for smøring på gjengene, så det burde jeg også fått ordnet. Kobberpasta eller grease?

Legger ved et dårlig mobilbilde av prosessen.

post-59014-0-31626900-1446315967_thumb.j

 

Så var jeg på biltilsynet for å hente ut nye skilt. På de gamle hadde det hvite begynt å flasse av og så ikke bra ut.

Jeg monterte da mine spesielle skiltrammer som jeg har lagret til en spesiell anledning/bil.  ;)

post-59014-0-13429200-1446316116_thumb.j

 

Siden veivhusventilasjon ikke så ut til å ha vert byttet før så bestilte jeg opp deler til dette fra GS.

De er nå ankommet og jeg venter kun på at mekanikeren skal få tid til å montere.

Tar samtidig ett oljeskift på motor.  :)

post-59014-0-87208800-1446316369_thumb.j

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til ting som skal gjøres oppi motorrommet eller andre vitale mekaniske ting så lar jeg profesjonelle ta seg av det. Da jeg ikke er spesielt flink til slikt og alltid ender opp med å bli stående fast med noe de gangene jeg prøver.  :P Når det kommer til kosmetiske ting så skal jeg prøve å gjøre end del på egenhånd.  ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du, takk for det.  ^_^ Ja, for det er lett å gjøre noe småfeil som kan få store konsekvenser.  :o Jeg hadde planlagt bilvask og vinterhjul vask idag. Men makan til dårlig vær. Har ikke noe lyst til å ut idag.  :P Sitter på nettet og ser etter skinninteriør. Det byr på utfordringer å finne ett slikt sett som jeg ønsker ser det ut som.

Vet ikke engang om det er blitt levert sedaner med cinnemon farget sportsinteriør?  :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for det.  ^_^ Ja er det jeg frykter. Kunne gått for beige også, men det er ikke like fint. Da blir det nesten så jeg vurderer helsvart istedet.  :unsure: Heldig du da som fant!  :D Tror det er vanligere på E39 faktisk. Hvis du ser i første tråden min så prøvekjørte jeg en grønn en med dette interiøret.  ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...