Gå til innhold

Bronzitbeige E30 320i - Når softis møter trackdays


Alexander Stamsaas
 Share

Anbefalte innlegg

Hei på dere, Alexander heter jeg og har nå blitt første gangs BMW eier :) Lager meg en prosjekttråd siden det har litt lett for å skli ut litt når det først begynner, og fordi jeg må ha et sted å spørre dumme spørsmål :) Er ganske fersk på BMW så vil nok trenge litt hjelp, selv om det har blitt noen hundre timer på google siste månedene... :-#

Det hele begynte vel for rundt ett år siden da jeg begynte litt mer aktivt å følge markedet etter en E30. Jeg hadde banebil, men ville mer å mer ha noe med skilt i steden, for å bruke den hele sommeren, samt kunne lufte litt på trackdays etc, og da var jo E30 midt i blinken :)

Fulgte litt med på finn og så hvor fort alle de "gode" ble revet vekk den ene fortere enn den andre, så var det en jeg la merke til. Etter litt sendte jeg en mail og spurte om den var solgt, for den virket litt for bra til å stå så "lenge", og fikk svar fra en hyggelig kar med navn Mads om at det var den ikke! Denne ville jeg se på, og etter litt om og men fikk vi avtalt en tid og 5.juli jeg tok med naboen og biltralla hans på tur oppover til Våler for å se :D

Vel framme var faktisk bilen overraskende bra, så denne måtte jo bli med hjem! Fikk den på tralla og klar for å starte turen hjemover! :D

20150705_133623_zpsh5vxh71z.jpg

Nå er det kanskje noen som kjenner igjen bilen, da den har vært litt her inne tidligere, men stått lagret de siste årene :)

Bilen er en 1984 mod 320i med akkurat passe utstyr. Det har vært tatt litt rust etc mens Mads hadde den, så den er i ganske god stand selv om det er litt ymse fargeskiller rundt om.. Men det får en se på senere.. Planene er klare ;)

Vel hjemme :) Noen bilder tåler vi vel :)

20150705_185143_zpsk0unzbfm.jpg

20150707_181446_zpsny5jepy3.jpg

20150707_181455_zpsnpe9xmjj.jpg

20150707_181504_zpsx5kfmavr.jpg

20150707_181520_zpszbl3bdoa.jpg

20150707_181527_zpsfpx7dewm.jpg

den 10.juli hadde jeg fått time på EU kontroll, så da fikk det briste eller bære. Fikk en vask og litt forberedelser kvelden før, tok av lyktefilm og litt småtterier

20150709_223533_zpsndyvhgsw.jpg

20150709_223548_zpscncodwbt.jpg

Kasta på prøveskilt og første skikkelige prøveturen var på vei til verkstedet. Bilen kjentes veldig fast og fin ut og kjørte selvfølgelig omvei til verkstedet :whistle: tok noen harde nedbremsninger etc på veien og alt virket bra. Bilen gikk rett igjennom uten feil ;) Kjørte rett til SVV for å få skilt så fort som mulig :)

20150710_084644_zpsrdpv2nl8.jpg

Og noen dager senere var nye tidsriktige skilt i posten og klistret på bilen :) Baklyktene ble solgt og orginale ble montert. Syns de passet bedre mot fargen på bilen :)

20150715_184535_zpspuyo7syu.jpg

20150715_184557_zpsyp81ayu6.jpg

20150718_175638_zpsebs9wzcl.jpg

Passaten fikk mye fri i sommer, ble mest E30 og Raptor :whistle:

20150720_103432_zpsbmrbykpi.jpg

OZ Turbo felgene som stod på bilen ble byttet med nye Azev A 9x16. Tipper de gjør seg med litt senk, men veldig usikker på om jeg får brukt de med bremsene jeg skal ha. Butter det får en finne noe annet :)

20150815_214024_zpsuwcmni8j.jpg

Siden jeg tenkte å bruke bilen litt på Rudskogen (bor kvarter unna) ville jeg ha litt ålreite stoler. Fant noen brukte Sparco EVO Carbon stoler som jeg dro å så på. Stolene var hele og pene, men veldig møkkete og stygge i stoffet.. men prisen var rett, så de ble med hjem

20150908_205655_zpskgrmrauq.jpg

og i dag kom det to poser fra Sparco med nysydde svarte trekk til stolene! \:D/

20151031_204524_zpszbzrnnfp.jpg

En kompis som er lakkerer skal også matte over carbonen og legge på et lag klarlakk :)

Jeg tar endel bilder med speilrefleks, men dette er faktisk det eneste jeg har av bilen.. Orginalpotta hadde brått et stort hull under, så fikk satt på ei jeg hadde liggende fra banebilen. Under fangeren ble også slipt, grunnet og sprøytet pga det aldri ble gjort helt ferdig etter rustjobben før lagring. Prøve å få på noe farge her i vinter også :)

IMG_4388_zps3c65z3jw.jpg

Og forrige uke kom det hjem et sett med KW V3 51mm med ABS. \:D/ Dette ble bestilt på Gatebil 11.juli..

20151025_213059_zpsb3e3udo6.jpg

Og var hos naboen med tralla og hentet noen brukte R888 forrige uke

20151026_175158_zpsbewu9wr5.jpg

Og fikk hjem en pall med M50B25 Vanos for en måneds tid siden som jeg kjøpte av en hyggelig kar :) har ikke tatt noe bilde enda, så bruker ene bildet hans :)

IMG_9119_zps2r7uhi4q.jpg

Jeg har sakte men sikkert samlet litt deler siden jeg kjøpte bilen, og mer kommer etterhvert som prosjektet starter for fullt :) Målet med bilen er å ha en gategodkjent trackday/softis/sommerbil som en kan kose seg med :) Ble et voldsomt lagt første innlegg, men det oppsummerer det meste i grove trekk :)

Håper noen vil følge med videre :)

Endret av Stamsaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott førstepost, morro lesning :) Ser ut som en hel og fin bil du har fått deg her, skulle gjerne hatt en sånn selv en gang! Skulle bare vært skrukyndig nok til å drive på med ombygginger og restaureringer osv., slik at jeg kunne hatt en prosjektbil. Fin stance på VAG'en din også, må jeg si. Følger spent med her, gleder meg til å se bilen "litt" lavere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott førstepost, morro lesning :) Ser ut som en hel og fin bil du har fått deg her, skulle gjerne hatt en sånn selv en gang! Skulle bare vært skrukyndig nok til å drive på med ombygginger og restaureringer osv., slik at jeg kunne hatt en prosjektbil. Fin stance på VAG'en din også, må jeg si. Følger spent med her, gleder meg til å se bilen "litt" lavere ;)

Takk for det! :) Ja, er veldig fornøyd men kjøpet :D Den er ikke strøken, men den er veldig pen :) og den har alt det viktigste om jeg hadde på lista mi, preface, 2dør og 6er :) Det er bare å begynne, lærer underveis! Hadde ikke mye erfaring jeg heller når jeg startet på banebilen, men lærte utrolig mye av det! :) Takker, Passaten har fin bruksbilhøyde :) ja, alt har lett for å bli lavt i gården her, så har nesten vært litt vondt å vente så lenge på coils til E30 :P blir nok lavere i løpet av vinteren! ;)

 

Følger!

Fine planer, tror M50 blir helt konge i denne bilen Skal du godkjenne motor og senk?

Likte ikke helt at du byttet ut OZ turbo med Azev A (Er veldig fan av 3-delte felger) hvorfor gjorde du det?

Har trua på at det blir greit :) Ja, skal godkjenne alt jeg gjør (hvartfall det som kan godkjennes), og prøve å gjøre ting i den retningen SVV ønsker. Kan ofte få til å godkjenne mye gøy, men må kanskje kjøpe litt dyrere deler og bruke litt lenger tid, men da står det i vognkortet til slutt :) Har alt søkt og fått klarsignal for ombyggingen :)

OZ turbo var todelte :) De hadde også litt beskjeden dim (7x15), og liker ikke vridd design når de ikke er høyre/venstre vridd :P Skal ha 15" godkjennings og banefelger, og 16 til dagligbruk :) har normalt 3-5 sett med hjul på bil året, så blir nok litt variasjon her også :) 

 

Flott bil du har funnet deg :) M50 blir nok digg i E30! Azev A ser ganske bra ut på E30, så var ikke et dumt valg det :)

 

Rimelig bra høyde på Passelaten også! :D

Takker :) håper det blir greit :) litt bekymret om det vil gå klar av kaliper foran, men det vil tiden vise :) Passaten er lagd for å kjøre lavt, kjører H&R Deep 110mm i bunn som bruksbil og trekkbil, samt isbanebil om vintern med KW V1 på laveste :) Den stod og utstilt på Oslo Motorshow sist helg :) Mest allsidige bilen her har vært borti rett å slett :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håpe på det :) bestemt meg for å hvartfall prøve å gjøre det "riktig" med en gang, og kjøpe kvalitetsdeler også får det heller ta litt lenger tid :) blir neppe noen bil som imponerer internett, men jeg skal ha en bil jeg kan ha det gøy med selv :)

Stemmer, det gjorde jeg, og var med til Royal Fitment ;)

DSC_1712.jpg

DSC_1716.jpg

Savner den der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :) Blir nok lit hyppigere updates utover høst/vinteren :)

 

Men nå over til et spørsmål, jeg har prøvd å google dette så godt jeg kan, men finner ikke noe om det. Er det noe forskjell på understellet på 320 (som denne) og 325? fjærbein vet jeg jo om, de blir 51mm nå uansett, men er det noe annet? :) Har vurdert å finne et 325 understell som er pusset opp etc og bytte over, men om det er helt likt med bærearmer og traverser etc kan jeg like gjerne pusse opp det som sitter på :) noen som vet? :)

Skal og montere stabstag foran og bak, men det kunne monteres på alle modeller med et monteringskit kom jeg fram til? :)

Endret av Stamsaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :) Blir nok lit hyppigere updates utover høst/vinteren :)

Men nå over til et spørsmål, jeg har prøvd å google dette så godt jeg kan, men finner ikke noe om det. Er det noe forskjell på understellet på 320 (som denne) og 325? fjærbein vet jeg jo om, de blir 51mm nå uansett, men er det noe annet? :) Har vurdert å finne et 325 understell som er pusset opp etc og bytte over, men om det er helt likt med bærearmer og traverser etc kan jeg like gjerne pusse opp det som sitter på :) noen som vet? :)

Skal og montere stabstag foran og bak, men det kunne monteres på alle modeller med et monteringskit kom jeg fram til? :)

er skivebrems bakstilling på 325 :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...