Gå til innhold

SVINDEL ALARM


Rune M2-touring
 Share

Anbefalte innlegg

Når dere kjøper ting med postoppkrav, krev å få åpnet pakken på posten før dere betaler. Dette har en faktisk rett til. Er ikke innholdet det det skal så kan du be posten sende det i retur.

 

Har aldri opplevd lignende saker med postoppkrav, men har ved flere anledninger opplevd saker med forhåndsbetaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet kan selvfølgelig finne vedkommendes identitet selv om telefonnr er skjult eller hemmelig. Det ville tatt dem noen minutter å oppklare saken, regn likevel med at den blir henlagt. De skylder gjerne på ressursmangel, men den egentlige grunnen er mangel på respekt for folk flest sine problemer. Ressurstilgangen er jo tilsynelatende utømmelig når det gjelder kampen mot narkotika, organisert kriminalitet, terrorisme og andre potensielle og imaginære trusler.

 

Jeg skjønner godt dem som tar saken i egne hender når brevet om henleggelse kommer i posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere kjøper ting med postoppkrav, krev å få åpnet pakken på posten før dere betaler. Dette har en faktisk rett til. Er ikke innholdet det det skal så kan du be posten sende det i retur.

 

Hvor har du det fra? Det fremgår nemlig av postloven § 9 at avsender har full råderett over sendingen til den er utlevert (betalt for) på postkontoret. Av § 10 fremgår det at postoperatør kan åpne og undersøke postsending når det er grunn til mistanke om at sendingen ikke er forsvarlig innpakket i forhold til sendingens innhold eller inneholder ting som er farlig å sende. Mistanke om svindel er derfor ikke en gyldig anledning til å kreve pakken pakket opp av postoperatør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du det fra? Det fremgår nemlig av postloven § 9 at avsender har full råderett over sendingen til den er utlevert (betalt for) på postkontoret. Av § 10 fremgår det at postoperatør kan åpne og undersøke postsending når det er grunn til mistanke om at sendingen ikke er forsvarlig innpakket i forhold til sendingens innhold eller inneholder ting som er farlig å sende. Mistanke om svindel er derfor ikke en gyldig anledning til å kreve pakken pakket opp av postoperatør.

 

Ja, si det.. Var bare sikker på at det var mulig å gjøre det. Har lest flere som har gjort det, men da gjør tydeligvis posten feil. Så de har vært "heldige". Jaja, burde ha vært sånn. Eventuelt burde det vært en forsinkelse på betalingen slik at du hadde mulighet for å åpne på postkontoret (etter å ha betalt) for å så få stoppet betalingen ved retur.

 

Så, trekker den tilbake. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det praksiseres nok veldig forskjellig, og det er jo ikke til å stikke under en stol at det ofte er unge, studenter og tilsvarende som jobber i post i butikk - og disse kjenner ikke alltid til hva som er rett eller galt. Jeg er for øvrig helt enig i at denne regelen ikke er helt heldig, spesielt ettersom risikoens overgang fra selgers side (privatperson til privatperson, næring til næring) går over når den er levert hos fraktfører (posten) jf. kjøpsloven § 13 (1) jfm. § 7 (2).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet kan selvfølgelig finne vedkommendes identitet selv om telefonnr er skjult eller hemmelig. Det ville tatt dem noen minutter å oppklare saken, regn likevel med at den blir henlagt. De skylder gjerne på ressursmangel, men den egentlige grunnen er mangel på respekt for folk flest sine problemer. Ressurstilgangen er jo tilsynelatende utømmelig når det gjelder kampen mot narkotika, organisert kriminalitet, terrorisme og andre potensielle og imaginære trusler.

 

Jeg skjønner godt dem som tar saken i egne hender når brevet om henleggelse kommer i posten.

Regner med henleggelse av saken, men da har de hvertfall arkivert saken i mappa hans. Det kan være greit hvis han blir anmeldt for lignende forhold i fremtiden. Hvis han er en gjenganger, må de jo gripe inn til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det praksiseres nok veldig forskjellig, og det er jo ikke til å stikke under en stol at det ofte er unge, studenter og tilsvarende som jobber i post i butikk - og disse kjenner ikke alltid til hva som er rett eller galt. Jeg er for øvrig helt enig i at denne regelen ikke er helt heldig, spesielt ettersom risikoens overgang fra selgers side (privatperson til privatperson, næring til næring) går over når den er levert hos fraktfører (posten) jf. kjøpsloven § 13 (1) jfm. § 7 (2).

Jeg kjenner ikke regelverket selv, men postfunksjonæren sa hvertfall at når rubrikken referanse/innhold på pakken ikke var beskrevet, var det anledning til å åpne pakken. Postfunksjonæren i dette tilfellet var en voksen mann som har jobbet der i mange år, men det er mulig dette ikke er tillatt likevel. Det blir hvertfall min siste oppkravsending fra private. Jeg har solgt en del deler selv som jeg har krevd forhåndsbetaling for. Alle har fått det de skulle ha, og har til dags dato ikk fått noen klager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt unna deg bor vedkommende? I et sånt tilfelle, med en så betydelig sum, så hadde jeg ikke nølt med å sette meg på et fly. Dessverre eneste måten de lærer på!

 

Jeg sier ikke at du skal ty til vold, men det er mye som skjer i en slik sak hvis man plutselig står på dørterskelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller min polar 650glx til disp du kan få sove i hvis du må fly eller kjøre langt,hehe, jeg bor jo like ved der han bor ser jeg.

 

evnt fort gjort å stikke bortom å ringe på å si det at jeg skal hente et sprut :-P

Takker for tilbudet O:). Han har nok aldri hatt noe sprut, det bildet var nok kopiert ett eller annet sted på nettet. Har fått tilbakemelding om at han poserer på sin egen facebook profil med samme jakka som han sendte meg. Burde muligens holde litt lavere profil når man er ute og svindler ](*,)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbudet O:). Han har nok aldri hatt noe sprut, det bildet var nok kopiert ett eller annet sted på nettet. Har fått tilbakemelding om at han poserer på sin egen facebook profil med samme jakka som han sendte meg. Burde muligens holde litt lavere profil når man er ute og svindler ](*,)  

Nei det er det jeg sier, er man kjeltring å svindler på det nivået der, ja da er det jaggu kjedelig når virkeligheten står å banker på døra :-P

 

jeg veit hadde jeg blitt svindla for 5000 så skulle jeg vertfall laga litt kvalme :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble svindlet av en kar fra Stavanger for et par år siden, da jeg var så dumt at jeg forhåndsbetalte for et par felger. Det var ufattelig mange dumme unnskyldninger om hvor pakka hadde tatt veien, og når han samtidig legger ut bilder av bilen på Facebook med mine felger blir jeg ikke mindre forbanna. Til slutt sa han at han ikke hadde sendt de overhode, og truet meg samtidig med både det ene og det andre, blant annet juling og anmeldelse for trakassering.

Jeg ga helt ærlig talt faen i det og sendte en lang facebookmelding til alle som var listet som slektninger av han på Facebook og forklarte situasjonen, fikk nummeret til faren og ringte han. Til slutt betalte faren meg penger tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der funker ofte, Mads! :)  Jeg kjøpte noe som skulle være en M-tech1 vinge til E30`a for en god stund siden. Da den kom frem var det den vanlige flippen. Kjøpte i oppkrav, så hele beølpet var betalt. Da jeg konfronterte selger med dette, så unnskyldte han seg, og vi ble enige om at jeg sendte den tilbake, i oppkrav. For å være grei, så slo jeg av frakta, og forlangte kun betaling for vingen tilbake. Altså jeg hadde allerede tapt 2x 230kr tur retur.    ......men han henta den ikke. Dagene gikk, ingenting skjedde. Blokka meg til slutt. Men, hadde allerede funnet ut en masse ting om han, og fått unnskyldninger som at han hadde vært blakk lenge og hadde brukt opp penga. Det var jo ikke mitt problem. Den dagen pakken egentlig skulle bli sendt tilbake til meg, pga for mange dager på posten, sendte jeg han en siste advarsel. Sendte også til hans mor, samt arbeidsgiver. Samme dag ble pakken hentet ut :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for å opplyse folk om sånne personer som driver på med svindel, enten det er stort eller smått.

 

Har selv fått min dose varer som ikke var som forventet. Pluss en hel bil som jeg ble mega lurt på av kjent forhandler / kjede. ( Kommer i egen post senere.)

 

Aldri send i oppkrav med mindre du har råd til å tape de pengene. (Ingen gidder vel å kaste penger ut av vindu for en pappeske ?)

 

Ikke stol på folk... Men samtidig er det lurt med tråder som henviser til gode kjøpere / selgere. Da er det enkelt å google nick / navn og finne andre erfaringer.

 

Finn mangler ett godt rating system av brukere. Slik som f.eks ebay har, da er det jo enkelt å se om dette er en plass man vil handle eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...