Gå til innhold

Z3M Coupe - M Coupe'n er på sykeperm!


fxslin
 Share

Anbefalte innlegg

On 3/30/2017 at 8.52, andreaskarm skrev:

Dette ble jo veldig bra. Godt det ordna seg til slutt. Er det supersport understell du har på denne? 

Godt å høre at også du er fornøyd med dekka. Vredstein er bang for the bucks :wink: 

Ja, det er supersport og disse er godkjent i vognkortet. Så jeg er ikke så keen på bruke tid/penger på bytte disse igjen pga av dette her. Er fornøyd med look og feeling så langt med dekka, men trenger selvsagt å kjøre dem inn litt og få flere km på dem før jeg avgir en "dom" :-) 

On 3/30/2017 at 9.31, flobben skrev:

Jeg er også veldig fornøyd med vredestein ultra vorti hjulene på min x5.

virker sommett godt asfalt dekk, men har ikke noe å gjøre på våttgress la jeg merke til.

Vel våt gress blir faktisk min X5 kjørt litt på noen ganger. F.eks ved utsett av båter.  Men er vel ikke så mange dekk som er gode på gress, da må vell over på terreng dekk. Men håper jeg slipper å ta Z3'en ut på slike på forhold :-)

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble til å utnytte litt godværet i helga, samt at det var på tide å legge over til sommer dekkene på bilene. Nå har jo det å legge om til sommer dekk blitt en "stor jobb" etter at jeg endelig fått tilbake interessen for bil (ferdig med småbarnstiden). Så nå går nesten hele dagen med til avfetting, skrubbing og vask av felger + hjulbuer på bil. Men det var bare kos så lenge sola er tilstede og jeg pusle med det i mitt eget tempo. Hadde mest lyst å legge litt tid inn på Z3'en, men bet tenna sammen og fikk det prioritert inn :-) 

 pic1.thumb.jpg.7fc0b02b935d917163d7439fc15ce3bb.jpg

Med det unna gjort så var det dukket unna litt tid, så fikk jeg puslet litt med Z3 i dag, bare avbrutt av å hjelpe min kjære far med å legge om til sommer dekk på hans bil også.

Jeg klarte selvsagt å knuse tlf min i dag, så det blitt lite bilder dessverre (bekrefter herved at Iphone blir glatt med avfetting på hendene). Men fikk besøk av @Havers i dag som tok noen snapshots for meg. Planen var å få vasket bilen litt og bruke litt tid på skrubbe felgene og få de nogenlunde presentabel (jeg blir nok aldri en detailer, men har nok litt høyere krav en hvermansen). Satt med skuresvamp og tannbørste, folk må jo tro jeg er gal :-) (og jeg synes vel egentlig at jeg må ta en runde til på de).

pic2.thumb.jpg.c65a48f77d3934b233f104e7b1a83518.jpg

Med ren bil, så kunne jeg endelig få på en detalj som jeg har lurt lenge på om jeg likte eller ikke. Har seg slikt at noe av ekstra utstyret til en Z3  er magnetiske steinbeskyttere til hjulbuen bak. Har sett en del bilder med dette på nett og synes det gir en sporty inntrykk. (Var vel Porche som begynte med dette?) Så fikk bestilt meg et sett med disse og nå var tiden å få disse på. 

Og her spiller tanken med å beholde basen på speilene sort, slik at er med å bryter opp litt og komplementere disse "stoneguardsene". Tipper at dette er det mye delte meninger om, men jeg likte resultatet og føler at jeg nærmere meg målet for "looken" på bilen. 

pic3.thumb.jpg.c9e3a72a0ef6fc1a0cd9dec3a7e5b66e.jpg

Legger ven noen bilder som @Havers tok, men jeg får ta en skikkelig photoshoot ved en senere anledning. Men dere får ihvertfall et inntrykk hvordan bilen står nå.

pic6.thumb.jpg.1da9c2463bf1967dcc6753993355ae7c.jpg

pic5.thumb.jpg.e38aa63cd9fb84abf08fdd8b5a423587.jpg

Ellers så fungerer de nye Vredestein dekkene utmerket, ved pådrag så er det mye gummi som får feste :-) Og jeg opplever at styringen er presis og stram, bilen gir god tilbakemelding på underlaget også. Så langt er det er jeg veldig fornøyd.

pic4.thumb.jpg.a6678fe7a97668463cd2a29bf9f89007.jpg

Det er forsatt noen smådetaljer igjen, men det er bare kos:-)

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra oppdatering dette på to fine biler :).

Det å holde på sånn ute gir god følelse i sjela synes jeg.

Synes forøvrig at de beskyttelsene på baksiden faktisk passet bra på bilen din.

Og de felga på bilen din,altså Zen er perfekte på den :).

Ps ,tannbørste er viktig til og med på b7l ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, sveigis skrev:

Bra oppdatering dette på to fine biler :).

Det å holde på sånn ute gir god følelse i sjela synes jeg.

Synes forøvrig at de beskyttelsene på baksiden faktisk passet bra på bilen din.

Og de felga på bilen din,altså Zen er perfekte på den :).

Ps ,tannbørste er viktig til og med på b7l ;)

Enig, litt alenetid på gårdsplassen er god terapi :-)

Tannbørster er et undervurdert redskap!

16 timer siden, BjornarHS skrev:

Synes det ble stilig med beskyttelsen der! Eneste jeg synes var litt "rart", var at jeg synes den stoppet veldig brått nede ved skjørtet :?

Takk! Kan være enig med at den stopper brått ved kanten. Men ser du på oem versjonen så er den lik.   Nå har jeg tittet så mye på bilder av denne løsningen og blitt "vant" til det, så jeg har faktisk ikke tenkt på det før du nevnte det. 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven.. Må si du nailer looken nå, altså! Alt stemmer :D  Felgene og gummien er perfekte på bilen ;)

Føler steinsprutbeskytteren følger den stramme linjen til sideskjørtet, jeg.

Hva synes du om America-lysene kombinert med gule blinklys? Kunne fargene samkjørt bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, magneten skrev:

Dæven.. Må si du nailer looken nå, altså! Alt stemmer :D  Felgene og gummien er perfekte på bilen ;)

Føler steinsprutbeskytteren følger den stramme linjen til sideskjørtet, jeg.

Hva synes du om America-lysene kombinert med gule blinklys? Kunne fargene samkjørt bedre?

Takker, hyggelig med gode tilbakemeldinger!

Ja, lysa er et dilemma dessverre.  Optimalt så hadde jeg reparert org. lyktene med orange glass, men så er jeg en "sucker" for disse AE lysa. Synes de kler bilen veldig bra, men samtidig så synes jeg orange blink bak kler bilen best.  Men mulig at jeg bør ta en mellom løsning med hvite blink foran og på siden, mens de orange får stå i fred bakfra.

De "America lysene" kom orginalt hvite så vidt jeg vet, men kun på 2.8 med widebody (og M versjon + senere på facelift). Men har sett disse i orange på ebay, så alt er mulig!

Men veldig deilig å få bilen så ferdig at jeg er nede på slike luksus "problemer" igjen (sort grill, blink lys, alpina hjulkapsler osv). Eneste "store" igjen er å få byttet taket.

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Endelig kommet meg over sjokket at Z3'en fikk sine 15 minutter med berømmelse på bimmers.no sine FB sider. Veldig artig og morsomt at en litt "sær" bil kan vekke litt interesse, samt motiverende til forsette på "prosjektet". Selvom det å settes i sammenheng med frisørbil føltes litt sårt :-) (Nå er jo 1.8 versjonen av disse Z3'ene en ekte frisørbil da ).

Har skjedde fint lite her i det siste, men det kommer stadig vekk litt smådeler inn. Og neste på todo lista var Alpina senterkoppene, så disse måtte på. Slett litt med å velge om jeg skulle bruke blank eller sort senterkopp, men endte opp med blank da det føltes tryggest. Selvom sort kanskje kunne fungert godt med det "sorte" temaet jeg har lagt meg ut på med Z3'en.

pic1.thumb.jpg.ed07ef21c3279a9233992fcc77588d28.jpg

Jepp, meg må få ordnet litt på boltene også etterhvert.

pic2.thumb.jpg.7b70164ac77ce3c76f4e3332471531d9.jpg

Og siden jeg har vært noen dager på hytta, så var abstinensene for å cruise litt blitt så store at jeg måtte ta meg en liten tur. Siden jeg bor i nærheten av gamle mosseveien (forbi Tyrigrava Kro for de av dere som er kjent i området ), så la jeg ut på tur der.  Dette er veier som Z3'en virkelig er morsomme å kjøre med og 2.8L kommer virkelig til sin rett her:-)

Tok meg en liten pitstop på bryggen ved Roald Amundsens hjem, tenkte litt videre på prioriteringer på bilen og da ble det noen bilder samtidig. Tar sjansen på å dele et par av disse med dere.

pic3.thumb.jpg.0027f8f2a4c38790cab46a44fa1c0c3c.jpg

pic4.thumb.jpg.86446dbb57163a1fbe41d19ab7522e21.jpg

pic5.thumb.jpg.1fff310f4f9e8631df967ac6cf20a531.jpg

pic6.thumb.jpg.6b420a2ad9644b4a448a5c2e4c57fae1.jpgpic7.thumb.jpg.4d3bc44c132ad45a32b6134e3ef35bdd.jpgpic8.thumb.jpg.efb51358374bfc56b25c7682a26cdc83.jpg

Den pitstopen kan vise seg å bli dyr for meg i all overskuelig framtid, selvom bilen er i god stand og ser bra ut. Så er det rom for mange forbedringer (f.eks grill, antenne,lysene, hamann/ACS lepper osv...) og mindre vedlikeholds arbeid som må taes. Jeg har jo engang egentlig ikke begynt skikkelig på interiøret ennå. Så jeg blir nok ikke arbeidsløs og "stille" i denne tråden med første :-)  

Slenger med et siste bilde som viser litt hvorfor jeg liker 2.8 pre-facelift karosseriet (og M versjoner) så bra kontra facelift versjonen av Z3. Såvidt jeg vet så har 2.8 pre-facelift den bredeste hekken av alle Z3 Roadster versjonene som finnes.

pic9.thumb.jpg.03528e267a52db923e33cbeb7d330d8f.jpg

Endret av fxslin
Tastatur dysleksi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er i skjønneste orden her, men det er en liten detalj som har irritert meg litt.  Hadde ikke får ordnet meg en sorte nyrer ennå, planen var å kjøpe en org. grill å lakke opp den. Men de er relativt dyre og disse plastik variantene har jeg så dårlig erfaring med. 

Så da ble planen å plastidip'e krom rammen på mine nyrer, det er i det minste reverserbart. Inntil jeg får tak noen OEM nyrer til en anstendig pris og kan lakke disse skikkelig.

Så det var bare å starte, først måtte disse av bilen. Et par harde klask med håndaflaten fra innsiden + litt lirking så var de ute:

pic1.thumb.jpg.e38ecba0a33028ef4ad188cbc06315e7.jpg

Blei tomt her nå:-)

pic2.thumb.jpg.a5ae338a9d14032a963f075e8e8fee3e.jpg

Etter litt forsiktig demontering så det slik ut:

pic3.thumb.jpg.74f7c94b4d24e1dbd18aec3f6f24bfd1.jpg

Så en grunding runde med vask, tilstanden var ikke så ille faktisk:

pic4.thumb.jpg.6a3942be4c11ca707b279615840bfc71.jpg

Så mange lag med plastidip, var litt i det kaldeste laget. Så fikk litt mer ru overflate enn ønsket, men det synes kun på nærhold og funker som en temp løsning. Ville ikke ha clear coaten til plastidip på disse, da den "bleker" litt av dybden i fargen (på sort ihvertfall). Så jeg la heller en del ekstra lag, for å få litt tykkelse på den.

pic5.thumb.JPG.a5f198668639b2d1e2308d5c40d28216.JPG

Tok denne samtidig, så ting blir litt mer usynelig i front ruta på Z3'en.

pic6.thumb.JPG.02be7ba7ef4c02f1b18746b8d41471d9.JPG

Selve remonteringen tok vel 5 minutter, dette var virkelig en klikk, knepp og bonk prosess rett på bilen:-)

pic7.thumb.JPG.c0437f69fef1531caecace89e1909552.JPG

Så da må vi vel presentere et før og etter bilde:

pic9.thumb.JPG.4006bbf845eb5c6f2d7187088a177293.JPG

Jeg synes det løftet fronten litt og matcher nå speilbasene + stoneguardsene.

pic8.thumb.JPG.2076f6f37fba51f0a8d40f795133e901.JPG

En liten og enkel jobb, men veldig tilfredstillende å ha fått orden på:-)

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Gabz skrev:

Tøft :) Men må si jeg synes bilen mangler originale frontlykter.

Ja, det er litt vanskelig tema for meg. Jeg liker veldig godt det "moderne" løftet dette gir, men samtidig så er det veldig pent med OEM lykter. Jeg har disse men de trenger litt reperasjon og en de-tango runde.  Tenker jeg reparerer disse også har et komplett sett med OEM lykter (med orange blinklys) og et sett med alt med hvite blinker + AE (jeg har bestilt hvite sideblink). Så kan jeg bytte på litt:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, det datt litt små deler inn her i dag. Deler som var av typen 15min jobber å kose seg med. Så det ble en liten økt i garasjen ikveld, mens det lille som er igjen av snøen smelter.

Radio "grommet" delen på bilen var i ferd med å morkne opp, så dette ble bestilt (OEM) og samtidig så fant jeg en antenne som ligner veldig på en BMW Sport short rod antenne. Så siden FM nettet stenger her i norge etterhvert så tenkte jeg å prøve den (var billig).

Utgangspunktet:

pic1.thumb.JPG.c3ebf9bc37572dde2c014e474584ca45.JPG

Litt forberedelser for sikkerhetsskyld, ser også hvor morken den gamle "grommeten" ser ut til å være.

pic2.thumb.JPG.ef4f87a795bc0cb8ed1a9a5e0f973b84.JPG

Vippa den ut med noe plastik panel verktøy jeg har liggende. Ganske dårlig tilstand iforhold til den nye.

pic3.thumb.JPG.bdc3d8d7a2b7aa9e8d79d8cc0a5014f0.JPG

Så var det å løsne antennen fra insiden slik at jeg fikk poppet ned den nye "grommeten" skikkelig.

pic4.thumb.JPG.fc224be1f9d70f6b59108335d266156b.JPG

På plass, metoden her er som følger man popper ned den nye slik at den "låser" seg. Deretter så popper man antenne delen opp i den og slik at det hele låser seg, så er det bare skru på alle skruer og antenna igjen. Fort gjort dette her.

pic5.thumb.JPG.eb2c64887221361b3581bd22019a7f82.JPG

Så etter en liten stund så endringen slik ut:

pic6.thumb.JPG.198aca5f4c9bc58581a5e5e9c682436b.JPG

Jeg kan innrømme at den lange antenna gir et klassisk preg kontra den nye, men hoved jobben var å fikse den slitte antenne delen. Så kan jeg enkelt bytte etter ønske:-)

Men det kom litt mer deler i dag, nemlig disse:

pic7.thumb.JPG.ef40e65d9add6a3eb31d1c804f3deb0b.JPG

Så disse ble også byttet kjapt, så da var før og etter resultatet slikt:

pic8.thumb.JPG.4b7fa07713d3a4f986dc2bb1b7273547.JPG

En til:

pic9.thumb.JPG.56d41f54a68084ecf5774adb176ae25c.JPG

Det var ikke OEM glass, men passform var bra. Jeg må ta en runde på gummi foringen, var et par små nupper her og der. Men dette tar jeg når tar å bytter alle pærene fra orange til sølvpærer, men har et par andre småting på todo lista først.

Ellers så blir det ikke bare plundringen med bilen, men også litt turer. Var på en tur her om dagen med naboen (også Z3 Roadster), hvor vi tok en pitstop i solnedgangen. Og da ble det noen bilder, deler disse med dere, er iphone bilder så ikke best kvalitet.

Naboens bil, facelift Z3:

pic11.thumb.JPG.3adfe5bdf4f652de4533ede159b05b72.JPG

Ser stor forskjell på pre-facelift 2.8 kontra facelift 1.8 i formene:

pic12.thumb.JPG.fa8acb016bf256cabade003c0081f5ce.JPG

Nærmer seg nå...

pic10.thumb.JPG.6650d44aecc8271d8ecfb39da30ee8e3.JPG

Men todo lista er forsatt lang så dere blir ikke kvitt meg med første:-)

 

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • fxslin changed the title to Z3M Coupe - M Coupe'n er på sykeperm!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...