Gå til innhold

Z3M Coupe - M Coupe'n er på sykeperm!


fxslin
 Share

Anbefalte innlegg

5 timer siden, sveigis skrev:

Har fulgt trådene dine og liker det du skriver og gjør .

Så hadde vært kjedelig hvis du ikke fortsatte her inne :).

Lykke til med salg og håper den får en verdig eier .

Det var veldig hyggelig å høre! Men jeg setter jo selv pris på prosjekt tråder, så der vi enige:-)

Ang. salg så sitter jeg faktisk dypt nede i tenkeboksen og kjenner på følelsene rundt Z3'en. Litt overrasket over meg selv, alltid tenkt at jeg er en kald fisk når gjelder slike ting.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/2/2017 at 22.34, Gabz skrev:

Så det akkurat selv. Trist er det jo, men kommer alltids noe bedre etterhvert :) Lykke til med salg av flott Z3!

Takker. Går alt etter planen så blir det ikke tomt her.

Ble litt enkel pusling i dag, bare sånn for å gjøre noe med bilen :-) Jeg mistet det ene Alpina dekslet når jeg fikk problemer med bremsene. Så disse ble bestilt opp og i går kom de nye.

Jeg hadde satt inn en av de gamle jeg hadde mens jeg ventet på de nye. 

Slik så den gamle ut:

IMG_2250.thumb.JPG.b515297ee1078ffa6c0b7e4e11a031f5.JPG

Og den nye (jepp, satte hjulet på oppned :-) ).  Så nå er det fire like på alle hjulene.

IMG_2245.thumb.JPG.21e94ca6d59d0bf5173816febf6f2700.JPG

A day in my life :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om Z3 luftes for salg, så må den vedlikeholdes litt.

Var litt uheldig her om dagen med passasjer sidespeilet, da eldste jenta lukket døra og sidespeilet datt ut og sprakk. Hun var veldig lei seg for det, men fikk en is som trøst da uhellet skjedde :-)  

Så nytt speil ble bestilt,  sjekket at festene var iorden på den og poppet inn når den ankom. 

Ødelagt vs Nytt

pic1.thumb.jpg.6475dd308d800c69c0ee783652b8b637.jpg

Ellers så skjer det ikke så mye med Z3'en, den oppfører seg eksemplarisk!

Men @Havers sin E39 får ganske mye stell om dagen, så det blir nok BMW mekk på meg (eller rettere sagt @havers)  Og siden han ikke skriver noe tråd her om det, så får jeg nevne litt. Det fortjener den bilen, så mye TLC som den får:-)

Han har slitt litt med olje lekkasje og har vel gått over alle feilmuligheter unnatt oljesensor og peilepinne. Så her om dagen, ble oljesensoren byttet ut og tettet godt inn.  Jeg gjorde ikke så mye, bare satt å så på og var løpegutt for verktøy. Deilig å være HMS ansatt for engangsskyld.

@Havers og @b-havers in action:-) 

pic2.thumb.jpg.d721471ea4df6e1acf99a90e8d033344.jpg

Så ble ABS modulen byttet, veldig kjekt å ha delebil stående hos @gabz :-) Som er en rask 5min tur unna, når noe trengs!

pic5.thumb.jpg.7474986b054d38750f55fc0fa31210fc.jpg

Men forsatt så var det noen feil, som indikerte at styr vinkel sensoren var dårlig. Dette skulle vist være en skikkelig vanskelig jobb, men etter et par skruer og litt fikling så var den ute. Overaskende enkelt. 

Jeg er forsatt på HMS vakt :-)

pic3.thumb.jpg.6add8a3eede57d3fe27ad9fd4805105e.jpg

Den ble åpnet, kunne ikke se noe tydelig grunn til feilmeldingen. Så igjen så ble delebilen til @gabz benyttet.

pic4.thumb.jpg.c7e2d41d3787b110f4a94c07d3102a30.jpg

Ny sensor ble poppet inn og dermed så forsvant en bråte med feilmeldinger. Og det var den delen som mange erfarne mekanikere sa ikke kunne være årsaken til mye av tullet. 

Forsatt så lekker den litt olje under kjøring, men nå ser vi tydlig at det kommer fra peilepinnen. Så den o ringen er neste operasjon og vi satser på en endelig løsning vedrørende olje søl!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det denne tiden av året igjen.  For en god stund siden så fikk jeg en tanke og den tanken har forfulgt meg i en lang stund, vokst seg til en  ønskedrøm over tid. 

Dette resulterte i at jeg i en lang periode har fulgt med på det norske markedet og europeiske markedet etter den drømmebilen. Men det visste seg å ikke være så lett å få tak en slik en fornuftig pris, da prisene på disse bilene har snudd og er på vei oppover for gode eksemplarer. Men jeg forsatte å følge med og nå og da poppet det opp noen fornuftig priset muligheter på markedet. 

Så for noen uker siden fikk jeg napp på en total renovert bil i Nederland og var i dialog med selger. Og vi hadde vel landet på en ca pris også. Jeg og @havers planla en kjøretur ned til Nederland for å se på bilen samt ta den med tilbake til Norge. Men ved et under så fikk jeg tips fra en bekjent som jobber på Konghelle om en som muligens skulle selge tilsvarende bil i Norge med god og kjent historikk. Og den bekjente kunne gå god for meg at eier av den aktuelle bilen tar godt vare på bilene sine.

Så noen dager før vi skulle kjøre ned til Nederland ringte jeg denne personen og spurte høflig om bilen hans. Og hvorvidt han ville selge den, svaret var i utgangspunktet nei. Men etter å ha pratet litt og så kunne jeg få lov til å se på bilen og prøve den hvis jeg ville. Så et møte ble avtalt og jeg møtte ham med Z3 min. Dette ble et meget veldig velykket møte og en avtale ble inngått. Som jeg tro begge parter er veldig fornøyde med. Selger er foresten veldig hyggelig fyr og medlem i samme klubb som meg.

(Dette var noen dager før Z3 min ble lagt ut til salg, for de av dere som følger tråden).

Men det var noen mangler ved bilen (slitedeler) og disse måtte først fikses. Slik at bilen skulle bli overlevert til meg i teknisk god stand. 

I dag ble den store dagen for min del da bilen endelig ble overlevert hjem til meg.

Så BMW familen her på tunet har vokst med en 97 Z3 M Roadster.

Noen bilder hører vel til (beklager dårlige bilder, men ble litt sent):

pic1.thumb.jpg.e9529adce640f9102ab0493c7b9867ab.jpg

pic2.thumb.jpg.f71124a9e6c90c3a91549af50279101b.jpg

pic3.thumb.jpg.0e60881e2f4af427939545dd68fc78e2.jpg

pic4.thumb.jpg.16ab4715c25a098fcc10e520c9f0235c.jpg

pic5.thumb.jpg.5e62f045822e1d830d5e3529c9323dd2.jpg

pic6.thumb.jpg.4969dc7e733a553952a2d52c430fb3f4.jpg

Får vel si litt om bilen, rent teknisk så er den i veldig god stand.  Utseendemessig så bærer den preg av å ha blitt brukt og trenger en del TLC for å bli bra. Den er ikke på langt nær så ille som 2.8'ern var når jeg fikk den. Men lakken er har en del steinsprut som bør tas tak i. Bilen er ikke vinterkjørt og ser veldig bra ut under.

Den har ganske bra utstyrsliste til å være en Z3 M, den har både cruise kontroll og elektrisk tak. Noe mer en det var det vel ikke mulige å velge ved kjøp disse nye :-)  

Akkurat denne farge komboen er det laget 11 stk  ( av 3557 produserte Z3M, farge komboen er: ARKTISSILBER METALLIC (309) med LEDER WALK NAPPA/GRAU (Q6TT) )

Denne har S50 motoren (321Hk) og jeg har ikke funnet noen symptomer på vanos problemer. Samt at den svake bakenden er allerede har blitt reparert og forsterket (en svakhet ved disse bilene).

Mods som på bilen, eller så er den orginal:

  • AC Schnitzer RS adjustable suspension (montert av en tidligere eier, utrolig god å kjøre på)
  • AC Schnitzer eksos anlegg (forrige eier)
  • Hamann roll hoops

Ellers så fikk jeg med orginalt eksos anlegg, AC Schnitzer short shift + en del andre mindre mods deler.

Planen min med bilen er vel først og fremst å gå over den teknisk og etterhvert få den i presentabel stand på lik nivå som 2.8'ern. Den trenger som sagt en kjærlighet når det gjelder utseende og jeg er ikke så glad i chrome, så det blir nok litt "black" jobbing på den også.

 

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, magneten skrev:

Kjempestilig! :D Gratulerer!

Glad denne bilen fant fram til deg. Dette blir bra ;)

Tusen takk. Hadde lyst til å kjøre litt i dag, men bet tenna sammen og tok en skikkelig vaske runde på bilen først. Slik at jeg kan danne meg et bilde om tilstanden virkelig var slik jeg trodde den var og opparbeide en todo liste.

Men først så måtte dette her av. Lampene trenger en skikkelig runde, så det var første punkt på todolista.

pic1.thumb.jpg.c3b6db7baca0edec1c5df74737eabcf8.jpg

Litt "før" og "etter" bilde:-)

pic2.thumb.jpg.c7d3598236ce9a33c453f68aad505481.jpg

Så ble det noen runder med prick bort og surfex HD.  Dette var et oppløftende arbeide, lakken ser bedre ut en fryktet. Men forsatt mye steinsprut skader, så det bør planlegges litt panel/lakk arbeide på denne bilen etterhvert.

pic3.thumb.jpg.07fa4597d9ea0386e585be84f72d5979.jpg

Tok en kjapp runde på motorrommet også, litt letere så se tingens tilstand når det ikke ligger flere år med gammel møkk der.

pic5.thumb.jpg.b8f10044bac9c2c451248eda4523c195.jpg

Etter bildet, jeg må nok belage meg på en god del mer vasking der etterhvert.

pic6.thumb.jpg.2256171112a522f411b5f531042055ba.jpg

Så ble det en liten kjapp runde med Autoglym rapid aqua wax, slik at det er et lite beskyttende lag på bilen. Positivt stemt over resultatet, men ser man etter så ser man fort steinsprut skader.

pic10.jpg.5f444535bd75260d0ac82535b0cd2161.jpg

IMG_2367.thumb.jpg.deb4ecc7800c9f9c54e50cdac5e07fe0.jpg

Tok en runde innvendig også, der var det fryktelig ille dessverre. Fullt med støv, hundehår og noe seigt klissen masse i hanskerommet.

pic11.jpg.8a5f4f684de723ace05ec82b90513bd4.jpg

Slik så bøtta ut etter ca. 10 min vasking, måtte bytte vann flere ganger.

pic12.jpg.ce44be9ee8ab499f46ef182e531fb071.jpg

Fikk ihvertfall interiøret sånn nogelunde rent. Slik så det ut etter en liten time.

pic13.thumb.jpg.80bd0464c541a4c2f53e28ad882e74a7.jpg

Så min todo liste så langt er:

  • Mer innvendig vask. Jeg må nok ut med seter etterhvert for komme skikkelig til under setene.
  • Skinn behandling (forrige eier har vært flink til dette, så skinnet er god stand)
  • Bakvinduet må byttes ut (dette får jeg av forrige eier, han har nytt OEM liggende på lager). Softtop'en er i godt stand ellers.
  • Felger trenger en skikkelig runde. En felg har klarlakk flass og ser ikke bra ut. Så her må jeg tenke litt på hva jeg gjør etterhvert. Liker Z3M med ACS Type II felger veldig godt, så mulig det er en løsning.
  • Frontfangeren tilstand var litt verre en først antatt med noe sprekker under. Så dette må jeg se nærmere på.
  • ZHP Kule må på plass. Er utrolig hvor stor forskjell dette utgjør.
  • OEM Radio eller tilsvarende og ut med den som står i.
  • Nye matter.
  • Mangler en knapp "inset", så den må bestilles opp asap.
  • "Black" stil, blir vel til å kopiere deler stilen fra 2.8 literen over til denne her. Jeg er glad i OEM+ stil på disse Z3'ene.

At det er litt å ta tak i på bilen var jeg klar over, men totalt sett. Så lander bilen litt på + sida kontra hva jeg trodde første inspeksjon av den. (Men så kan man stille seg spørsmålet over, hvor objektiv jeg klarer å være en dag etter kjøpet :wink: )

Dagen ble avsluttet med en kosetur sammen med kona i aftensolen. Kombinere litt romantikk med kjøring funker godt for min del:-)

 

Foresten denne står på bilen, den må nok av etterhvert siden jeg ikke har vært der selv å kjørt ennå. 

pic9.thumb.jpg.a689a6040f038392d8e4b5d183616213.jpg

 

 

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss! Gratulerer med M bil :D Går vel en god del bedre enn 2.8l ;)

Syns den er tøff nok som den er med de originale felgene :) Dype bak står i stil med de brede skjermene.

Håper du lar de originale frontlyktene være på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Enes Yakici skrev:

 

Gratulerer med ny bil!

 

Tusen takk! Skjer vel litt ting med den etterhvert. 

1 time siden, DanielStance skrev:

Jøss! Gratulerer med M bil :D Går vel en god del bedre enn 2.8l ;)

Syns den er tøff nok som den er med de originale felgene :) Dype bak står i stil med de brede skjermene.

Håper du lar de originale frontlyktene være på :)

Det er rimlig stor forskjell, selv om 2.8 går veldig bra den også.

De org. felgene skal beholdes, men de må renoveres. Mulig jeg prøver alpina felgene fra 2.8'ern og ser hvordan det blir. Men drømmen er ACS type II som ble levert til Z3M med riktig innpress (dog med acs spacer for bakhjula).

På denne skjer det ikke noe med frontlyktene. De skal kun få masse kjærlighet og bli fine igjen. Bilen skal være en OEM+ med hovedvekt på OEM siden.

Men ting som ZHP kule og armlene kommer på rimlig raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • fxslin changed the title to Z3M Coupe - M Coupe'n er på sykeperm!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...