Gå til innhold

Z3M Coupe - M Coupe'n er på sykeperm!


fxslin
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, fxslin skrev:

Hardt liv om dagen! 

IMG_0153.thumb.JPG.3be69df0d3e219541b3b3e2de71aa43e.JPG

Kona ble lurt av en vei som var brøytet breiere enn selve veien, slik at forhjulet gikk igjennom snødekket og trakk bilen ned i grøfta. Skjedde i svært lav fart og ingen skader heldigvis.

Fysjda! Men godt det ikke ble skader på hverken folk eller bil. Kom seg greit opp igjen uten hjelp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, fupsaker skrev:

Fysjda! Men godt det ikke ble skader på hverken folk eller bil. Kom seg greit opp igjen uten hjelp? 

Nei, det skjedde i en forbi kjøring av fotgjenger med hund (derfor hun la seg så langt til siden) og farten var så maks 5-10km/t. Jeg kjørte i bilen foran og så situasjonen igjennom speilet, bilen skled veldig sakte ned i grøfta.  Eneste "skade" var at en PDC sensor poppa inn i fangeren, den var bare å "klikke" tilbake igjen. Så både barn, kone, hund og bil slapp unna med skrekken. Men bilen hadde tilfeldigvis verksted time i dag (pga. av sprekt frontrute), så de tar en titt under for å sjekke sånn for sikkerhetsskyld. 

Mens den sto i grøfta så var det masse uling fra en "tilt" sensor som klagde på "farlig vinkel", men den stoppet med engang bilen var i plan igjen.

Men vi måtte ha hjelp av Falken for å dra bilen opp igjen (ble vinsjet ut bakover), tror det var lurest med tanke på unngå evt. merskade. 

Kunne ha vært verre, 2 dager før dette skjedde. Da traff vi nesten en elg som spratt i veien rett foran oss, heldigvis så kjørte vi sakte pga av glatt føre og det var bekmørkt, så vi rakk å "stoppe" ca. 2-3 meter i fra den. Man innser hvor store de er når de fyller hele utsikten på frontruta :-)

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da var det endelig blitt varmt nok ute til at motivasjonen til å "jobbe" litt ute i garasjen kom tilbake. Samt at det er tørre nok veier til at jeg har begynt å kose meg litt med å småkjøring igjen av Z3'en :-)  ( blir jo rene guttungen når jeg setter bak rattet på den ).

Har en liten delehaug liggende her med småting som skal på plass på bilen for denne sesongen. Først ut var ny innmat til passasjer sidespeilet, da denne visste seg å knekt og forsøkt reparert med lim av en tidligere eier. 

I løpet av vinteren har jeg kjøpt ny innmat med "forbedret" design av X8R ltd samt nye speilglass med "wide angel" visning. Så nå var det på tide å få disse på bilen, samt at bilen skal inn på EU kontroll på først kommende tirsdag.

I følge guider på nettet så skal man egentlig ta dør panelet på innsiden for å koble i fra ledningen til speilhuset, men etter å studert disse guidene litt. Samt at det var noen kommentarer på noen engelske forum at det skal gå ann å demontere speilhuset uten å ta dørpanelet. Så jeg valgte å prøve dette først.

Slik så det ut når jeg startet (glemte å ta bilde før jeg  tok ut speilet ). Knekt og hengende...

pic1.thumb.jpg.6fd588f309bf30652aee374dd1920430.jpg

Speilhuset gikk fort av:

pic2.thumb.jpg.2323c75d8a1b6c02f33ca9edbc2a0eb1.jpg

Etter at ledninger var koblet av speilhus motoren, så det slik ut. Med basen forsatt sittende på døren.

pic11.thumb.jpg.69973578292d5edc3b12fb756fab4a8c.jpg

Der kom basen også av, litt rengjøring trengs her...

pic7.thumb.jpg.e738342d745772249f2b3beeb7f158fd.jpg

Den gamle innmaten var rimelig sliten og full av gammel moro (lim).

pic8.thumb.jpg.3cd0c366f9e1e8e5188e833c23763fc9.jpgpic9.thumb.jpg.982123eb89fbf591043e91fd46f1f7c4.jpg

Gammel del versus ny del:

pic10.thumb.jpg.597a72f514a66fef31a702b69141b505.jpg

Så etter litt rengjøring av gamle deler som skulle brukes videre og organisering av delene som skulle på igjen. Så "delebordet" mitt slikt ut:

pic6.thumb.jpg.ccbf830afde60bda95d06a8dc50998c4.jpg

Der var speilhus innmaten å plass igjen med motoren koblet til. Brukte noen minutter her på teste at fungerte og gi meg selv litt ros for at det klarte jeg fint :-)

pic5.thumb.jpg.4c3a854f2b7974140ec4d382e9b18230.jpg

Så smatt speilhuset på plass...

pic4.thumb.jpg.aed0bea515a9b61b3d32ee2f681decc4.jpg

Og det nye speilet med vide vinkel på smatt også fint inn

pic3.thumb.jpg.ed771832e7812b2230f53c45905e48b0.jpg

En ting som jeg la merke til er at sokkelen på den nye innmaten er litt høyere og vinklet litt anderledes en det gamle orginale. Litt finere synes jeg, så det blir til at jeg bestiller ny innmat til førersiden også og gjør samme jobben der også. Samt det er greit å få gått over delene og rengjort disse litt også.

Tanken var at verkstedet skulle få lov til å lakkere basen på det nye innmaten til speilet. Men etter å ha sett hvordan det ble med sort base, så ble jeg litt usikker. Likte faktisk den sorte detaljen og ga siden på bilen litt mer "liv". Så dette blir noe jeg må ta stilling til når jeg tar fører siden også.

pic12.thumb.jpg.768abc42c26fa6458e138bac65bf5ac1.jpg

 

Bonus bilde, vurderer sterkt å gå for sorte nyrer også...

pic13.thumb.jpg.bf16c2d7e20fb69e9fd4bd647e476186.jpg

Neste nå er å få det nye BMW emblemet samt isolasjons platen til panseret, det skjer forhåpentligvis i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, fxslin skrev:

Bonus bilde, vurderer sterkt å gå for sorte nyrer også...

pic13.thumb.jpg.bf16c2d7e20fb69e9fd4bd647e476186.jpg

Neste nå er å få det nye BMW emblemet samt isolasjons platen til panseret, det skjer forhåpentligvis i dag.

Flink du, @fxslin! Jeg likte også den sorte basen på sidespeilet.

Jeg anbefaler i alle fall sorte nyrer! Angrer ikke ett sekund på at jeg gikk over til the dark side ;)

Tror mørke nyrer vil gi et saftig maskulint løft.

 

(Kanskje du liker det, eller har planer, men jeg mener noe må gjøres med de 5 kiloene med skiltholdere på frontfangeren :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, magneten skrev:

Flink du, @fxslin! Jeg likte også den sorte basen på sidespeilet.

Jeg anbefaler i alle fall sorte nyrer! Angrer ikke ett sekund på at jeg gikk over til the dark side ;)

Tror mørke nyrer vil gi et saftig maskulint løft.

(Kanskje du liker det, eller har planer, men jeg mener noe må gjøres med de 5 kiloene med skiltholdere på frontfangeren :D)

Enig med at sorte nyrer er litt tøffere og Z3'en trenger alt som kan gjøre den mer maskulin. Den ble ansett (og kanskje forsatt) som en feminin cab i sin tid :-) 

Det skal gjøres noe med skiltholderen, jeg vet bare ikke hva ennå :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, fxslin skrev:

Det skal gjøres noe med skiltholderen, jeg vet bare ikke hva ennå :-) 

Magneter fungerer perfekt for meg :)

Men du har mulighet for vinkler/skinner ut fra øverst i "munnen"/nederste grillen når du skal ha skiltet litt nedenfor. Slik det er nå.

Spent på hva du finner på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/18/2017 at 8.52, magneten skrev:

Magneter fungerer perfekt for meg :)

Men du har mulighet for vinkler/skinner ut fra øverst i "munnen"/nederste grillen når du skal ha skiltet litt nedenfor. Slik det er nå.

Spent på hva du finner på ;)

Har tittet litt på ulike varianter der ute og det er mange som er kreative når det kommer til løse dette "skilt problemet":-) Har ingen løsning for min egen del ennå.

Ble litt "plundring" i helga også. La gå ble mest skravling og kjøring (fikk hjelp av BMW kompis), men også litt fikling med deler.

Først ble "LJUDISOLERING MOTORHUV" installert som GS kaller det så fint :-) (jepp må få tatt motorvask)

pic1.thumb.jpg.d977354d7f660a60fc96a1e15bd9d05c.jpg

Så kom endelig BMW på plass på panseret!

pic2.thumb.jpg.e84acefc80815a8427c1469e21f51151.jpg

Så gikk fokuset over på de "nye" felgene og hvilke dekk dimensjoner som skal på disse. Dekkene som er på nå må uansett byttes ut. Vi (jeg) konkluderte med at felgene bare måtte på bilen og prøve kjøres litt. Da så det slikt ut:

pic3.thumb.jpg.e2d2970dbde89d455d3f68c41d1b3c8d.jpg

Dekkene som er på felgene nå er 225/40 og 265/35 (18") og det er god klaring både foran og bak. Men jeg har litt lyst på 235/40+275/35 som ofte brukes på 2.8 Coupe og M Roadster/Coupe. 

Bak vil det fungere fint med 275/35 + litt spacing, men 235/40 foran blir kanskje i største laget. 225/40 passer perfekt men med komboen 225/40+275/35 endrer diskusjonen seg til dette med understyring/sporing/rulle diameter (kan nok kompensere litt med lufttrykk osv).

Så her trenger jeg litt erfaring/ekspert input for å lande riktig valg, noen her på forumet som har noen tanker på dette?

 

Slenger med et rumpebilde også:-)

pic4.thumb.jpg.27e5887ae9c03ed164ddfe0683b71d70.jpg

 

 

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke store oppdateringen, mest for å holde tråden "alive":-)

Fikk endelig satt meg ned i Z3'en og gjøre en jobb som jeg fryktet skulle ta lang tid.

Jeg har manglet deksler til CD43 radioen (lagde noen selv, men de har forsvunnet ), men i løpet av vinteren kom jeg over noen som ikke kostet både hus og biler. 

Så de lå klare i delehaugen:

pic4.thumb.jpg.6287dee413be06d542fec8a260b23fde.jpg

Så etter litt noen sekunder så så det slik ut:

pic2.thumb.jpg.5919df702170e6c788d0ac618792006e.jpg

En liten fillesak egentlig, men jeg bare "må" ha orden på slike småting. Og tok ikke så lang tid som fryktet :-)

Så skulle bilen på EU kontroll,  men da måtte det på noe gummi som var lovlige. 

pic5.thumb.jpg.7f53f8eb83144994c7a5240ece4eb21f.jpg

Noe som resulterte i en slik lapp, så da var den saken ute av verden. 

pic6.thumb.jpg.042fd60b7cdf9a4bbeed5e267b6a4aa8.jpg

Så da var det bare å levere sommer felgene så de kan få frisk og ny gummi. 

pic3.jpg.5ddf6a7f3ab15507597abd3426e2f76d.jpg

Det kommer stadig litt smådeler inn med posten, så noen timer til med plundring så er bilen klar for en ny sesong ihvertfall. 

pic1.thumb.jpg.85a8f5b4b6c7d4e812b12d83f0c1522f.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, BjornarHS skrev:

Slik som å bytte de lukene på spilleren utgjør en forsjell på helheten, selv om man kansje ikke tenker over de ja:)

Ja helt enig, mye av helheten ligger i små detaljer. 

Ble litt jobbing i dag også i god været. Fikk en kompis over på besøk så det ble gjort litt småting på Z3'en mens han var her. Ikke så mye da det fort blir skravling og kaffe drikking. Naboen slang seg også med etterhvert (han har også en Z3 som leke bil).

Først ut var en liten utskiftning med innmaten til førerspeilet. Slik at den også fikk ny del og matcher passasjersiden.  Nå er det begrenset hvor spennende dette er, så jeg lar bildene bare dokumentere at det har blitt gjort. Men den gamle innmaten var bra korrodert og ville nok ha tatt kvelden i nær framtid, så greit å vite at ny del er på plass.

pic1.thumb.jpg.cf2d61dbb51125eee3a4723b4c5ca467.jpg

Eller så har jeg i det siste dagene hatt problemer med vindus heisen i passajert døra, så etter litt googling så visste det seg at det kun være så enkelt som å smøre litt, sjekke boltene til vindus motoren eller "window clip" som var utslitt. Så jeg tenkte jeg skulle åpne opp og sjekke tilstanden. Så etter litt skruing og forsiktig lirking så det slikt ut:

pic2.thumb.jpg.e544c4989977120e1d6b36b432a7e14e.jpg

Tilstanden på ting så ikke å gæli ut og det hjalp betrakling med litt oppsmøring her og der. Men forsatt så var det en "knepp" når vinduet skulle ned, noe som tydet på at vindus mekanismen ikke satt ordentlig fast.

Synderen var denne bolten som var løs og var slarkete når vinduet skulle ned:

pic3.thumb.jpg.bad3c80715e96f0db3ab86df2216d5b4.jpg

Så litt stramming av denne + de andre og mer smøring så gikk alt smooth ned og opp igjen. Nå har jeg bestilt disse "window clipp" alikevel og lagrer dem til det faktisk blir problemer igjen med heisene (bare spørsmål om tid dessverre). Skal ta samme oppsmøring/tighte bolter runde på førerdøra også for sikkerthetsskyld.

Ellers så har jeg lurt litt på tilstanden til reserve hjulet på bilen.  Z3 har en litt finurlig måte å lagre reserve dekket på (mulig at det bare jeg som synes det :-) ), men den har hjulet heist opp i en krybbe under bilen bak og måten man senker det ned på involverer litt demontering av deler i bagasjerommet samt nitidig studdering av manualen.  Jeg var redd for at hele heisemekanismen var rustet fast og ville få problemer. Men den smatt ned og kom ut uten problemer, selv om hengslene og rammen til krybben var bra rustet.  Men heldigvis så var festene i karosseriet helt fine og fri for rust/slitasje.

Med krybben ute, så var det å sjekke tilstanden på hjulet. Lar bildet tale for seg selv:

pic4.thumb.jpg.8e4b37cb8d99b78fb7d69daf8198514c.jpg

Felgen er helt rustet i stykker og hullene til boltene bare smuldret ved berøring. Det lå sikkert noen kilo med sand og stein der, som jeg mistenker har tettet dren hullene og sørget for at hjulet har ligget fuktig i lengre perioder. Utrolig nok så var det forsatt trykk i dekket. Nå skulle den krybben og hjulet ut for å lagres uansett. Så etter en kjapp runde med litt vask så ble det lagret.

pic5.thumb.jpg.a089962980a6d301a729ef110a2908e1.jpg

Alt i alt en lat søndag i god været.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var de nye sommer dekka på, men det var ikke helt problem fritt. Hadde gått noen runder med meg selv på dekkdimensjoner og etter noen en god del forum lesning på diverse utenlandske forum så hadde jeg landet på 235/40/18 foran og 275/35/18 bak. Noe som er ganske marginalt med mine felger, men det skulle gå etter diverse målinger og testing fra min side.

Så nye Vredestein Ultrac Vorti ble bestilt lagt om og balansert på felgene. Dette ble rask levert fra min faste "bmw mechanic" , så det var bare hente hjula og komme seg hjem å få lagt om til disse. Denne oppgaven markerer på en måte en milepæl min todo liste for denne sesongen på Z3'en. Er dette skal bilen brukes og kun pleies med denne sesongen (med unntak av tak bytte, som lar vent litt på seg pga logistik).

Bakhjula ble montert først og mine kalkuleringer stemte bra. Det var god plass i alle retninger og bra flush med hjulbuen.

Passasjer side forhjulet ble montert alt passet bra og ingen subbing noe sted, samt god plass. Så da førerside forhjulet skulle på ble jeg mildt sagt overasket over at det subbet, eller rettere sagt hjulet var "låst" fast. Passet ikke det hele tatt, klødde meg fælt i hodet med tanke på at passasjersiden passet bra. 

Begynte så å sjekke dekk dimmen (var det feil dim på den?) og prøve finne hvor dekket ble "låst". Men det var jo god plass overalt, mer kløing i hodet.  Men så oppdaget jeg hvor problemet var, viste seg at den tok opp i fjærskåla. Eller retter sagt en lite "søkk" hvor enden på fjæra ligger i, men som er vanskelig å se med hjulet på bilen. 

Ved nærmere studering av de to sidene, så er fjæreskåla på førersiden "vridd" rundt siden egenakse ca. 10mm ut mot hjulbuen kontra passasjer siden. Slik at søkket til enden på fjæra ligger "rullebanen" til hjulet. Tenkte da at her måtte det være en skade eller feilmontert på noe vis.

Fyrte avgårde en mail til min "BMW mechanic" samme kveld med mine sedvanlige amatørmessige spørsmål og fikk svar tidlig neste morgen. Som var noe ala dette:

"Dette fikser vi, kom ned med dekka så legger vi om til 225/40/18 og sjekker bilen i samme slengen".

Dro da ned og leverte felgene. Kom så ned med bilen litt senere på dagen hvor på bilen gikk rett på bukken. For en nærmere sjekk av demperen, alt så bra ut og ingen skader med på den. Bare det at den skåla er sveisa fast disse 10mm anderledes enn motsatt side. Mest sannsynligvis en liten produksjonsfeil. Han hadde allerede lagt om til 225 så det var bare teste disse og disse passet utmerket. En velykket test tur ble gjennomført og bilen oppførte seg fint. Må selvsagt kjøre mer før jeg danner meg et skikkelig inntrykk av Ultrac Vorti dekkene. Men opplevde som sagt ingen ulumskheter under test turen.

Noen bilder bør vel også være med en lang post. Dekkene klare under, med 235 og 275 på dette bildet.

pic1.thumb.jpg.e3b56375068d2c850281995bfbfb5855.jpg

Kilden til problemet under, søkket i den røde ringen er ca 10mm lenger innover (der hvor pila peker) på passasjersiden kontra her på førersiden. 

pic2.thumb.jpg.3f2b27dbc22cad79dfab92a427d2faff.jpg

Ganske stor forksjell på 225 og 235 faktisk.

pic3.thumb.jpg.6b5f69e9ed87aff54120730e88c01d0f.jpg

Det inspiseres og flere enn bare meg som klør seg i hodet ang. dette her. 

pic4.thumb.jpg.d2bc75d645ca7b78c3b31dd2a08fa6aa.jpg

Hjemme etter en velykket test tur og "problem" løst.

pic6.thumb.jpg.c75557937049f3d0117817eacae50a87.jpg

Er noen her på bimmers med mer kompetanse en undertegnded som kan si noe om dette med så "store" forskjeller på fjærskåla's posisjon er vanlig eller er det feil produksjon i mitt tilfelle? 

Litt bonus bilder:-)

Greit fitment bak!

pic5.thumb.jpg.0ec878e6624e15350f48882323b9a010.jpg

Nå begynner det å ligne noe her :-)

pic7.thumb.jpg.825809d91584b8d9b84d28b19ef4fcc4.jpg

Endret av fxslin
Herr s.leif var på besøk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • fxslin changed the title to Z3M Coupe - M Coupe'n er på sykeperm!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...