Gå til innhold

Z3M Coupe - M Coupe'n er på sykeperm!


fxslin
 Share

Anbefalte innlegg

15 timer siden, Gabz skrev:

Grattis! Begynner å bli fint arsenal på den tomten din :D 

Takker!  Men nå for det holde, begynner å bli trangt her :-) 

16 timer siden, sveigis skrev:

Er rart det der hvis enn finner en modell du liker,da er det gøy med flere.

Som sagt blir gøy å se litt int bilder osv etterhvert .:)

Ja, har liksom funnet meg til "rette" med Z3'er.  Som tidligere nevnt så blir dette en "billig" bil, hvor jeg prøve å holde KR bruken så lav som mulig. Men det blir nok en del poster om den, for det er en del å ta tak i på den :-)

Ellers så var @Havers over her for å hjelpe meg å justere panseret litt. Var ikke helt fornøyd med hvordan den satt etter panel byttet. (naboen benyttet også oppholdsværet med å få tatt en vask av sin Z3).

pic1.thumb.JPG.9965e038bba7eea0943f86ac986c71cd.JPG

Blitt litt vasking  og "årnings" av M'en denne uka. Da jeg har blitt forespurt om jeg kunne stille ut bilen min på "Cars&Gadgets event" på Ski storsenter i morgen sammen med et par andre biler. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt "bil tid" denne helgen og fikk utnyttet det lille som er igjen av litt OK vær.

Var som tidligere nevnt i tråden, blitt spurt om jeg kunne stille ut Z3M'en på "Cars&Gadgets event" på Ski storsenter, som visstnok var en del av noe greier som arrangeres 2 ganger i året (satte meg ikke helt inn dette, men var noe med mote osv...).

Jeg trodde i utgangspunktet at det kom til å bli lite folk som ville ta turen ut av selve sentret for å se på et par biler (8 stk + en drift bil). Men det ble en ganske så ok dag med mye folk som kom forbi og knipset bilder. Og mange hyggelige samtaler med "vanlige" folk med "litt" bilinteresse.

Men det var dessvere en del uoppdragne folk som ikke skjønner at det å sitte på en panseret/skjerm til en bil under fotografering er fy fy. Foreldre som overser at unga deres bruker en bil som klatrestativ osv.  Jeg hadde ikke tenkt å være der hele dagen, men jeg turte rett og slett ikke å la bilen stå ubevoktet. Så det ble til at vi tok litt "vakter" og passet på bilene, og ble der hele dagen. Mao stille ut i blant "vanlig" publikum kontra "bilgale" er stor forskjell.

Ble noen bilder som vanlig (kamera forsatt ødelagt, så litt dårlige bilder):

1936 Austin Seven var dagens eldste (eieren er bimmers medlem).

pic2.thumb.jpg.ed3ca631160224514e11c8c23ae3643f.jpg

En Prowler som man ikke ser for ofte på norske veier! Mange som tok bilder av den iløpet av dagen.

pic3.thumb.jpg.a0bf83e9a5307ccefc378396ae36865a.jpg

Jeg som er "Roadster" fan synes selvsagt denne er über cool:-) Denne er bygd i 1984 med de "kjente" forbedringene fra de orginale (som å flytte motor litt bakover for å få bedre vektfordeling), denne har 365 feite gamper. Og hadde en lyd fra en annen verden :-) 

pic1.thumb.jpg.fc78de9471f7b1f986706b0de6ea1c67.jpg

Denne M4 hadde kommet helt fra Kongsvinger for å stå sammen oss. Vært igjennom en heftig tuning runde og har også en fantatisk lyd. 

pic6.thumb.jpg.f56c277c49ff6a08263bc0794b6a53fd.jpg

Så var det en drifting kar ( Joachim Waagaard ) som skulle lage litt lyd, skremte et par barn der. Min datter elsket det :-) 

pic4.thumb.jpg.c1b05f3a3f05f3ee0abe99c3a40950f0.jpg

Et siste bilde før jeg tok bilen og kom hjemover ved slutten av dagen.  Jeg ville kjapt hjem da jeg hadde fått en tlf...

pic5.thumb.jpg.4a1e7ca9e98c8322ef2b993dbfad9ec7.jpg

For mens jeg satt på utstilling sammen med venner, så hadde jeg en kompis som var på vei over fjellet fra Sola med det nyeste tilskuddet i bilparken her. Var rimelig spent på få se denne bilen selv nå, etter en uke med tålmodighet og fungeringer:

Hvordan høres den ut? Er tilstanden på motor og girk slik jeg har blitt rappotert om? Vil den kunne brukes uten mange timer med plundring? Hva med rusten? osv..

Trenger vel ikke å fortelle at første stopp på vei hjem var hjemme hos kompisen min:-) Og da så det slikt ut, med @Havers som vasket sin 2.8'er. Den lille Hellrot'en og min Z3M hengslengt bak der.

pic7.thumb.jpg.08a029abfc5e500883b3563fe8e47ac1.jpg

Tok ikke lang tid før den sto hjemme på egen gårdsplass og under middagen kunne sjåføren rapportere at den hadde gått som en klokke fra Sola til Ski ( +-500km ). Samt at han hadde vært heldig med været og fått seg en skikkelig fin tur over fjellet.

pic8.thumb.jpg.b9c9ae56a1a5ea0a0a6bb145b2080e32.jpg

Et av bildene han tok (skulle gjerne tatt den turen selv) under turen:

pic9.thumb.jpg.abce02f5b74eb5a3ae73d879bb52dfa6.jpg

I dag ble hellrot'en brukt på sin første DD oppgave, nemelig å skysse undertegnende og avkom til håndball serierunde i Ørje. Så jeg fikk kjent litt mer på bilen og hvordan den gikk. 

Motor og girkasse går veldig bra, ingen ulyder og eller problemer med å gire hverken varm/kald. Men selve bilen kjentes høy og gyngete ut på OEM høyden, men var behagelig å kjøre (nå er jeg vant senka Z3'er).  Eneste problemet på den turen oppsto etter at jeg hadde parkert bilen i solen under håndballen og når vi kom ut igjen så hang sladrespeilet i kabelen sin. Tittet litt nærmere på det og den har helt klart tidligere blitt limt på en amatørmessig måte.

Så bilen bekreftet at den er en skikkelig budsjett bil :-)

"Lille speil på....... men hvor i helvete er speilet...."

pic10.thumb.jpg.2ad2bb270a456f82c54774196d816e4e.jpg

Fikk tatt en skikkelig utvendig vaskerunde på den på ettermiddagen da vi kom hjem fra håndballen. Da forsvant mange av parkeringsmerkene og jeg fikk avdekket et par nye lekkasje punkter i cab'en.  Men skulle tro bilen ikke hadde blitt vasket på mange år, rant ufattelig mye brun dritt av den for hver vaskerunde.

Men endte ihvertfall opp med dette resultatet, men en bil som ser OK på 20 meters avstand.

pic13.thumb.jpg.e175479324e1a90880ad96354d9f1b65.jpg

pic11.thumb.jpg.e2d4d70295ae1328c7bfe402b50723a3.jpg

pic12.thumb.jpg.ced3026cf8385eebb426c259f14e165c.jpg

Tenkte jeg skulle begynne "lette" prosessen av bilen også, når jeg først holdt på med den, så reservehjulet måtte vike.

pic14.thumb.jpg.2267bdcc5488811d0256a5129a2f3c21.jpg

Som "vanlig" på Z3'er så dette råttent og jeg hadde ikke følt det trygt å bruke denne i en nødsituasjon. Satser heller på andre løsningsvarianter en denne her. Så der var 10-15kg av bilen allerede:-)

pic15.thumb.jpg.413102f35e3c9cef1fba32d2c6f88f43.jpg

Men det er mange småting som må fikses og listen akkurat nå ser slik ut:

  • Fikse passasjer speil, justering fungerer ikke.
  • Vinduet i fører dører går ikke opp/ned og låser seg
  • Girkula har knekte fester så den er slarkete (blir vel en ZHP i denne også, dog brukt og billig)
  • Lekkasje i bakvinduet, må inn med litt lim og brettet kanten skikkelig.
  • Lekkasje i ved sidevinduene. Må jobbe litt med gummilistene og cab'en.
  • En del overflate rust ved hjulbuer og skjørtene.
  • Ratt står "5 på 12" når man kjører rett fram. Så her må ting sjekkes litt ut. Men jeg vet at rattet har vært av ved forrige verksted besøk, da de lette etter feil kilder til Airbag lampe.
  • Passasjer sete går opp når man trykker ned og omvendt. Og fungerer ikke å justere fram og tilbake.
  • Kan kun låse bilen fra fører dør ikke åpne. Litt merkelig sak, så må åpne se litt hva som kan være årsaken.
  • Fangeren har sprukket og er litt skjev rundt sprekk området. Tipper jeg tar denne av og modder til noe her.
  • En del klarlakk slipp her og der, så dette må fikses på.
  • Vått under fører setet.
  • Et par steder hvor tidligere eiere bare har klasket på noe lakk som så rødt ut. Så disse må jobbes litt med og sjekkes litt opp. F.eks passasjer speilhuset.
  • Hulv i gulvteppe

Som dere skjønner så er det litt å pusle på med bilen. Som tildligere nevnt så kommer ikke denne bilen til å bli noen vakker bil igjen. Denne skal settes i god brukstilstand og brukes både som DD og litt ferdighetskjøring på bane.  

Legger ved et liten fotomontasje over ting...

pic16.thumb.jpg.77ffd6956c3bcb13b354b5c4cd507806.jpg

 

 

 

 

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk litt tid denne helga, så jeg tenkte jeg skulle ta en status quo på tilstanden på rusten på Hellrot''en.

Som tidligere nevnt så er dette en bil som skal brukes (ganske morsom å kjøre) og jeg kommer ikke til å være så opptatt utseende på denne. Men greit å få en oversikt og ta ting før det blir for ille.

Ble positivt overrasket da jeg tok av sidepanelet, bak her var det fint og rustfrit.

IMG_3626.thumb.jpg.6de62a0d9c90150e03b02ea5eacc9992.jpg

Fikk av side skjørtet og det ble ganske tydelig at denne har gått nær havet :-)

IMG_3636.thumb.jpg.433d3f82c0f4cb52bca1320c5caf28e4.jpg

Selve skjørtet gikk nesten i oppløsning ved hjulbuene :-( Her hadde det samlet seg møkk opp igjennomårene som har fått lov til å ligge og holde på fuktigheten. Med det resultatet at det er lite gods igjen endene og egentlig bare søppel. Men selve festene og resten av skjørtet er ok, så jeg gjør så godt jeg kan i denne omgangen.  Så får jeg heller se om jeg kommer over noen billige skjørt i framtiden og bytter de disse ut ved andledning.IMG_3635.thumb.jpg.b0028fa7de03fb3469d9082c27e41b05.jpg

Var samme problem ved bakhjulet, mer dritt som har fått ligget og god gjøre seg. 

IMG_3627.thumb.jpg.b3cb29f85f40081e48f75c687b3ad8a5.jpg

Heldigivs så var selve kanalene bra og jekkfestene var fine og solide. Men litt overflate rust der hvor møkka har ligget og kost seg. Så fram med negerkusa....

IMG_3638.thumb.jpg.309de09c6ad7764c23bbcb0bf21a6cc1.jpg

Så etter noen timer med pussing, slipping og vask, så fikk jeg lagt på litt rust behandling.  Så får jeg håpe at dette forsinker rust problemet i et par år. 

IMG_3642.thumb.jpg.428d62497e8807bfb161465eec5ea740.jpg

Hjulbuen på bakskjermen fikk også gjennomgå.

IMG_3643.thumb.jpg.c32e3085af60498abf36ea7993bf78ee.jpg

Håper bare jeg rekker få ferdig andre siden også før vinteren kommer....

Har også fått krysset av 2 punkter til på lista mi:

- Fått fikset vindusheisen, der var det hele festet som var løsning fra sveisepunktet sitt. Et par bolter fikset det :-)

- Har også fått tak i en Hardtop i samme farge som Z3M'en, men som jeg tenker å plastdippe og bruke på Hellroten om vinteren.

Meget bra med Sølv og Rød sammen :-)

hardtop.thumb.JPG.dd765415c9790283bdd71ccee78b2646.JPG

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Enes Yakici skrev:

Artig med nytt prosjekt! :)

Må si at du virkelig står på å få stoppet rusta på Zene dine :) Følger med her

 

Takker! Egentlig hater jeg rust arbeide, men klarer ikke å la være å ta tak i det :-/ Og skal jeg ha glede av bilen, så er det greit å vite at ting er på stell. (Nå blir ikke denne bilen noen gang perfekt i utseende, da alt lakk arbeidet skjer hjemme hos meg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk meg en meget hyggelig overraskelse i dag. Var på Våler dagene for en liten stund siden og lot Z3M'en stå utstilt, samt for å kjøre litt på banen. Det var en fin dag og jeg tenkte ikke så mye mer på det i ettertid.

Men i dag dukket denne opp i posten :-)

IMG_3706_HEIC.thumb.jpg.dfc3c0caffe71887abdc232e9fec29e7.jpg

Litt av en ære og veldig moro å få litt positiv feedback på at Z3'er forsatt kan fenge iblant BMW folk:-) Og veldig motiverende å forsette arbeidet med bilen(e)!

Aner ikke hvem jeg skal takke, så jeg bare slenger ut en takk her i håp at den når fram til riktige mottakere!

Slenger med et bilde fra da den sto utstilt på Våler:

pic1.thumb.JPG.dff8b52224e40761b29c6a0ffc169632.JPG

Ellers så kan jeg opplyse om at det jobbes hardt med Hellrot'en. Har støtt på noen mindre problemer (som at det er umulig å få stolen ut av bilen. Hele skyve mekanismen har låst seg totalt fast), men jeg satser forsatt på å få den "klar" til vinteren.

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med premie :) Kjekt at sånne ting plutselig dukker opp i postkassa. Ut fra bildene av bil så ser det jo veldig fortjent ut.

Blir spennende å følge med på Hellroten. Men synes du må få litt lakk på HTen. enten Hellrot eller sort.   

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, StigJ skrev:

Grattis med premie :) Kjekt at sånne ting plutselig dukker opp i postkassa. Ut fra bildene av bil så ser det jo veldig fortjent ut.

Blir spennende å følge med på Hellroten. Men synes du må få litt lakk på HTen. enten Hellrot eller sort.   

 

Takker. Det skjer noe med Hardtoppen, men blir med plastidip. Da denne har nå matchende farge til Z3M'en, så vil gjerne ha mulighet til å ha den på den bilen også i framtiden.

5 timer siden, papertiger skrev:

Kjekt, ser virkelig fortjent ut så mye arbeid som du legger ned i å bevare disse bilene :) 

Tusen takk! Blir litt jobb, men alt er glemt når man kommer ut på veien med dem :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom det er høstferie for mange, så skjer det litt på Hellrot'en her på huset.

Etter at fører siden var ferdig "rust behandlet", så sto passasjer siden for tur. 

Samme regla som vanlig, bil opp på bukker og begynne å demontore. Etter å ha gjort dette på noen Z3'er i det siste. Så er dette nå blitt en veldig enkel og rask jobb for meg. Selvom jeg skulle vært foruten:-)

pic1.thumb.jpg.29a028e729e99ccfe138854549f3d06d.jpg

Jeg kunne raskt konkludere med at det var samme tilstand her som på fører siden. Men et skjørt som nesten er rusta i filler ved hjulbuene og overflate rust på kanalene. Men jekkfester og slikt var heldigvis solide, så det er mulig å redde dette. Skjørtet bare pussa "vi" så godt vi kunne å slang på ruststopper, grunnet og lakket det.  Som tidligere nevnt dette er bil som skal brukes til litt av hvert og jeg er ikke så opptatt av look. 

pic2.thumb.jpg.5c7f72253d6793bf8db3f3bdd46da672.jpg

Rust arbeide er kjedelig og det er veldig hyggelig å få litt hjelp av kamerater. Kompis stolen blir flittig brukt.

pic3.thumb.jpg.35cc550404cca0522724d10f2308da8c.jpg

Ble litt lite bilder av selve lakkingen, men her ser dere i hvertfall ett. Ikke akkurat topp lokaler til den typen arbeide. Blir mye teiping av plast og lage seg "lakk område" når man holder på.

pic12.thumb.jpg.773f3f2090f6d6f7410123d90d790ccf.jpg

Etter lakking så var det bare å få på panler og skjørt igjen godt hjulpet av @Havers igjen. Her ser dere godt farge forskjellen på nylakkert hellrot kontra 20 år gammel hellrot. 

pic4.thumb.jpg.8798c903854335c789011ab7edb1e68d.jpg

Fikk også testet en ebay kjøp, ikke så veldig pent. Men jeg håper jeg kan begrense litt dritt og salt inn ved sprekken som Z3'er har imellom lokari, panel og skjørt.  Blir nok fram med tapet kniven for å finjustere litt på fasong og størrelse etterhvert.

pic5.thumb.jpg.78afb611d73ed61de28b4e2408debf24.jpg

Som tidligere nevnt så var setene ikke i godt stand (skummen var blitt flatt og nedsittet), så har fulgt med litt på "sete markedet" og fikk tak i 2 veldig billige "racing stoler".  Og har hatt som et side prosjekt til rust jobben, med å prøve å få ut passasjer setet som hadde rustet fast. Slik at jeg ikke kom til de 2 bakerste boltene, prøvde alle triks som google kunne grave opp. Men selve "skruen" og "mutteren" inne i skinna haddet rustet sammen. 

Jeg endte opp med å sage ut selve stolen for å få tilgang til stolunderstellet.  Og i dag bestemte vi oss for nå skulle faenskapet ut!!! Etter mye forsøk på "skru" settet framover via mekanismen, så var det bare å ta fram saga for så kappe løs festene til "muttern" som holder "skruen". Har dessverre lite bilder av dette, men etter alt var kappet løs og deler kom ut av bilen. Så fikk vi bekreftet at arbeidet med å "skru" setet framover var bortkastet tid. Alt var rustet i stykkker.

Men understellet kom ut og stolfestene til karosseriet er forsatt hele og kan brukes videre heldigvis.

pic6.thumb.jpg.bc303ef31822be4424deb510b4756144.jpg

Vi klarte ikke helt å la være å testfitte de nye setene, så @havers ble prøve kanin.

Z3 er veldig vanskelig biler å kjøpe seter, da de er så smale. De orginale stolene er på en måte plassert inn mot midten av bilen for å gå klar av døra. Det mange gjør er å "barbere" litt av den ytterste delen av skulder støtten for å vinne 1-2 cm klaring iforhold til døra. Det kan se ut til at jeg må gjøre det samme i dette tilfellet, men først må nytt stol understell ordnes/tilpasses.

pic7.thumb.jpg.6a1a5ba0e451e6c0fa672eb7bcd8de61.jpg

Anyway, jeg var spent på om det var mye vann under teppet på denne siden og. 

Og tadaaaaaa, Z3'er leverer altid:-/

pic8.thumb.jpg.470ac8f34b3d73b4a5040406169d58fc.jpg

Klarte å dra ut ca. 5-6 liter vann med svampen før jeg satte inn tørke maskinen.

pic11.thumb.jpg.3cf9269ec33b8235a29bb2e47b0c49e4.jpgavlatning

Så mens jeg holdt på med "vannlatningen", så fikk @havers oppdrag i å rense "elephant nose drains". Som er dreneringen vindusviskerne, tipper de fleste BMW har disse? Problemet her er at drenerings hullene blir tette og bassenget der fyller seg opp med vann og det renner inn i bilen via varmeapparatet.

Hos meg så var begge drenerings hullene tettet med dritt (vi snakker om hull som er på ca. 2x4cm) og en helt klar kandidat til vann problemet på denne bilen.

pic9.thumb.jpg.2f6251c967da2f132395fc9ec5611ede.jpg

Litt dårlig bilde, men her ser dere hvor møkkete det har vært her (dette er etter støvsuging og fjerning av mange år med våt dritt som lå og tettet hullene).  Dette er nå et nytt "service" punkt i min årlige sjekk på Z3'ene.

pic10.thumb.jpg.d160c036879046990618f1c2d7f5aeb1.jpg

Vi fikk ihvertfall rensket ut alt dritt og bekreftet at elefantene var åpne og klare for mer vann i framtiden.

Det som står igjen nå er:

  •  nye dørlister (disse er bestilt hos min Zkraphandler i England)
  • tørke bilen skikkelig opp og gå over ledningene under teppet. Sjekk ting ser ok ut.
  • stolunderstell til de nye stolene (GSbildeler har muligens noe jeg kan bruke, skal inn til de i morgen)
  • Få montert inn stolene og få kjøpt sånne airbag plugger.
  • Har et hjullager som uler, finne ut hvilket og bytte dette.

Så skal bilen brukes igjennom vinteren.

Den langsiktige planen:

  • Oppgradere forbremsene til E46 ventilerte bremser (Samme som står i Z3 2.x og oppover, disse har jeg nok fått tak i allerede).
  • Nye felger og hjul til sommer halvåret.
  • Inn med rollbars (dette kommer også fra england)
  • Så må nok bilen bli noe lavere og stivere, slik at den passer bedre til aktiv/bane kjøring.

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt arbeid, hyggelig å se at selv biler som for mange "ikke har stor verdi" blir tatt vare på! Hvis den skal brukes på vinteren bør du vel vurdere en runde innom f.eks www.antirust.no ? 

Jeg har klina inn M3`n selv om den ikke engang skal ut på vinteren, bare for å få full kontroll på eventuelle rustdannelser i kriker og kroker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, scoot skrev:

Godt arbeid, hyggelig å se at selv biler som for mange "ikke har stor verdi" blir tatt vare på! Hvis den skal brukes på vinteren bør du vel vurdere en runde innom f.eks www.antirust.no ? 

Jeg har klina inn M3`n selv om den ikke engang skal ut på vinteren, bare for å få full kontroll på eventuelle rustdannelser i kriker og kroker. 

Har kjøpt meg noe linoljebasert greier fra biltema, som jeg tenkte jeg skulle kline den inn med når jeg er ferdig. Men det er kanskje ikke godt nok? 

Dette er ukjent/nytt for meg: Så jeg spør, hva bør jeg egentlig gjøre for å gi bilen mest mulig beskyttelse? 

Min plan var egentlig bare sause den inn med linoljen i alle kriker kroker som jeg finner på bilen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei altså jeg har alltid behandlet mine biler hos Funderud i Eidsberg, de har holdt på med oljebehandling siden 70-tallet og kjenner de fleste biler. Der oppe er de nøye, er det ikke hull inn i hullrom så borrer de, spruter inn og propper. Hjulbuene blir smørt inn med en fettblanding med olje etc. God erfaring med dette i vår familie. 

Linolje er flott, men jeg syns det tørker alt for fort. Lanolinen som de bruker der oppe er ekstreemt drøy, er to måneder siden jeg hadde M3n der oppe og den er fortsatt ordentlig "seig" under. Denne oljen selger de også på sprayboks der oppe :)

Det de gjør er jo akkurat det du sier du skal gjøre selv, nemlig sause den inn. Men de har jo løftebukk - riktig utstyr - varmevifter etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • fxslin changed the title to Z3M Coupe - M Coupe'n er på sykeperm!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...