Gå til innhold

Z3M Coupe - M Coupe'n er på sykeperm!


fxslin
 Share

Anbefalte innlegg

Hm, ble visst et sett med vinter dekk til Hellrot'en i går. Dukket opp et sett med meget billige (500kr) felger og vinterdekk på finn i lokal området her. Og selger var veldig kul og foretok en hjemlevering til meg:-) Meget hyggelig!

Felgene er ikke de peneste og absolut ikke OEM kvalitet, men til litt råning duger de.

IMG_3991.jpg.03ff5c29a12b1150adfd59c120bc61b5.jpg

Tenkte vel egentlig at dekkene var helt kast, men siden jeg leker litt med å få satt i noen pigger på noen gamle dekk til litt isbane kjøring. Så kunne vel disse brukes kanskje?

Men jeg ble positivt overrasket de var ikke så gamle (2012) og har mye spor igjen. Samt at gummien virket relativt myk og frisk.

Så de ble slengt på for en liten testtur.

IMG_1888.JPG.c66b69d5588ed811afdea7ef5934b978.JPG

Konklusjonen var at de var bedre enn det settet jeg hadde på, så disse blir stående på. Og de gamle 16" får bli isbane dekk etterhvert (Må bare sette meg inn i dette med pigging som alle snakker om :-) )

Men det var mer som skjedde i går, endelig kom en pakke som jeg hadde ventet på! Pakken hadde bare vært en på en liten rundtur tilbake til avsender av ukjente årsaker.

Håpet også avsender hadde husket å pakke alt, da jeg hadde bestilt mange småting fra Z3 Pusher min denne gangen.

IMG_1879.JPG.d6dea831dde5905b1b714edd3b3f0ebd.JPG

Stussa litt når jeg tok av plasten og dette sto på pakken... 

IMG_1880.JPG.17a0a21552b550ac288d8b8a6d9122a6.JPG

Men etter å pakket det hele ut (avvsender er en jævel på pakke ting godt og tight. Med gamle klær , håndkler og masse teip...

IMG_1886.JPG.e6063ced0caa8dd67abb8d0ba6caa774.JPG

Men den inneholdt:

  • OEM Roll bars med full pakke. (senter konsoll, side kapper og skruer)
  • Dør lister med fungerende drensrør
  • Lysbryter håndtak
  • Luft ventil deksel

Men selger hadde hadde glemt å pakke et instrument panel og hanskerom håndtak. Men selger er kul sånt sett og sender ting fort. Og han er så rimlig kontra ebay og andre kilder at jeg venter gjerne litt på deler fra ham. 

Jeg hadde ikke tenkt å koste på Roll bars på hellroten ennå, vil vel egentlig kjøre bilen litt mer før jeg koster noe slikt. Men fikk et så godt tilbud på det at jeg slo til, samt at jeg ville ha OEM. Da disse faktisk klarer å stå litt imot ved evt. uhell, samt at man kan bruke disse med hardtop.

Nå klarer jeg ikke helt å ha deler liggende, samt at jeg hadde tenkt å få montert opp kablingen til defrosteren på vinduet til hardtop'en. Så jeg tuslet ut i furte bua og tok et par timer der i kveld. @Havers dukket også opp og hjalp til litt.

Og når jeg først måtte skru ut ganske mye for å komme til ledningsnettet, så kunne jeg like gjerne begynne monteringen av Roll bar'sene også.

Nå har jeg etterhvert begynt å få litt erfaring med å ta inn og ut interiøret på disse bilene. Så etter kjape 20 minutter var vi klare til å begynne å montere litt ting.

IMG_1901.JPG.66dc4e905bace875d57b79b4cca70502.JPG

Etter å plundret litt med å få facelift lednings nett til å passe pre-facelift. Samt skjønne BMW sin oppkoblings guide. Endte jeg opp med å mode litt på facelift kontakten så den passet rett inn pre-facelift kontakten i bilen. (sorry @havers din løsning gikk ikke igjennom OCD kontrollen min :wink: )

Også var jeg lei for kvelden, så gikk fra bilen med ledningsnett montert + en roll bar feste montert.

IMG_1909.JPG.47c4c96a467c4e88137f10b26963903b.JPG

Men jeg mangler forsatt en del, som jeg håper kanskje noen har en "SWITCH HEATED REAR WINDOW" delenr: 61311376444. I følge realoem.com som ble den også brukt på 7" E23.

Ellers så er Z3M inne på lakkverksted for litt lakkering av panseret (garanti), så jeg venter spent på få den igjen og sette den til lagring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/5/2017 at 16.37, sveigis skrev:

Stolene du har satt i ,så gode ut å sitte i.

De ser gode ut, men jeg skal være ærlig å si at jeg ikke er 100% fornøyd med disse. Dette er noe billige greier, men de duger for nå. Men kommer jeg om over noen billige Z3 M-sport eller ///M seter så ryker disse fort.

 

Ellers så forlot jeg dere med en "cliffhanger" i forrige post (tja, så spennende er det vel ikke). Men status var at jeg hadde en bil i deler i garasjen med seter ute og halveis ferdig montert roll bars. Så lørdagen som var smisket jeg litt med sjefen og sa at nå trengte jeg en hel dag i garasjen for å bli ferdig. Slik at jeg skulle slippe å bruke mer "tid" på hellroten i år.  Så lørdagen ble den store skippertak dagen med å få alt sammen igjen, samt gå over småting.

Men først hadde jeg fått brukt litt tid på fredagskvelden foran TV'en med å bygge om senter konsoll boksen slik at den nye som passer med roll bars fikk låsesylinderen fra den som sto i Hellrot'en, slik at den kan låses med nøkkelen til bilen.

Dette er ikke vanskelig, men det er mange skruer i disse boksene og alt må ut for å komme til låsesylinderen.

pic1.thumb.jpg.f0a82169af27d5716b1c63445ee46048.jpg

Ble da ferdig etterhvert, uten en skrue til overs:

pic2.thumb.jpg.96c96c81fdeb1384fbf631c1af9746d6.jpg

Så på lørdags formiddag var det bare å tusle ut i garasjen igjen, da så utgangspunktet mitt ut slikt:

pic3.thumb.jpg.34517cd32cc2d912c29f5b61893868f5.jpg

Etter å fått summet meg litt og ordnet delene litt. Så var det bare å komme igang og da gikk det fort og få ting sammen igjen.

pic4.thumb.jpg.acf75228ef03f47511dd244acb8d5068.jpg

Z3 med rollbars gjør seg:-) Legg merke til at jeg benyttet andledning til å tørke litt mer under bilen, da den hadde rukket å bli litt fuktig igjen under teppet.

pic5.thumb.jpg.9d581deacb691e84082a5a910c4eeea4.jpg

Så var det bare å få inn setene igjen. Hadde fått airbag lampe feil på bilen, noe som jeg trodde var fordi jeg hadde startet bilen med setet ute av bilen. Men etter litt diagnose, så viste det seg at selve airbag modulen under setet har tatt kvelden. Så denne må bestilles opp. 

Var heller ikke helt fornøyd med DIY setefestene jeg hadde laget, så jeg tok en runde på disse og lagde setefester med OEM deler fra det gamle setet (slik jeg gjorde på fører setet). Med litt vinkel, så det blir letter å skru inn og ut setene i framtiden.

pic6.thumb.jpg.97204c39362977583f4f927b12fcb448.jpg

Med seter inne, så var det tid for litt småting. Bilen lekker som en sil ved litt våt vær. Så jeg hadde fått tak noen rimelige dørlister uten hull og sprekker. 

pic8.thumb.jpg.a44e12f8c3481f241ff17c2d53c31ac2.jpg

pic7.thumb.jpg.c0eebb61dbd08407aa712f92a80ae614.jpg

Benyttet samtidig andledningen til åpne drensrøret som går via A-stolpen ned til dreneringen i dørlistene. (Dette er en jalla løsning spør du meg og stor svakhet på Z3'er).  Fant dessverre et par sprekker i dette drensrøret, så må nok til med litt lim eller helt nye A-stolpe gummi lister. Men fikk da inn de nye dørlistene og det ting ser "riktig" ut.

pic9.thumb.jpg.b9e9c34d2dcffd46779aa204b7944c8d.jpg

Fikk også satt inn ny lokk på lysbryteren. Og skulle til å sette inn lufteventil deklset på førersiden, men hadde fått facelift versjonen:-/

Avsluttet det hele med å ta en runde med litt antirust olje inn i alle kriker kroker jeg kunne finne under bilen, så nå håper jeg bilen har blitt litt mer motstandsdyktig for vinteren.

Så ble dagen avsluttet med en grundig innvendig vask og enda en runde med støvsugeren for å få bilen i godkjent stand for litt DD bruk. 

pic10.thumb.jpg.05c57fd6bf07820599adfb60f72ad560.jpg

Bare så vi ikke er tvil om at dette er en lekebil, så ble følgende slengt på. Er så harry at jeg tilgir meg selv for denne :-)

pic13.jpg.08e288fe8551031d3a15809179f58a2e.jpg

Tenkte vel med dette at nå var jeg ferdig med bruke tid i garasjen for en stund og bare bruke bilen litt.

 

Men nei da, søndag sendte @Havers en mld: "du skal vi se litt på tomgangsproblemen på den grønne?". Så da var det bare å stille opp, selvom fruen ga meg noen litt furtne blikk. Siden det var som så med været endte vi opp med å stå hos meg denne gangen. Samt at det er kjekt å ha fungerende delebil rett ved siden av :-)

pic11.thumb.jpg.cb09c8bac2b224faef8bfb9670510cb8.jpg

Vi traff vel jackpot på første forsøk,  viste seg IVC'en var synderen og at den trengte bare en grundig rens. Så økten ble veldig kort og suksessrik. Så nå bare den grønne få seg noen skikkelig vintersko, så er 2 stk Z3'er klare for vinterkjøring.

pic12.thumb.jpg.4208303b359ae02375448864af53d43b.jpg

Until next garage moment....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Trodde vinteren skulle få litt zlutt på dette Zed hysteriet i nabolaget hos meg (ok, jeg er en stor bidragsyter til det:-))

Nå har en av gutta i naboloaget her ( @b-havers ) gått dit hen og kjøpt seg en ganske så kjent bil her på forumet. Nemlig @magneten sin flotte Z4 Coupe, som er ganske så veldokumentert i hans tråd.

Nå er det slik at @b-havers ikke hadde mulighet til å rask hente denne (før vinteren setter inn for fullt), så @Havers foreslo at han kunne hente den. Og i min entusiasme så meldte jeg på diskusjonen og sa at da kjører vi ned sammen. Med den tanken at da kunne jeg hente et par sett med felger til Hellroten, som jeg har stående på lager ved Sola. 

Satte meg ned i går og tittet litt på kartet og innså at dette blir en lang kjøretur. Samt at Z4'ern kommer med masse deler, som vi også må få med oss hjem. Så det er mulig mine sett med felger må vike denne gangen.

Men shit happens, vi er to gode kompiser på tur, skal hente en meget fin bil og få oppleve litt norsk natur, samt et variert veinett.   

Så X5'en min er pakket med et sett vinter felger og i morgen så setter vi avgårde med destinasjon Haugesund. Går alt etter planen (er meldt litt så som så med været, men vi satser på at med stor og tung bil. Så skal fjellpasseringen gå greit. 

Dette er den foreløpige planlaget ruta bortover til Haugesund, tar gjerne i mot tips fra lokal kjente å om dårlige veier eller håpløs rute valg :-) Hjem turen blir vel over Stavanger/Sola via E39/E18.

map.thumb.png.09a4e6682dddda0f4125a85c71602997.png

Jeg regner med at jeg og @Havers kommer til å slenge ut litt bilder underveis her (er vel ikke så mye annet å finne på underveis ).

Skal bli hyggelig å hilse på @magneten og hente den Z4'ern til vårt nabolag.

Krydder posten her med et lite bilde fra @magneten sin tråd.

DSC_0126.JPG

 

Regner også med at @b-havers stiller med litt godt å drikke ved neste lokale Zedfest (et lite diskre hint) :-)

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, awt skrev:

Ikke Haugesund, men Karmøy! :D(nærmere sagt Åkrehamn, som også står på kartet, naturligvis)

Uansett, dere får ha god tur over fjellet og tilbake igjen. :) Hadde det ikke vært for at jeg er på jobb, skulle jeg møtt opp og tatt et farvel med bilen. :P

Hehe. Er ikke så godt kjent over der:-)  Men ja du har rett! Dog så er destinasjon i dag Haugesund. I morgen skal vi videre til selve moroa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • fxslin changed the title to Z3M Coupe - M Coupe'n er på sykeperm!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...