Gå til innhold

Z3M Coupe - Første løp gjennomført med Hellrat V2


fxslin
 Share

Anbefalte innlegg

3 timer siden, StigJ skrev:

Så hva er planen videre? Gategodkjent og skilt? Ribbes og sette inn bur? Nye stoler? Tell me tell me! :D

Vel planen var, finne en bra roadster med m52b28 og bygge om den til gate godkjent  bane bil som kan stille i f.eks BMW cup.

Så følende punkter var planlagt:

- skrudd fia godkjent bur

- strømbryter, utvendig panserlås  osv (alt som må til for å få godkjent til løp)

- ribbe bil

- stoler/belter

- dekk/felger (har jeg)

- bremse oppgradering + luft tilførsel

- skikkelig understell (coilovers osv)

og etterhvert ta litt motor oppgraderinger.

Nå gikk litt av bygge budsjettet til kjøp av akkurat dene bilen. Så nå må jeg ta et steg tilbake og tenke litt. Synes nesten at denne er for bra til å bli trackbil. Da den har en historie også, som jeg må verifisere først. Men hvis den historien stemmer så er dette en ekstra morsom bil.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, StigJ skrev:

Ja det er i grunnen synd å "herje" den til hvis den er såpass bra og spesiell. 

 

3 timer siden, AlexHD skrev:

Gratulerer med ny bil fxslin! Synes denne var meget flott, kanskje litt for flott til å ribbes og herjes med? 

Ja er enig forsåvidt. Så er i tenkeboksen. Men første steg er få den på norske skilter (time på mandag) og nyte den litt. Sjefen på huset ble også litt streng, da hun hørte at bilen er lik den første z3`en (også 2.8) vi hadde. Hun trives veldig godt med m52 motoren og vil gjerne kjøre denne litt. Z3M`en blir for voldsom for henne. 

Men jeg skal bruke litt mer tid på bilen og gjennomgå den skikkelig (ta av litt paneler osv).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, StigJ skrev:

Da lukter jeg Z3 nr. 3 om ikke så alt for lenge. Eller at du bare beholder Hellraten, ribber den og bytter maskineri :P

 

Hellraten er solgt allerede. Så den er ute av bildet.  Tror ikke jeg tar sjansen på Z3 nr 3 :-) Selv om det ser flott på gårdsplassen.

D3EA9BC8-8B4C-45C1-BBA7-3A87088B7F5B.thumb.jpeg.19f500b91e273f9cc8a8c99c30ebfbd6.jpeg

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått brukt litt tid i dag på bilene! 

Viktigst av alt fått ordnet prøveskilter slik at 2.8'ern kan vises førstkommende mandag og at jeg dermed kan få skilter etterhvert. 

Har også fått forsket litt mer på bilen og dens historikk. Så i følge papirene jeg har så har denne bilen hatt 6 eiere før meg. Den ble først kjøpt av en Herr Mehl i München 28 August 1997 som hadde den i 7 mnd før den ble solgt videre til Herr Viehofer som hadden den til 2003 da den ble privat importert til Sverige. Her mister jeg sporet på navn, har bare carfax data. Første svenske eier hadde den i 3 år, før den blir solgt videre.  Her skjer det et 2 eierskifter på veldig kort tid med lav km.stand endring . Dette tror jeg er er perioden forrige eier snakket som da bilen sto utstilt på ulike forhandlere i Sverige, før de kjøpte den i 2007.

Bilen konfigurasjon fra fabrikk er ikke så veldig unik, men det er ikke ofte en ser "2 tones" sportsseter i noe annet en Z3M biler.  Den mangler dessverre OEM radio og roll bars, men dette har jeg liggende :-)

IMG_7855.thumb.JPG.70abe61074f9d85ffdf381e35eca401c.JPG

Brukte litt tid i dag på studere bilen utvendig og har funnet noen flere små skavanker i lakken som jeg ikke så i skarp sol lys. Ingenting som avskrekker og jeg er forsatt i litt tenkeboksen om bilens framtid .  Men lysten til å bygge om denne med skikkelig understell, skrudd bur, bremser og etterhvert litt mer juice på motoren øker. Liker veldig tanken på å gjøre dette med et godt utgangspunkt.

Fikk også endelig kjørt litt med god bilen på dagens småærender, deilig når folk er på ferie eller stranda. Lett å finne parkering:-)

IMG_7858.thumb.JPG.5659c5d84ca9f36e834bb1cad483ca32.JPG

Ble også litt salgsprepping av Hellrat'en, slik at alt er klart for ny eier. Fikk god hjelp av en kompis i varmen! Gikk noen liter med væske i dag.

IMG_7864.thumb.JPG.d16095f09ab3e65e06d47946cea64675.JPG

Gjemte seg litt rester fra siste trackday på bane hjulene. Helt sikkert fra  @magneten som var der samme dag :P

IMG_7863.thumb.JPG.ebb710f1d5337bc438952e379437641f.JPG

Litt vask og stell av Hellrat'en gjenstår, så er den klar for nye eier. 

Skulle gjerne beholdt stallen slik framover, men jeg har hverken ressurser eller tid til 3 lekebiler (2 er også egentlig for mye).

IMG_7870.thumb.JPG.896bf543c0a20e5b01beaf73b8ff2464.JPG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som en bra 2.8 du har skaffet der!

Jeg tenker igrunnen selv om bilen er bra, så hadde det vært kult å bygge trackday bil av den. For min del tror jeg det hadde blitt for mye å ha to stykk fineværs-z3'er og i tillegg en eventuell trackday bil, samt det må være kjekt å bygge opp en trackdaybil på et karosseri der man slipper noen kjedelige overraskelser :)

Uansett hva som blir planen blir det vertfall kjekt å følge med 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, BjornarHS skrev:

For min del tror jeg det hadde blitt for mye å ha to stykk fineværs-z3'er

Her treffer du spikeren på hodet, akkurat det samme jeg tenker. Får jo bare brukt en om gangen.  

Så blir nok trackday bil av denne, tar bare litt lenger tid. Da lekebil fondet må bygges opp igjen:-)  Men vinteren er lang og mange muligheter til å spare.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med atter en Z.:).

Denne så jo vannvittig bra ut og med tøft interiør.

Men skjønner du har problem her ,da denne og så nesten for bra ut til å lage lekebil av.

Uansett ,så er vel de modifikasjonene du skal ta ,lett reversible isåfall,mtp bygge tilbake til vanlig bil.

Du er like glad i disse som jeg er i gamle 5serier tror jeg :)

Enn får liksom  aldri nok .:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, sveigis skrev:

Gratulerer så mye med atter en Z.:).

Denne så jo vannvittig bra ut og med tøft interiør.

Men skjønner du har problem her ,da denne og så nesten for bra ut til å lage lekebil av.

Uansett ,så er vel de modifikasjonene du skal ta ,lett reversible isåfall,mtp bygge tilbake til vanlig bil.

 Du er like glad i disse som jeg er i gamle 5serier tror jeg :)

Enn får liksom  aldri nok .:)

Takker! Ja tror denne er bra. Så bra at flere kompiser har nå rettet fokus i retning vårt kjære naboland 😂

Har på en måte landet litt på Z3´er ja. Men jeg vurderte både e36 og e46 som plattform for et trackday build. Litt mer å velge imellom og lettere å få tak utstyr. Men hvergang jeg satte meg ned og lagde plan for en bil modell, så var lysten til å gjøre noe med en Z3 Roadster større.  Blir vanskeligere, dyrere og sikkert ikke like bra som andre biler. Men tror det vil passe meg 😎

Og alle mods er som du sier reversible, med unntak av sveisefeste til  bur. Kommer nok også til å kjøpe et stygt panser og bagasje luke til de modsa som trengs der ( strømbryter , Quick release låser osv...).

Kortsiktig Plan  nå:

  • Få skilter på bilen 
  • Olje + filter 
  • installere OEM roll bars (så har jeg noe som tar imot ved uhell
  • installere hardtop 
  • installere coilovers jeg har liggende fra z3m
  • bremseklosser

Få kjørt mest mulig med denne på bane  ut sesongen :headbang: 🏎️

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide oppdatere litt igjen....

Først så kom ny eier å hentet Hellrat'en:-( Var moro å ha 3 stk Zeder på gårdplassen en stund, men jeg har ikke mulighet til det. Ny eier (bimmers medlem, ikke aktiv nå så vidt jeg vet) har en masse spennende planer, så den bilen vil gjenoppstå i meget god stand! Så denne forsvinner ikke fra BMW miljøet!

pic1.thumb.jpg.17d710a66d25c59e7d9c2d730082931c.jpg

 

For å trøste meg selv, så tok jeg like gjerne et par runder på Rudskogen med NSK sin banekjøring med Z3M'en. Tok det rolig og pushet ikke hardt. Men godt å få ut litt stress. Og ja det er noe helt annet å kjøre ///M bil en 1.9 på skogen :-)  Utrolig artig å endelig slippe løs den råkraften som denne har.  Slett litt med å holde grepet ut av svinger, da jeg kjørte med gatedekk. Moro var det og gøy å kjøre uten tak for engang skyld :headbang:

Møtte også en fra Facebook gruppa, så ble litt sikling på bilen hans. En Z3 ///M Coupe som så ut til å være i meget god stand.

pic2.thumb.jpg.4b30fe66015ffba359ebb401e3d9f932.jpg

 

Så var det duket for jugdement day i dag. Visning av "nybilen" på trafikkstasjonen. Hadde fått time på Jessheim trafikkstasjon kl 12:30 i dag.  Så klasket på prøveskiltene og kjørte oppover.

pic16.thumb.JPG.3a0b742a1f4eb36180eefcc86646d51d.JPG

pic3.thumb.jpg.b9b0739d9242d681306f002c6bd21b23.jpg

Vel framme, så var bedskjeden "Still deg opp foran Port 3". Den porten føltes tung og høy, skulle det bli "Gateway to hell"?

pic4.thumb.jpg.15494b0addbbae71ce15703647862ac7.jpg

Kommer så inn 3 kontrollører ser på meg, en som vinker meg morsk fram og gestikulerer at her skal du stå "lille venn".

"Papirer takk", så gikk han noen runder rundt bilen og knipset litt. Sjekket VIN nummer osv. Dette tok vel 3-4 minutter, så sa han "vent her", skal bare sjekke litt på dataen. Så ble han borte i over en time og der satt jeg å blomstret. Men det kom et par andre kontrollører bortom å tittet på bilen. Fikk noen hyggelige kommentarer også:-)

pic5.thumb.jpg.159b48355b1461fb1eb5c9fc3f047318.jpg

Så kom kontrolløren tilbake med bedskjed "Bilen er godkjent, men hjula får du ikke i vognkortet mangler papirer på dem". Men ingen bedskjed om at de måtte av osv. (Er 4% endring kontra orginal). 

Så etter et par sparringsrunder med de hjelpsome og hyggelige damene i skranken og litt betaling av diverse avgifter.  Samt innlevering av de Svenske skiltene.

pic6.thumb.jpg.1b6aa115843fb66c956e026bf288e5f5.jpg

Så satt jeg  på vei hjemover med flunkende nye skilter i passasjer setet og et temporært vognkort. I det store og det hele en smertefri prosess.

pic17.thumb.jpg.fa1708214a975e80f9ec47f5480a13a6.jpg

Endelig hjemme, så var det bare få skilter....

pic7.thumb.jpg.1cad04710d90fb20d383f25acb0f4539.jpg

Av med dette...

pic8.thumb.jpg.4489171a16f0866e468084ac240491a9.jpg

Simba ville ikke ha dem, så de ble klasket opp på "æres veggen" i garasjen.

pic9.thumb.jpg.52e9f1b1644e2c7f99a1b7d0f97d0db5.jpg

Men vent nå litt... hadde igen skiltholdere på lagret ](*,) Og lage hull i nye skilter var uaktuelt, samt at det gamle som fulgte med Z3, var morkent. En liten tlf til kona som var på vei hjem fra jobb + en tekstmelding om varenummer og hylleplass på Biltema, så ble to skiltholdere kjøpt inn som en temp løsning. 

Men måtte vent litt før hun kom hjem, så da kunne jeg like gjerne fjerne et irritasjons moment. Nemlig litt snik reklame på bilen.

pic10.thumb.jpg.3973fad99c3b2ba67d6214b25fffaad2.jpg

Uff, gikk ikke helt etter planen...

pic11.thumb.jpg.529a1801448025a526c441ea54021b39.jpg

Litt mer pelling og god gammeldags sitrusrens så ble det bra.

pic12.thumb.jpg.b1080ca7a8fbada256a3c6bcca749085.jpg

Så kom sjefen, har noe til deg. Takket høyt og hellig med litt sånn truttemunn greier...

Vipps så var Norske skilter på foran og bak, ikke peneste løsning. Men nå kjørbar til jeg får landet noe skikkelig (magneter kanskje).

pic13.thumb.jpg.05bbe7187a8981f0454310a39479d852.jpg

pic14.thumb.jpg.f43450a108bd008e92c4d73aae86395d.jpg

Avsluttet bil dagen med å sette meg ned i stolen og nyte synet av disse 2 her. En meget glad bimmers kar her på Ski i disse dager! Og dessverre for dere som er lei Z biler, så kommer jeg til å forsette mitt "gnål" rundt disse Z bilene :-D

pic15.thumb.jpg.44dad9b1fd3290beb824bcfd1a9ca709.jpg

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, magneten skrev:

Får aldri nok Z! Grattis med skilt ;)

Skikkelig spennende med den nye bilen! Håper du lager skikkelig banebil av den og gir den et rått liv på banen! :D

Ser nøkkelhullet på bakluken trenger polering forresten ;)

Blir trackday bil av denne, bare økonomi som dikterer hvor fort det blir :-) Men kommer langt med understell og bremser. Så trackday er ikke langt unna :-)

Apropo nøkkelhull, har jo løsningsforslag fra deg nå!!!

1 time siden, Gabz skrev:

Wohoo, grattis!

Takker! Alltid litt sånn spennende dette her med visning. 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • fxslin changed the title to Z3M Coupe - Første løp gjennomført med Hellrat V2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...