Gå til innhold

Z3M Coupe - M Coupe'n er på sykeperm!


fxslin
 Share

Anbefalte innlegg

14 timer siden, sveigis skrev:

Merker for hver dag at nytt prosjekt frister :).

Håper faktisk du finner deg et nytt prosjekt snart! Liker veldig godt å følge trådene dine og har lært mye om biler som jeg ikke har noe forhold til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var egentlig ikke planlagt å jobbe med bil i dag, men @Havers pm'et meg og skrev "du, skal vi ikke ta det oljebyttet i dag?"

Så da var den saken klar, ble bil tid i dag med olje + filter skift på 2 stk Zedder. 

Vi somla fælt med mye skravel og tull. Så direkte imponert var ikke fruen på tidsbruken, men det var knall vær og fint å være ute!

Service køen klar... Hellroten er forsatt litt i deler som dere ser :-)

pic1.thumb.JPG.54cfc305b962d632c24859f03113b192.JPG

Ikke så spennende dette dessverre...

pic2.thumb.JPG.4e780a31b8b6f987632b61c20260710e.JPG

Prøvde å leke litt med kameraet mitt, ser at jeg har litt å lære på foto området :-)

pic5.thumb.JPG.7c5546ed860f8bc92a14d2fcb7986bcb.JPG

Hellroten fikk en sånn runde med motorrens magi først, bare sånn for synes skyld. Olja som kom ut så faktisk ganske fin ut, så siste byttet kan ikke vært så lenge siden. Men better safe, than sorry!

Klarte selvsagt å kløne til når jeg tok tappe skruen, så jeg sølte litt...

pic4.thumb.JPG.9869fe396239e1263188d52fc3eb8b9d.JPG

pic3.thumb.JPG.2f999042598bb4235d874c4cd46a0711.JPG

Nei, nok tull. God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
20 timer siden, And-reas skrev:

Fulgt hele tråden din med glede. Såpass påvirket har jeg nok blitt, at i morgen går turen for å se på en z :-D

Kult! Hvilken modell osv..... ble nysgjerrig her:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Dette ble en lang dag. Heldigvis har jeg fri annenhver mandag (sånne fordeler man får med å jobbe annenhver lørdag) Først var det opp på trafikkstasjonen, for overlevering av forrige bil. Så gikk turen inn til Oslo i leid VW Up(!) for besiktigelse. Nå er jeg omsider hjemme igjen... 1.9L motor i denne. Legger ved et ekte kvalitetsbilde, hva angår både komposisjon og lysforhold. Håper den tar seg noe bedre ut i dagslys. 

 

IMG_20171023_233310.jpg

IMG_20171023_233304.jpg

Endret av And-reas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide med en liten update igjen, selv om jeg har oppdatert lite her i det siste så har det blitt jobbet litt på Hellrot'en. Men ting går litt saktere nå som dagliglivet har tatt seg opp igjen med ishockey, aktiviteter med unger osv... (er vel mange som kjenner seg igjen her).

Største utfordringen med Hellrot'en var at jeg måtte sage ut det ødelagte passasjer setet for å komme til under teppet og tørke den. Samt at setene var så utslite at det var liten poeng å sette disse inn igjen. Som tidligere nevnt så fikk jeg tak noen skikkelig budsjet "racing" seter som jeg håpet skulle passe.

Neste problem var at det nesten var umulig å oppdrive stolunderstell som passer rett inn i Z3 bilene. Her var GS kule og bestilte opp både E30, E36/E46 understell til meg slik at jeg kunne teste de ulike variantene. Men ingen passet, så jeg tenkte jeg fikk ta de fra utlandet, men de er de priset i gull. Samtidig som det å få custom laget de var det få som ville gjøre eller det var svinedyrt.

Så etter par dager med tenking og prøving for å se om den OEM stolunderstellet kunne brukes på noen måte. Så ble løsningen ble å kjøpe E36/E36 GS performance stolunderstellene og tilpasse disse til bilen (selv om jeg ikke er så glad i slike mods).  Men fordelen med disse er at de har ferdige sikkerhetsbelte fester påsveist.

De passet i lengde retningen, men måtte kappes ut 5cm i bredden for at de skulle passe bilen.  (Beklager dårlige bilder, har ikke fått reparert iphonen ennå).

pic1.thumb.jpg.7abf04285506c2978eda890ce4e5982f.jpg

Så etter litt kapping, så understellet slikt ut. Kappet dem på forskjellige posisjoner slik at svakheten er spredd (innbiller meg at det hjelper).

pic8.thumb.jpg.f9df240879e8dcb9b700658674ac3db1.jpg

Så var det bare å sette sammen de to kappede delene til en ny del igjen. (skjøtene skal sveises, men brukte bolter/mutter nå under konstruksjonen).pic3.thumb.jpg.236dd016e918ef046595ba11178ed736.jpg

Så var det bare få den på stolen.

pic4.thumb.jpg.eea963def8831125ec1572402b5c4f87.jpg

Her ble det mye feiling og prøving. Først så satt stolen for langt mot døren, pga av sikkerhetsbMen løsningen ble faktisk droppe hele slider delen og montere stol rett på stolunderstellet, da fikk jeg helt riktig høyde for meg (jeg er 180'ish cm). Men da stolen for langt fram. Så var det bare å finne en løsning på flytte stolunderstellet lenger framover på setet. Her fant jeg heldigvis delere fra det gamle stolunderstellet som fikset biffen.eltet festet. Så denne ble modifisert litt, deretter så syntes jeg at jeg satt for høyt iforhold til OEM høyden. Selvom metermålet viste relativt likt (antar at det har med stolens form).  Så ble et par timer med plundring og prøving for å se om jeg kunne justere feelingen med litt høyde spacere foran.

pic2.thumb.jpg.502fc6c0fc852114159a5d037fce2497.jpg

Men løsningen ble faktisk droppe hele slider delen og montere stol rett på stolunderstellet, da fikk jeg helt riktig høyde for meg (jeg er 180'ish cm). Men da stolen for langt fram. Så var det bare å finne en løsning på flytte stolunderstellet lenger framover på setet. Her fant jeg heldigvis delere fra det gamle stolunderstellet som fikset biffen.Men løsningen ble faktisk droppe hele slider delen og montere stol rett på stolunderstellet, da fikk jeg helt riktig høyde for meg (jeg er 180'ish cm). Men da stolen for langt fram. Så var det bare å finne en løsning på flytte stolunderstellet lenger framover på setet. Her fant jeg heldigvis delere fra det gamle stolunderstellet som fikset biffen.

Til slut så det slik ut, men nå var posisjon riktig og stolen sto bra plassert i forhold til dør og senter konsollet. Eneste kjipe nå at det veldig vanskelig å få skrudd på/av boltene som fester stolen bak.

pic7.thumb.jpg.fe4ad5a4adb0900698aaed31d8ee1f4b.jpg

Men en løsning på passasjer siden, så ble det samme gjort på førersiden. Den siden ble gjort unna på en kveld, var litt prøving og feiling her også, da jeg gjerne ville ha rattet i så senter som mulig. Men landet på en veldig bra løsning tilslutt.

pic9.thumb.jpg.a294871621c4f59d1de98dccc3d83aa5.jpg

pic10.thumb.jpg.6f609c2c6962c5f4827dd07d8a74befe.jpg

2 stk billig stoler inne i bilen. Mangler forsatt muttere til sikkerthetsbeltene, så bilen er ikke kjørbar ennå. Er setene gode spør du? Vel spør meg om 1 mnd :-) Men det er veldig bra sidestøtte og en sitter støp i dem.

Eneste kjipe nå er at alt må ut igjen, når stolunderstellene skal sveises sammen igjen :-(

Fikk også avsluttet kvelden med å sette fører siden døren igjen + litt lister osv. Men før jeg gjorde så rakk jeg også bytte ut håndtak gummiforingen på døra.

pic11.thumb.jpg.f891aac99aa57f27ccd7f8692db7f7a5.jpg

Akkurat dette sete byttet prosjektet tror jeg hadde ventet med, hvis jeg hadde visst hvor mye tid og plundring dette ville ta pga "custom" delen jeg måtte gjøre. Men måtte jo også få ut alt vannet i bilen, så jeg hadde vel ikke noe valg :-/

Men fikk også her om dagen en bil til samlingen min med biler over jeg har hatt, har eller ønsker meg. En helt lik model bil av Z3M'en.

pic30.thumb.jpg.a04c1bf40879e3500c8bd924dc8c37e5.jpg

Den havnet fort i hylla mi med de andre bilene :-) ( Jepp, jeg har hatt en Rød Jeep (TJ) Wrangler, savner den bilen forsatt).

pic31.thumb.jpg.5e8a2fd10012dd623bed787bcda05131.jpg

Det som gjenstår på Hellrot'en er:

  • sveis av stolunderstell
  • Fikse airbag lampen for stol (har satt på en ebay terminator + kjørt en reset av airbag, men den kom tilbake ved oppstart).
  • Fiks av vindusheis på passasjer siden
  • Sette på resten av skvettlappene + litt sausing
  • Sette på vinterdekk
  • Trekke opp kabler til hardtop, så vindusvarmen fungerer. 

Så kaller jeg done for nå og bruker bilen som DD til våren kommer. (Da blir det bremse oppgradering og sikkert andre småting).

 

pic6.jpg

pic5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, And-reas skrev:

Haha. Dette ble en lang dag. Heldigvis har jeg fri annenhver mandag (sånne fordeler man får med å jobbe annenhver lørdag) Først var det opp på trafikkstasjonen, for overlevering av forrige bil. Så gikk turen inn til Oslo i leid VW Up(!) for besiktigelse. Nå er jeg omsider hjemme igjen... 1.9L motor i denne. Legger ved et ekte kvalitetsbilde, hva angår både komposisjon og lysforhold. Håper den tar seg noe bedre ut i dagslys. 

Haha, så kult så den annonsen i går. Gratulerer så mye! Tenkte faktisk at den i utgangspunktet virket som et godt kjøpt med tanke på pris og km.stand, ble diskutert med @Havers! Håper du lager en tråd på denne og finner "BMW Z biler i norge" på FB. Hvor jeg prøver å samle Z eiere i norge, for utveksling av erfaringer, deler, samt glede og sorger med disse bilene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir å gjøre rent med tannbørste og detailing sticks (q-tips :x) de neste dagene. Dog er den er polert. Med grov autosol og gammelt polergarn. En del rusk karosserimessig, men jeg velger for nå å tro at det ikke er fullstendig håpløst. På motorsiden innbiller jeg meg at det står bra til. Ingen lekkasjer for hva jeg kan se. Drar fint og jevnt. Fin farge på oljen. Merker en liten jaging på tomgang. Den har bare gått rundt 3000 (eller var det 4000? - trøtt!) kilometer siden forrige eier hadde den på inspection II hos forhandler i september 2014. Mulig den bare trenger å vekkes fra garasjedvalen. 

Endret av And-reas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, BjornarHS skrev:

Artig med den modellen! Har hatt ståendes eksakt samme modellen (UT-Models om jeg ikke tar feil) i åresvis (samme farge og alt) :-D

Måtte sjekke hva det sto under på mine. "Burago" er merket jeg finner under de 2 Z3M modellene jeg har. Men nå er vi inne på et emne jeg ikke kan noe om. Kjøper disse modellene spontant og setter dem i hylla :-)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, fxslin skrev:

Måtte sjekke hva det sto under på mine. "Burago" er merket jeg finner under de 2 Z3M modellene jeg har. Men nå er vi inne på et emne jeg ikke kan noe om. Kjøper disse modellene spontant og setter dem i hylla :-)  

Etter et google-søk så kan det nok stemme ja! Ut-models sine er litt annerles, men er samme burago-modellen jeg har da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer ikke så mye her om dagen.

Hellroten har fått på seg vinterhatten (ikke dippa ennå, så det ser sikkert litt rart ut med sølv top på rød bil :-) ).

Men fikk endelig somla meg til å lage noen stoneguards til Helrot'en også. Men var ikke villig til kjøpe disse ferdig laget 350-500kr. Så jeg fant noen"kina" ebay A4 magnetic sheets til ca. 70kr. Ganske enkel prosess, tok utgangspunkt i de jeg hadde på M'en og deretter så var det bare å lage en mal med et A4 ark + litt klipping.

Liker de magnetiske versjonene, da det er lett å ta disse av ved vask av bil.

composition.thumb.jpg.2702d1c04891566eac16e9450c3933d8.jpg

Ellers så skal M'en inn å endelig få lakket panseret på nytt, da dette ikke ble bra ved forrige runde. Så blir det olje/filter skift og en grunding vask + vinter prepping. Så skal den få stå i noen mnd'er :-/

Slenger med bonus bilde av hellrot'en.

hellrot.jpg.86815dbc8c9ef0ad99485c16214c1c52.jpg

Beklager dårlige bilder, men iphoenen synger på siste vers :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/27/2017 at 23.37, BjornarHS skrev:

Genialt å gjøre det slik med stoneguardsa. Er det magnetisk det du hadde på 2.8en eller var det folie?

De som var på 2.8'ern er magnetiske og sitter på M'en nå:-)

@Havers kjøpte noen tilsvarende til 2.8'ern. Men de har en litt annen passform, så det er mange varianter der ute på eBay.

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • fxslin changed the title to Z3M Coupe - M Coupe'n er på sykeperm!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...