Gå til innhold

Z3M Coupe - M Coupe'n er på sykeperm!


fxslin
 Share

Anbefalte innlegg

Det å eie en BMW er tydeligvis ikke helt bra, svært vanedannende og dyrt....

Har lenge hatt lyst til å skaffe meg en eldre, liten og morsom sommer bil (bmw selvsagt) til litt garasje plunder og kos på veien. Etter å ha sett nærmere på en Z3 til en kamerat, så falt jeg pladask for den "igjen".  En Z3 var lenge drømmebilen for meg når den figurerte i GoldenEye filmen på midten av 90 tallet (da putra jeg rundt i en boble). 

Ble til at jeg har fulgt litt med på finn.no i det siste og sett litt hva som er tilgjenlig av disse bilene. For å gjøre en kort historie kortere, så det ble det til at jeg i går kjøpte meg en 1997 BMW Z3 2.8l (133k km) med rødt interiør i bra stand.  Og nok et kjøp med hjerte framfor hodet var utført.

Bilen er i relativt god stand, noe plukk her og der er det (f.eks litt rust) som må fikses. Men så langt er inntrykket at dette er en bil som vil holde og vil bli veldig fin med litt TLC. Min plan er vel egentlig bare å sette den i god stand og ha den som en kose/pusle bil i et par år (et kjørende prosjekt).

Litt bilder må vel til, her er det nye "gliset" med sommer felger på (forrige eier har satt på noen AE lykter, men har fått med org lyktene, disse skal på igjen etterhvert):

z3_1.jpg

 

Med vinter felger på (dårlig bilde):

z3_2.jpg

 

For en farge, jeg falt pladask dette her:-)

z3_4.jpg

z3_5.jpg

Litt sammenligning av en 97 1.9L og 97 2.8l:

z3_8.jpg

6'er vs 4'er

z3_6.jpgz3_7.jpg

E53'n måtte finne seg å stå litt i skyggen i dag :-)

z3_9.jpg

Så nå sitter jeg lurer litt på hva i alle dager er det jeg har gjort?!? En person som ikke kan noe om biler, men som elsker disse BMW'ene :-) 

Regner med at forumet slår til når jeg trenger litt hjelp:-)

Så denne tråden kommer vel til å handle litt om 2 biler framover: en E36/7 og E53.

z3_3.jpg

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med tøff bil :).

Husker når disse kom og e39en,da tenkte jeg,hva i helvete er det Bmw holder på med?

Synes de var forferdelige.:).

Men gikk ikke lange tiden før jeg likte dem godt.

Vil tro denne gir mer sportbilpreg i forhold til x5en :)

Kos deg masse med denne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, sveigis skrev:

Gratulerer med tøff bil :).

Husker når disse kom og e39en,da tenkte jeg,hva i helvete er det Bmw holder på med?

Synes de var forferdelige.:).

Men gikk ikke lange tiden før jeg likte dem godt.

Vil tro denne gir mer sportbilpreg i forhold til x5en :)

Kos deg masse med denne :)

Jeg tenkte det samme faktisk, dette var for meg ikke helt BMW på den tiden. Men den vokste fort på meg også, synes forsatt den er "styggvakker".  

Iforhold til X5 er det en helt annen verden, dette er virkelig 2 biler på hver sin ende av skalaen. X5 cruiser avgårde på autolat kassa, mens Z3 maler på og vil framover :-) 

Sitter faktisk å gliser som en liten guttunge i Z3'en når jeg kjører og veldig moro med litt manuelt kjøring igjen og litt god lyd når man drar på!

Fikk følgende sitat fra yngste jenta i dag: "er jo som kjøre berg og dal bane". (sier kanskje mer om min kjøring enn bilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Late dager her i huset, betyr litt bil kos.

Etter endelig fått landa litt etter å få Z3 i hus, så var det på tide å gå over bilen litt nærmere. Tok med meg en bøtte/klut/støvsuger og begynte å jobbe litt invendig (og notere meg ting som jeg vil fikse på). Ting var ikke så ille som fryktet og det meste er helt og rent. Med unntak av "hazard" knappen, belte holder og et løst ventil gitter (deler bestilt).

Men underveis oppdaget jeg noen løse skruer i oppbevarings rommet bak setene:

post1.jpg 

Etter et par minutter leting, så fant jeg ut hvor disse skulle, i lokket til øvre oppbevarings rom:

post2.jpg

Disse skruene var noen skrue med en slags gummi belegg på hodet, fikk skrudd dem inn for hånd. Men de satt ikke veldig godt, men jeg turte ikke bruke noen verktøy for dem for å stramme dem. I frykt for å ødelegge belegget, tips tas imot for dette her.

Etter litt rengjøring, så fortjente Z3 strekke litt på gummien :-) Så jeg plukket opp en kompis (også BMW fan) og la ut på landelige veier for en kose tur med taket nedet!

Noen som kan gjette hvor dette er?

post4.jpg

Samme sted som over og fra en vinkel som jeg synes framhever Z3 på en positiv måte:-)

post5.jpg

 

Etter en times kjøring så måtte vi ha en pitstop og da møtte vi på denne nydelige Z4'en. Eieren var veldig hyggelig og en BMW fan. Han viste seg å være lederen (hvis jeg forsto riktig) av BMW Z4 club norway og min Z3 var visst nok innafor :-)  

En liten pitstop ble til 15 minutters prat og beundring av hverandres biler. 

post8.jpg

Fargen på Z4 var rett og slett nydelig. Ikke tacky i det hele tatt, bildene klarer ikke helt å gjenskape den kontra real life!

post6.jpg

post7.jpgpost9.jpg

Etter å ha kjørt kompisen hjem, valgte jeg en liten omvei med landlige veier hjem igjen. Hvor jeg rett og slett bare cruiset  og koste meg i solnedgangen.  For en frihetsfølelse :-)

post10.jpg

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da begynner de første delene som er bestilt til Z3 ankomme.

Så da blir det litt BMW plunder på meg, først ut var nytt belte holder. Disse er en svakhet med Z3'er og er vel å regne som forbruksvare på disse bilene. Og min bil er selvsagt en av de som bekrefter regelen :-)

post1.jpg

Skinnet var bra formet etter den forrige holderen.

post2.jpg

Gammel versus ny del. Som dere ser så er de ulike, fra 98 (tror jeg det var) så kom det ny versjon av denne og den er festet med skruer innenfra. Mens på min bil så er disse festet med skruer utenfra. Dvs at de som har nyere biler må faktisk ut med hele setet og av med trekket for å få byttet disse. Liker faktisk den gamle løsningen bedre iforhold til å enklere kunne bytte delen når den ryker (men jeg antar at BMW ikke så for seg at disse lett ble ødelagte). 

post3.jpg

En tidligere eier har forsøkt å lime, funka ikke som dere ser :-)

post4.jpg

 

Siden min bil har 97 løsningen, så måtte det litt heftig modifisering av den nye holderen.  Har heldigvis funnet noen gode løsningsforlag på ulike forumer, så jeg hadde en plan.

Først måtte disse tappene av, da de ikke går "inn" i setet mitt.

post5.jpg

Etter litt milimeter presisjons arbeidet så det slik ut:

post6.jpg

Så var det å få laget til en forsenkning, slik at de originale skruene kunne gjenbrukes.

post7.jpg

Ved montering så ble det mye banning og sverting. Da de viser seg at det er noen millimeter i forskjell på skruhull bredden på gammel løsning kontra den nye løsningen. Så jeg måtte bore ut litt og litt intill jeg traff riktig. Dette virker nok enkelt, men holderen er rett når den ikke er skrudd på setet, mens når man skrur den på så former den seg etter setet. 

Men den kom seg på og nå trenger jeg ikke å ødelegge ryggen hver gang jeg skal ut å kjøre:-) (Jeg skal få tak i noen plugger, så jeg får plugget hullene for en bedre finish).

post8.jpg

Så med fin løsning på fører siden, så måtte jeg ta en runde på passasjer setet også. Da den manglet det lokket som dekker skruen.

post9.jpg

Men jeg hadde jo et lokk på den delen som jeg tok av, så denne måtte kunne brukes...

post10.jpg

Etter litt tilpassning  så smatt den på plass. Det er ikke helt strøkent, men den får holde inntill videre. Jeg skal bestille denne delen også, slik at jeg får samme løsningen på passasjer siden.

post11.jpg

Sånn da blir det litt kveldskjøring på meg....

PS: Hvis noen har en org BMW Business radio (CD43) med kode, som de vil bli kvitt. Så pm meg gjerne:-)

Endret av fxslin
typos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en liten oppdatering her.

Nå er det slik at disse Z3 (eller alle cab'er forsåvidt) får en ganske kraftig turbulens (og støyer) i nakkeområder når man kjører med  taket nedet. Noe jeg gjør når slik været er om dagen :-)

Så jeg har hatt et søk gående på ebay/finn gående etter slike wind deflectorer som passer på Z3'er uten roll hoops. Her om dagen så dukket det nettopp en slik en på finn.no og jeg klarte ikke å la være å kjøpe den.

Tenkte at denne monterer jeg kjapt. Kunne ikke tatt mer feil:-)

Her måtte hele denne bakdelen skrues ut før jeg fikk tilgang til å skru ut dekslene som sitter over sikkerhetsbeltene og roll hoops festene (som er skult under). Og det er mye skulte men enkle skruer når man først vet hvor disse er (fant heldigvis noen guider på nett som vanlig).

 

Først måtte denne bakdel, den i midten ut.

post1.jpg

Slik så det ut der og jeg fikk bekreftet at bilen er klart for roll hoops (så dette kommer på todolista). Ble selvsagt en del støvsuging og vask når det først var åpent der. Men ingen rust og generelt veldig rent der, så det var positivt.

 

post2.jpg

Var noen steder hvor det "uendelige" dype hull, så disse ble tettet med kluter for å fange evt. skruer tatt av tyngdekraften.

post5.jpg

Så var toppdekslet av...

post3.jpg

Inne dette dekslet så var "hullet" for vindskjerm/roll hoops feste limt igjen med styrofoam som satan godt fast.  

post4.jpg

Så etter et par timer med svetting, banning, varmepistol, dremel, snakk med naboen, tur til butikken for å kjøpe noen skruer og 1 1/2 cola i varmen så fikk jeg åpnet hullene på begge dekslene uten å skade deksene eller lage "arbeids" riper i dem. Tok dessverre ingen bilder av dette, ble så opphengt på få det ferdig...

Slik så det ut når jeg endelig hadde fått på plass første festerør til vindskjermen.

post8.jpg

Side nr 2 gikk kjappere da jeg hadde metoden "inne".

post9.jpg

Monteringen av resten gikk greit og uten noe mer banning ( nå var alt fryd og moro ).

Ferdig og tok bare 5 timer!

post7.jpg

post6.jpg

Men funker denne vindskjermen da?  Kan jo si med engang at jeg ble overrasket over mye det hjalp. Man føler selvsagt vinden forsatt, men turbulensen og støyen er vesentlig redusert. Kjører man med vinduene opp i tillegg, så går det helt fint å snakke normalt på motorveien. 

Så denne blir sittende på til jeg får retrofita roll hoops!

Så jeg kan jo nevne at naboen,  etter å ha studert min Z3 har gått til anskaffelse av en svart 2001 Z3 i dag. Jeg var med på befaring og testkjøring av denne i dag. Så om ca 1 uke så står det 2 Z3'er på det lille tunet vårt her :-)

PS: har også fått tak en org. CD43 radio av en på forumet, satser på at denne kommer til uka.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, sveigis skrev:

Meget bra update :).

Er jo det som er gøy med Bmw,deler er lett å få tak i stortsett,og det er små ting som gjør de enda bedre:).

Må være godt å kjøre cab på varme dager :).

Takker. Ja det er ganske trivlig å kjøre rundt når sola skinner og det går overraskende bra med setevarme når det litt kjølig på kvelden.

Her kommer en nokså kjedelig update (litt inspirert av Sveigis), men hengerfeste på E53 var rimelig rustent og stygt.  Så bestemte meg for å ta den jobben i dag. Trodde vel egentlig at jeg måtte ut med hele hengerfeste, men det viste seg at det var kun ytterste del og litt nede som hadde startet å ruste. Så da ble tatt en shineup av denne.

 

Her måtte det børstes og pusses...

post1.jpg

Så satt inn med Corro protect.

post2.jpg

Deretter ble hele sulamitten grunnet (også den delen under bilen som hadde litt rust).

post3.jpg'

Etter et par 4 strøkk med enkel sort lakk, så det slik ut.

post4.jpg

Så nå håper jeg dette holder en liten stund...

 

 

Endret av fxslin
typos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsom tråd! :) artig å lese om litt annet en 3 og 5 serie :P
meget pene biler du har! og det interiøret i z´n! :D GOD DAMN! :D elsker rødt interiør ^^
men det kan se ut som det er veldig shiny :o vil tru at en ordentlig skinnrens hadde gjort det enda penere! ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, sveigis skrev:

Bra liten update :)

Er sånne detaljer som løfter helheten på bilen mange hakk.

Dessuten er det jo gøy når du vasker at du faktisk kan svinge innom med slange og svamp der og.:)

 

 

Ja, det kommer en del skitt ut fra henger festet når jeg spyler der. Jeg fant også et par nye "sandfeller" når jeg skrudde ut en dekslene bak fangeren for å komme til hengerfestet. Så nå vet jeg hvor jeg skal spyle neste gang :-)

16 timer siden, Freakshow skrev:

morsom tråd! :) artig å lese om litt annet en 3 og 5 serie :P
meget pene biler du har! og det interiøret i z´n! :D GOD DAMN! :D elsker rødt interiør ^^
men det kan se ut som det er veldig shiny :o vil tru at en ordentlig skinnrens hadde gjort det enda penere! ^^

Takk for fine ord om Z3'en, selv har lenge hatt sansen for rødt interiør (både i X5'er og Z3'er). Var veldig glad da denne kom opp med riktig motor og farge kombo på finn.no!

Ja, det med setene må taes. Kjøpte meg Autoglym leather cleaner og Autoglym leather care balm. Men synes ikke leather cleaneren hjalp noe særlig,  tar gjerne i mot litt tips for bra produkter (Swisswax eneste alternativ?).  Leather care balm fra Autoglym skal være bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, fxslin skrev:

Ja, det kommer en del skitt ut fra henger festet når jeg spyler der. Jeg fant også et par nye "sandfeller" når jeg skrudde ut en dekslene bak fangeren for å komme til hengerfestet. Så nå vet jeg hvor jeg skal spyle neste gang :-)

Takk for fine ord om Z3'en, selv har lenge hatt sansen for rødt interiør (både i X5'er og Z3'er). Var veldig glad da denne kom opp med riktig motor og farge kombo på finn.no!

Ja, det med setene må taes. Kjøpte meg Autoglym leather cleaner og Autoglym leather care balm. Men synes ikke leather cleaneren hjalp noe særlig,  tar gjerne i mot litt tips for bra produkter (Swisswax eneste alternativ?).  Leather care balm fra Autoglym skal være bra?

jeg har samme kittet selv jeg syns det fungerer helt fint :) har det selv :P
men hva brukte du til å rense interiøret? bare spraye på og tørke av?
isåfall hvis det er det du gjør så ville jeg anbefale deg på bestille deg en skinnbørste :) og jobbe i sirkulære bevegelse, da får du opp skiten fra porene og møkka slipper lettere ^^
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • fxslin changed the title to Z3M Coupe - M Coupe'n er på sykeperm!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...