Gå til innhold

Z3M Coupe - M Coupe'n er på sykeperm!


fxslin
 Share

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...
On 9.7.2018 at 21.16, sveigis skrev:

De dekkene var rimelig like et sett Nokian dekk jeg hadde ,og er de like gode som de,kan du glede deg :).

For et nydelig interiør i X5en din :)

Er litt spent nå til neste trackday og se hvordan de dekkene oppfører seg kontra de andre jeg hadde. Tipper at de sitte langt bedre og få fram andre svakheter i på bilen ( den er forsatt for myk, har noen coilovers liggende...men ferietid....). Men nå kjører jeg med identisk setup som forrige trackday, bortsett fra nesten 20kg lettere felger + bedre dekk.  Så ting blir sammenlignbart.

Ellers så dukket noe opp i posten i dag....

Hva er dette? Husker ikke at jeg hadde bestilt noe!

pic1.thumb.jpg.e5050e247bbd64a2c533d37b2a2fa6ca.jpg

Hmmm dette var rart!

pic2.thumb.jpg.9064813921162a28703bac5360f86209.jpg

Det ser ut som et mobil deksel...begynner å huske noe.... kan det være? Hjertet slår fortere....

pic3.thumb.jpg.8eb76acf8591f3916dd3cbc4c52454cf.jpg

JADA! Nå er jeg like tøff som @magneten og har ///M Alcantara mobil deksel. 

pic4.thumb.jpg.8adb483b0149252b190f017f5d82b2a6.jpg

Første inntrykket er at mobilen ble både raskere og tøffere. Jeg svarer bedre nå og tekster med 3X hastighet kontra før:-D Synes også at Hellrat'en lå bedre i svinger nå, bedre vektbalanse pga det nye dekslet kanskje???

pic5.thumb.jpg.50ddc806f27ef4754f568114267a4b16.jpg

Har av naturlig grunner ingen bilder av slutt resultatet :-P

@magneten sorry! måtte bare plagiere deg når jeg så dette på fjesboka! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel pense tråden innpå biler igjen etter den jålete posten om mobildeksler....

Er på ferie med familien, men har fått klemt inn litt fritid alikevel.  Da jeg skjønte at @magneten skulle over til solsiden av landet, så måtte jeg bare få møtt han og sjekket "nybilen". ( Han skal ta med en pakke til @StigJ fra meg :-) )  Og Valsemesteren er en bekjent av meg, så da kunne jeg stikke innom der samtidig. Dette har forsåvidt @magneten dokumentert godt allerede, men slenger med et par bilder likevel.

pic1.thumb.jpg.543a9a3c0c477fe3f02e222b96e85bab.jpg

Valsemesteren er også medlem av BMW Z Norge gruppen og fikk æren av å få kopp nr 2 utdelt! Valsemesterens Z4 i bakgrunnen.

pic3.thumb.jpg.ef0a76611901821fed4a98fce5740f3a.jpg

Etter valsejobben så kjørte vi sammen i solnedgangen :-D

pic2.thumb.jpg.7cf019faf494bafd7df029eeabeb5547.jpg

 

Da jeg ikke fikk vært med på bimmers treffet i Sarpsborg, så var jeg ganske hard imot @magneten at han måtte være med trackday på søndagen. Slik at jeg kunne prøve M3 hans litt :-D Vannvittig grom bil og veldig morsom å kjøre.  Moro å prøve en S54 kontra min S50 motor.

Begge bilene besto teknisk med glans, som vanlig så ler dem litt av Hellrat'en og kommenterer 4'ern.

pic4.thumb.jpg.b8a857409256cf1dbbc1b1b9485f5cca.jpgpic5.thumb.jpg.c6cdce033b27761794d139624cb4f6f5.jpg

For min egen del så var jeg spent på om de nye Federal dekkene skulle leve opp til forventningene.  Noe de absolutt gjorde, merkbart bedre grep og jeg kunne ta svinger litt bedre en tidligere. Dog mindre advarsler på at de slipper kontra vanlig gatedekk, så ble litt prøving og feiling i starten. Ble noe meget brede svinger av og til :-)

Men bilen er forsatt for myk (har coilovers som skal på etter ferien), så det skorter forsatt på balanse og stabilitet i svingene. Alikevel klarte jeg å forbedre min bestetid med Hellraten med 2.85 sekunder og dette er med identisk setup som forrige trackday. Men med ca. 20kg lettere felger og nye Federal RS-R dekk. 

Så dette er nå min nye bestetid, forsatt mye å lære da!

pic10.thumb.png.36ebdf8fa74204f5f9b3e9c585633d89.png

 

Lå mye rester et Gatebil der i dag, så de første heatene var det mye gammel gummi som fløy og festet seg i dekkene.

pic11.png.f2f07e7d02542418a6c63283f09cec2a.png

@magneten skulle også utpå, men dette kommer han til å skrive om i sin tråd. Men jeg slenger med en teaser her:

pic7.thumb.jpg.ca991ad6eada711f7619770e57934213.jpg

 

Var mye gromt der i dag, som vanlig. Men opplevde at det var hele 4 stk Z Coupe biler der i dag, ganske morsomt!

pic6.jpg

 

pic8.jpg

pic9.jpg

 

Ellers så har Hellrat'en også fått sin offisielle sticker på plass nå :-) 

pic12.jpg

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 21.7.2018 at 23.06, fxslin skrev:

Hmmm, så ikke den helt komme selv. Men lekebilen går til fordel til et litt annerledes prosjekt. 

Kommer det en bimmers.no medlem, så er prisen absolutt diskuterbar!

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=123534577

Ehm, bilen er solgt allerede. Tror den går til helt riktig eier, som vil forsette videre på prosjektet. Så denne bilen vil få mange fine år foran seg. Faktisk litt glad på bilens vegne (ja, jeg vet er litt rar sånn sett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Slavearbeider'n skrev:

2.8 coupe? 

Nesten riktig...

8 timer siden, magneten skrev:

Finfin farge! :D

Yes, I know....one color to rule them all :-)

4 timer siden, sveigis skrev:

Oi...Grattis med salg og ny bil :).

Takker! Ikke helt landet selv. For dette er en liten historie i seg selv.

4 timer siden, N.E.W. skrev:

Håper det er en Coupe 😊

Sorry ble ikke det denne gangen heller.

Får ta det fra starten. Jeg har en lengre stund gått rundt med noen tanker og fantasier om å bygge meg en trackday/bmw cup bil. Da jeg virkelig har fått sansen for å kjøre bane og har lyst til å ta det et steg lenger en trackdays. Og lenge var Hellrat'en bilen som skulle danne plattformen for dette bygget, var lenge inne på tanken på et motorbytte + annet snacks. Men siden jeg ønsker å prøve å holde bilen gategodkjent (skrudd bur), så ble det litt utfordringer med vekter osv.. 

Så jeg har fulgt med en god stund på det nordiske markedet for en Z3 med M52B28 eller større. Men da innenfor et hvis budsjett og hatt en del tankespill rundt hva utgangspunktet skulle være. Endte ihvertfall opp med tenke jeg kjøper en billig en med høy km.stand. Og fikk napp på en i Malmø med høy km.stand (250k+) men til veldig god pris som skulle ha full service historie og være i god stand. 

Så jeg spurte @Havers om han kunne være med ned som ekstra øyer, sjåfør og diskusjons partner. Som vanlig stiller han alltid opp :-) Vi skulle dra ned i dag å se på bilen og evt. hente den med hjem til et trackday bygg. Jo nærmer edagen i dag kom jo mer kalde føtter fikk jeg mtp på km.stand og mage følelsen for den bilen var dårlig. Så etter å ha plukket opp @Havers, så ble vi sittende å diskutere litt og jeg endte opp med avlyse hele dealen med den bilen i Malmø. 

Men samtidig tidligere i uka hadde en Z3 2.8 fanget min interesse, den var i øvre prisklasse. Men hadde lav km.stand 127K km, lav i min verden :-)  Hadde noen detaljer som fanget min interesse, som f.eks OEM M Roadster seter og veldig fin farge kombo. Så jeg hadde etablert en dialog med selger, som hadde sendt meg en del bilder tatt med meget dårlig mobil kamera. Og på de bildene kunne jeg skimte en del rust og litt skader rundt om. (dårlige bilder, så vanskelig å se).  Men selger lovte at den bilen var i meget god stand og helt OEM ( Jeg må sjekke litt mer med de setene, trodde var bare levert med Z3M bilene. Men de står på vin lista til bilen. Man kunne få bestilt sportsseter, men disse er ikke like M setene).

Selger hadde aldri gjort noe annet å bytte slite deler og fulgt service intervallene (samt fått på noe han kalt perma shine når han kjøpte bilen). Bilen hadde vært i hans eierskap i 11 år. Jeg trodde ikke helt på tilstanden og samt at bilen var priset noe høyt.

Men noe med den bilen gjorde, at jeg sa til @Havers la meg sjekke om vi kan komme se å den istedenfor. Så tar vi en tur siden vi hadde planlagt roadtrip likevel.  Og siden hverken han eller undertegnede er kloke, så satt vi oss i bilen og dro til Eskiltuna for å se på en bil. Som vi var usikre på.

Ble noen timer på veien bortover...

IMG_7780.thumb.JPG.d6469f0d8e40b4d9de39a23876954186.JPG

Endelig framme, bare for å se at vi bommet med 1km på adressen. My bad!IMG_7782.thumb.JPG.1eefca47f62afbdb8685dfbf3985064a.JPG

Men etter sjekk av google maps, så fant vi fram til riktig adresse og møte eier av bilen. En meget hyggelig kar, som smilte bredt og tok oss vel imot.

"Vil ni titta på bilen?" Så kjørte han den ut for og dette møtte oss! En bil som ikke så ut til å være 20år gammel i lakken, bare litt møkkete i lakken. Dette kunne ikke stemme tenkte vi. Vi gikk ned på knær begynte å inspisere jekk fester, kanaler. Nappet til og med ut jekk putene og tittet inn. Gikk noen runder rundt bilen og fant selvsagt noen små bruksmerker her og der. Men vi fant ikke en eneste rusten del  over eller under på bilen. (Eller jeg fant til slut en liten steinsprut skade nederst frame på høyre kanal med litt overflate rust og en liten parkeringsbulk på en dør). 

IMG_7795.thumb.JPG.0b6b87cc738bdee910cc45ac54196564.JPG

Neste steg var å sjekke at alt fungerte og absolutt alt fungerte som det skulle. Bortsett fra det klassiske rocking seat problemet som disse bilene har.  Noe feil måtte vi finne da, så vi sjekket softtoppen (den var bra), så stoler (litt slitasje, men ikke mye).  Så ned i motorrommet, finne noe oljesøl eller noe annet som skulle være dårlig. Alt så bra ut der også, bortsett fra det klassisk ATF sølet. Eneste vi fant var at det har blitt ettermontert elektrisk vifte hvor lagret var litt sliten, samt at viskose koblingen lagde litt lyd.  Tåkelysene var også stygge. Men bremser var ok, hjul var ok (ikke min stil på felgene). Etter en prøvetur kunne vi også konstatere at bilen var fin og tight, uten noen rare lyder, motoren dro bra,  clutch fin og god, kasse slikemyk og fin, fin farge på olje osv.

Mao foran oss hadde vi en bil som fikk karakteren "meget god" i vår bok, riktig nok ikke en "Særdeles god". Men da hadde prisklassen på et helt annet nivå også. Selger sto å gliste  og sa "hva sa jeg":-)

Så undertegnede klikka litt og wheeler dealet litt,  etter litt historie fortelling og framvisning av mine tidligere Z3 prosjekter. Så sa selger "du kan få kjøpe den til budet ditt."   Et bud som jeg tror både selger og kjøper kan enes om var rettferdig.  

Den "usikre" bilen ble med oss hjem til Norge på svenske skilter, her fra en liten pitstop.

IMG_7796.thumb.JPG.de5864da0d995e6f7d9f6580605e7930.JPG

Turen hjemover ble en fantastisk tur med knall blå himmel og 30+ flere steder.  

IMG_7803.thumb.JPG.2d0945a0d97e41389cf3ef84d0403426.JPG

 

"Norske tullen", var veldig effektive. De  smukket bilen igjennom systemet og tok momsen gladelig. 

IMG_7815.thumb.JPG.da2eb707e4b47e91a0dd62fb15cd8c57.JPG

 

Ble en lang tur på oss i dag, fra E70'en. Z3 kjørte 1/2 distansen på vei hjem, uten et eneste problem.

IMG_7830.thumb.JPG.b29320a51d4b45a288332373ba34105b.JPG

Vel hjemme i god garasjen:-)

IMG_7827.thumb.JPG.877f386a01ecd1b9c7266331944da2b6.JPG

Fikk også med et koffert sett som er laget til å passe rett i bagasje rommet, så nå blir sjefen fornøyd :-)

IMG_7824.thumb.JPG.1889f075820d9cbf271497f93f5ca891.JPG

 

Litt bildedryss (ser jeg glemte å ta bilde av setene, for komme senere)

IMG_7793.thumb.JPG.f33258855fe5bb51d43e66276bd97442.JPG

1639388599_IMG_7813(1).thumb.JPG.129324912b6204ddc4ff03158ff6d1b2.JPGIMG_7792.thumb.JPG.21a6c245e604a47a5bb5ac0c513ba7ad.JPG

 Puuh lang dag...

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med et skikkelig smykke! Nettopp innkjørt jo :D

Gøy at den overrasket så positivt, da. Det er ikke så vanlig i bilverden føler jeg.

Veldig fint med rødt skinninteriør i sølv bil.

 

Denne blir kanontøff med halvbur og rette/lette felger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med flott oppgradering! Så ut som et meget flott eksemplar dette her. Synd du bytter ut farget bil med ikke-farget dog... :P Hjelper selvfølgelig med interiøret og setene.  

Så hva er planen videre? Gategodkjent og skilt? Ribbes og sette inn bur? Nye stoler? Tell me tell me! :D

Veldig greit med de koffertene. Har selv samme modellene til min. Kjempepraktisk.

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • fxslin changed the title to Z3M Coupe - M Coupe'n er på sykeperm!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...