Gå til innhold

Z3M Coupe - Første løp gjennomført med Hellrat V2


fxslin
 Share

Anbefalte innlegg

10 timer siden, awt skrev:

Nettopp lest gjennom den siste siden nå, og det er ikke annet å gjøre enn å ta av seg hatten!

Imponerende arbeid dere har gjort, for egentlig "ingenting". :D

Hehe. Ja det blir slik ved å se på bildene her i tråden, nesten umulig å forskjell på bilene på før og etter bilder.

Men går man nærmere innpå 2.8'ern nå så vil man se steinsprut og mindre panel skader (Ingen av disse skadene er kritiske). Og vi gjorde også en del rust arbeide (dette måtte taes) på panelene fra Z3M før vi satte dem på 2.8'ern. Så vi endte opp med en nesten strøken bil og en veldig fin bil (så opp fra en strøken bil og en noe shabby bil, sånn rent utseendemessig).  

Det er dog litt lakk arbeide som skal taes til vinteren (garanti fra forrige runde) bilene.

Men gi oss 5-10 år til, så skal bilene bli som nye :wink:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, scoot skrev:

Dere skal ha for innsatsen, virkelig godt jobba! 

 

3 timer siden, sveigis skrev:

Imponerende og knallbra dette uten tvil :)

Takker! Var litt av slitt, men veldig deilig å komme i mål. Så i dag at det er litt småjustering igjen på min bil for å få det helt perfekt, for se om motivasjonen kommer tilbake i løpet av uka:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt rått! Klødde meg litt i hodet med en gang før jeg fikk tråden i hvorfor dette ble gjort. 

Har hatt litt lyst til å lette på paneler selv på Z4en for å se under, men er så redd for at ting ikke skal komme skikkelig på plass igjen og begynne å henge og blø rundt om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, StigJ skrev:

Helt rått! Klødde meg litt i hodet med en gang før jeg fikk tråden i hvorfor dette ble gjort. 

Ser den og skjønner godt at noen lurer litt. Hvis de ikke har fått med seg de 2-3 setningene i en tidligere post som forklarer hvorfor:-) 

Men kan jo repetere grunnen til denne galskapen her, i tilfelle noen ikke har fått det med seg:

  • 2.8'ern ble lakkert i vinter og dens paneler er strøkne (med unntak av panser, som blir tatt på nytt på garanti).
  • Z3M'ern sin lakk på paneler var i bra tilstand med tanke på at den er 20 år gammel, men fantes mye steinsprut og mindre skader i panelene. 

Så for at jeg skulle slippe å ta vinterens store utgift på nytt igjen, så ble dette byttet foretatt. Og ja det er litt "galskap" i dette, men mye bra arbeid ble gjort underveis og jeg trenger ikke å tenke så mye på tilstanden under panelene de neste 20 årene:-) 

Men todo lista på Z3M'en er forsatt lang (noen pkt har blitt gjort allerede):

  • Fangeren må plastsveises og lakkeres på nytt. Dette er planlagt inn samtidig med arbeidet på panseret.
  • Et par "skrape/slite merker" etter under panser og innstegslister som må lakkeres på nytt, for å få det strøkent og beskyttet.
  • Speilhusene har litt steinsprut, så mulig jeg gjør noe der også.
  • Sette inn nytt vindu i kalesje (ligger klart i kjelleren)
  • Overhale setene (reparere og farge opp slite deler)
  • Sette inn OEM BMW Business RDS ( med kasset spiller :-) )
  • Polere opp lykter (OEM lykter blir beholdt på denne)
  • ZHP gir kule (er satt inn, bare ikke postet ennå)
  • Bytte vannpumpe (vet ikke når den er byttet sist og bør vel byttes være 60k km)
  • Fikse bytte lekk tappeplug på radiatoren (dette har blitt gjort men ikke postet om ennå)

Men nå skal bilen kjøres og nytes, ut sessongen:-)

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, trodde motivasjonen min vedrørende Z3M'en skulle være rimelig lav om dagen.

Men akk i dag var det god vær og perfekt dag for å endelig få byttet ut bakvinduet på softop'en. Det fulgte med en helt nytt vindu da jeg kjøpte bilen,  ulike nettforum anslo jobben til å være ca 1 - 1 1/2 time jobb.

Kunne ikke vært mer feil i mitt tilfelle, snakk om å ha 10 tommeltotter... glad jeg fikk hjelp!

Uansett, denne skulle ut, Macgyver løsningen var ikke akseptabel lenger:-)

pic1.thumb.jpg.50cf45a5d2dbe32b0df1faff3e0d7d21.jpg

Men først måtte glidelås "klippen" som foranker de overlappende glidelåsene med hverandre. Sikkert samme løsning på flere BMW'er med soft topp.

pic2.thumb.jpg.2a076354cfa14240102a5c0f5fbb61e1.jpg

Den kom fort ut og var veldig villig til å pensjonere seg:

pic8.thumb.jpg.ca83d46ee17c4ea511de5d93e7b026e3.jpg

Benyttet meg av sjansen til å støvsuge litt og oppdaget at jeg manglet et lite deksel i midten her :-( Er ikke synlig for vanlig folk, men dere vet hvordan det er. (Det vite på stoffet er bare gamle gaffa teip rester og gikk lett av med en fuktig klut).

pic3.thumb.jpg.5fc10b1b8f96f261761673fd6fc1418b.jpg

Nytt vindu klart og her begynte jeg å slite. Manglet selvsagt en glidelås "hodet" som skulle fulgt med. Så det ble brukt litt på finne gamle klær og bager som kunne ha et passende "hode". Endte opp med å stjele en fra ungenes hockeybag som fungerte, så far heller kjøpe en ny bag til dem når de oppdager det :-)

pic4.thumb.jpg.58e06a7ae1da93aec9df94599de25dcd.jpg

Men å tre glidelås "hodet" på var ingen enkel sak og det krevers 2 personer til dette. En som holder vinduet nogenlunde riktig og mens den andre ligger inne i bilen og lukker glidelåsen. Så @havers kom forbi for å vise fram den fine bilen sin :-)

Vi slet litt med at starten gikk opp ettervhert som ting strammet seg når man "låste" glidelåsen rundt vinduet. Så kom jeg på tricks jeg hadde sett i en DIY, hvor de sydde sammen starten og laget en forankring der. Så etter en liten tur i min datters sy skrin var vi her, men nål og tråd!

pic5.thumb.jpg.4011e6cd7d5101eead07e686f5afdb57.jpg

Og da gikk alt så meget bedre og vi den endelig på. 

pic6.thumb.jpg.892f32b8eca2dddd675d7ea314a2c735.jpg

Neste steg var å foreta noen "tmp" fikser med sømmen, så at sømmen hadde slitt seg litt noen steder. Etter en ny tur i min datters syskrin så hadde jeg en nogenlude matchende farge og tok en kjapp søm. Der det manglet søm imellom glidelås og kalesje. Kan med engang si at jeg får ingen toppkarakter i kunst og håndverk. Men må uansett kjøpe en mer slitesterk tråd og bedre nål, for å gjøre dette på nytt.

pic10.thumb.jpg.9fcf3d1e2ded02397b804469595b4ae5.jpg

Til slutt så var det liming og innbretting av kant, syntes det var litt lite lim noen steder så jeg supplerte med litt fleksibel sort lim som jeg hadde liggende.

pic7.thumb.jpg.a171b7263439011ee84f8a88bc59bda1.jpg

Ferdig resultat, trenger dog en liten vask. Men for første igang i min Z3 historie kan jeg faktisk se ut igjennom bakvinduet:-)

pic9.thumb.jpg.44bce6115e0dc4c562490b725b39b7c4.jpg

Da kan det regne, jeg er klar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Liten oppdatering i livet til en Z3M

Jeg måtte en liten jobbtur til Berlin den uka som var og tenkte like gjerne at da kunne jeg ta Z3M'en nedover og få testet den skikkelig på en langtur. Vi dro nedover om morgenen på tirsdagen som var og hadde valgt følgende rute: Oslo - Gedser (ferje) - Rostock - Berlin.

En tur som tilsa at vi skulle være framme om kvelden på tirsdagen, men da det var en ulykke rett nord for Malmø, så ble vi over en time forsinket der og rakk ikke båten vår i Gedser. Så vi kom noe sent fram om kvelden.  Men vi var heldige med været og kunne cruise mesteparten av turen med taket nede:-)

Men bilen oppførte seg fint og det var gøy å få testet en M i Tyskland. Men dette er helt klart en tørst motor, måtte fylle 3 ganger på vei nedover og hjemover. Så ingen sparsom tur:-)

Noen bilder, klart til avreise:

pic1.thumb.JPG.2c4cb806c00b297475ea6f87d41fe5a8.JPG

Et velkjent sted:

pic2.thumb.JPG.37432d775db8326d0ff654dea58fb3b9.JPG

Liten pitstop i Danmark, som viste seg å ha en svært god hamburger.

pic3.thumb.JPG.6c37789946ece46feddef93bb18b7765.JPG

Ved Gedser ferjekai, havnet vi bak denne ganske kraftige modifiserte Jeep Wrangler'n:

pic4.thumb.JPG.bba87ace95ba3a6caefe9e2e406390c7.JPG

I parkeringshuset på Alexander Platz, her ble bilen stående et par 5 dager (jeg var nedom hver dag og sjekket bilen).

pic5.thumb.JPG.7e50a85c85b6ee2da984f32c44ddb7df.JPG

Hjemreisen fant sted lørdags formiddag og gikk samme rute tilbake (ble lite bilder av denne delen dessverre).  Havnet i kø nord for Berlin pga av en ulykke og mistet igjen den planlagte ferjen til Rostock. Så ble noe forsinket der:-/ 

Ved Gøteborg i Sverige brøt det ut et uvær og det regnet noe i h...... i over en time. Så farten ble raskt redusert til 60-70, mens jeg satt der og priset meg selv lykkelig for at både tak og vinduer holdt tett. Noe som viste seg å være en feil, for etter ca. 30 minutter i uværet. Så begynte pluteselig gulvteppet å kjennes rar under føttene mine. Kjente så etter med hånda og den ble søkk våt :-( 

Stoppet og sjekket dette, men fant ingen åpenbar årsak til lekkasjen. Uværet sluttet og veiene ble tørre igjen etterhvert,  jeg forsatte hjemover i "normal" marsjfart uten andre problemer, bortsett fra en toll dame med veldig sinte øyer på Svinesund som absolutt skulle sjekke bilen og ID'en min ekstremt nøye. Men siden jeg har "clean sheet", så var det lite ta meg for :-)

Vel framme så var det bare å la bil være bil og legge seg :-)

I dag så tenkte jeg skulle sjekke hva dette vanntullet var,  visste det seg at det er kun på fører siden det var vått. Passasjer siden er knusktør og fin. Ettter å tatt ut matten ha løsnet litt på teppet fra dørene, så var det bare å innse at dette var ille. Så fører stolen måtte ut og teppet løftes så mye som det lot seg gjøre. Deretter var det bare å finne fram håndklær og begynne å tørke.

Stol ute, dette er heldigvis en enkel 5 minutt jobb på Z3'er.

pic6.thumb.jpg.dfe9213e96776053b8b895f7b53a613a.jpg

Så var det bare så støvsuge litt og begynne å løfte teppet for å komme til under.

pic7.thumb.jpg.a90e7551627156c7597fc62174622afd.jpg

Jøss her var gjennomvått :-( All skummen var gjennombløtt.

pic8.thumb.jpg.14f66b89e9caf7783af37de89179749e.jpg

Optimalt så hadde jeg tatt teppet ut av bilen, men det involverer demonotering av senter konsollet/dashboard og det var kun våt under og ikke oppover på sidene. Så denne løsningen ble rigget til med en kupe vifte jeg hadde liggende. Tørket rimlig fort da utover dagen i dag.

pic9.thumb.jpg.247e71540c5cf5efcaccb2280e14cb8e.jpg

Syntes dog denne kupe viften var litt risky til at den skulle stå på hele natten. Så fant fram denne som brukes til skoa til ungene:-) Med "timer" og greier.

pic10.thumb.jpg.be57af603e6f28b3a21430a5305944ac.jpg

Det finne med slangene er at da fikk jeg styrt lufta rett inn å delene som forsatt var våte og lå litt vanskelig til.

pic11.thumb.jpg.b060b26be8794d42b3e6186fbc31cf96.jpg

Planen nå er først og fremst å få dette tørt igjen (et par dager tenker jeg). Så finne fram hage slangen og teste ut de vanlige stedene disse Z3'en er kjente for å lekke på (A-stolpe, døren osv). Det er helt klart lekket inn under trekket fra et sted, da fukten har kommet fra under teppet og oppover. 

Sånn er livet med gammel bil:-)

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, andreaskarm skrev:

Har du tetta pakningen i døra skikkelig da etter at du byttet dør? Ofte er det der lekkasjen kommer i fra. 

Mener det, men må sjekke at den drenerer skikkelig.

Har lest meg litt opp på Z3'er og vann lekkasjer. Er dessverre en del kjente feil rundt dette emne. Men det betyr bare at det er håp for at jeg skal klare å finne min.

Mulig lekkasjer steder (som ikke er synlige):

  • Frontruta, skal visst nok sitte 2 drenerings rør under frontruta som skal ta unna vann for den. For å sjekke disse så må vindusviskere av samt dekslet under. Dette tror jeg er årsaken til min lekkasje, samme symptomer og vått på samme sted som i beskrivelser rundt om på nettet.
  • Døra som @andreaskarm nevner. Men da skal det være vått rundt om ved døra, noe det ikke var i mitt tilfelle. Men det finnes også tilfeller hvor vinduet lekker inn vann og det finner vei forbi "plast biten" under dør panelet. Og renner derifra via dørpanelet i bilen.
  • Taket, dreneringen i pakningene imellom softtop og frontruta er tette et sted på vei nedover og renner inn i bilen.
  • Sammenføyning bak på bilen imellom taket og karosseriet. Skal visstnok være mulig å lekke inn der og ned til laveste punkt på bilen, som er under føttene. Men hos meg så var det ikke våt bakover noe sted.

Sikker flere steder, men disse virket som de mest vanlige ikke synlige lekkasje kilder.

Har nå fått bilen operativ igjen, men den var nå knusk tørr før jeg "Lukket" gulvet igjen. Men når jeg har litt bedre tid, så blir det åpne gulvet igjen og ty til hageslangen:-)

Ellers så har det kommet ny "mod" på bilen. Sikkert noen av dere som husker "armlene" mod'en som jeg foretok på 2.8'ern. Dette var noe av det første jeg savnet i Z3M'en. Orket derimot ikke styre med samme jobben engang til og gikk for en kommersiell løsning denne gangen. Så jeg bestilte meg et armlene  fra en kommersiell aktør.

Kontra forrige armlene jobb, som var et par dagers jobb. Så var installasjonen av denne noe enklere :-)

Rett og slett en "sett inn" prosess og smette på et par skruer. Denne har også en vippbar armlene som er must, når litt "aktiv" kjøring skal utføres, samt koppholder. Som jeg merket savnet under langturen forrige uke.

pic2.thumb.jpg.f99bd28bdcad72c7aaa2671bc36c5947.jpg

Nå bare fargen bli litt solbleket, så den ikke ser så ny ut kontra resten av interiøret :-)

pic1.thumb.jpg.8bd78761a86c23789f1e8d751a3b0bff.jpg

Måtte også ta en kjapp "kattevask" i dag, med tanke på at jeg tar turen til BMW-dagene 2017 i morgen. Har forsatt noen paneler som må justeres til bedre, men det får bli etter sesongen når litt lakk jobb osv skal utføres.

pic3.thumb.jpg.df8861c26b7b80fdb995d406b7e59123.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • fxslin changed the title to Z3M Coupe - Første løp gjennomført med Hellrat V2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...