Gå til innhold

Z3M Coupe - M Coupe'n er på sykeperm!


fxslin
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Skulebollen skrev:

Litt seint ute med svar her men har vel ikke bil til Våler lenger så blir nok desverre ikke det.. :P

Ja, jeg leste det. Personlig så syne jeg det er synd. Men forstår som sagt prioriteringene og noen ganger er det faktisk deilig med noe nytt i "lekeboksen" :-D

3 minutter siden, danskiii skrev:

Har lest for mye på tråden din nå til slutt. Vil ha en Z3 M coupe, sterkt! Baaaah... Likte dem jo ikke engang tidligere 😅

Det gjelder mange tror jeg. Mange som syntes Z3 var noe rart, inkludert meg selv. Nå i disse dager synes jeg disse er retro kule og meget morsomme biler. En Imolarot Z3 M Coupe med S54 er en av min drømmer, men så var det den lottoen da :-)

Ellers så skjer det litt forandringer her i nabolaget, min nærmeste nabo og god venn som også er Z3 fan. Har en stund kjørt rundt med en facelift Z3 1.8 og dog vært fornøyd med det. Men han har lenge hatt lyst på en skikkelig sekser og widebody Z3 (2.8 og ///M).

Han har fulgt med en god stund på det Norske markedet, men vært lite av disse her til lands. Og etter at jeg "måtte" hente min nye 2.8 i Sverige, så innså han at han nok måtte over grensa for å få tak en han ville ha. Det tok faktisk ikke mange dager før en med riktig farge, motor og utstyr (roll bars, sports seter osv..) dukket opp i riktig pris område. Og etter et par tlf'ner med selger, så var han overbevist om at den kunne være noe for ham.  Han lurte dog på om jeg kunne være med som observatør og ekstra sjåfør, noe jeg gledelig sa ja til. En hentetur er alltid morsomt :-)

 

Så i går satte vi oss bilen retning Tvååka (ca. 1 time sør for Gøteborg).  Først måtte vi innom Tullen, da selger kun ville ha svenske gærninger hvis det ble kjøp.

IMG_8234.thumb.JPG.6f305b44f2e75a26f0bfc6fb5d515903.JPG

Turen ned tok noe tid pga av stormen som stengte Uddevalla broen og vi bestemte oss for å kjøre rundt køen istedenfor.

Men da vi kom fra så var været blitt bra og blå himmel åpenbarte seg. Og fargen blå var virkelig stikkordet for dagen.

Selgerne var et hyggelig ektepar som hadde laget kaffe og kaker til disse gærningene som kom helt fra "Oslo" for å se på en bil. Så vi måtte pent finne oss i å nyte en god kaffe kopp og deilig kake, før vi sjansen til å se på bilen.

Selger hadde hard nakket (akkurat som min bil) påstått at dette var en bil i meget god stand og den hadde passert "besiktelsen" 3 dager i forveien uten feil.  Da bilen ble kjørt ut på gårdplassen så det virkelig ut som at selgeren hadde rett.

En nydelig 1998 Widebody 2.8 i Atlanta Blau Metallic farge åpenbarte seg for oss, med OEM felger og OEM sportseter. Med 105k Km på klokka bare.

IMG_8243.thumb.JPG.0a6fff7524b90397a8097c8f3753716c.JPG

Etter å ha rullet rundt på grusen i langtid og virkelig gått igjennom alt under og over bilen. Så kunne vi ikke finne noe feil med bilen bortsett fra vanlig små skavanker som en 20 år gammel bil har. (litt steinsprut her og der + Rocking seats som alle Z3 har).  Så var det motoren da, igjen så alt bra ut. Ingen lekkasjer eller ulyder. Samt at selger kunne vise til kvitteringer på delebytter (f.eks vannpumpe, termostat var nylig byttet) og komplett service historie. Totalt sett en bil som med litt TLC virkelig kan bli en strøken bil. Jeg leste også av feilkoder og fant ingen, bortsett fra de vanlige "shadow feilen" som oppstår når man tar ut batteriet.

En liten testtur avdekket heller ingen feil og alt virket å være i skjønneste orden. 

IMG_8237.thumb.JPG.690e8298fb996138a4128566331ed952.JPG

Selv jeg som skulle være med som nøytral part klarte ikke å la være å sikle på bilen. Første gange jeg har sett en velstelt Atlanta blå farge på Z3 (har sett et par før, men de har alltid vært slitne og ikke velstelte) og jeg falt helt pladask for den fargen. Den forandrer seg veldig avhengig lyset! Rett og slett nydelig. 

IMG_8241.thumb.JPG.79129c657b6c1455b48f4135e0165f5b.JPG

Så det hele kulminerte i handel til avtalt pris og hadde ikke kompisen min kjøpt den. Så tror jeg faktisk jeg hadde spontant kjøpt den og solgt unna den andre 2.8'ern.

Så var det bare å klaske på prøveskilter og sette veien hjemover. Med ny blå bil og blå himmel, kjente jeg var meget glad her på vegne av kompisen min. Som hadde funnet det perfekte eksemplaret etter lang tids søk i Norge.

IMG_8246.thumb.JPG.881b21dfc45793b2786d061a1d75b8d5.JPG

Veien hjemover gikk uten problemer og bilen gikk virkelig bra. Den ble grundig testet igjennom 40 mil, bare avbrutt av noen matpauser og en kjapp stopp på Tollen på Svinesund. 

IMG_8255.thumb.JPG.c4a2b3912d537257ffa5a05367776b1c.JPG

IMG_8254.thumb.JPG.60d2806f60c1c785d23cb65b5eb3a1c3.JPG

Ble en sen kveld på oss, men allikevel så tidlig oppe i dag og ga bilen en skikkelig vask etter gårdagens langtur.

IMG_8256.thumb.JPG.54988cc51017c9602768f1cc75fa3cc8.JPG

Så status per dags dato, så har vi 4 Z3'er på vårt lille tun. Passe gærne folk i nabolaget mitt :-)

Nyheten om at det hadde blitt handel spredte seg fort, så gårdplassen vår ble rask fyllt opp med kompiser som ville komme å se på den vakre "Bella" som selger hadde kalt den.

De kommer selvsagt med sine entusiast biler. Austin'en er forsåvidt @b-havers sin.

IMG_8257.thumb.JPG.c4e3e36adbe5c62cae5f836d26ab01b3.JPG

Fikk også et fint lite besøk av denne Z4 også, som kom for å hente noe Z varer og slå av en hyggelig prat!

IMG_8258.thumb.JPG.cca22350672456e2621cbb643f7eb8ff.JPG

Alt i alt en ganske gode bil dager her om dagen :-)

Til uka så blir det litt trackday prep 2.8'ern,  så den er klare til Rudskogen lek den 18 August!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, fxslin skrev:

Ja, det er ganske stor forskjell.  Personlig synes jeg Wide body Z3 er kulest!

Wow! Det var forskjell det! Preface widebody ser jo absolutt bredest ut der! Hva foretrekker du mellom preface og facelift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, danskiii skrev:

Hva foretrekker du mellom preface og facelift?

Jeg var litt unøyaktig i svaret mitt. Jeg foretrekker preface Wide Body. Facelift ser ikke så bred ut og har litt den lille bumpen oppover som jeg personlig synes ødelegger litt linjene. Z3 Coupe har samme linjer som preface Wide Body og er også lekker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12.8.2018 at 0.28, StigJ skrev:

NÅ har jeg lyst på Atlanta Blue Z3 Coupe!! :wub:

Du må først få ferdig huset ditt! Så du kan vie all din fritid til Z3 Coupe🤣

Tipper det skal godt gjøres å finne en! Den fargen har gått inn på en solid andre plass imellom Imolarot og Hellrot på min toppliste. Estoril Blau er nå på fjerde plass😮

A3322CBF-14E5-4DD8-A8BF-CA245B426BAC.jpeg.6667dc19676fc6343050eb5b15e49c09.jpeg

Jobbet litt med naboens Atlanta blau`e bil i dag, da kom yngste jenta mi forbi. Hun så smalt det fra henne: «den var mye finere enn dine, pappa!», hvor på hun snur seg til naboen: «kan jeg få din bil når jeg blir stor?» 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blitt mer Z3 jobbing, tar jo aldri slutt :-D

Lovte å hjelpe naboen litt med prep av bilen hans før teknisk visning, ikke noe kritisk men ting som er greit å ha på stell. 

Begge setene i bilen hans hadde "rocking seats", så etter å sjekket litt på mitt delelager og @b-havers sitt lager. Så klarte vi å skrape sammen nok sete foringer til å ta en runde på setene, slik at de skulle være i orden før visning. 

Siden det ikke er min bil, så ble det "formans rolle" og jeg kun instruerte :-D  (neida, vi tok hver vår stol).

Slenger med et lite flatterende bilde...

IMG_8261.thumb.JPG.6dc1e3b2e4d960dba98eea2ac6ef761d.JPG

Som vanlig så er foringene helt borte, skjønner ikke helt material valget til BMW til disse sete motorene.

IMG_8267.thumb.JPG.1dbc14cb9e78713ec4196cea3b49e8f7.JPG

Opplæring på gang :-)

IMG_8265.thumb.JPG.e1d8274566a8e3b9777bd09a58eabf3c.JPG

Fikk også fikset og smørt "jammed height regulator" i samme slengen. Så stolen ble god som ny!

IMG_8263.thumb.JPG.9821945e889e60335d87522e42f307f6.JPG

Men vi oppdaget at under passasjer setet så var det vått! Så litt tørking måtte til og en nærmere inspeksjon hvor vannet kom fra. Foreløping konklusjon er A-stolpe problemet, som disse bilene har.

Så bilen ble satt på tørk med skotørker og i dag var bilen tørr, så vi smatt inn setet igjen i ettermiddag.

IMG_8270.thumb.JPG.778bd00abedaa901ee4988db8e296616.JPG

Oppdaget også at jeg hadde en Atlantic Blau i Z samlingen min, som jeg hadde glemt:-D

IMG_8272.thumb.JPG.8fdf8e97bedacae432ea3e918244ed40.JPG

 

 

Ellers så har det blitt litt trackday prep på min egen bil, fått "bane hjula" og byttet alle låseboltene med vanlig bolter. Hvis noen virkelig vil ha hjula, så tror ikke jeg låseboltene stopper dem!

IMG_8274.thumb.JPG.6ff162e6a405702ab9a484ca931eb44f.JPG

Fikk også brukt litt tid på montere hardwaren til hardtop'en.  Så da måtte litt gummi og pynte puter ut av bilen.

IMG_8280.thumb.JPG.3438102174cf8048cff67766fbec2e34.JPG

Fikk hjelp av naboen, så glemte helt å ta bilder under fin justeringen. Men vi fikk den på tilslutt, må bare justere litt bakover på førersiden (4mm) og tilsvarende fram på passasjer siden.

Men endte opp med en "Wannabe coupe look" forfra :-)

IMG_8282.thumb.JPG.a33a64bab8d7a8254526562b0b65ebd9.JPG

Og oppdaget etter et års eietid av hardtop'en at den må være Titansilber og ikke Articsibler som bilene :-D

Noe som synes veldig tydlig under litt dårlig lys, men ikke noe stort problem. Da hardtop'en er mest for trackdays.

IMG_8284.thumb.JPG.e78c996870e45cb131832fa414c1d0f4.JPG

Så nå er det bare 4 hjulskontroll og olje skift igjen så er bilen klar!

Er litt tøff med hardtop også da!

IMG_8292.thumb.JPG.58bce2f97a979261b186c55c96c11f7e.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, fxslin skrev:

Oppdaget også at jeg hadde en Atlantic Blau i Z samlingen min, som jeg hadde glemt:-D:-)

IMG_8272.thumb.JPG.8fdf8e97bedacae432ea3e918244ed40.JPG

 

Og oppdaget etter et års eietid av hardtop'en at den må være Titansilber og ikke Articsibler som bilene :-D

Noe som synes veldig tydlig under litt dårlig lys, men ikke noe stort problem. Da hardtop'en er mest for trackdays.

IMG_8284.thumb.JPG.e78c996870e45cb131832fa414c1d0f4.JPG

Nydelig arbeid!!

 

Atlanta Blue er fargen som James Bond freser rundt i i GoldenEye også :D

D1E54A81-161B-49D0-AB2C-154876735DD5.thumb.jpeg.28ccb7e65afb819e562163641d3ff3bb.jpeg

 

Veldig kult at du har en bit av BMWs desidert vakreste farge noensinne på bilen din, da! Titansilber Metallic! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si det samler seg Zer hos deg og rundt deg.:)

Men den blåfargen er nydelig uten tvil og så ut som en perfekt bil .

Ser du har drevet endel med stoler på disse.

Dette er jo noe av det samme på el stoler på e34 og.

Vrir seg i rygg osv .

På disse er dette en drittjobb å fikse men etter noen timer funker de gull igjen.:).

Skulle likt å prøvd en z3 ,da disse må være snertne og kjøre .

Men liker at du driver med andre Bmwer enn de tradisjonelle og liker arbeidet du gjør Fxslin.:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, sveigis skrev:

Skal si det samler seg Zer hos deg og rundt deg.:)

Men den blåfargen er nydelig uten tvil og så ut som en perfekt bil .

Ser du har drevet endel med stoler på disse.

Dette er jo noe av det samme på el stoler på e34 og.

Vrir seg i rygg osv .

På disse er dette en drittjobb å fikse men etter noen timer funker de gull igjen.:).

Skulle likt å prøvd en z3 ,da disse må være snertne og kjøre .

Men liker at du driver med andre Bmwer enn de tradisjonelle og liker arbeidet du gjør Fxslin.:)

 

Hehe, det har ballet litt på seg ja.  Z3 har helt klart fått en liten renessanse de siste årene, dette har nok sammenheng med at de begynner å bli rimlige (især de med de minste motorene).

Du må gjerne prøve min 2.8'er en tur på Våler treffet (usikker på om jeg får med meg begge bilene), jeg kommer til å være der på lørdagen.  Håper det blir litt rom for banekjøring også, for min del der:-)

Veldig artig å få tilbakemeldinger på disse litt "rare" bilene våre  og at en tråd om de kan fenge en bimmers bruker!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg sier ja takk til det men den dårlige nyheten er at jeg kan ikke komme iår heller ,noe som er trist.

Men har dobbeltbooket mtp familieselskap og noe annet familiert.

Det positive er at jeg nå til høsten vil ta en roadtrip på dine trakter kun får å kjøre litt og da vil jeg gjerne innom deg :).

Er rart å tenke på hvor tidene forandrer seg ,for 10 årsiden var dette en bil som var helt fjern på lik linje som Mini .

Nå er disse biler jeg LETT kunne hatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, sveigis skrev:

Ja jeg sier ja takk til det men den dårlige nyheten er at jeg kan ikke komme iår heller ,noe som er trist.

Huff, kjipt hadde håpet å se begge bilene deres! Men forstår dette med familien ikke lett å sjonglere alle de ballene alltid!

8 timer siden, sveigis skrev:

Det positive er at jeg nå til høsten vil ta en roadtrip på dine trakter kun får å kjøre litt og da vil jeg gjerne innom deg :).

 

Du er hjertelig velkommen til det gale nabolaget her! Så dette må vi få til :-). PM meg når du vet datoer osv, så planlegger vi litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • fxslin changed the title to Z3M Coupe - M Coupe'n er på sykeperm!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...