Gå til innhold

Z3M Coupe - Første løp gjennomført med Hellrat V2


fxslin
 Share

Anbefalte innlegg

8 timer siden, fxslin skrev:

Åh Faen ](*,) det tenkte jeg ikke på!!! (Føler meg komplett idiot nå). Burde selvsagt ha sagt ifra til deg, vet jo at du holder til der nede! Erre mulig.... hadde jo all verdens muligheter til å møte deg og bil. Og jeg vet du hadde satt pris på en runde på parkerkings plassen på hotellet, var mye fint der!

Jepp vi kjørte forbi Åmli og fikk noen fine veier opp mot Treungen.  Og vi bodde på Strand Hotell som du nevner!

 

Dette var dumt:):).

Jeg bor 700 m fra Strand hotell :):).

Neste gang du er i sør ,si ifra så skal hele Z gjengen få kaffepause hos meg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da BMW CCN treff på Vålerbanen overstått.

@Havers og undertegnede dro grytidlig avgårde på Lørdagen, da vi kun kunne være der på lørdagen og undertegnede absolutt ville være med på første førermøtet :whistle:. Vi endte opp med å kjøre mine biler da @Havers sin bil ikke er helt tipp topp stand ennå.  Antar det kommer en post om det fra ham etterhvert.

Uansett så var vi der tidlig og fikk med oss både førermøtet. Og beskuet bilene som allerede var ankommet.

Z3M'en ble plassert alene, på det som visstnok var 90talls rekka.

IMG_8577.thumb.JPG.d3b26f665860993c46e60523a02371d4.JPG

Teknisk kontroll overstått, så nå prep til kjøring.  Undertegnede hadde til og med kjøpt inn sånn fancy kjøredress. (Nei, dere får ikke se noe bilde av meg i den. Tenk Michelin mann :-) )

IMG_8566.thumb.JPG.aace020396ca8d7a5d9a8175e606c4a5.JPG

Eneste bilde jeg har av bilen på banen, vel teknisk sett på vei ut på banen. 

IMG_8071.thumb.JPG.a9a700ecb08b030902529a3764b51ed9.JPG

Men bilen fungerte OK på banen mtp på den forsatt er veldig OEM ennå. Merket fort at Federal dekkene fra 1.9'ern ble litt spinkle på 2.8. Understellet var heller ikke helt optimalt, samt at bremser var lite å skryte av. Så litt å hente på gå over dette skikkelig å få plass litt oppgraderinger der. Fikk også en del klager på lite lyd (alt forsatt OEM), ble regelrett mobbet både av teknisk og publikum :-D  Men gøy var det og Vålerbanen er utfordrende for en som ikke kan kjøre! Skal ikke skryte så mye av rundetidene mine heller :-)

Slenger med noen shots fra dagen. 

2.8'ern blir liten sammen med de andre kjøremaskinene!

IMG_8579.thumb.JPG.0435a549ecf4d2f1ba86ff3c75a3aa8a.JPG

Var en del Z3'er der også, mye fine Couper!

IMG_8572.thumb.JPG.0154e13627ea45ec8cd85af89874540e.JPG

En 3.0L Z3 Roadster, som hadde fått litt ekstra hjelp. Ble til at jeg studerte den løsningen litt og pumpet eier for informasjon rundt setup'en. Ble litt betenkt på plasseringen av ting, men fungert hvis fint og var montert slik av leverandør (ESS hvis jeg husker riktig). 

IMG_8576.thumb.JPG.d45a2e71a705dc050bf92f776458f0cf.JPG

Traff også en del kjent folk fra bimmers/facebook osv, så det ble en helmaks dag for en entustiast. Med mye fine biler, litt kjøring og hyggelige folk. Samt at BMW Cup gjengen dro til med mye god kjøring og noen veldig gode tider. 

IMG_8584.JPG.4005078fb246e9ce1e02c374e94ab389.JPG

 

Hjemturen ble tatt sammen med @Slavearbeider'n, så M5'en hans ble linselus på dashcam'en min :-) De felga assa!!! Forsatt misunnelig på ham pga de!

IMG_8588.thumb.JPG.79d49ed16d4b16335ce639dd606702e6.JPG

Siden jeg ratta 2.8'ern, fikk jeg også sett litt på egen bil på veien for engangs skyld. Og som en mor som elsker sine barn, så føler jeg sterkt beskyttelses instinkt for Z3M'en!   Men klarte å holde meg i skinnet og la @Havers cruise i fred uten mitt mas:-D

IMG_8590.thumb.JPG.feb03f2473815db979db21c7f14f2649.JPG

 

IMG_8578.JPG

Slenger med en liten video:

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var utrolig morsomt å se deg kjøre på bane selvom det ikke var rare lyden. Er som en elbil som du sa. Neste bmw jeg kjøper må kunne brukes på bane for det så fryktelig morsomt ut.

Tror faktisk du skal få låne hjula en sesong @fxslin, tror ikke jeg kommer til å bruke de neste sesong. Faktisk ganske gira på å se hvordan de sitter på M'en. Mulig de må bygges smalere men. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Slavearbeider'n skrev:

Var utrolig morsomt å se deg kjøre på bane selvom det ikke var rare lyden. Er som en elbil som du sa. Neste bmw jeg kjøper må kunne brukes på bane for det så fryktelig morsomt ut.

Tror faktisk du skal få låne hjula en sesong @fxslin, tror ikke jeg kommer til å bruke de neste sesong. Faktisk ganske gira på å se hvordan de sitter på M'en. Mulig de må bygges smalere men. 

Kan virkelig anbefale bane kjøring, det er morsomt selv det ikke går så fort ennå :-) Hadde vært morsomt å prøvd hjula bare for å teste stuken! Tror faktisk de vil passe på Z3M ganske god plass i buene på den. Men tror ikke jeg vil kjøre en hel sesong med dem, tenk om noe skjer.... skrekken det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, fxslin skrev:

Kan virkelig anbefale bane kjøring, det er morsomt selv det ikke går så fort ennå :-) Hadde vært morsomt å prøvd hjula bare for å teste stuken! Tror faktisk de vil passe på Z3M ganske god plass i buene på den. Men tror ikke jeg vil kjøre en hel sesong med dem, tenk om noe skjer.... skrekken det!

You brake it, you buy it. Er det ikke det dem sier?

Plutselig eier du ett felgsett til.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt i furtebua i dag, etter å fått unna litt husplikter.

Synes bremsene var noe i dårligste laget til å være OEM bremser når jeg kjørte på Våler.  Visste jo at meg må foreta meg noe med bremsene til vinteren, men hadde håpet å kunne kjøre disse ut sesongen. Til vanlig gate kjøring så var de greie.

Så jeg tenkte skulle sjekke hvor ille det det sto til.

Så først bilen opp i lufta.

IMG_8667.thumb.JPG.dc0f891fb23c4a88a55ffce1e253e31c.JPG

Start bak og fikk ting av. (deilig når ting ikke er rusten, har sagt det før dog. Men er digg assa...)

IMG_8670.thumb.JPG.bb182ba8a37af89e5a47c47bf8cdf7fe.JPG

Fikk løftet av kaliperen bak og det rant støv/klumper ned på gulvet. Og klossene bortimot falt fra hverandre når jeg tok dem ut.

41395108_263647220933058_3559390993360879616_n.thumb.jpg.08275c5b005b5a04d5713a63430efb17.jpg

Greit glasserte disse her...

IMG_8676.thumb.JPG.3c60ae2fd8ee1c5def6c96df97a88f12.JPG

IMG_8675.thumb.JPG.328b4d6675ecf05f0df0442eea141242.JPG

Tok den samme jobben foran også ( og til mitt forsvar det er forrige eier som har malt kaliperne røde, må vel gjøre noe med det hvis jeg blir mobbet for mye :-)) og der var tilstanden like dårlig og skivene er nok ferdige. 

IMG_8671.thumb.JPG.9a9911b53043ff464a932d8678653a9a.JPG

Så jeg må tenke litt og prioritere om litt hvis jeg skal kjøre denne bilen noe mer i år.  Så må en liten overhaling på bremsene må gjøres og da kan jeg like gjerne gjøre dette skikkelig. Med de bane fokuserte oppgraderingene jeg ønsker. Så en plan jobbes med og jeg håper jeg klarer å få tak i de ønskede deler relativt fort. 

To be continued.... 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sveigis skrev:

Ja de hadde fått det disse bremsene ser jeg.

Men det er deilig når nytt er montert og rengjort .

Ja vi blir ikke tomme for jobb med halvgamle Bmwer som hobby :).

Ja, de er ferdige. Like greit å få ordnet dette skikkelig, så får det heller gå litt utover sesongen.

Så jobber litt nå med å få tak i deler slik at jeg får laget meg en budsjett oppgradering på disse bremsene.

Ja, man må være glad i fikle litt på disse gamle BMW'ene. Hvis ikke så blir de fort et mareritt for eierne sine :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer ikke så mye med bremsene, det jobbes litt med deler og planer for å komme opp med noe som kan brukes til litt mer en gatekjøring.

Men fikk noen morsomme bilder fra kjøringen på Våler, som kan deles med dere. Mens jeg venter på deler....

IMG_8699.thumb.JPG.5c53b12449cd0b2e1a1f2143589eeb23.JPGIMG_8702.thumb.JPG.3e2222fe268e52e9f1e02300aaeea21b.JPGIMG_8695.thumb.JPG.a6eec071a689ffa3f869f30544ad46a6.JPG

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt med treff og banekjøring! Småskummelt med slike bremser da.. @StigJ kjører jo bane i ny og ne, kan vel anbefale en kloss og to :)

Syns du burde prøve deg på presse du også, om ikke turbo om du skal ha den til så mangt mer enn gate cruiser :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, danskiii skrev:

Morsomt med treff og banekjøring! Småskummelt med slike bremser da.. @StigJ kjører jo bane i ny og ne, kan vel anbefale en kloss og to :)

Syns du burde prøve deg på presse du også, om ikke turbo om du skal ha den til så mangt mer enn gate cruiser :D

 

Har fått en del tips om klosser og skiver. Så har noen ideer, er jo også er kostnads spørsmål. Men bremsene blir ombygd noe hvis jeg får tak i alt. På langt sikt så vil alt som har med bremser være oppgradert.

Skal ikke se bort ifra at det kommer flere ponnier inn i denne, men lista er lang med oppgraderinger før dette evt. skjer

eks:

  • Understell 
  • stoler
  • Skruddbur
  • Osv....

Får jeg orden på understell og bremser så er mye gjort mtp fun level :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering.

Driver å samler litt deler til bremse oppgradering til 2.8'ern.  Som kanskje noen av dere har lest så har jeg endte opp med to mulige løsninger, fra mitt spørsmål på teknisk.

Løsning 1: bygge om med 330i bremser foran (325mm skiver)

Løsning 2: bygge om med E46 klave og beholde OEM kaliper (300mm skiver)

Det er ganske store vektforskjeller i mellom de 2 løsningene, så har ikke klart å lande hvilken jeg ender opp med. Det er spesielt dette med vekt som plager meg. 

Kort fortalt:

Så ønsker jeg å legge så lite vekt på bilen som mulig. Med 300mm kan jeg forsatt bruke 16" felgene som er også er lette. Men så er det bekymringen om jeg klarer å avkjøle disse godt nok. Med 330 så vil jeg nok klare å holde temperaturen bedre i sjakk, men da må jeg opp på 17" hjul. Samt at 330 legger på 6.3kg i uavfjæret vekt.

Men jeg har fått kjøpt deler til begge valgene mulighetene. Bortsett fra at de 330 bremsene jeg fikk var ikke nærheten av foreskrevet tilstand, disse er kjøpt av en seriøs forhandler (henger ikke ut dem her, de skal selvsagt få lov til å gjøre opp seg).

Slik så 330 bremsene ut da jeg mottok dem, de var bra pakket inn og alt så greit ut. Satt til og med med EBC redstuff på dem. Men fikk bare 3 av 4 klosser, så de kan ikke brukes.

IMG_8709.thumb.JPG.1b0e220a5ba55fe419c5a1254ceea289.JPG

Men når jeg begynte å plukke dem fra hverandre for litt vask og inspeksjon. Så merket jeg at stemplet var noe tregt og hardere en det bør være. Også oppdaget jeg dette, en rift i støvhetta.  Dette er noe selger etter min mening bør ha lett oppdaget ved demontering og klargjøring for salg.

IMG_8713.thumb.JPG.dde14d95f56b03ea63fc8277d0af7b6e.JPG

Dette var akkurat det jeg ville unngå på denne siden av vinteren, full overhaling av kalipere.  Så frykta det værste når jeg poppa stemplet med litt luft og dette åpenbarte seg....

IMG_8714.thumb.JPG.5109ad725cc5e755a1d75ab8c0d423b9.JPG

Så disse 330 bremsene trenger full overhaling med nytt stempel og repkit. Og da kan man like gjerne ta en sandblås, lakk og glidebolt overhaling samtidig. Så disse var ikke "Disse delene er i god stand og fungerer." som selger påsto....

IMG_8717.thumb.JPG.0bf6ddd900293bf9a2583f22d8257cfc.JPG

Men klavene til 300mm valget ankom også i dag og disse er brukandes. Trenger bare litt TLC og litt hammerite lakk.

Akkurat nå heller jeg i mot å prøve 300mm valget, da jeg har fått noen tilbakemeldinger fra internasjonale Z venner som kjører med denne setup'en på bane. Og de rapporterer at med direkte kjøling inn på skivene, så fungerer det helt fint i lange heat for dem.

Hvem skulle tro at noe så "enkelt" som bremser skulle få meg til å bruke så mye tid på lese meg opp på de ulike nyansene med uavfjæret vekt og rotasjons vekt osv... Har også fått frisket opp matte ferdighetene mine vesentlig den siste tiden:-)

Ellers så røyk jeg på en liten smell forrige uke, da et sett med skikkelig retro felger kom opp på finn.no. Med riktig dimensjoner, vekt og ET for 2.8'ern. 

Så et sett med BBS GY061 i god bruks tilstand med TUV til E36 ligger her i garasjen. Hva som skjer med disse vet jeg ikke, men store sjanser for at disse går inn i en langsiktig todo liste for overhaling. Vet disse ikke faller i smak hos alle, men i mine øyner så er disse veldig retro kule. Og jeg kan ikke huske å ha sett så mange av akkurat disse på veien i Norge.

_327590764.jpg.980e9b73a7fa5044a41c14488c3a8803.jpg

IMG_8690.thumb.JPG.a9efce39978d14bd39ea09dd61675c61.JPGIMG_8688.thumb.JPG.d007979a5deb84e87c372a8e312b7823.JPG

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felgene er jo sånn jeg liker og passer fint på 90 talls Bmwer som 3 og Z.

Kjedelig å kjøpe brukt når det er sånn.

Men trøsten er at sånne type bremser er jo greit og overhale .

Jeg holder på og overhale en sånn type caliper til Opel med håndbrekk funksjon,DET er dritt det !

Skrustempel som er limt ,polere vekk/frese der gummipakning skal være for at den skal tette osv.

Vet ikke om du er enig ,men bremser på bil er igrunn kjedelig å jobbe med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo du sånn sett bestemt deg for bremser, men kom på jeg også hadde en tråd om dette for noen år siden, der det kom noen kloke svar. Nå er det stort sett de samme som har svart i din tråd, så det er vel ikke så mye nytt. For min del ble det med spørsmålet, men lærte i det minste litt om temaet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.9.2018 den 10.10, sveigis skrev:

Vet ikke om du er enig ,men bremser på bil er igrunn kjedelig å jobbe med :)

Så lenge det bare er snakk om å bytte deler, så er det ikke så ille. Men overhaling osv.. er litt gørr ja 😀

På 15.9.2018 den 23.45, awt skrev:

Nå har jo du sånn sett bestemt deg for bremser, men kom på jeg også hadde en tråd om dette for noen år siden, der det kom noen kloke svar. Nå er det stort sett de samme som har svart i din tråd, så det er vel ikke så mye nytt. For min del ble det med spørsmålet, men lærte i det minste litt om temaet. :)

Har faktisk lest den tråden før jeg spurte på teknisk, kom opp med søk den. Men fikk ikke helt de svarene jeg var ute etter i den. 

Men har konkludert at jeg prøver også håper jeg at minste alternativ funker, hvis ikke så får jeg bite i det sure eplet...

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • fxslin changed the title to Z3M Coupe - Første løp gjennomført med Hellrat V2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...