Gå til innhold

Z3M Coupe - M Coupe'n er på sykeperm!


fxslin
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har vært en relativt passiv forum leser en god stund nå. I mens så har jeg lekt litt med tanken med å poste litt info om bilen min og mine små oppgraderinger som har blitt gjort og skal utføres. Mest for å kunne spørre dere om tips og triks underveis i dette eviggående prosjekt. Samt bidra litt til mangfoldet av biler her på forumet.

 

Det hele startet slik:
Jeg har lenge hatt veldig sansen for X5 (E53 og E70) med pga andre prioriteringer så var jeg egentlig ikke på markedet for ny bil. Men hadde dog et par bilsøk finn.no søk gående for å følge med.

 

Lang historie kort:
Da sto jeg plutselig der med en stock 2002 BMW E53 US importert (2006)  med miles på speedometeret men i veldig god teknisk stand og utseendemessig bra. Jeg lurte lenge på om jeg var gal som gikk etter "moroa" framfor det fornuftige :-)
( jeg har alltid hatt litt sansen for biler med karakter, har tidligere hatt en boble fra 1973 og en 1996 Jeep TJ Wrangler med softtop )

 

Har selvsagt en del planer med bilen etter å fulgt med på diverse forumer:

* Fikse  skjønnshets feil og klassike E53 lyter (f.eks bagasjerom lokk) - blir vel aldri ferdig med dette

* Fikse pixel feil - done

* Nye frontlykter - done
* Hvite baklykter+sideblink - done
* Bytte ut business cd/radio med en Android unit (2din) + rygge kamera (lager egen post om dette etterhvert) - done
* Bytte cdplater hoder bøtta med en bøtte uten dette - done
* Bytte sidespeil med asperical blind sone speil - done

* Wrappe/lakke interiøret (har en test folie på nå fra kina, den er dårlig så den skal av) - ikke done
* Større sommer dekk (19" eller 20") - ikke done
* Større vinter hjul (19" med 255/50) - done

* Aluminums stigtrinn - ikke done

* Titan nyrer + luftinntall - ikke done

 

Slik så bilen ut når jeg overtok den:

 

bmw1.jpg

bimmers1.jpg

bimmers2.jpg

bimmers3.jpg

 

Slik ser den ut i dag:

after1.jpg

after2.jpg

 

Noen bilder av 2 DIN Android enhet som under installasjonen (dere kan også skimte testen av folien på interiøret):

after4.jpg

after3.jpg

 

Da bilen er i daglig bruk, så haster jeg ikke av gårde med modifseringer. 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin bil. Men lyktesenkere..?  =;

 

 

Flott X5! E53 har jeg lyst på selv.. Men synes du skal droppe lyktesenkere, ja! Og tror heller et polert og pent sett med preface-lykter hadde vært fint også :)

 

Knall med tilbakemeldinger, spesielt da jeg selv var litt usikker vedrørende lyktesenkerne da jeg monterte lyktene.

Så jeg prøvde faktisk å ta disse av, men de limt veldig godt på (mullig litt varme vil hjelpe :-) )

Fikk disse lyktene veldig billig, så dette er mod som jeg kan "hacke" litt på.

Jeg har beholdt de gamle for å kunne reversere mod'en. Men jeg har veldig sansen for AE lykter:-D

 

 

Vedrørende interiør listene.

 

Noen som har prøvd plastidip eller lignende løsning på disse? Funnet en del på nett som gjør dette, men veldig vanskelig å se på bilder om det blir bra eller om det holder i lengder. Liker tanken med plastidip kontra lakkering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Etter en lang vinter med kun lesing her på bimmers, så tenkte jeg å oppdatere litt denne tråden.

Dette er en bruksbil, så denne er i daglig bruk med unger og bikkje. Så den er med på fotballtreninger fulllastet med unger, turer på hytta, trekking av båt på henger eller turer opp i fjellet.  Noe den gjør med glans, men dette tar selvsagt på bilen. Så den trenger litt pleie underveis og det hjelper selvsagt ikke å lese inspirende/lærerike bimmers.no tråder :-)

Så selv det er lenge siden jeg har postet her har så det skjedd litt med bilen:

- Dørpanelet på førersiden løsnet mer og mer utover vinteren. Bestilte nye klipps og fikk endelig byttet alle disse når varmen kom.

door1.jpg

door2.jpg

Var mye ødelagt som kom ut når jeg tok av panelet. Ble var godt å få på nye og hele klipps, ble så stille og fint :-)

door3.jpg

 

- Fått skaffet meg 19" Style 63 til sommer dekk (byttet med mine 17" style 57), kjører nå 275 "squared setup". 

style_63.jpg

Disse felgene er ikke strøkne, så det er mulig at disse blir et lite vinter prosjekt for meg neste sommer.

 

- Fått fjernet lyktesenkere som sto lyktene, dette var noe som virkelig hjalp på inntrykket. 

lyktesenkere.jpg

 

- Byttet luftmasse måler etter noen feilkoder relatert til den. Men fikk etterhvert andre feilkoder som tilsa at bilen sugde falsk luft. kjørte da en liten inspeksjon i motorrommet fant egentlig ingenting inntil jeg skulle sjekke luftmassemålern, hvor jeg fant denne pakningen. Synes den så litt deformert ut, så etter en runde på nettet så ble en ny pakning og slange klemme bestilt. Nå virker det som alt er på stell.

maf_ring.JPG

 

Dette er som tidligere nevnt en bruksbil og jeg har vel egentlig tenkt at denne skulle jeg bare ha en liten stund og oppgradere til en E70 etterhvert. Men jeg har fått veldig sansen for E53's utseende og etter å ha fått ordnet alle de små tingene som irriterte meg. Så er dette en bil som leverer både i kjøre komfor og høy bruksverdi (la oss ikke snakke om forbruk :-) ).  Samt at det har blitt en fin liten hobby/terapi for meg etter lange dager, stillesittende på kontor og pusle litt med småting på bilen. Men når alt tilsynelatende fungerer, hva gjør man da? Jo man begynner med modifiseringer.

- Montering av sorte nyrer.

Jeg har vel egentlig hatt lyst på titan nyrer, men etter å sett litt bilder med sorte nyrer på E53. Så tenkte jeg at dette måtte prøves ut, så disse ble bestilt.

Men man setter vel ikke nye deler på en skitten bil, så den måtte vaskes litt først!

ren.JPG

Liten sammenligning:

nyrer2.JPG

Så med sorte nyrer:

nyrer.JPG

Men sant skal sies så er disse nyrene noe billige dritt som sitter dårlig og skjevt. Så jeg fikk tak et par orginale E53 nyrer, som jeg nå har splittet og dippet selve chrome ringen. Disse ligger nå klare til å bli montert. 

nye_nyrer_org.JPG

Må bare "tørke/herde" ferdig før jeg setter de på.

 

Jeg har noen andre planer også:

  • stigtrinn 
  • lakke interiør (trim) - påbegynt, kjører nå litt tester på farger.
  • bytte eller pusse opp eksisterende henger fest (full av rust og er sånn svær US type)
  • speedometer plate (har US versjon med miles) - bestilt fra tyskland med Km/h + sølv ringer
  • Eksos endestusser - ser litt på løsninger der, tar gjerne i mot forslag på løsninger
  • Spacere bak, for å det litt mer flush der.

Slik står bilen i dag og jeg synes den tåler tidens tann godt rent utseendemessig:

slikdenstaar1.JPG

 

Bonus bilde som illustrerer dagliglivet til denne bilen.

bonus1.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av fxslin
Manglet et bilde, typos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en liten morgen økt her når de org. nyrene var ferdig tørket. Orket ikke ha de plast nyrene med dårlig passform på lenger:-)

Før: (skjevt og dårlig passform, men riktig farge)

grill_foer.jpg

Sammenligning av plast nyrer og org. dippede nyere (org. øverst på bilde 1 og ti venstre på bilde 2):

compare1.jpgcompare2.jpg 

Ser utsom det litt mere shine i de dippede nyrer enn plastik nyrene, men vanskelig å se forskjell "in real life".

Resultat:

grill_etter.jpg

 

Ser man på før og etter bildet så er det ikke stor forskjell (noe som ikke var meningen), men nå sitter de godt og riktig vinkel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har drevet å puslet/lekt litt med interiør trim i bilen. Er ikke så fan "old school" treverk og hadde opprinnelig lyst til på titan trim.

Men jeg plukket opp et par bokser med plastidip her om dagen da jeg tok en runde på nyrene og tenkte hvorfor ikke prøve meg litt fram.  Blir det "ok" med plastidip eller ikke?

Hadde en boks med Gun Metal som fikk være først ut. Etter par test runder og bekreftet at "reverseringen" av dippen var så enkelt som "reklamert" ( har en trim list liggende etter å installert 2din radio, som ble testet på, den kom lett av igjen). Så tok jeg all interiør trim som er enkelt å få av og ga dem 4-5 strøk med plasti dip. 

Før bilde:

foer1.JPG

Underveis:

det_dippes.JPG

Etter:

etter1.jpgetter2.jpgetter3.jpgetter4.jpgetter5.jpg

Dette er 4-5 strøk (24 timer herding) uten noen form for glossifier eller satinizer. Gun Metal fargen er ble mye lysere en jeg så for meg, spesielt i daglys ("sjefen" mente at hun kunne skimte litt lilla i fargen).  Overflaten kjennes litt "gummiaktig" ut og jevnt å ta på (vanskelig å se "ruheten" som det ene nærbildet viser). I det store og hele det kjennes ok ut ta på og virker slitesterkt. 

Til å være en quickfix så er jeg overasket over hvor bra det ble og jeg liker at det er matt og ikke blankt. Den jeg skal kjøre et par uker med dette og kanskje eksperimentere litt med satinizer/glossifier/andre farger  (Senter konsollet blir tatt når jeg har landet på en løsning enten det er dipp/lakk/foliere/kjøpe org. del, da dette er stor jobb å skru ut).

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en fin tråd med fine og flotte oppgraderinger uten tvil.

1 gen x5 er en bil jeg liker .

Den er allsidig i bruk og samtidig god å kjøre.

Hadde jeg ikke valgt e61,hadde jeg valgt en sånn .(Kona mi liker disse).

Vær ikke redd for oppdateringer for det liker vi.

En annen ting er jo det at det er morsomt å følge med på en tråd som ikke bare omhandler 3 og 5 serie.:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sveigis skrev:

Dette var en fin tråd med fine og flotte oppgraderinger uten tvil.

1 gen x5 er en bil jeg liker .

Den er allsidig i bruk og samtidig god å kjøre.

Hadde jeg ikke valgt e61,hadde jeg valgt en sånn .(Kona mi liker disse).

Vær ikke redd for oppdateringer for det liker vi.

En annen ting er jo det at det er morsomt å følge med på en tråd som ikke bare omhandler 3 og 5 serie.:) 

Moro å høre:-) 

Brukte faktisk noen kvelder forrige uke på lese hele tråden din om E34 din. Synes tråden din er morsom siden E34 din blir brukt daglig som min, med de utfordringene/gledene det medfører:-) Takket være din tråd så går jeg nå lurer på om jeg skal sette på org. lyktene igjen og kjøre med orange blink og ingen AE's. 

Nå er kona og bikkja på campingtur med E53'en som er fullastet med hunderbur, utstyr og sykkelstativ bak. Mens jeg er henvist til A-Klassen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe,koslig å høre at du tok deg tid,da det er blitt noen sider:).

Ja,e34en har blitt en fast familimedlem som blir brukt veldig flittig ,egentlig hele tiden.

Så du nevnte forbruk litt øverst i tråd og det samme sier jeg,lurer på å mange tusen jeg har brukt i bensin på 50000 km og 4 år?....

Men tilbake til x5en,tror det er en god ide og sette på originalyktene igjen.

Få polert de opp ,så blir de nok fine skal du se :)

A klasse Mercedes ja,det må jo være en viss forskjell:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, sveigis skrev:

Så du nevnte forbruk litt øverst i tråd og det samme sier jeg,lurer på å mange tusen jeg har brukt i bensin på 50000 km og 4 år?....

Hysj :-)  Dette er ett forum for å glede oss over gode biler og ikke hva de koster oss :-)

11 timer siden, sveigis skrev:

A klasse Mercedes ja,det må jo være en viss forskjell:) 

Denne kom litt feil ut :-) Bilen det er snakk om er en 2009 A-klasse (ikke den nye sporty typen), en bil som vi faktisk er fornøyde med. Lett å kjøre, lavt forbruk og overaskende god plass til barna i baksetet.  Men den innbyr ikke til de store kjøre opplevelsene hverken for sjåfør og passasjerer. Men den skal muligens byttes ut med noe elektriskt i løpet relativt kort tid, takket være bompenge økningen og diesel "situasjonen" i Oslo :-( . Da kona er avhengig å kjøre til jobb i Oslo hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rare updaten og kanskje litt kjedelig. Men jeg syntes dette er kult da jeg er en nerd/utvikler av yrke.

Har hatt en irriterende BC varsel om at "rear foglights" ikke virker (men bilen er US importert og har ikke rear foglights). Tipper den ble oppdatert med Europeiske innstillinger da den kom til Norge (f.eks miles to km osv).

Tenkte jeg skulle fikse dette selv og bestilte et sånt BMW scanner sett fra ebay. 

Fikk nå i kveld endelig installert windows 10 på laptopen her (kjører kun linux for de som vet hva det er), mens fotballen sto på TV:-)

Bmw scanner (v.1.4.0.7) var det en del knot med å få til funke på windows, må blant installere 64bits drivere og leke litt i "device manageren" for å få windows 10 til gjennkjenne ODB leseren. (jeg legger ved med en howto som jeg fant nett på slutten av denne posten).

Etter windows 10 og driver styret, så var gleden stor når dette kom opp (brukte mobil kameraet, å gjøre det enklere for meg selv):

bmwscanner1.jpg

Og dette kom opp, etter litt initlialisering:

bmwscanner2.jpg

Mye kult i BMW Scanner! Testet blant annet denne, da blei det liv:-)

bmwscanner3.jpg

Men siden det var/er sent, så fikk jeg gjøre det som var grunnen til alt styret, nemlig slå av denne:

bmwscanner4.jpg

Var det verdt 160 kr å slippe den BC meldinga og GONG hver gang jeg setter meg i bilen?  Jepp, helt klart!

BMW scanner og windows 10 oppskriften fant jeg her (er egentlig til windows 7, men funket fint på windows 10):

Tillater meg å kopiere "howto'n" inn i posten min, i tilfelle linken forsvinner:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Src url: http://forum.e46fanatics.com/showpost.php?p=14707872&postcount=1

Credit goes to "NumbaOneNewb" user at e46fanatics forum

PA SOFT 1.4 Windows 7 64bit BMW Scanner How to install DIY HELP
Edit: Oh yeah, in case you're all wondering. I am in no way responsible for any damages caused to you, or your car, or your bmw scanner for any of this. This worked for me. I have tried it on windows 7 home premium 64 bit, as well as windows 7 ultimate 64 bit. It worked for me, it might work for you.

I have noticed that some people are having quite a bit of trouble installing this on the 64bit side, even though there are already threads telling them how. After reading through many of them, they only provide partial instructions, instructions even myself, an expert (on a scale between novice, advanced, expert, master) computer user struggled, that is for a few hours. It did make my head boggle up though. So here it is ladies and gents.

Go ahead and install the bmw scanner software. After you're done, plug the scanner into your OBD2 port, without having it plugged into your computer. Wait like 5 seconds (not 100% you even need to wait the 5 sec). Then, plug it in. Your computer will try several things. It'll attempt to find the driver and succeed, or not. Doesn't matter.

Go to http://www.ftdichip.com/Drivers/D2XX.htm and scroll down to the box with listing of drivers of different operating systems. Since we're doing windows, I'm only covering that. The 1st row shows windows. All the way at the right hand side, under comments, you'll see "setup executable". You can download the drivers themselves but this thing does it all for you. Much easier. Once downloaded, install it. A black DOS like window pops up and installs it. The box usually disappears in like 5 seconds.

Once done, go to control panel, then device manager and right click on bmw scanner (usually under other devices) to select update driver software. 

Select the option "Browse my computer for driver software". Then pick Let me pick from a list of device drivers on my computer. Select towards the bottom "Universal serial bus controllers. On the next screen, on the left hand side under manufacturer, look for FTDI. When you click on it, to the right, select USB Serial Converter. Then click next. A message will pop up saying armageddon will reign down upon you and your computer if you install this and it isn't compatible. I decided to go for it and take the risk. Once installed, open up your bmw scanner software and start messing with all your options. 

Have fun!
Last edited by NumbaOneNewb; 09-05-2012 at 07:05 PM.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • fxslin changed the title to Z3M Coupe - M Coupe'n er på sykeperm!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...