Gå til innhold

BMW E28 M535i 1986


tambur4
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, så da har eg møtt seg selv i døra og kjøpt meg en E28 igjen.

Denne gangen ble det en M535i, også denne fra Tyskland (egentlig Sveits og Spania, men det kommer jeg til!)

 

Den forrige solgte jeg fordi jeg trodde jeg ville ha en litt mer moderne bil for turkjøring. Jeg har tittet på maaaange biler, og prøvekjørt mange biler, men har liksom ikke funnet noe som fenget meg. Etter litt analysering av søkingen min, ble til at jeg konkluderte med at det var E28 jeg (fortsatt) ville ha. Denne gangen var minstekravet air-condition!

 

Så da ble det en original M535i fra 1986! Jeg fant denne i Tyskland. Den skal visstnok ha gått sine første år i Sveits, for deretter å leve et godt og varmt liv i Spania.  Bilen har gått 160.000km. Jeg tok sjansen og kjøpte bilen usett,men bilen stod hos en veteranbilbutikk og jeg fikk mange, detaljerte, bilder. Kanskje ikke mange nok, skulle det vise seg...

 

Bilen ble fraktet til Drammen, og tirsdag formiddag var jeg på plass for å hente den. Første nedturen var at jeg faktisk ble utlevert en passe sliten E39! Damen tok feil, og leverte ut den svarte BMWen hun fant :smile: Til slutt fikk jeg utlevert riktig bil, og den så fantastisk ut!

 

Her er noen bilder, dessverre bare med mobilkamera:

 

post-70090-0-38955300-1447626344_thumb.j

 

post-70090-0-41507500-1447626377_thumb.j

 

Interiøret er i nytrukket skinn, slik den ble levert originalt. Setene er bare helt fantastiske!

 

post-70090-0-67665900-1447627035_thumb.j

 

post-70090-0-30495300-1447626485_thumb.j

 

Bilen er veldig tight og fin, og nydelig å kjøre. 3,5 literen på 218hk er herlig! Noe helt annet enn min 528i. Motoren er helt tørr og fin, ikke en dråpe under. Karosseriet er så og si helt feilfritt. AC blåser deilig kaldt.

 

post-70090-0-54607500-1447626877_thumb.j

 

post-70090-0-18930200-1447627093_thumb.j

 

Men kjøreturen hjem ble en delt opplevelse.. Selvom bilen gikk bra, og var veldig tight og fin, så ble det en nedtur da gearkassen ikke var i samme, gode tilstand. Den var skikkelig slitt, gearstangen var som å røre i grøt, og det var lagerulyd (?) fra 1.- 2.- og 3. gear.

I tillegg fungerte ikke el.speil, varmetråder, el.antenne, lyshorn og tute.

Det var ulyd i kupevifta, og sentrallås fungerer ikke fra førerdøren.

 

Litt nedtur altså! Derfor har jeg allerede sendt epost og klaget. Jeg vet jeg ikke har så mye å komme med rent juridisk, men det er lov å prøve. Jeg har ikke fått svar ennå, men skal gi ham anledning til å forklare seg. Han bekreftet under forhandlingene at alt på bilen virket, så det skuffer meg derfor at dette ikke stemmer! Jeg har ikke nevnt det ennå, men dersom han ikke svarer, så kommer navnet på forhandleren ut i de fleste forum, med negativt fortegn.

 

Men heldigvis; bilen er et veldig godt utgangspunkt! Alt som ikke er ra, er ting som kan skrus av, byttes eller repareres. Resten er veldig bra!!

Endret av tambur4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gamle bilen din var helt nydelig, men dette eksemplaret ser veldig bra ut også.

Litt småfeil må man nesten bare regne med på en gammel bil. Veldig kjedelig at ikke selger opplyser om slike ting før salg. (Hvis han var såpass oppegående at han viste om at dette ikke fungerte.)

 

Kan jo hende at denne har stått en stund, slik at ting begynner og virke når det blir brukt litt. (Var og hentet meg en Audi V8 i sommer, denne hadde ikke vært i bruk på noen år. Så var mye som ikke fungerte med det samme, men før jeg var kommet hjem ca 50 mil så hadde det meste "gått seg til" ) \:D/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en pussig episode på fredag.

Var på vei hjem i lunsjen med "nybilen" for å lufte bikkja, da jeg ser min BMW stå med åpent panser parkert på Statoil-stasjonen.

Jeg blir litt redd og fisker opp mobilen for å ringe politiet mens jeg svinger bort dit. Tenkte automatisk på biljakt, forsikring etc.. Overraskelsen er stor da jeg ser at det er en annen diamantsvart M535i som står der!

Riktignok en ombygd en, med andre felger etc, men det ser jeg først når jeg kommer nærmere.

 

Hva er oddsen for det!? Jeg trodde ikke det var noen flere slike i lille Halden!

 

Fikk uansett en hyggelig prat med eieren :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk flott bil du har fått deg her, skikkelig klassiker :) Ser ut som er meget pent og ryddig interiør også. Ser frem mot å se denne live, fikk jo sett 528Ien din ett par ganger på treff og den var fantastisk :)

Veldig kjipt at de var problemer med bilen, det var spikeren i kista for min del når det gjelder å kjøpe bil usett ifra utlandet. Etter å ha lest din erfaring så har jeg konkludert med at jeg drar og henter selv. Får inderlig håpe at selger er seriøs nok til å ordne opp for seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Her har det stått stille siden november.. Dessverre pga sykdom i familien,  men nå er vi heldigvis ferdig med unntakstilstand og kan se framover igjen.

Bilen blir straks levert hos husmekanikeren. Jeg mistenker at el.problemer skyldes et relé,  og gearkasseproblemet kan være clutch og utløserlager, samt muligens opphengslager til mellomaksel. Jeg er optimist inntil det motsatte er bevist! 

En annen utfordring har vært korrekte papirer. Jeg tok med alle papirene jeg hadde til biltilsynet for å forsikre meg om at jeg hadde det jeg trengte. Det hadde jeg, men siste vognkort fra Spania viser at bilen er en 93-modell!! Når bilen ble importert til Spania  (fra Sveits) så ble bilen nyregistrert i stedet for omregistrert,  bare pga en skrivefeil i det spanske vognkortet... Han på biltilsynet beklaget og sa han måtte forholde seg til det, siden det er førstegangsregistrering som gjelder. Men han mente også at en offisiell uttalelse eller bevis om reell førstegangsregistrering ville være godt nok. 

Så da måtte jeg kontakte myndighetene i Sveits for å få full historikk på bilen! Og det er jammen ikke lett, for hvilken etat tilsvarer biltilsynet, og hvilken kanton kontakter jeg!? Etter mye søking, prøving og feiling (sveitserne liker ikke epost..) fikk jeg heldigvis napp. Hyggelige Silvia sendte meg korrekt skjema som ble utfylt og faxet tilbake. Så for et par dager siden fikk jeg tilsendt full historikk på bilen. Bilen er produsert 21.03.1986 (30 år i morgen! ☺) og førstegangsregistrert 11.04.1986. Dermed regner jeg med at detektivarbeid er fullført...

Da er det bare å vente på status fra mekanikeren, åpne lommeboken og bestille deler😕

 

To be continued! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firkantede myndigheter er ikke lett å å bryne seg på så godt det ordnet seg.:).

Godt å se denne bilen igjen og håper det ordner seg sånn at den blir som du ønsker.

Trøsten er at på disse bilene,er feil som regel lett og finne ,noe som gjør at bilen lett blir bra igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som ett styr ja, trodde virkelig ikke at man måtte ha vognkortet ifra alle land bilen ble importert ifra, trodde det holdt med ifra det landet bilen sist var registrert i. Det skal ikke være lett i dagens byråkratiske verden :( 

Men det er godt ting begynner å bli på stell og ordne seg, håper på å få se denne på ett treff etterhvert :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde faktisk vært nok med det spanske vognkortet dersom det hadde hadde vært korrekt utfylt.

Ja, jeg begynner å glede meg nå Fredrik. Blir sikkert å se på diverse treff på østlandet (og kanskje sørlandet?) i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da er man litt mer optimist!

Selger (Oldenzaal) refunderer 250 Euro. Ikke all verden, men det er halve prisen av delene jeg har kjøpt. Og jeg må innrømme at det er mer prinsipp enn penger! I tillegg skal de sende ett par deler fra en delebil de har stående. Har også bestilt en del deler fra koed.no, bra service der!

I tillegg har husmekanikeren tatt en gjennomgang av bilen. Må bytte klosser på alle 4 bremser, begge skiver bak, klutsj m/utløserlager, kyllingben bak og noen gummioppheng. Jeg synes ikke det var så dårlig på 30 år gammel bil:-)

Visning på biltilsynet er bestilt til 31. mars.

20160226_154211.mp4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...