Gå til innhold

"Chip tuning" av 2008 525DA 3.0l diesel


RoyC
 Share

Anbefalte innlegg

Det skal være 330-350hk og rundt omkring 700nm 

 

http://quickfix.no/tuning-bmw/steg/

Takker. Linken forklarer en del ting.... Men der dukker stadig opp nye spørsmål :-) . På steg to tar man bort partikkelfilteret. Vil dette bli noe problem ved EU kontroll? Skjønner avgassene fortsatt vil ble fine uten. Vil det visuelt se ut som partikkelfilteret fortsatt er der?

Hva med feilmeldinger? Blir disse programert bort?

Jeg har forstått partikkelfilteret er en dyr affære å bytte. Er det rundt 200.000km de byttes på? Så har man bilen lenge lønner det seg å koste på seg denne jobben.

Hva er erfaringen ved salg av en nyere tunet BMW? Styrer de fleste unna?

265hk med 500+ Nm er ikke feil... Så lenge girkassen i min 525 takler kreftene... Skulle byttet til 530 kasse... Er visst ikke bare converteren som er svakere. Men disse kassene koster skjorta vile jeg tro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan se at DPF er borte og da kan du bli nødt til å ta en ny EU kontroll med dette på.

TRF tar ihvertfall høyde for at DPF er borte og programmerer bort hele funksjonen i DDE, som jeg har forstått.

 

Man kan vel si at DPF holder ca 200kkm, men det er avhengig av bruk.

 

En faceliftet 525d girkasse er oppgitt til 450nm, så man overskrider jo de tallene greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan se at DPF er borte og da kan du bli nødt til å ta en ny EU kontroll med dette på.

TRF tar ihvertfall høyde for at DPF er borte og programmerer bort hele funksjonen i DDE, som jeg har forstått.

Man kan vel si at DPF holder ca 200kkm, men det er avhengig av bruk.

En faceliftet 525d girkasse er oppgitt til 450nm, så man overskrider jo de tallene greit.

Så mappene, verken steg 1 eller 2 er safe for min kasse trass i at oppsettet selges til min bil? Må visst selge bilen før jeg har fått prøvd eller sett den real life.... Få meg en 530, som ekstremt sjeldent kommer for salg i sedan og facelift....ihvertfall til fornuftig pris.

Er dette løsningen?

https://www.gumtree.com/p/car-replacement-parts/bmw-e60-530d-5-series-lci-automatic-auto-gearbox-24007590320-ga6hp26z-2007-2010/1144773272

Endret av RoyC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mappene, verken steg 1 eller 2 er safe for min kasse trass i at oppsettet selges til min bil? Må visst selge bilen før jeg har fått prøvd eller sett den real life.... Få meg en 530, som ekstremt sjeldent kommer for salg i sedan og facelift....ihvertfall til fornuftig pris

 

Altså, litt over maks grensa skal ikke være noe problem. jeg har aldri hørt at noen har hatt problem med andre kasser som er over maks grensa. Alle tunere hvis dem kan greie kan sette opp hvilket moment du vil ha. Hvis du vil ha 450nm så setter dem opp det. Hvis du vil ha 500nm så får du det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, litt over maks grensa skal ikke være noe problem. jeg har aldri hørt at noen har hatt problem med andre kasser som er over maks grensa. Alle tunere hvis dem kan greie kan sette opp hvilket moment du vil ha. Hvis du vil ha 450nm så setter dem opp det. Hvis du vil ha 500nm så får du det.

Som de fleste vil jeg ha max effekt og dreiemoment innenfor hva kassa takler... Der er allerede laget to alternativer (Eller fire, men de to siste må kreve noe modifikasjoner av girkassen, auto? Eller er det bare steg 1 som er "safe"for automaten på 525?)

Når må man begynne å tenke å modifisere girkassen på 2008 525DA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel lettere å hente ut mer med manuell bil enn med automat. Fikk hvetfall det svaret fra TRF ang 520d med n47. For å skåne kassa ble det visstnok ikke allverden forskjell før 3000 rpm. Men han kommer vel snart med et eget svar. [emoji3]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de fleste vil jeg ha max effekt og dreiemoment innenfor hva kassa takler... Der er allerede laget to alternativer (Eller fire, men de to siste må kreve noe modifikasjoner av girkassen, auto? Eller er det bare steg 1 som er "safe"for automaten på 525?)

Når må man begynne å tenke å modifisere girkassen på 2008 525DA?

 

Jeg var med en bekjent som fikk tune sin 320d med auto. Der er kassa satt opp til 400nm. Tuneren la opp til at den ikke hadde maks effekt før 2500-3000. Men mellom 1700-2500 så hadde den stigende moment til 400nm for så å krype opp til 430nm. Over 3000 så går den veldig bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme bil med tuning fra ESS. Skal være 255hk 550nm. Kun software, ellers orginal. Det de sa var Max med dpf og 525kassa. Godt fornøyd. Føltes faktisk som større økning. Ikke noe problemer på 4 år. Men kjører ganske så pent jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme bil med tuning fra ESS. Skal være 255hk 550nm. Kun software, ellers orginal. Det de sa var Max med dpf og 525kassa. Godt fornøyd. Føltes faktisk som større økning. Ikke noe problemer på 4 år. Men kjører ganske så pent jeg da.

Mener du at ESS sier at 255hk og 550Nm er max hva kassen tåler? har du også fjernet partikkelfilteret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør dere ved salg? Tar ut mapp og holderdet for dere selv eller selgerdere det med? Jeg tenker litt hvordan dette påvirker annenhånds kjøper? Jeg tenker man mister de voksne kundene som ikke kunne tenke seg trim og som tror det er farlig og ulovlig? Kansje litt mer ungdommelige kunder ser pã det som posetivt?

Min bil har bakrutesenker og spoiler på luka sã den er litt ungdommelig allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at ESS sier at 255hk og 550Nm er max hva kassen tåler? har du også fjernet partikkelfilteret?

De sa vel mer noe sånn som at det skal gå. Oppgitt for kassa er vel fortsatt 400nm, men som alltid litt marginer. Har fortsatt dpf. Mener de sa at regenereringen gjøres oftere i tuning programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at før jeg tunet min så leste jeg alt jeg kunne komme over på nett om disse girkassene både på tysk og engelsk. En Hyundai Genesis et eller annet (av alle ting) har faktisk samme kasse. Finner masse tråder om den på div amerikanske nettforum. Er vist ganske populær å tune kraftig, og for noen gikk det bra. Men også historier om sammenbrudd. Mener det også var firma som forsterket disse kassene over dammen.  Google og bli vis (eller forvirret 8-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...