Gå til innhold

"Chip tuning" av 2008 525DA 3.0l diesel


RoyC
 Share

Anbefalte innlegg

RoyC: Vi har dyno ja. "25d" har andre type dyser enn "30d". (solenoid vs piezo)

Clevion: Det stemmer. http://bimmers.no/blog/4/entry-26-trf-330d-wtcc-oppsummering-s%C3%A5-langt/

Vi har hatt mer og, men TRF truboen hang ikke med noe særlig lengre (den er tross alt tiltenkt 350hk gatebiler).

 

Det er ikke "noe problem" å ta ut 285 eller 315hk av en 325d/525d, men det er ikke lurt med DPF montert (ikke noe såærlig uten dpf heller). Bare å datalogge litt så ser man dette. Det er klare fysiske begrensninger som er årsaken til skillene vi har på Steg 1,2 ,3 og 4.

 

Begrensning i de lavere girene hjelper ikke på problemene med den aktuelle kassa.

 

Man må skjønne hvordan motorstyring fungerer. Jeg tar utgangspunkt i en original bil, siden det er den eneste som vil være "likt satt opp" på tvers av alles meninger her.

Når du ligger og lunker på motorvegen, gierer ned et gir, og full gass. Da vil du først være begrenset av det som kalles "røykbegrenser", med andre ord, effekten din (innsp mengden) er begrenset mot luftmassen din). Så fort du har fult ladetrykk vil du dog være begrenset av "moment begrenser", og dermed ha mer enn nødvendig luft for den aktuelle effekten.

Med andre ord rekker du aldri (sjelden) å nå et område hvor en bedre IC vil ha mye for seg.

 

Jeg bruker ofte større IC selv på våre biler (vi har en unik en til e39 eks), men det er fordi vi kjører våre biler som til dels luftmassebegrensede (på høyt turtall), og da vil du kunne hente ørlitegrann med en gang, men det viktigste er at du over tid ikke vil gå ned i effekt om du ligger og trykker på bane i varmt vær.

 

En mer effektiv IC er kjempe bra det. Men det er ikke sånn at "285 + IC + eksos = 315".

Jeg trodde vi var forbi stadiet der folk beregna slik.

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får dere "moment begrensning" fra? I følge ESS skal det ikke være det på steg 2.

 

TRF-Racing: Har du noe tall og sammenligne med akselerasjonsmessig? 80-120 i 3. gir eller lignende, noe som er enkelt og sammenligne? Du har vel masse erfaring med disse x25d bilene.

Mener du at IC har mindre og si på diesel biler pga at de ikke er styrt av luftmengde? I forhold til en bensin turbo f.eks 335i så er det vel ganske godt dokumentert god effektøkning med større intercooler? Jeg er helt enig i at en av fordelene er at en større IC motstår termisk metning bedre. 

 

Må si det hadde vært interessant å få bekreftet om leverandører holder det de lover!

 

Jeg har allerede sagt at jeg ikke har dokumentert effekten så gjerne dropp negative kommentarer rundt det..... Er bare interessert i å lære mer om emnet. Thanks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"momentbegrenser" er et begrep man bruker om mye rart, men i mitt innlegg så omhandler det en av de mest sentrale funksjonene i en ecu. Den er der uanasett, og har ingenting med "ingear torque limiters" å gjøre som noen prater om her.

Den kan naturligvis justeres som man ønsker, men du kan ikke ta bort funksjonen. Den fungerer bla som turtallsperre.

Diskusjoner har utartet seg lignende før, og det er ikke poeng i å gå ned denne ruta om ikke man forstår strukturen i ecu (og da hadde vi ikke hatt den heller).

 

Effektiv IC er kjempevitkig prinsipielt, også på diesel ettersom man kjører svært høyt ladetrykk her i forhold til bensin. Poenget mitt er at du ofte ikke kommer inn i et område hvor du kan se noe forskjell av betydning på korte drag eller i dynoen, det er rett og slett ikke nok tid til å utgjøre alt for mye. Kjører man på bane, eller trykker på over tid (og på varme dager) vil det på mine oppsett være bra med stor Ic, men så kjører jeg (i motsetning til mange) delvis luftmassebegrensede oppsett.

 

 

TRF Steg 4 på 525d m57n2:

post-61063-0-02879300-1450357557_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Intercooleren min gjør en nytte da selv om det ikke er voldsom effektøkning.

Testet 80-120km/h på speedometer i 3 gir og det tok ca 3.1s. Noen andre som har sammenligning?

Endret av e91 DieselPower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leverandøren lovte 285 ja. Og at ic hjalp noe men ikke noe faktisk tall. Det er også disse 285 hk som har blitt diskutert som "uvirkelige". Ja jeg har regnet ut selv med tall fra leverandører og noe estimat. Det er som nevnt flere ganger ikke bekreftet.

Skal få prøvd å lage mitt eget dyno run med logging av rpm og internal torque via Carly. Hvor nøyaktig dette er vet jeg ikke men litt moro!

Clevion: takk for sammenligning. Du har vel litt tyngere bil så det virker ikke så urimelig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TRF-Racing. På min 525D, på hvilke rpm lar du full effekt komme? Eller varierer det fra gir til gir? Forveten på å lære mer ;-)

Forstod jeg deg rett at girkassen ikke ødelegges men at der kommer sjenerende lyder?

En 530D med like lav km som min koster glatt 50k mer en min 525D. Vil det å bytte girkasse være verd bryet? Vet jo ikke hva det ville koste enda....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på dyno grafen litt lenger oppe på siden her så der du når maks moment og effekt kommer i turtallsregisteret. Jeg regner med effekten er lik i alle gir.

 

Trenger du å bytte girkasse? Hvilken effekt/moment er du ute etter?

Endret av e91 DieselPower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E91 DieselPower Din 3-serie er manuell eller auto?

Jeg sendte en mail til ESS. De svartefort og her er svaret. Vil legge til at jeg spurte etter målepapirer...

"Hi, stage 2 is only available on manual transmission 525d's due to the gearbox limitation.

We can do about 260hp/570nm on 525d auto safely. DPF and EGR removal is a no cost option."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E91 DieselPower En av gledene med diesel er at kreftene, Nm, kommer på et lavt turtall... Det gjør diesel morsommere en bensin. Men om kreftene kun kommer på 2500rpm og over så mister man gevinsten av momentet litt og kjenner kun hk....

Så en 530 kasse som gjørat jeg kan ta ut fullt hadde vært kjekt om det ikke var for dyrt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E91 DieselPower En av gledene med diesel er at kreftene, Nm, kommer på et lavt turtall... Det gjør diesel morsommere en bensin. Men om kreftene kun kommer på 2500rpm og over så mister man gevinsten av momentet litt og kjenner kun hk....

Så en 530 kasse som gjørat jeg kan ta ut fullt hadde vært kjekt om det ikke var for dyrt

Men med mer krefter over hele registeret og et høyere toppdrag gjør at en diesel blir som en diesel men også som en bensin bil med høy effekt høyt i registeret.

En kompis av meg har en tunet 318d og den er satt opp sånn maks kommer rundt 2500-3000. Men på 1500-2500 så har han mer kraft enn før. Så den er som før på lavere turtall, men med mer kraft der også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...