Gå til innhold

Min E34 535 turbo godkjent!


JonasD
 Share

Anbefalte innlegg

Jaja, hadde egentlig ikke planer om å lage noen tråd på denne.. Men så er det jo ganske artig å se tilbake på i ettertid. :)

Dette er en 90 mod som er godkjent med 3,5l turbomotor, 850 bremser og understell. Den har heller ikke noe ladetrykksbegrensing i vognkortet. :D

Jeg kjøpte denne bilen i Mars i år. Hadde sendt noen meldinger til eieren et år eller to tidligere om han ville selge den. Plutselig dukket annonsen opp på bimmers og jeg måtte bare slå til. 

Under annonsetiden kjørte han istykker toppakninga, så jeg og et par kompiser dro nedover og henta den med henger. 

 

24o9a8y.jpg

 

2zsvhjm.jpg

 

Fikk med et lass med deler da motoren var demontert og sjekka etter toppaknings raset. 

Da bilen var kommet hjem begynte monteringa.. Fikk omsider montert sammen motoren, etter mye tull med umerka ledninger og coiler. Under kinninga hørtes en forferdelig klikkelyd (mekaninsk lyd).Vi turte ikke å starte motoren. Antok det kunne være rådebank, eller feil montert regkjede, så da var det bare å plukke ut motoren etter en sjekk. 

I det motoren var ute av bilen begynte vi å demontere girkassa da vi plutselig fant feilen. Det hadde da altså knekt av ei tann på startkransen på svinghjulet..

dlowes.jpg

1e06x2.jpg

 

Noe letta kan du si, så jeg fant meg et nytt svinghjul som var lettere enn det gamle, bestilte ny 765 trykkplate og 6 puk sinter clutch. Monterte alt sammen og fikk start på bilen. 

2m2uv4m.jpg

f2oa5s.jpg

 

Var virkelig herlig å få bilen kjørbar! Og bilen virket bra. Slet med noe feiltenning og for mye turbotrykk. Så toppakninga gikk nok en gang. Endte opp med å bytte pluggledninger, electromotive coiler, og turbotrykkskrana. Demonterte toppen igjen og bytta en pianotråd i blokka samt ny toppakning. Deretter har bilen fungert utmerket i hele sommer. 

pvc6c.jpg

jfghv9.jpg

x4prph.jpg

673z0p.jpg

2u9n42b.jpg

Bytta kjapt om til BBS RS felgene for å se hvordan det ble..

zu2hp2.jpg

Tidligere fra GS treffet på Bud.

 

 

Endret av JonasD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var visst benka til 507whp og 834wnm på 1,1 bar da jeg kjøpte den. Stolte ikke helt på effekten når jeg fikk den kjørbar. Den gikk heller ikke på tomgang når motoren var kald. Så bestemte meg for å få den mappa om. Knakk en bolt i diffopphenget under mappinga. Det er visst et kjent problem på disse bilene, fikk fiksa det midlertidig og fullførte mappinga. Resultatet endte på 430 hk og 673 nm på ca 1 bar.

 

2dvvj9w.jpg

 

Bilen ble noe annerledes å kjøre. Gikk penere og ikke minst gikk på kaldstart. Men slet med at pluggene sota ned. Sannsynligvis for mye bensin på lave turtall som kunne til det. 

Men bilen gikk bedre enn før og funka bra. Helt til jeg ble vant med effekten... Havnet da i den ondre sirkelen.. 

 

Gamle motoren til JAAS performance, Klett Racing osv osv.. ble lagt ut til salgs på facebook. Komplett motorpakke med girkasse sprut og map. Endte opp med å kjøpe denne. Bestemte med for å ta bilen skikkelig. Ut med gamlemotoren, strippe motorrom for ledninger og deler, maskerte opp og sendte bilen til lakk.

2wqvgub.jpg

2vwcpbl.jpg

2w4gxvc.jpg

Lakken i motorrommet var ekstrem dårlig.. Der hadde det vært lakkert med sprayboks. Etter en grundig vask med kraftvask og HT, så var jeg kommet på stålet flere plasser..

rubhmo.jpg

 

Tilbake fra lakk.

px6h5.jpg

 

slisya.jpg

 

uylw7.jpg

 

fa0bk0.jpg

 

Godbiten som sto å venta

rlxj87.jpg

 

b9f3f9.jpg

 

24xdv7m.jpg

 

Turboen type BW372 passa ekstremt dårlig.. Panseret ville ikke på heller.

290sqac.jpg

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jo da at dette skulle bli en snug fit. Blokka fra nymotoren er fra E28 så det ene motorfestet ville ikke passe, så det må sveises. Grenrøret, turboen og downpipen passet heller ikke når motoren hadde rett vinkling. Oljefilterhuset som går nedover tok borti styresnekka. Et alternativ var å bruke det oljefilterhuset på gamlemotoren, men da ville ikke innsuget passe.. Så da ble det fort endringer i planene når bilen ble sendt til JAAS for div arbeid. 

Etter en samtale med Jørgen så bestemte vi oss for å bruke turbo oppsettet på gamlemotoren, en PT6766BB, med ferdigsveisa grenrør og dp. Jeg hadde heldigvis et M5 turbo innsug som kommer til å bli brukt ilag med det gamle oljefilterhuset. Dysene blir også bytta fra 1260cc til 830cc dyser. Så blir det en ny mapping etterhvert. Kommer med en specliste senere. :)

På vei til Surnadaln.. 

2055rtc.jpg

 

Beklager forresten for dårlige bilder.. Er tatt med Iphone 5 med noe rusk på linsa, så på noen bilder kan det se ut som lakken har skader.. Det stemmer forsåvidt ikke. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunndel:
B35 veiv
Eagle H-profil råder
Wiseco 92,50mm stempel med 7,3:1 i komp
Coopering pakning
Balansert veiv
Vektjusterte stempel og råder
Nye råde og veivlager

Topp:
Splitter ny b35 topp med store innsugsventiler
Ny Z55 kam
Forsterkede vippearmer (Heavy duty)
Stage 2 dobble ventilfjærer
Maks portet av Tore Østhus @ Auto Trim
Endret kjølekanal for enda bedre flow
Jaas PF custom innsug
PT6766BB
3,5" downpipe
46mm precision wastegate

Tilton 7,25" 3 plata clutch
E39 M5 6 trins kasse omsveisa
Electromotive Tec2 Datasprut
 

Bensin blir 2x bosch 044 pumper, Nuke BTR, PPF fuelrail og 830cc siemens deka dyser. 

Endret av JonasD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! Nei, det blir å bruke ny motoren med turbo oppsettet fra gamle motoren.

Gamle motoren ligger inne på en salgsannonse her på forumet. Må endre litt på den siden jeg skal bytte turbo osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finere ja, men ikke tøffere. Vært på utkikk etter acs spoiler i et halvt år, før det endelig dukket opp et her på bimmers. Så plana var jo å bruke flappen, er ikke så mange som har det. Jeg synes det ser fett ut. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...