Gå til innhold

BMW 225xe Active Tourer - status/bestilling/erfaringstråd


jcnorway
 Share

Anbefalte innlegg

Ny (?)  problemstilling. Fredag kveld var batteriet fulladet, og kabel stod i. Lørdag morgen skulle jeg av gårde tidlig, og satte på varme til avreisetid. Joda deilig og varmt i bilen som det skulle, men batteriet var nede på 75%! Forvarmingen har altså brukt av batteriet selv om den er koblet på 16A kurs? Hvorfor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

12 timer siden, Jandyb skrev:

Ny (?)  problemstilling. Fredag kveld var batteriet fulladet, og kabel stod i. Lørdag morgen skulle jeg av gårde tidlig, og satte på varme til avreisetid. Joda deilig og varmt i bilen som det skulle, men batteriet var nede på 75%! Forvarmingen har altså brukt av batteriet selv om den er koblet på 16A kurs? Hvorfor? 

Satte du på forvarming minimum 30 minutter før avreisetid? Har aldri opplevd det du beskriver der. Lader ved hjelp av en Salto type 2 ladeboks.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, jcnorway skrev:

 

Satte du på forvarming minimum 30 minutter før avreisetid? Har aldri opplevd det du beskriver der. Lader ved hjelp av en Salto type 2 ladeboks.

 

Stilte inn avreisetid kvelden i forveien, så ja mer enn 30 minutter før.

Kokkopelli over her mener at forvarming via ladekabel kun fungerer hvis man har original BMW ladeboks, men det kan jo være at det også gjelder andre bokser. I så fall er det enda en ting som ikke er opplyst noe sted før kjøp. 

Jeg har jo for såvidt allerede konstatert at det er feil på min KLE modul. Det kan jo tenkes at dette er pga feil i denne modulen. Skal snart inn for å bytte den, så jeg får ta det opp med  verkstedet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min også bruker av batteriet for å forvarme bilen. Bruker medfølgende kabel på 16A kurs.

Fikk også ladeproblemer i kulda, samt oransje varseltrekant på instrument panelet, og ingen info om batteriet. Straks det ble plussgrader virket det helt fint igjen. Har time på Bilia Tønsberg i desember, så får de lest av feilkodene.

Ellers er jeg kjempefornøyd med bilen, en drøm å kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finne vinterdekk til 225xe har vist seg mer utfordrerne enn en skulle tro. Pga større bremseskriver enn resten av 2-Serien har BMW tatt i bruk en «ny» dekkdimensjon 205/55R17 og innpress ET54 med meget begrenset utvalg når dette skrives.

BMW sin vinterdekkpakke 2016 benytter felg 478 med Nokian R2 run flat og selges av de fleste forhandlere til 19.600,- inkl mva. Dette er utrolig nok prisgunstig, men man kan diskutere hvor godt 478 felgen kler denne bilen. Rabatterte originale felgpakker som 481/483M med TPMS kommer på 20.000,- +/- 500,-.Dekk kommer i tillegg fra 7700 til 10.600,- fra 3.part. Men som sagt, flere av testvinnerne er ikke å finne i riktig dimensjon.

Når dette skrives har jeg etter mange telefoner og timer nettsøk kun funnet 3 felger som kan benyttes og som skiller seg nok fra det originale 478 designet til at de kvalifiserer.

Men bare Luft Silver fra MAK har 100% passform til denne BMW modellen og finnes i en spesialversjon hvor navkopp og originale bolter kan benyttes.

https://www.makwheels.it/en-ww/luft-silver-f7570ltsi54ws5x.aspx#!/

Prismessig kommer man ut ganske likt med BMW sin vinterpakke, men kan velge bort stive vinterdekk som støyer og spare noen kroner. Veiledende prisforskjell for et sett run flat og vanlig for Nokian R2 dekket er ca 2400,-.

Har bedt Veivesenet redegjøre for hvorfor denne hybridbilen type UKL-L som er oppgitt til maks fart 202km/t behøver W-270 dekk. En telefon til autorisert BMW verksted gir meg svar at bilen er godkjent for H-210 på vinter og V-240 til sommer. Hvorfor stiller da vognkort et krav til W-270?

  • BMW 225XE IPERFORMANCE  F45
  • Type: UKL-L
  • PCD (boltsirkel): 5x112
  • Felg dim: 7,5J17
  • ET (innpress): 54 mm
  • Dekk (standard): 205/55R17
  • Hastighetsindeks: W (270 km/t)
  • Lastindeks: 91 (615 kg)
Endret av Tardis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11.11.2016 at 10.17, Gorg skrev:

Noen som har prøvd 3 barneseter bake?

Skal ikke legge skjul på at det kan være at vi må bytte ut vår e91 om en stund, da på sikt vil det være trangt med en babystol, en stol til 2-3 åring og ei jente på 9 år.. :) 

Ikke noe problem nå med to stoler, men imellom blir det gjerne litt trangt og på langtur mest sannsynlig noe ubehagelig for hun største.

En annen ting jeg lurer på er forbruk på langkjøring, hva havner dere på?

Noen som kan komme med tilbakemelding på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Tardis skrev:

Finne vinterdekk til 225xe har vist seg mer utfordrerne enn en skulle tro. Pga større bremseskriver enn resten av 2-Serien har BMW tatt i bruk en «ny» dekkdimensjon 205/55R17 og innpress ET54 med meget begrenset utvalg når dette skrives.

BMW sin vinterdekkpakke 2016 benytter felg 478 med Nokian R2 run flat og selges av de fleste forhandlere til 19.600,- inkl mva. Dette er utrolig nok prisgunstig, men man kan diskutere hvor godt 478 felgen kler denne bilen. Rabatterte originale felgpakker som 481/483M med TPMS kommer på 20.000,- +/- 500,-.Dekk kommer i tillegg fra 7700 til 10.600,- fra 3.part. Men som sagt, flere av testvinnerne er ikke å finne i riktig dimensjon.

Når dette skrives har jeg etter mange telefoner og timer nettsøk kun funnet 3 felger som kan benyttes og som skiller seg nok fra det originale 478 designet til at de kvalifiserer.

Men bare Luft Silver fra MAK har 100% passform til denne BMW modellen og finnes i en spesialversjon hvor navkopp og originale bolter kan benyttes.

https://www.makwheels.it/en-ww/luft-silver-f7570ltsi54ws5x.aspx#!/

Prismessig kommer man ut ganske likt med BMW sin vinterpakke, men kan velge bort stive vinterdekk som støyer og spare noen kroner. Veiledende prisforskjell for et sett run flat og vanlig for Nokian R2 dekket er ca 2400,-.

Har bedt Veivesenet redegjøre for hvorfor denne hybridbilen type UKL-L som er oppgitt til maks fart 202km/t behøver W-270 dekk. En telefon til autorisert BMW verksted gir meg svar at bilen er godkjent for H-210 på vinter og V-240 til sommer. Hvorfor stiller da vognkort et krav til W-270?

  • BMW 225XE IPERFORMANCE  F45
  • Type: UKL-L
  • PCD (boltsirkel): 5x112
  • Felg dim: 7,5J17
  • ET (innpress): 54 mm
  • Dekk (standard): 205/55R17
  • Hastighetsindeks: W (270 km/t)
  • Lastindeks: 91 (615 kg)

Jeg har kjøpt komplette hjul via byttdekk.com. Michelin X-Ice X13 225/50R17 98H XL pigg- og run flat-frie, uoriginale felger Dezent TD 7x17 5/112 ET46 B66.6 Pris med REDI-Sensorer, bolter og fri frakt kr 13.584,-.

Håper jeg ikke har gjort noe feil Tardis - jeg er ingen ekspert og føler ikke at jeg MÅ ha originale felger.

Så langt jeg kan bedømme funker dette bra. En helt annen verden når det gjelder støy og komfort i forhold til mine run flat sommerdekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsøkt å leke litt med tall for å se om det er mulig å forsvare installasjon av ladestasjon her i hjemme. Men slik jeg med mine begrensede kunnskaper evner tukle med tallene vil det ta alt for mange år å tjene inn investeringen som trolig trenger vedlikehold med kostbare kabler i perioden. Flott om noen med bedre evner kan ta seg tid til å påpeke feil :-D

Forutsetninger brukt her. De fleste parametere varierer og gjør at alle beregner kun blir å anse som cirka resultater.

  • Bensinpris: 14,- pr liter
  • Strømpris: 93 øre pr kW/t
  • Temperatur: 4 til 9 +grader
  • Ladestrøm: 9Amp (mellomtrinn original 12A lader)
  • Ladetid: 4 timer
  • Forbruk bensin: 0.6l
  • Kjørelengde el: 26km

Kost pr opplading = (230Volt x Ladestrøm Amp / 1000) x Ladetid timer x Strømpris 1kW

Røfflige beregninger med bensin/strømpriser oktober 2016 og temperaturer rundt 4-9 grader kommer jeg til at en fulladet batteripakke tilsvarer ca. 1,5 liter bensin.

Med litt hardhendt bruk av kalkulator gir ladepris tett på 8,- vs bensin 21,- Dette er ikke kontrollmålt men kun basert på oppgitt effekt 9Amp i 4 timer som stemmer brukbart med 8,3kW inn på et batteri oppgitt til 7,7kW/t.

Slik det ser ut kobler batteriet fra ved 4% for å sikre at bilen alltid har tilgang til drivkraft på begge aksler. Et «tomt» batteri mangler derfor reelt 7,4kW. Med ladeforbruk på 8,3kW gir da varme til føgglann på rundt 12% (0,9kW) pr lading fra 4% til 100% batterikapasitet.

Gitt at prisdifferansen på bensin/strøm holder seg slik at hver lading gir 13,- besparelse mot bensin gir det en årlig besparelse som følger (avsnittet er korrigert da jeg feilaktig justerte for effekttap ved lading)

  • Om man har 200 oppladinger i året: ca 2.600,-
  • Om man har 300 oppladinger i året: ca 3.900,-

Tallene blir nok noe bedre når temperaturen stiger med lenger kjørelengde, kortere ladetid og lavere strømpris.

Endret av Tardis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Tardis skrev:

Har forsøkt å leke litt med tall for å se om det er mulig å forsvare installasjon av ladestasjon her i hjemme. Men slik jeg med mine begrensede kunnskaper evner tukle med tallene vil det ta alt for mange år å tjene inn investeringen som trolig trenger vedlikehold med kostbare kabler i perioden. Flott om noen med bedre evner kan ta seg tid til å påpeke feil :-D

Forutsetninger brukt her. De fleste parametere varierer og gjør at alle beregner kun blir å anse som cirka resultater.

  • Bensinpris: 14,- pr liter
  • Strømpris: 93 øre pr kW/t
  • Temperatur: 4 til 9 +grader
  • Ladestrøm: 9Amp (mellomtrinn original 12A lader)
  • Ladetid: 4 timer
  • Forbruk bensin: 0.6l
  • Kjørelengde el: 26km

Kost pr opplading = (230Volt x Ladestrøm Amp / 1000) x Ladetid timer x Strømpris 1kW

Røfflige beregninger med bensin/strømpriser oktober 2016 og temperaturer rundt 4-9 grader kommer jeg til at en fulladet batteripakke tilsvarer ca. 1,5 liter bensin.

Med litt hardhendt bruk av kalkulator gir ladepris tett på 8,- vs bensin 21,- Dette er ikke kontrollmålt men kun basert på oppgitt effekt 9Amp i 4 timer som stemmer brukbart med 8,3kW inn på et batteri oppgitt til 7,7kW/t.

Slik det ser ut kobler batteriet fra ved 4% for å sikre at bilen alltid har tilgang til drivkraft på begge aksler. Et «tomt» batteri mangler derfor reelt 7,4kW. Med ladeforbruk på 8,3kW gir da varme til føgglann på rundt 12% (0,9kW) pr lading fra 4% til 100% batterikapasitet.

Gitt at prisdifferansen på bensin/strøm holder seg slik at hver lading gir 13,- besparelse mot bensin gir det en årlig besparelse som følger (avsnittet er korrigert da jeg feilaktig justerte for effekttap ved lading)

  • Om man har 200 oppladinger i året: ca 2.600,-
  • Om man har 300 oppladinger i året: ca 3.900,-

Tallene blir nok noe bedre når temperaturen stiger med lenger kjørelengde, kortere ladetid og lavere strømpris.

Det som kanskje mangler, men som kan være vanskelig å sette en verdi på er evnt hvor mye mer attraktivt boligen/garasjeplassen din blir ved et fremtidig videresalg. 

Mange steder (spesielt borettslag) er det vanskelig å få på plass dette så en privat ladeboks dedikert til en boenhet kan i manges øyne være ekstra attraktivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 18.11.2016 at 12.01, Gorg skrev:

Noen som kan komme med tilbakemelding på dette?

Har ingen egne erfaringer med 3 barneseter. To går greit, men kan se for meg at 3 kan bli rimelig trangt. Du må i så fall som nevnt tidligere teste ut en spesifikk konfig av seter for å se om det fungerer i praksis. Kommer jo veldig an på merker og type seter du har tenkt å sette inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, jcnorway skrev:

Det som kanskje mangler, men som kan være vanskelig å sette en verdi på er evnt hvor mye mer attraktivt boligen/garasjeplassen din blir ved et fremtidig videresalg. 

Mange steder (spesielt borettslag) er det vanskelig å få på plass dette så en privat ladeboks dedikert til en boenhet kan i manges øyne være ekstra attraktivt. 

Du har nok rett at en nyere installasjon 1-2 år reelt kan tilføre eiendommen merverdi. Men som huseier evner jeg stort sett bare se kostnader med alt som krever vedlikehold.

En ladestasjon med fast kabel vil kabelen vær å regne som slitedel som må byttes av autorisert elektriker. La oss si vi med pen bruk får 3 år ut av den gir det vedlikeholdskostnader rundt 900,- i året.

Levetid på selve ladestasjonen virker det nærliggende å sammenligne med andre hvitevarer i hjemmet. I prinsippet er den bygget som et forenklet PC power med fancy deksel. Men som med all elektronikk i disse dager lages ting sjelden overdimensjonert så jeg blir ikke overrasket om kondensatorer i strømforsyningen holder akkurat ut garantien.

For meg virker det nærliggende at servicebransjen som allerede gjør hvitevarer vil komme mer på banen og også utfører vedlikehold og reparasjon på lokasjon på ladestasjoner. De er bedre rustet til å håndtere privatkundemarkedet med langt lavere kostnadsnivå enn elektrikerne som i dag skummer fløten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...