Gå til innhold

BMW 225xe Active Tourer - status/bestilling/erfaringstråd


jcnorway
 Share

Anbefalte innlegg

Sytepostvarsel!

Får begynne med å si at jeg generelt er fornøyd med bilen etter 4 mnd og ca 400mil, og at en "førnøyd med" liste sannsynligvis er lenger. Men likevel! En god del med bilen irriterer meg grønn!

  1. Cruisecontroll kutter ofte ut, eller nekter å aktivere. Bl.a tåler den ikke motlys.
  2. Tross en ganske avansert infodel i speedometeret og en - om ikke den største skjermen, så en ganske stor skjerm er det umulig å få den til å vise flere ting jeg er interessert i på en gang. F.eks hastighetsgrense og temperatur burde jo ha vært synlig på alle! 
  3. Radioen! Hvordan i all verden får man skjermen til å vise radioen (altså "inne i kanalen". Vet hvordan jeg får frem radioen altså..) ? Har fått det til noen ganger, men antageligvis bare flaks!?
  4. Sikkerhetsselene er utrolig knotete å sette på seg. For det første er ligger selen helt inntil midtstolpen slik at den er vanskelig å få tak i. For det andre er det så trangt nede ved setet at det er vanskelig å treffe.
  5. Ryggekameraet blir møkkete med en gang slik at det nesten bare er nyttig når en rygger ut av vaskehallen
  6. Hvis du rygger og lukker opp døra kommer det en melding på skjermen som legger seg oppå ryggekameraet. Må trykke OK på midtkonsollen for å få den vekk (gjelder også andre typer meldinger)
  7. Den ene vindusviskeren butter i panseret slik at det ikke er mulig å få den til å stå vekk fra vinduet når man f.eks skraper frontruten.
  8. Bagasjelokket er "umulig" å få opp hvis det er litt snø eller is.
  9. Bryteren til rattvarmer er gjemt så det er "umulig" å se.
  10. Når man skal ut å kjøre småtur med fulladet batteri starter plutselig bensinmotoren tilsynelatende helt uten grunn. Og selv om en etter start switcher over på Max eldrift kommer det ofte "Max eldrift ikke tilgjengelig" selv med fulladet batteri.

Hmm.. nå kommer jeg ikke på mer. godt å få blåst det ut!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Jandyb skrev:

Sytepostvarsel!

Får begynne med å si at jeg generelt er fornøyd med bilen etter 4 mnd og ca 400mil, og at en "førnøyd med" liste sannsynligvis er lenger. Men likevel! En god del med bilen irriterer meg grønn!

Kommentar til punkt 3 og 9. 

3. Ikke helt sikker på hva du mener, men prøv å ta iDrivehjulet til venstre når du er i kanallisten for å få fram info om kanalen. 

9. På nye 5 serien har BMW flyttet rattvarmeknappen til foran på rattet, så det blir vel slik på andre modeller etterhvert. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold at vi kun har halve kjørelengde til Jandyb

1: Vi har den enkle versjonen. Kan ikke si jeg kjenner igjen dette problemet. Langt de fleste kilometeren jeg har kjørt er hastighet betjener med venstre tommel/pekefinger.

2: Ønsker meg mer detaljert info om status på batteri i display.

3: Frustrert av at den ikke husker at detaljert visning av stasjon/CD-kover er foretrukket visning.

4: Uproblematisk for meg i framsetene, men ser at passasjerer ofte fomler litt.

5: Ikke sant. Utrolig at en slik dårlig gjennomført designdetalj slipper gjennom kvalitetskontroll. Har nå til å vane å stryke fingen over linsekuppel når jeg forlater bilen.

6: Enig, helt idiotisk og en lett fiks i en programoppdatering om BMW gidder bry seg.

7: Ref manual finnes det et eget program for å parkere viskerblad midt på ruta. Husker ikke i farta, var å holde hendelen i et gitt posisjon et par sekunder. Men hvem planlegger for frost neste dag?

8: Heldigvis spart for dette problemet.

9: Helt idiotisk plassering, men er blitt vant til å finne den etter hvert.

10: Har du noen oversikt over utetemperatur når dette skjer?

----

11: Er 189cm høy. Når setet er jekket helt opp og justert optimalt ser jeg ikke en dritt pga midtspeil og elektronikk plassert på vindu. Problemet gjelder selvsagt de fleste moderne biler, men siden denne modellen selges med høy sittestilling bør man teste skikkelig før man bestiller.

12: Kort lengde på medfølgende ladekabel. 1 meter lenger kabel hadde gjort den langt mer brukervennlig.

13: Brukermanual og displaymenyer er som det meste i dag oversatt av en robot. Dessverre er korrekturlesing gjennomført av en som verken kan språket eller bilen. Jeg aner et hint av outsourcing her. Appen med manualen er ikke stort bedre.

14: Nettjenester er utrolig trege og fulle av periodiske og permanente feil. Tute med lys/horn tar normalt 40-100 sekunder å gjennomføre. Supporttjenesten er høfflig, men lite flink til å løse feil. Den nye appen for iPhone har tjenester som samler info om bruker for salg av tjenester og produkter som ikke er relatert til bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tardis skrev:

 

 

Med forbehold at vi kun har halve kjørelengde til Jandyb

1: Vi har den enkle versjonen. Kan ikke si jeg kjenner igjen dette problemet. Langt de fleste kilometeren jeg har kjørt er hastighet betjener med venstre tommel/pekefinger.

2: Ønsker meg mer detaljert info om status på batteri i display.

3: Frustrert av at den ikke husker at detaljert visning av stasjon/CD-kover er foretrukket visning.

4: Uproblematisk for meg i framsetene, men ser at passasjerer ofte fomler litt.

5: Ikke sant. Utrolig at en slik dårlig gjennomført designdetalj slipper gjennom kvalitetskontroll. Har nå til å vane å stryke fingen over linsekuppel når jeg forlater bilen.

6: Enig, helt idiotisk og en lett fiks i en programoppdatering om BMW gidder bry seg.

7: Ref manual finnes det et eget program for å parkere viskerblad midt på ruta. Husker ikke i farta, var å holde hendelen i et gitt posisjon et par sekunder. Men hvem planlegger for frost neste dag?

8: Heldigvis spart for dette problemet.

9: Helt idiotisk plassering, men er blitt vant til å finne den etter hvert.

10: Har du noen oversikt over utetemperatur når dette skjer?

----

11: Er 189cm høy. Når setet er jekket helt opp og justert optimalt ser jeg ikke en dritt pga midtspeil og elektronikk plassert på vindu. Problemet gjelder selvsagt de fleste moderne biler, men siden denne modellen selges med høy sittestilling bør man teste skikkelig før man bestiller.

12: Kort lengde på medfølgende ladekabel. 1 meter lenger kabel hadde gjort den langt mer brukervennlig.

13: Brukermanual og displaymenyer er som det meste i dag oversatt av en robot. Dessverre er korrekturlesing gjennomført av en som verken kan språket eller bilen. Jeg aner et hint av outsourcing her. Appen med manualen er ikke stort bedre.

14: Nettjenester er utrolig trege og fulle av periodiske og permanente feil. Tute med lys/horn tar normalt 40-100 sekunder å gjennomføre. Supporttjenesten er høfflig, men lite flink til å løse feil. Den nye appen for iPhone har tjenester som samler info om bruker for salg av tjenester og produkter som ikke er relatert til bilen.

  1. Dette gjelder nok bare de som har adaptiv cruise. Nesten så jeg angrer at jeg tok med det. Men når det funker er det bra da.
  2. Ja... og enda mer,,
  3. Den der tenkte jeg på, men glemte det..  
  4. Værre på passasjersida ja, men ille nok på førersiden
  5. Ditto :-)
  6. Jepp
  7. Må sjekke.. men som du sier...  
  8. Bare en dag det har snødd nok i år, men det kommer vel mere... håper jeg 
  9. Bruker rattvarme ganske sjelden, så jeg fomler hver gang...  OG glemte å ta med at rattvarme ikke går på ved fjernstyring av klima. 
  10. Nei, men værre jo kaldere det er. Men selv i varmegrader synes jeg bensinmotoren slår inn bare det er litt helling oppover.Virker som at ikke elmotoren orker noe når den er kald..
  11. Er 176 så ikke noe problem for meg.. :-)
  12. Nettopp!! Den ja. Parkerer jeg med høyre side mot veggen må jeg ha skjøteledning for å rekke rundt. Burde gå ann å skifte ut nettsiden av ladekabelen til noe lenger. Skal høre neste gang jeg er innom verksted.
  13. Ja, men overraskende bra til å være så dårlig..
  14. Signalene skal vel en tur om Tyskland...  eller kanskje India..
  15. Ny: Sitter en "supercomputer" i den, men enda så er det så lite data det går ann å hente ut. Tenk hvor mye statistikk og analyser man kunne tatt ut. Burde vært en smal sak.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Marius2002 skrev:

Har ikke målt. Kanskje 5 meter?

Men dumt å betale flere tusen for en ny kabel, da det eneste som mangler er 2-3 meter helt vanlig strømkabel.

Den norske nettbutikken du linket til er forresten en type 2 - type 2 kabel som trengs hvis man skal lade på offentlige ladestasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilnærmet umulig å få skikkelig oversikt på gjeldene regler på dette tema. Journalister som forsøker lage artikler på tema har en lei tendens til å blande terminologer og regler fra ulike regioner/land. Og «fagpersonell» de intervjuer har ofte en agenda, enten for å «over»-dramatisere farene uten tekniske forklaringer eller de skal selge noe.

Men så vidt jeg har forstått er normalt godkjente elinstallasjon i vanlig norske husholdninger likevel ikke dimensjonert til å overføre mengden strøm som et såkalt høyspenningsbatteri trenger for å lade. Så vidt jeg forstår får man i dag ikke installere mer enn 10A kurs for Schuko stikkkontakt ment for lading av høyspentbatteri. Selv om man teknisk har tilgang til 16A på 2,5mm2.

Det er ikke klart for meg hva denne regelen er basert på men jeg spekulerer i om at det kan være selve Schuko kontakten som har vist seg mangelfull ved vedvarende strømuttak på 16A? Selv har vi 16A kurs til garasjen så jeg har satt ladestyrke til middels (9A) for å ha en god sikkerhetsmargin.

På ladekabel med aktiv strømbegrensing og jordfeil/overpsenningsvern (som den medfølgende ladekabel) er anbefaling/krav at tilførselsledning (ledning fra stikk på vegg til boks på kabel) ikke skal være lenger enn 1 meter og skal inneholde temperatursensor/sikring i Schuko stikket. Usikker på om dette er en anbefaling eller et krav? Rent teknisk burde det være fult mulig å benytte en skjøtekabel med mekanisk termosikring i Schuko-stikket. Men uten godkjenning for slike (om de finnes å kjøpe) er det vel best å unngå skjøtekabel for mulig regress fra forsikringsselskap ved brann.

Flott om noen som faktisk kan reglene som gjelder fra 2017 bedre kan redegjøre for dette tema?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Tardis skrev:

Tilnærmet umulig å få skikkelig oversikt på gjeldene regler på dette tema. Journalister som forsøker lage artikler på tema har en lei tendens til å blande terminologer og regler fra ulike regioner/land. Og «fagpersonell» de intervjuer har ofte en agenda, enten for å «over»-dramatisere farene uten tekniske forklaringer eller de skal selge noe.

Men så vidt jeg har forstått er normalt godkjente elinstallasjon i vanlig norske husholdninger likevel ikke dimensjonert til å overføre mengden strøm som et såkalt høyspenningsbatteri trenger for å lade. Så vidt jeg forstår får man i dag ikke installere mer enn 10A kurs for Schuko stikkkontakt ment for lading av høyspentbatteri. Selv om man teknisk har tilgang til 16A på 2,5mm2.

Det er ikke klart for meg hva denne regelen er basert på men jeg spekulerer i om at det kan være selve Schuko kontakten som har vist seg mangelfull ved vedvarende strømuttak på 16A? Selv har vi 16A kurs til garasjen så jeg har satt ladestyrke til middels (9A) for å ha en god sikkerhetsmargin.

På ladekabel med aktiv strømbegrensing og jordfeil/overpsenningsvern (som den medfølgende ladekabel) er anbefaling/krav at tilførselsledning (ledning fra stikk på vegg til boks på kabel) ikke skal være lenger enn 1 meter og skal inneholde temperatursensor/sikring i Schuko stikket. Usikker på om dette er en anbefaling eller et krav? Rent teknisk burde det være fult mulig å benytte en skjøtekabel med mekanisk termosikring i Schuko-stikket. Men uten godkjenning for slike (om de finnes å kjøpe) er det vel best å unngå skjøtekabel for mulig regress fra forsikringsselskap ved brann.

Flott om noen som faktisk kan reglene som gjelder fra 2017 bedre kan redegjøre for dette tema?

Enig, informationen rundt dette er mangelfull, det kommer mye nytt vedr elbil og garasjer snart bl.a.

Lading på standard stikk ute (Schuko) er begrenset til 10 A i maks 6 timer. I min i3 velger jeg standard lading og i lav modus, dette tilsvarer 8A. Mao, økt rekkevidde er det ikke bare fordeler med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en lang tråd om BMW 225xe Active Tourer!

Jeg har nå en E46 Touring og vurderer en bil nr.2 pga kone og mye reise vedr jobb. Det kan virke som man får veldig mye bil for penger ved å kjøpe en 225xe. Nå har noen av dere fått noe erfaring og spesielt nå på vinteren.

Hvordan er f.eks bagasjerommet i forhold til E46 Touring? Jeg vil tippe de er veldig lik?

Det blir for det meste korte bykjøringer for å levere og hente poden i skole. Comfort-mode er vel den mest fornuftige siden man kjører elektrisk ca.80% av tiden. Jeg har tilgjengelig 16A kurs i garasjen og hvor lang tid tar det for å lade et tomt batteri til fullt?

Ellers hvordan er det med feil på disse? Er det lik BMW som ellers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎03‎/‎12‎/‎2016 at 19.35, 8748 skrev:

Forsøk på enkle svar:

- normalt god plass til barnevogn for denne typen biler, men du får bedre bagasjeromsplass om du velger samme bil uten batteridrift

- glem alt med eldrift når du skal på langtur, eldriften er da ikke relevant. Egen erfaring med forbruk på langtur er 0,69 liter per mil.

- Glem lading under kjøring, den er kun for beredskaps bruk. Kjøp Toyota Prius hvis det er viktig

- Ja, du er 100% avhengig av kontaktlading om bilen skal lønne seg til daglig bruk

Til slutt et personlig råd. Kjøp bilen på bakgrunn av at du er glad for avgiftsreduksjonen du får på ca 100.000,- . Hvis du er ute etter å spare penger på daglig bruk så finnes det bedre alternativer.

Jeg kjørte en tur fra Oslo til nordvestlandet i sommer, ca 60 mil hver vei. Forbruket var 0,52-0,53 l/mil. Jeg pleier å la bilen håndtere det meste selv, bruker bare sport-modus når jeg planlegger en forbikjøring, og det ble en god del av de på turen. Brukte også sport i svingene opp Strynefjellet.

Helt enig i at det som teller økonomisk er avgiftsreduksjonen. Jeg har nå kjørt over 10.000 km men har neppe spart mer enn ca 100 liter bensin. BMW har dessverre fjernet antall liter besin spart fra appen. Det hadde kostet meg mere å kjøpe en ny ladekabel, og installasjon av ladepunkt vil koste mere enn jeg kommer til å spare i bilens levetid.

Det som teller for meg er komforten. Eldriften er mye mere behagelig ved køkjøring og fungerer uendelig mye bedre enn start/stop som vanlige biler har. Og du har elektrisk oppvarming med fjernstyring på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎13‎/‎01‎/‎2017 at 20.11, Mons1 skrev:

Takk for en lang tråd om BMW 225xe Active Tourer!

Jeg har nå en E46 Touring og vurderer en bil nr.2 pga kone og mye reise vedr jobb. Det kan virke som man får veldig mye bil for penger ved å kjøpe en 225xe. Nå har noen av dere fått noe erfaring og spesielt nå på vinteren.

Hvordan er f.eks bagasjerommet i forhold til E46 Touring? Jeg vil tippe de er veldig lik?

Det blir for det meste korte bykjøringer for å levere og hente poden i skole. Comfort-mode er vel den mest fornuftige siden man kjører elektrisk ca.80% av tiden. Jeg har tilgjengelig 16A kurs i garasjen og hvor lang tid tar det for å lade et tomt batteri til fullt?

Ellers hvordan er det med feil på disse? Er det lik BMW som ellers?

Det tar ca tre timer å lade på max.

Jeg har nå hatt bilen i 10 måneder og kjørt ca 10.000 km uten noen feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jamahe skrev:

Helt enig i at det som teller økonomisk er avgiftsreduksjonen. Jeg har nå kjørt over 10.000 km men har neppe spart mer enn ca 100 liter bensin. BMW har dessverre fjernet antall liter besin spart fra appen. Det hadde kostet meg mere å kjøpe en ny ladekabel, og installasjon av ladepunkt vil koste mere enn jeg kommer til å spare i bilens levetid.

Du kan se antall liter spart via https://www.bmw-connecteddrive.no/

Trykk på remote cockpit og deretter effektivitet. Her er status på min 330 etter ca 7500km kjørt.

 

bensinspart.JPG

Endret av sluquet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...