Gå til innhold

BMW 225xe Active Tourer - status/bestilling/erfaringstråd


jcnorway
 Share

Anbefalte innlegg

On ‎04‎/‎01‎/‎2017 at 23.57, Støvdal skrev:

Er i markedet for en ladbar hybrid og 225 XE virker veldig interessant ut fra vårt behov (nyslåtte pensjonister). Kunne en vennlig sjel foreslå en typisk spesifikasjon for en OK bil, ser f. eks. at "Luxury line" medfører et påslag på litt i underkant av 20k og "Connected drive" pakke ligger på samme nivå. Er dette noe som typisk inkluderes i forummedlemmenes bestillinger ?

Selv om det er noen år til jeg er pensjonist, så er verken hårfargen eller synet det som det var i ungdommen. Med de brillene som jeg bruker ved bilkjøring så er det litt uklart på nært hold. Så pga synet så ville jeg ha head-up og den store skjermen til navigasjonen samt LED lys. Adaptiv cruise control var også et krav. Så pga hvordan pakkene var laget så endte jeg opp med omtrent alt av utstyr!

Jeg har sportsseter i skinn med elektrisk justering og korsryggstøtte i kombinasjon med comfort access. Det er 20 cm høydeforskjell på meg og kona og at vi slipper å stille inn sete og speil hver gang den andre har kjørt bilen er jeg veldig fornøyd med.

Parkeringsassistenten funker bra mens køassistenten er omtrent ubrukelig. Den funker bare på firefelts vei og du må allikevel holde i rattet. Den følger bilen foran og stopper helt, men du må trykke på en knapp for å starte igjen.

Adaptiv cruise kontroll funker stort sett bra, men den er basert på kamera og ikke radar så den sliter når det er dårlig sikt som i lav motsol og når det bøtter ned regn.

Er også veldig fornøyd med panoramasoltaket. Det blir mye lysere i kupeen.

Og husk for all del å avbestille runflat dekkene. De er alt annet enn lydløse. Kjøp også bagasjenettene. Det er ikke kassetter men løse nett som det er plass til under bagasjeromsgulvet sammen med ladekabelen.

Så jeg er fornøyd med bilen og anbefaler den gjerne til andre. Hvor mye utstyr du ender opp med er jo dine egne prioriteringer og hvor mye penger du ønsker å bruke. Det eneste jeg er misfornøyd med er køassistenten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i serien irritasjoner:

16. Når telefonen er tilkoblet via Bluetooth og du hører på radio så blir du ikke varslet med lyd når du får SMS.

Telefonen tror jo den er koblet ekstern lydenhet, så den sier jo i fra via den, men det hjelper lite når bilen ikke videreformidler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, jamahe skrev:

Takker! Jeg har bare brukt appen, får titte meg rundt der.

Jeg kjørt 10545 km, derav 2171 km elektrisk og innspart drivstoff er 94,1 liter.

Når vi først er inne og deler tall så er mine som følger:

Kjørt 8653 km, derav 3741 km elektrisk, innspart drivstoff ligger på 307 liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan henger disse tallene sammen?

  • Kilometerstand: 1993 km

  • Elektrisk: 1125.9 km

  • Innspart drivstoff: 108.9 Liter

Tar man spart drivstoff og deler på kilometer kjørt elektrisk gir det et forbruk på 0,97 liter på milen. Hvilket forhåpentligvis ikke er realistisk. Så hva er det bilen forøker vise oss at vi sparer?

BMW må gi forbrukerne tilgang til bakenforliggende data ellers feiltolkes den minimale informasjonen de publiserer på en negativ måte. Kast ut det til dels klønete og tøvete brukergrensesnittet som det er kastet bort hundrevis av utviklingstimer på og gi oss heller faktatall. og noen lettforståelige knapper som vi slipper lete etter i unødvendige undermenyer og faner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For eget vedkommende tror jeg ikke de "riktige" tallene er så fryktelig langt unna 320 liter spart delt på 3850 km kjørt = 0,8 liter per mil. Batteriene veier noen kilo og kjører jeg i save battery mode runder jeg fort literen på mila hvis man ikke er veldig passiv på gasspedalen. Kjører mye i kø og på småveier så det trekker jo opp forbruket litt.

Etter å ha hatt hybrid siden april i fjor sitter jeg vel egentlig igjen med følelsen av at det hele er ganske kurant å ha hvis man tar seg bryet med å lade ofte. Ikke noe problem å oppnå lavt forbruk, men jeg kjører mindre enn 12000 km i året så den helt store besparelsen blir det ikke. Tar man utgangspunkt i at bensinen koster 15,- literen så har jeg spart 533,- måneden på å kjøre hybrid på ca ni måneder. Det jeg setter mest pris på, i hvert fall nå på vinterhalvåret, er ferdig oppvarmet bil når jeg ønsker det. Det er utrolig deilig.

Summa summarum synes jeg hybrid er veldig ålreit, men merker nå etter å ha hatt det en stund at det ikke er noe must i det hele tatt at neste bil er hybrid. Får se til våren om det heller blir en M2.

Endret av sluquet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er bilen bestilt. Takk til Tardis, Jamahe og Sonnyshogun for utfyllende tilbakemeldinger. Jeg ser at det er en del ulike oppfatninger om run flat dekk. Jeg valgte run flat, primært fordi jeg tror at det kan være en sikkerhetsforanstaltning, og når jeg prøvekjørte bilen på sånne dekk så opplevde jeg ikke sjenerende støy, og komforten var helt på topp etter min mening. Mulig at hørselen ikke er hva den engang var så vi kompenserer med å bestille HiFi høyttalere.

GPS dekkes i utgangspunktet med app'er på mobiltelefonen når vi en sjelden gang har bruk for guiding. Endte likevel opp med å bestlle den minste Navi'en

Ellers 

- sportseter

- skinnseter

- parkerigssensorer rund baut inkl ryggekamera

- LED lykter

- oppvarmet ratt

- avblendbare speil

- parkeringsasistent

- elektrisk betjening av bakluke

- Driving assistant (den enkleste). Tviler på nytten av denne, men får i hvert fall med kameraet som ser fremover så da kan kanskje nye nyttige funksjoner implementere i software senere

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle 225xe-eiere.

Madammen og jeg vurderer bilen, men har et barn og kanskje en gang i uken trenger vi å klemme inn en barnevogn i bagasjerommet. Barnesete skal nok sitte i permanent. Lar det seg gjøre uten for mye stress? Jeg vil unngå stasjonsvogn pga trangt parkeringshus. Alternativet er nye rav4, men jeg ser egentlig ikke behovet for en suv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne får jeg stadig vekk når jeg prøver å kjøre Max E-Drive. Uten at det er spesielt kaldt eller at jeg har "for høye ytelseskrav" som det står noen ganger. Veldig irriterende når man har tenkt å kjøre småturer kun på strøm. Flere som får denne?

 

aOTcLgfGxzZ-8d1pAs0E40tHppb2UMgmGeGKKbhf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står den parkert ute? Batteri og motor må ha en viss temperatur for at du skal kunne kjøre i den modusen. Vet mange 330e sliter med det samme, man må kjøre en stund før batteriet blir varmt og dermed ryker feks miljøgevinsten tur/retur butikk og barnehage fordi den ikke har rukket å bli varm nok før du er nesten tilbake.

Endret av ninjaqed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ninjaqed skrev:

Står den parkert ute? Batteri og motor må ha en viss temperatur for at du skal kunne kjøre i den modusen. Vet mange 330e sliter med det samme, man må kjøre en stund før batteriet blir varmt og dermed ryker feks miljøgevinsten tur/retur butikk og barnehage fordi den ikke har rukket å bli varm nok før du er nesten tilbake.

Ja den står ute. (Har garasje, men den er .... ehh... full ). Jeg har forstått at de må få opp varmen til tider, men f.eks her var det ca 2 varmegrader. Og det kan godt hende at den faktisk kjører på strøm i automodus, men motoren kicker inn i 40-50 hvis det er en liten kneik eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jandyb skrev:

Ja den står ute. (Har garasje, men den er .... ehh... full ). Jeg har forstått at de må få opp varmen til tider, men f.eks her var det ca 2 varmegrader. Og det kan godt hende at den faktisk kjører på strøm i automodus, men motoren kicker inn i 40-50 hvis det er en liten kneik eller noe.

:-D  samme her, full garage og konemor har kommentert den meldingen hun også.

Kan vi da konkludere med offesiell årsak til den meldingen er Full garasje? Eller skal vi be BMW om en fiks, eller i det minste bedre årsaksforklaring på display?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...