Gå til innhold

BMW 225xe Active Tourer - status/bestilling/erfaringstråd


jcnorway
 Share

Anbefalte innlegg

Syntes forbruket virker helt greit etter det kjøremønsteret du beskriver. At du kun får kjørt 20 km på batteriet, var lavere enn jeg trodde.

 At den går 41 km , er nok urealistisk men 30 km burde den kunne gå. Men dette er jo helt avhengig av temperatur, topografi og fart.

Takk for din tilbakemelding, og tips om Appen og chassisnummeret, jeg har lastet en app på Android som heter Bmw I Remote, er det den du har lastet ned? 🚙👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Remote er fjernkontrollen der du kan låse etc samt starte oppvarming/avkjøling, Bruksanvisningen er BMW Drivers guide.

Jeg vil tro at du kan få kjørt mere enn to mil når det blir litt varmere i været, den bruker jo også batteriet til varmeapparatet.

Jeg skeiet ut og bestilte med Harman-Kardon lydanlegg. Høres bra ut, men er ikke helt fornøyd med bassen. Det er forsåvidt nok av den, men den er ikke så presis som jeg kunne ønsket. Men til min positive overraskelse så kan faktisk spille lydfiler i FLAC formatet. Har ikke fått testet med FLAC vs MP3 med høy bitrate ennå, og har heller ikke testet med andre formater, f.eks AAC. Jeg har bestilt en 128Gb minnepinne som skal fylles med musikk. Ingen mere CDer som slenger i bilen.

En annen positiv overraskelse siden jeg jo kjøpte bilen usett er at det er en god del igjen av rommet under bagasjeromsgulvet. Der er god plass til bagasjenettet og ladekabelen etc.

Hadde en litt ubehagelig opplevelse tidlig i uken, vi oppdaget at bagasjeluken sto på vidt gap. Kona sto først opp og den var lukket da hun hentet avisen. Nøkkelen lå i bukselomma og har antagelig kommet i klem da jeg kledde på meg. Men det var heldigvis bra vær. Var borti noe av det samme med gamle Audien, men den hadde manuell bakluke og låste ihvertfall igjen hvis ikke noen hadde tatt i dørene etter 2 min. Hadde ikke vært noe moro hvis den hadde vært parkert i byen eller møkkavær med stiv kuling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte en kort tur på 8km i går, startet med tomt batteri (7%) og ladet den mens vi kjørte. Den var allerede på 30% da vi kom frem. Den brukte 1,25l/mil på den turen. Kjørte tilbake på max eDrive og da kom den litt over halvveis før motoren startet. Den brukte 0,38l/mil på tilbaketuren. Hvis jeg har regnet riktig så skal det bli ca 0,81l/mil. Synes ikke det er så galt når det er to korte turer som begge startet med kald bil og motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-stolpen er jo i veien, men det er ingen overraskelse. Bilen er komfortabel og fjæringen er overraskende fast. Synes de har gjort et bra kompromiss. Jeg er mere opptatt av komfort enn sportslighet, jeg kjører jo kun i by og på motorvei.  Jeg bestilte også bilen med 17" hjul, jeg er litt skeptisk hvordan den oppfører seg med bredere dekk på sporete norske veier. Jeg testet en 1.8i M sport og synes den sporet i meste laget. Men jeg er gretten på BMW at jeg ikke fritt kan velge felger uavhengig av hvilken line jeg velger. Er også veldig fornøyd med setene, jeg har sportsseter med elektrisk justering og korsryggstøtte, og har ingen problemer med å finne en komfortabel sittestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, jamahe skrev:

Kjørte en kort tur på 8km i går, startet med tomt batteri (7%) og ladet den mens vi kjørte. Den var allerede på 30% da vi kom frem. Den brukte 1,25l/mil på den turen. Kjørte tilbake på max eDrive og da kom den litt over halvveis før motoren startet. Den brukte 0,38l/mil på tilbaketuren. Hvis jeg har regnet riktig så skal det bli ca 0,81l/mil. Synes ikke det er så galt når det er to korte turer som begge startet med kald bil og motor.

Hadde det ikke vært bedre å bare kjørt på bensin pluss det lille som var igjen av strøm? Å bruke motoren til å lade batteriet kan jo ikke være særlig lurt, som forbruket på 1,25 l/mil viser synes jeg. :-s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, jcnorway skrev:

Er korsryggstøtte et must eller bare kjekt å ha? Elektrisk setejustering droppet jeg da jeg og kona er ganske likt "bygd" slik at justering oss imellom ikke er nødvendig. 

Neida, det er ikke et must. Men det var nå jeg kjøpte ny bil. Elektrisk setejustering er heller ikke et must, men hos oss så er det 20 cm forskjell på meg og kona så det må justeres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, E.H.D skrev:

Hadde det ikke vært bedre å bare kjørt på bensin pluss det lille som var igjen av strøm? Å bruke motoren til å lade batteriet kan jo ikke være særlig lurt, som forbruket på 1,25 l/mil viser synes jeg. :-s

Helt enig, det var bare for å teste og bli kjent med bilen. Og jeg hadde ganske enkelt glemt å lade. Jeg bor i byen og parkerer i fellesgarasje uten mulighet til å lade, men jeg jobber med sameiet for å få installert. Jeg er den første som har bruk for lading.

Men jeg har antagelig bruk for det av og til. Slik vi jobber nå så er vanligvis bilen ikke i bruk annet enn i helgene til og fra hytta, 7 mil hver vei. Den har ikke 224hk tilgjengelig hvis batteriet konstant er tomt. Jeg lader den på hytta, men det er jo oppbrukt før jeg er tilbake i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vårt sameie (bygd i 2012-2013) har man nylig gjort en grundig jobb med å innhente anbud og satt reglene for lading av ladbar motorvogn i garasjeanlegget. 

Med grunnlag i nye normer (NEK) og andre vurderinger så er det besluttet at det kun er type 2 ladestasjoner (Salto) som er tillatt å installere hos oss - dvs ingen nyinstallasjoner av Schuko-kontakter (dvs vanlige husholdningskontakter) for lading.

Anbudet har gitt en ok pris (tror jeg) for installasjon av Salto ladestasjon på egen kurs (20A) og strekk av kabel fra sikringsskap til min parkeringsplass for i underkant av 20 000 kr. Må få ordnet dette i starten av april tenker jeg. 

For mitt vedkommende så vil bilen bli mest brukt til småkjøring i byen hvor total kjørelengde som regel ligger på 10-15 km t/t hjemmet. Så med lademulighet på plass hjemme så bør forbruket gå rimelig lavt forventer jeg. Vi får se hvordan det blir i praksis. Må jo spare en del før investeringen på 20K for ladestasjon er regnet hjem ;)

Endret av jcnorway
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...