Gå til innhold

BMW 225xe Active Tourer - status/bestilling/erfaringstråd


jcnorway
 Share

Anbefalte innlegg

13 timer siden, Mistermister skrev:

Kan man lade bilen fra vanlig kontakt uten og gjøre noen endringer hjemme?

Ja. Og du kan velge hvor mye strøm den drar, tror det var noe ala 6, 9 el. 12 ampere.

Endret av jamahe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11.3.2016 at 15.30, jamahe skrev:

Da er bilen tilbake fra lakkbehandlingen :)

Bilder her: https://www.facebook.com/CarDetailing.no/

Hei,

Takk for nyttige innlegg!

Har bestilt 225xe med estimert levering i slutten av mai. 

Kan du si litt om lakkbehandlingen - er det lakkforsegling? Tidligere erfaringer, pris etc? Det jeg selvsagt lurer på er om det er fornuftig å gjøre tilsvarende når jeg mottar bilen.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 28. mars 2016 at 19.44, jamahe skrev:

Helt enig, det var bare for å teste og bli kjent med bilen. Og jeg hadde ganske enkelt glemt å lade. Jeg bor i byen og parkerer i fellesgarasje uten mulighet til å lade, men jeg jobber med sameiet for å få installert. Jeg er den første som har bruk for lading.

Men jeg har antagelig bruk for det av og til. Slik vi jobber nå så er vanligvis bilen ikke i bruk annet enn i helgene til og fra hytta, 7 mil hver vei. Den har ikke 224hk tilgjengelig hvis batteriet konstant er tomt. Jeg lader den på hytta, men det er jo oppbrukt før jeg er tilbake i byen.

Har fårstått det som at X5 40e fungerer slik at bensinmotoren begynner og lade batteriet før det går helt tomt slik at bilen bestandig har full effekt tilgjengelig.  Hadde trodd denne også fungerte slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Masterchief skrev:

Har fårstått det som at X5 40e fungerer slik at bensinmotoren begynner og lade batteriet før det går helt tomt slik at bilen bestandig har full effekt tilgjengelig.  Hadde trodd denne også fungerte slik?

Det trodde jeg også. Ser ut som om eDrive må stå på "save battery" for at den skal lade. Jeg kjørte ihvertfall en gang 6 mil på motorvei uten at den ladet annet enn regenerering. Batteriet sto på 7% mao. tomt når jeg dro hjemmefra, og motoren startet før jeg kom ut av garasjen. Den var vel på max 13% underveis. Synd hvis jeg må manuelt passe på når jeg er på langtur for å kunne ta sikre forbikjøringer. Jeg får teste litt mere neste gang den er tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Gaustad skrev:

Kan du si litt om lakkbehandlingen - er det lakkforsegling? Tidligere erfaringer, pris etc? Det jeg selvsagt lurer på er om det er fornuftig å gjøre tilsvarende når jeg mottar bilen.

Er redd dette er utenfor mitt kompetanseområde. Tror du bør f.eks google og lese forumet på http://www.detailersclub.no

Hvis du allikevel har tenkt å selge bilen etter tre år så er det kanskje ikke noen vits. Jeg har tenkt å ha bilen i mange år, og jeg vet av erfaring at den ikke blir behandlet slik som den bør. Det er jo trivelig å polere den en gang på våren, men det blir vanligvis med det Jeg hadde DItec på den gamle bilen, var greit nok, men det var borte etter 12-18 mnd. Den behandlingen som jeg valgte er vel dobbelt så dyr som Ditec, men ifølge reklamen så skal den holde ihvertfall i tre år. Du kan lese mer hos produsenten: http://max-protect.co.uk Men så langt som jeg kunne lese meg frem til så bør du velge en quartz/glass basert eller hva-det-nå-heter. De er mye hardere enn Ditec etc. De la også på et lag til som er gummibasert(!) utenpå og tåler bedre steinsprut. Den største ulempen med Ditec er at alle steinsprut og striper blir hvite ved en ny behandling, så på en mørk bil så viser de mye bedre. Jeg mistenker at det er nesten like viktig å bruke en profesjonell som gjør forarbeidet grundig som hvilken behandling du velger. Og prisen gjenspeiler antagelig hvor mye jobb det er og ikke prisen på stoffet som brukes.

Endret av jamahe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jamahe skrev:

Det trodde jeg også. Ser ut som om eDrive må stå på "save battery" for at den skal lade. Jeg kjørte ihvertfall en gang 6 mil på motorvei uten at den ladet annet enn regenerering. Batteriet sto på 7% mao. tomt når jeg dro hjemmefra, og motoren startet før jeg kom ut av garasjen. Den var vel på max 13% underveis. Synd hvis jeg må manuelt passe på når jeg er på langtur for å kunne ta sikre forbikjøringer. Jeg får teste litt mere neste gang den er tom.

Så du har aldri opplevd mindre enn 7%? I så fall virker det som bilen selv sørger for og ikke gå tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, jcnorway skrev:

@jamahe: Har du fått testet om bilen faktisk klarer 0-100 på 6,7 sek slik som det blir reklamert med? 

Nei, har ikke testet hverken 0-100 eller en forbikjøring. Men selvfølgelig testet akselerasjonen under kjøring, og det virker OK nok. Men forsøker å holde meg unna rødmerkingen på turtelleren. Innkjøring av motoren er vel ikke så mye tema lenger, men forsøker allikevel å være litt forsiktig :-)

Men det er vel ingen grunn til å tvile på det sålenge det er strøm nok på batteriet? Så lenge bilen kun leveres med automatgir så er vel ferdighetene til sjåføren mindre viktige? Det som er mere interessant er om det faktisk er forskjell på ytelsen ved full gass avhengig av hvilket program man bruker? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, 91stomperud skrev:

Hei.

Ser at man kan spille Spotify trådløst over Bmw Connected drive systemet, har du Sporify og isåfall fått testet ut dette?🚘😄

Nei, har ikke testet noe av det, heller ikke å streame via bluetooth fra mobilen. Jeg bruker ikke Spotify eller andre streamingtjenester. Jeg har 4TB med digitaliserte CDer, så jeg kommer til å konvertere et utvalg til MP3 og legge de på en 128GB minnepinne som kommer til å stå fast i bilen. Jeg har heller ikke testet andre tjenester, men ser ikke bort fra at det hadde vært hyggelig å streame en del podcaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker at det blir lenge å vente til siste halvdel av mai for min del... Takker for alle erfaringer som deles her - gjør ventetiden litt kortere ;)

Er det forøvrig noen som har erfaringer med rullegardinen som kan fås kjøpt fra BMW som kan monteres på denne bilen? I min tidligere bil var dette bygd inn i dørene bak, men for 2-serie AT så var ikke dette noe opsjon (derfor kun mørke vinduer). Heller dette enn noe Ole Brumm-greier som man kliner på selve vinduet ;) Finner følgende info om dette tilbehøret:

Sitér

Rullegardinen festes i vindusrammen. Dermed kan den også brukes når vinduet er åpent. Den er tilpasset vinduet og gir god beskyttelse mot direkte sollys, særlig for barn. I tillegg bidrar den til å redusere temperaturen i kupeen.

http://accessories.bmw.no/internet_bmw/servlet/navigateDetails.do?language=no&nscId=1113&localePath=/NO/no&ts=1459845688944&from=2&fromList=true&nav=0&absoluteNav=1

 

 

Endret av jcnorway
Feil i link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har Dagens Næringsliv testet bilen. Selve artikkelen ligger bak betalingsmur, men videoen er tilgjengelig for alle. 

Eneste ankepunktet DN har er redusert oversikt framover grunnet A-stolpen. Ellers betegner de bilen som "et usedvanlig gunstig kjøp". 

 

https://www.dn.no/privat/dnBil/2016/04/05/1258/Biltest/et-usedvanlig-gunstig-bilkjp

@jamahe: Har du gjort deg opp noen erfaringer/tanker rundt sikt og den brede A-stolpen når du har vært ute og kjørt bilen? Plagsom eller er det kun snakk om tilvenning?

Endret av jcnorway
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, jcnorway skrev:

Da har Dagens Næringsliv testet bilen. Selve artikkelen ligger bak betalingsmur, men videoen er tilgjengelig for alle. 

Eneste ankepunktet DN har er redusert oversikt framover grunnet A-stolpen. Ellers betegner de bilen som "et usedvanlig gunstig kjøp". 

 

https://www.dn.no/privat/dnBil/2016/04/05/1258/Biltest/et-usedvanlig-gunstig-bilkjp

@jamahe: Har du gjort deg opp noen erfaringer/tanker rundt sikt og den brede A-stolpen når du har vært ute og kjørt bilen? Plagsom eller er det kun snakk om tilvenning?

Det er irriterende, men dette er noe man venner seg til, rett og slett en ulempe ved biltypen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...