Gå til innhold

Webasto - Diagnose/Feilsøking/Spørsmål - Samletråd


Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Alpejohn skrev:

Det der er en bytteordning, du sender inn din gamle etter og ha mottatt den nye.. :)

Men den du har nå, går den gjennom ledningsnettet til bmwen? Eller ligger alt utafor?

Ahh synes det var litt billig for en helt ny eller overhalt. Den jeg har går inn i bmw ledningsnettet. Men det er wake up som er mellom 5-9v og en feedback på 12v. Begge de går til IHKA modulen. Om jeg har skjønt det riktig. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Har en 2012 F10 diesel, med original parkeringsvarmer (kode 536). I følge skiltet på bilen er det snakk om en Webasto Thermo Top V. Vil Webastoen stoppe/slå seg av når man har startet bilen, dersom den allerede går?

Har fått med meg dette med at Webastoen bør få gå helt til den stopper av seg selv (det er vel etter 30 minutter?). Er det sånn sett best å starte oppvarmingen en halvtime før man starter bilen, eller vil Webastoen fortsette å gå uavhengig av om bilen kjøres eller ikke?

Varmer Webastoen også opp motoren? Det virker som at motoren blir noe raskere varm etter at den har stått på en stund.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gnaffert

Dessverre virker det ikke som BMW har tenkt på at man skal kunne velge at webasto skal få gå etter man har slått av motoren/tenningen, så den stopper. VAG har dette på alle sine modeller, og er meget fint å kunne bruke.
Webasto forvarmer ikke motoren, men den varmer opp kupè, med de 3-4 liter kjølevann. Så når du bruker webasto med tenningen av, og starter motoren, så fortsetter webasto å varme kun kupè til motoren er like varm som kjølevannet til kupè, og deretter blir de koblet ilag i samme sløyfen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Otis skrev:

@Gnaffert

Dessverre virker det ikke som BMW har tenkt på at man skal kunne velge at webasto skal få gå etter man har slått av motoren/tenningen, så den stopper. VAG har dette på alle sine modeller, og er meget fint å kunne bruke.
Webasto forvarmer ikke motoren, men den varmer opp kupè, med de 3-4 liter kjølevann. Så når du bruker webasto med tenningen av, og starter motoren, så fortsetter webasto å varme kun kupè til motoren er like varm som kjølevannet til kupè, og deretter blir de koblet ilag i samme sløyfen.

Gjelder det på alle BMW med Webasto??  Er jo totalt idiotisk om ikke den varmer opp hele kjølesystemet så motor får en bedre start temp. Er jo mye viktigere i kulde at motor har god temp når den startes enn kupe. Kupe blir liksom ikke slitt på samme måte som en diesel motor blir av kaldstart i minus 20. 

Nå har det irritert meg grenseløst at en ikke har motor temp i instrument panelet. Faktisk helt komplett idiotisk.

En har ingen anelse om at en termostat feks har blitt dårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@barsjef Dette gjelder såvidt jeg vet, fra E6x og E9x. Alle under der har motorvarming også.

EDIT: Men for å komme med mer info, så det ikke blir krøll...
Alle modeller fra E6x og E9x varmer også motor, når man starter opp motoren, uten å ha forvarmet kupè.
Så jeg pleier enten å starte forvarming, slik at jeg timer det til webasto har stoppet, da etter 30 min. Eller så går jeg ut mens webasto går, setter kupè temp på 32 grader, starter motor, og kjører til motoren er varm. Når motoren er varm går vifte hastighet opp, og da skrur jeg ned til 22 grader.

Endret av Otis
La til info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Otis skrev:

@barsjef Dette gjelder såvidt jeg vet, fra E6x og E9x. Alle under der har motorvarming også.

EDIT: Men for å komme med mer info, så det ikke blir krøll...
Alle modeller fra E6x og E9x varmer også motor, når man starter opp motoren, uten å ha forvarmet kupè.
Så jeg pleier enten å starte forvarming, slik at jeg timer det til webasto har stoppet, da etter 30 min. Eller så går jeg ut mens webasto går, setter kupè temp på 32 grader, starter motor, og kjører til motoren er varm. Når motoren er varm går vifte hastighet opp, og da skrur jeg ned til 22 grader.

Komplett idiotisk system. Da er jo hele nytte verdien i Webasto borte, å alt en har er en ren komfort verdi. Er jo et LANGT tilbake skritt dette. Er rimelig sikker på langt de fleste som kjøper ny bil med webasto ikke vet om dette. Å hadde de skjønt det, ja da hadde de kanskje valgt annerledes. Hadde sjøl aldri kjøpt en bil med sådan system om jeg bodde i et område hvor det er minus store deler av vinteren, å var klar over dette. Så glad vi omtrent aldri har kulde her i sørvest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@barsjef Nja, komplett idiotisk er det vel ikke. Men jeg for min del er lykkelig for at jeg ettermonterte dette, utrolig deilig å komme til varm kupè! At motoren ikke er varm, betyr fint lite for meg. Det virker ikke som motoren bryr seg hvilken temperatur det er. Eneste er at atuomat oljen er kald, og da slurer den litt vel mye før den når 50 grader, men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otis At motoren ikke bryr seg blir nok ganske feil. Er enormt stor forskjell på kaldstart å varmstart. Er Mye mer slitasje på motoren når du starter den kald i feks minus 10 enn om den hadde blitt forvarmet. Ble for noen år siden regna ut hvor mange mil en sådan kald start svare til, husker ikke antall just nu, men det var ganske mye. Ellers kan jeg fint høre forskjell på motoren min når den startes kald kontra startes varm. Er betydelig mer kakling når den er kald.

Men ja, klart det er fint å komme til en varm kupe, men igjen så er det en komfort ting å ikke en nytte ting. Men greit å vite, da det vil ha innvirkning på valg av bil neste gang det skal handles.

Har vokst opp med fiskebåter jeg, å det var alltid montert varme i motorrom, nettopp for å skåne motoren for kaldstart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Webastoen er veldig fin å ha for å slippe å skrape is av vinduene og det å sette seg i en varm bil. Skal være enig i at det er rart at den ikke varmer opp motoren i samme slengen. Det er kanskje lov å håpe at dette er noe som er blitt utbedret på den kommende 5-serien?

Tenker jeg skal få montert på en Defa motorvarmer i bilen, for å begrense antall kaldstarter vinterstid. Siden jeg har Webasto finnes det visstnok bare en type kontaktvarmer som sitter på motorblokken, men det burde være bedre enn ingenting. Ideelt sett burde man hatt en motorvarmer som varmer opp oljen, men det ser ikke ut som om Defa har noen som er tilpasset min motor.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@barsjef

Dette med kaldstart er jeg fremdeles ikke bekymret for. Det er sjeldent motoren blir så ekstremt kald uansett. Den holder varmen lenge. Så det er helt OK for meg.

@Alpejohn

Det er vel mulig å bare la ventilen være tilkoblet, men aldri koble den til vannet. Da tror jo webasto at den styrer dette selv, men sirkulerer hele vannet.

Snakket dog med et verksted som ettermonterer både eber og webasto og de ville overhodet ikke koblet det annerledes enn originalt da de mente det kunne skade motoren. Nå vet ikke jeg om det er noe hold i det, men det er vel en grunn for at BMW har gjort dette.
Det kan jo være de gjorde dette pga økonomi for eier, at man får mer utbytte av webasto ved å varme opp mindre vann? Jeg vet ikke......

Endret av Otis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvordan kjølekretsen på disse er oppbygget, om der sitter andre hindringer rundt om..
Men kan ikke se fra mitt ståsted at det er noe som kan bli skadet.. :)

Men som du sier så får man jo mer utbytte fra varmen, det blir jo ikke fryktelig varmt i min E39 som varmer hele motoren..
den smelter jo is på rutene, men ligger det en del snø så sliter den. Men da blir det enkelt og bare koste bort da.

Men jeg tror jeg ville hatt varme på hele motoren, en liten lunk i kupen holder for min del hvertfall.. :)


EDIT:

Satt og kikket i WDS etter noe webasto greier, og da kom jeg over denne teksten her:

"During operation of the independent heating system, the coolant temperature sensor of the DME (digital engine electronics) has to be prevented from be heated up by the independent heating system has to be prevented. To prevent the DME receiving a false reading of the engine temperature, the coolant circuit is isolated by a cut-off valve in the vicinity of the coolant temperature sensor."

Det kan jo være noe lignende på nyere modeller, at den tror motoren er varmere en den er osv.
Og at dette kan lage kluss på et eller annet vis:. :)

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Alpejohn Ja, se der! Den infoen fra WDS har jeg hørt om, men aldri sett egentlig. Verkstedet sa at om man forvarmet motoren så fikk man ikke start eller noe ble feil. Husker ikke helt.

Når det gjelder kjølesystemet så er det ingen andre ventiler eller noe slikt. Det er jo veldig likt med E39, som jeg hadde før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...