Gå til innhold

Webasto - Diagnose/Feilsøking/Spørsmål - Samletråd


Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Ja det gir jo mening det. Men hvorfor funker det på E39 da? :huh:
Det er jo litt rart.

Kan jo være at motorstyringa var laga/programmert for og takle dette, og at de nyere ikke er gjort på samme måte.
Ergo vil det ikke fungere skikkelig.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror at BMW gjorde det slik på nyere biler for å få mer varme i kupè/for å bedre økonomi for bruker av bilen. Kortere kjøretid på webasto gir jo mindre diesel forbruk og lavere strømtrekk = mindre strøm relaterte problemer.
De aller fleste som bruker en bil, gjør kun det. Bruker den, uten å tenke på hva/hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg klarte ikke dy meg da jeg kom over den usb GPS greia som er støtta av webasto styringa jeg har.
De som selger webasto styringa skal ha 225,- kr + frakt for denne usb gps dingsen.

Jeg gjorde et søk på ebay etter "usb gps", og etter og ha bladd nedover litt dukket den opp, eksakt samme type som de selger, bare at her kostet den 87 kroner, og gratis frakt. Bestilte den, og fikk den i dag.

Nå er den montert og blinker grønt opp under dashen.
Men tror jeg skal flytte den litt lenger opp under dashbordet sånn den får bedre sikt gjennom toppen av dashen.

Men sender jeg nå kommandoen "position" til den, så får jeg en sms tilbake med link til google maps der jeg finner bilen. :P
Ganske stilig. Ikke det at jeg har så stor bruk for det, men for 87 kroner kan jeg like greit ha det.. :P


IMAG0695.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Alpejohn skrev:

Vel, jeg klarte ikke dy meg da jeg kom over den usb GPS greia som er støtta av webasto styringa jeg har.
De som selger webasto styringa skal ha 225,- kr + frakt for denne usb gps dingsen.

Jeg gjorde et søk på ebay etter "usb gps", og etter og ha bladd nedover litt dukket den opp, eksakt samme type som de selger, bare at her kostet den 87 kroner, og gratis frakt. Bestilte den, og fikk den i dag.

Nå er den montert og blinker grønt opp under dashen.
Men tror jeg skal flytte den litt lenger opp under dashbordet sånn den får bedre sikt gjennom toppen av dashen.

Men sender jeg nå kommandoen "position" til den, så får jeg en sms tilbake med link til google maps der jeg finner bilen. :P
Ganske stilig. Ikke det at jeg har så stor bruk for det, men for 87 kroner kan jeg like greit ha det.. :P


IMAG0695.jpg

På hvilken måte er den kobla mot Webasto? å Link til der du evt kjøpte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er kobla til webasto med 1 ledning, på pinne 1. Der tidsuret vanligvis er koblet.
Jeg la ut noen bilder i denne tråden for en stund siden, men husker ikke helt hvilken side det var. Mulig jeg la det til i første post. :)

Men under gulvteppet ved pedalene, går der 3-4 ledninger ut gjennom gulvet, og ut til webasto.
2 er strøm, ganske tykke, og ene er bus og andre er til drivstoffpumpa.
Jeg la opp ei ny ledning ut der som jeg koblet i kontakten på pinne 1, klipte av de to med strøm og skøyta inn ledningene til denne boksen, da den skal ha strøm fra samme krets som webasto. Så la jeg ledningene opp over pedalene ut i sida, der jeg festa boksene.

Den svarte er selve styringsboksen, den hvite til venstre er gsm enheten, der kontant kortet sitter i, koblet til styringsboksen med usb, og den hvite er da GPS, som sitter i usb port nr 2 på styringsboksen.

Enkelt og koble opp, litt knotete og konfigurere, men han som driver nettstedet der har veldig god kundeservice.
Han forklarte meg mye av prosessen, da manualen er på tysk, og når du oversetter sånne ting til feks engelsk så er det ikke alltid lett å forstå sammenhengen. Men han var utrolig hjelpsom. Så det var ikke noe problem og få til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Startet webasto 10 min før jeg gikk ut i bilen. Da jeg åpnet døra veltet det ut eksos. Jeg måtte opp med alle dører for utlufting. Hva kan dette komme av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om man ved hjelp av OBD2 bluetooth modul kan starte dieselvarmeren via en app eller noe i den duren, om man vil gå fra orginal radio til en ettermarkeds headunit men fortsatt ha timermuligheten? Hvis webastoen er koblet direkte mot radioen/kjørekomputeren siden den times med det, så har det kanskje ikke en sammenheng med OBD?
Hvis ikke man kan dette å går for en nyere headunit vil den vel kun starte når man fyrer igang bilen under en gitt temperatur regner jeg med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@F 11 Jeg har opplevd dette selv et par ganger på 7 år. Den har fungert strøkent hele tiden, men ved et par tilfeller har det kommet en del røyk. Neste gang har alt vært fint, og den fungerte fint lenge.

Så det er ikke sikkert det er noe galt. :)


@jokkeeng Du får telefonstyring for litt over 1000 kr fra microguard.de, Du trenger også et usb telefon modem (i bunn av sida) Vis det er E39 du har. Mulig de har som passer andre modeller også, det har jeg ikke sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...