Gå til innhold

Quaife LSD oppgradering (e91)


mowz
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Tenkte å dele min erfaring for de som vurderer å forbedre ytelsene ved å innstallere diff med brems på sin BMW.

 

Jeg har akkuratt fått innstallert Quaife LSD (ATB) på min 325d e91 LCI og må si meg meget fornøyd.

For en forskjell i forhold til den originale åpne diffen! Både på våt asfalt og snø/is. Selv om det slipper så har du fremdeles god akselerasjon og fremkommelighet og bilen føles mye mer sportslig i f.eks sving. Sømløs overføring av moment mellom hjul og ingen problemer så langt med effekten. Morro med kontrollert sidelengs akselerasjon ved fult gasspådrag istedet for at innerhjulet spinner og du mister all fart.

 

Bilen har ESS Steg 2, sportsluftfilter, Wagner Intercooler og 335 eksos ca 300hk/600+Nm.

 

Quaife tilbyr to alternativer, en hvor du kjøper innmaten og en hvor du kjøper hele final drive. Jeg gikk for sistnevnte da gir inni diffen er sveiset fast og det er ikke "bare bare" og frese det ut. Da betaler du et depositum og får dette tilbake for din gamle diff om du ikke ønsker å beholde den.

 

Pris ca 876£ + montering for innmat og 1395£ + montering for final drive. Jeg fikk prutet min ned til 1200£ Montering fikk jeg "gratis".

 

Jeg bestilte via birds da det er de som har er leverandør av diffene. Meget god service og hyggelige folk med god kunnskap.

Smiedmann kan også levere innmat men ville like godt anbefale og bestille rett fra birds.

www.birdsauto.com/quaife/search

 

Ta kontakt om det er noen som lurer på noe i forbndelse med dette.

 

Mvh,

Morten

Endret av e91 DieselPower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv vurdert dette på min F10 530d med 300 hk og 650 nm. Den sliter veldig med feste og jeg skulle gjerne hatt en bedre diff til å få kreftene bedre ned i bakken selv om E-diffen er effektiv. Har du merket noe utslag på turtall, eller er dette uforandret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte det mest for bedre egenskaper på vinteren da min gamle e92 var drit dårlig på vinterføre. Den hadde også trim og ca 220hk men hovedgrunnen er vel at den er for lett bak. 

 

Min e91 er litt bedre originalt men det ble noe helt annet etter jeg skiftet til LSD. Også ved sportslig kjøring på asfalt nå som effekten er såpass høy og vinterdekka klarer ikke håndtere det i 2 og 3 gir i sving ved fullt gasspådrag. Det er også morsomt hvor kontrollerbart det er nå i forhold til den åpne diffen. Ved fullt pådrag i 2. gir legger bilen seg pent sidelengs men har fremdeles god akselerasjon. Meget god følelse :-)

 

Det koster litt men det er en vesentlig oppgradering!

 

Fredrik 90: Utveksling er helt lik og alt er som normalt. Jeg ville absolutt vurdert det hvis du skal ha bilen en stund, særlig med din kraftige motor....

 

KRapp: Ja det enkleste er å bytte hele skiten selv om det er litt dyrere, jeg var litt skeptisk men meget fornøyd nå. Veldig god kunde service fra gutta på Birds. Et godt kompromiss mellom 4x4 og RWD med åpen diff. Morro selv på vått føre i 3 gir med 300hk :-)

 

Edit: Hvorfor får jeg ikke til og quote? Har ikke vært inne på forumet på mange år :-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt anbefalt selv om det er litt dyrt, særlig nå som krona er så lav.

Ja, ved "exchange" får du et brukt diffhus med overhalt innmat. Også får du ny quaife innmat (selve LSD biten). Denne er det livstidsgaranti på. Så sender du inn din diff og får igjen depositum hvis ikke du har råd til eller lyst til å beholde den. De åpner den opp og overhaler den og du får igjen depositum hvis det ikke er noen feil på din gamle.

Endret av e91 DieselPower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diffbrems er HELT overlegent! Velger å kjøre e36'en min med diffbrems når det er snøføre, i steden for e90 325d, nettopp pga dette. Har vurdert chip/dpf delete på 325d, og da må nesten diffbrems på plass også. Hva ble totalen for quaife diffen, med frakt og mva? Er diffen nymalt på utsiden, og med nye lager, eller er det kun ferdig montert, komplett byttediff man får?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har gått fra å være bekymret hver gang det snødde til å heller glede meg. Og med trim og såpass høy effekt og moment så er det er meget nødvendig oppgradering på våt asfalt spesielt, men også på tørr!

Om du får nye lager vet jeg ikke for sikkert mulig det avhenger av tilstanden til den brukte diffen. Gutta på Quaife beroliger meg om at de har meget gode rutiner og erfaring med overhaling av differ og at det kun har vært snakk om 1 diff med problemer opp igjennom som igjen førte til strengere rutiner rundt dette. Og i tillegg har de en meget god polic rundt garanti. Skjer det noe får du en ny diff sendt umiddelbart.

Nåt det gjelder total pris koster det i utgangspunktet 1390 pund som er ca 18 000kr. Pluss montering som er ca 3 timers jobb! Så 20 000 totalt er et fornuftig utgangspunkt.

Jeg fikk prutet diff til 1200 pund som er ca 15500kr og montering fikk jeg inkludert ved noe service jeg skulle ha på bilen så for meg var det kostnaden.

Husk også ved exchange at du må betale depositum på 750 pund som tilsvarer 9700kr.

Jeg har god kontakt med et par av gutta på birds så jeg kan godt prøve å ordne en bra pris om noen er interesserte! Gi meg i så fall en beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å ta med frakt, det kostet ca 800kr for økonomi som tar 5 dager ☺ retur av gammel diff er dyrere men fikk birds til å bestille denne også som kom på rett over 1000kr da det er vanskelig, i alle fall veldig dyrt, å bestille frakt av gods for privatpersoner.

Alt i alt for min del: 17 500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...