Gå til innhold

Min e91 325d + S1000RR


mowz
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Morbus skrev:

Har selv TFR steg 2map i min, men jeg fikk ikke hardcut slik du har på filmen litt lenger opp her, dvs de koder kun inn hardcut når bilen er i bevegelse. Det går ikke ann å stå å ruse den med clutchen inne, da får jeg bare vanlig revlimit. Dette gjorde de pga avgassmåling under PKK. Hadde en lang dialog med de om det, og ba om å få hardcut også på stillestående, men hørte aldri noe mer.

Hvilke dyser kjører du med? Bosch 219? 

Ser også at du har forsterket clutch, hvor kjøpte du den? Jeg fant trykkplate på GS, men usikker på hvor jeg skal få lamell fra.

Den filmen er ikke fra min bil, men min er satt opp likt med hardcut på tomgang ~4000rpm. Kul lyd.

Hadde samme diskusjonen men jeg legger inn map med fjernet hardcut på tomgang med håndholdt programmerer før EU kontroll.

Etter som jeg forstår det er det originale dyser som er modifisert på steg 4, boret opp eller lignende (jeg vet ikke helt hva de gjør med de).

Clutch er også kjøpt via TRF, det er lamell og trykkplate fra sachs (ikke sinter). Har dele nr ett eller annet sted tror jeg. Uansett kjøper du via TRF så får du det som passer din bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, mowz skrev:

Den filmen er ikke fra min bil, men min er satt opp likt med hardcut på tomgang ~4000rpm. Kul lyd.

Hadde samme diskusjonen men jeg legger inn map med fjernet hardcut på tomgang med håndholdt programmerer før EU kontroll.

Etter som jeg forstår det er det originale dyser som er modifisert på steg 4, boret opp eller lignende (jeg vet ikke helt hva de gjør med de).

Clutch er også kjøpt via TRF, det er lamell og trykkplate fra sachs (ikke sinter). Har dele nr ett eller annet sted tror jeg. Uansett kjøper du via TRF så får du det som passer din bil.

Borre opp dysene? 

Jeg skulle egentlig også få en sånn håndholdt sånn at jeg kunne lese inn ny software med ordentlig hardcut, ikke bare mens den var i bevegelse. Men de fikk den aldri inn, purret en del men jaja.

Nettopp byttet clutch og svinghjul, så det får bli ved neste korsvei, men send meg gjerne delenummeret, gjerne prisen også (godt ta det på pm om du ikke vil skrive det her)

Hvor fikk du installert quaife diffen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Morbus skrev:

Borre opp dysene? 

Jeg skulle egentlig også få en sånn håndholdt sånn at jeg kunne lese inn ny software med ordentlig hardcut, ikke bare mens den var i bevegelse. Men de fikk den aldri inn, purret en del men jaja.

Nettopp byttet clutch og svinghjul, så det får bli ved neste korsvei, men send meg gjerne delenummeret, gjerne prisen også (godt ta det på pm om du ikke vil skrive det her)

Hvor fikk du installert quaife diffen?

Det er i alle fall større dyser på steg 4 på de fleste modeller, regner med x25d er en av de. Mulig det bare er større dyser fra 330d eller lignende, jeg vet ikke. Mener jeg leste et sted at det var dine dyser som ble modifisert på steg 4 men fant det ikke igjen så mulig jeg husker feil.

Det er ofte en del ventetid på epost på TRF og Quickfix men de har mye å gjøre så du får bare purre igjen :-)

Skal se om jeg finner det, tror det er noe bilder av det tidligere i tråden her også. Da blir det fort dyrt å gjøre samme jobben på nytt for å sette inn modifisert clutch :-D

Fikk den installert på Schmiedmann, det er en basic oppgave å bytte diffen så lenge du ikke skal ha ut innmaten og modifisere den.( Med andre ord jeg benyttet meg av exchange tilbudet til birds.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg installerte Trf steg 4 på min E39 530D så var steg 2+ max av hva de originale dysene klarte. Skulle en ha steg 3 eller 4 så måtte dysene modifiseres. De bytter dyse spiss og borrer disse med ny spec slik at sprayvinkel blir riktig til dine stempler/Motor og innsprøytningsmengde blir riktig.  Selve injectoren ble også overhalt, ihvertfall kjøpte jeg det siden den nærma seg 300.000km. Dette er skikkelig urmakerarbeid :)

På E39 530D var det populært å bruke dyser fra E60 535D fordi disse gir mer diesel. Men hvis en ser bilde av toppen på et stempel fra en E39 530D og sammenligner det med et toppen på et stempel fra en E60 535D så ser man med det blotte øye at sprayvinkel blir helt på trynet. 

Derfor er det best å holde seg til Trf, da blir det skikkelig og holdbart :)

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gabz skrev:

Ble gira på sånn awron-skjerm selv nå, gitt 🤔 Grei sak å installere? Følger alt man trenger med?

Ja den kan trygt anbefales. Både gadget faktor, nyttig og ser ganske bra ut. Den er jo laget til å passe inn i BMW så farger osv gjør at den blender ganske fint inn (selv om original farger er hakket rødere).

Forholdsvis grei sak og installere ja. Det følger med alt man trenger bortsett fra verktøy. Display montert i ny org bmw "dobbel lufteluke", kontakter og for diesel biler en bunnplugg med temperatur sensor for olje så man bytter bunnpluggen. Har ikke montert denne enda.

Av verktøy brukte jeg plastverktøy for å fjerne interiørlist, 8mm, skrutrekker 2mm eller mindre, ståltråd og elektrikertape.

Det eneste jeg fikk litt trøbbel med var at de nummererte pinnene jeg skulle ta ut i ledningsnettet og bytte med de fra Awron ikke stemte overens med bruksanvisningen. Så jeg måtte lete etter de og fant heldigvis kabler med samme fargekode så jeg tok en sjans og koblet til der og det funka :-) 

Også fant jeg ut at hvis du skal oppdatere firmware eller skifte språk/enheter osv må du ha en PC med Windows 7 eller XP. Jeg bestilte en engelsk versjon og fikk en tysk så jeg "måtte" endre språk. En annen ting å være obs på er at man må sette den i "service mode" om man skal få brukt OBD diagnose verktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Hpi skrev:

Når jeg installerte Trf steg 4 på min E39 530D så var steg 2+ max av hva de originale dysene klarte. Skulle en ha steg 3 eller 4 så måtte dysene modifiseres. De bytter dyse spiss og borrer disse med ny spec slik at sprayvinkel blir riktig til dine stempler/Motor og innsprøytningsmengde blir riktig.  Selve injectoren ble også overhalt, ihvertfall kjøpte jeg det siden den nærma seg 300.000km. Dette er skikkelig urmakerarbeid :)

På E39 530D var det populært å bruke dyser fra E60 535D fordi disse gir mer diesel. Men hvis en ser bilde av toppen på et stempel fra en E39 530D og sammenligner det med et toppen på et stempel fra en E60 535D så ser man med det blotte øye at sprayvinkel blir helt på trynet. 

Derfor er det best å holde seg til Trf, da blir det skikkelig og holdbart :)

Da husket jeg riktig :-)

Er det noe fart i 750ix'en da? :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • mowz changed the title to Min e91 325d LCI Steg 4 + S1000RR (Akselerasjon GPS)

Da har jeg logget noen akselerasjonstider. Alt er logget med 10Hs GPS og nøyaktighet på 10ms.

0-100km/h: 6.23s (husk dette er gps dvs ca 110km/h på speedo og med 2 girskift) skal klare ned på 5 tallet her uten hjulspinn. Se på grafen hvor mye man taper på et girskift. Håper RTD shortshifter vil hjelpe litt her. Clutch vandring er og unødvendig lang nå som forsterket clutch har veldig presist bitepunkt, må lage meg en clutch-stop her. (Til sammenligning gjør en M235i med dct og så og si null tap ved girskift gjør dette på 5.79s, se under). Fant ikke noe data fra M3 E92 da det bare ligger top 100 lagret og den er nok for treg :-D

325d:

Screenshot_20181016-214850_dragy.jpg

M235i:

M235i.jpg

 

80-120km/h: 2.94s (før steg 4 var 3.4s og ikke et spesielt godt resultat da den er et stykke utenfor maks effekt pga. giring)

100-150km/h: 5.33s (Til sammenligning E92 M3 manuell gjør dette på ca ~4.5s i følge youtube)

 

Har også prøvd litt med S1000RR ….. :-D

0-100km/h: 3.39s (med wheelie control som ødela litt)

80-120km/h: 1.26s

100-200km/h: 3.96s (start i både 1 og 2 gir med omtrent samme resultat)

 

 

Endret av mowz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • mowz changed the title to Min e91 325d LCI Steg 4 + S1000RR (Akselerasjon GPS+video)
  • mowz changed the title to Min e91 325d LCI Steg 4 + S1000RR (EU godkjenning + Awron måling hk/Nm)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...