Gå til innhold

i8 eller M3, hva ville du valgt?


BMWBølla
 Share

Anbefalte innlegg

Merkes jo best ved å kjøre i normal med jevn gass og skru av helt, "hopper" den til så går den over i sport. Eventuelt ha den i sport og skru av for å se om den dabber av på gassen. ( ikke like lett å merke)

Har ikke opplevd at de går over i sport, tvert i mot. Dog merker jeg at de nå ikke girer opp i sport+ manuell modus lenger - ett steg i riktig retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mrqlan: når jeg skrur av dscn i min bil går styring, dempere og motor automatisk i sport selv om det kun står DSC OFF i displayet. Sport + er vel bare sport med litt snillere DSC innkobling.

På M3/M4 har du M-drive, der velger du selv alle innstillinger (DSC, dempere,, motor, styring) skal være

På M550´n er det ihvertfall ingen tvil om at den går ned i Comfort. En annen enkel måte å sjekke dette på er å trykke på "kjøreprogram-bryteren" når bilen har DSC off. Trykker jeg på "opp" knappen med bilen i DSC off, så går den opp i Sport (mener jeg å huske, den er ihvertfall ikke i verken Sport/Sport+). Hadde den da stått i Sport+ så ville det jo ikke skjedd noe annet enn at det kom opp Sport+. Har jeg DSC off og trykker meg opp i Sport+ så forsvinner DSC off. Det har vært lange diskusjoner om dette på flere nettsider, bimmerpost, bmwblog osv. Folk er rimelig forbannet på BMW for dette. Ingen som helst grunn til at man ikke skal få skrudd av alt i Sport+. Det burde i det minste vært et valg mellom DSC - limited eller off. Er jo direkte slitsomt å kjøre aktivt på vinterføre med DSC på.. Heldigvis er kreftene såpass i BMW´n at den ikke klarer å holde bilen igjen, bare man får den godt nok ut.. Samme gjaldt Q7´n vi hadde tidligere, der var det også kun antispinn off, mens ESP ble stående på - noe jeg kan skjønne på en så stor SUV, men på en velkjørende 5-serie derimot - neppe. Regner med at M-ene slipper unna dette, vet ikke hvordan det er på f.eks. X5M eller X6M, og ikke minst hva de gjør på neste gen M5 som ryktes å være 4wd.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg DSC off og trykker meg opp i Sport+ så forsvinner DSC off. Det har vært lange diskusjoner om dette på flere nettsider, bimmerpost, bmwblog osv. Folk er rimelig forbannet på BMW for dette. Ingen som helst grunn til at man ikke skal få skrudd av alt i Sport+. Det burde i det minste vært et valg mellom DSC - limited eller off. 

 

Ta ut sikringen til abs hvis du vil skru det helt av.

 

Er forsåvidt en grunn til at dere ikke får skrudd av alt, dere har åpen differensial.

En underfunksjon av dsc er "E-diffen", den kan du ikke skru av, den bremser det hjulet som spinner for å gi krefter til det med grep, og på den måten imiterer en diff med sperre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er kreftene såpass i BMW´n at den ikke klarer å holde bilen igjen, bare man får den godt nok ut..

 

Jeg skal ikke ta noen side i diskusjonen. Men det er fint å forholde seg til fakta, og dette har ingenting med fakta å gjøre. Dette bør man også greie å kjenne når man kjører.

Software er lagt opp slik at under DSC inngripen så spiller det pent liten rolle hvor mye gass du gir (over grenseverdi) eller hvor stor motor du har, det er utelukkende DSC og DDE som sammen bestemmer hvor mye krefter den sender ut.

 

Det at man setter kraftig rotasjon på en stor og tung gjenstand, og at du dermed greier å "overrumple" dsc jmfr prinsippet om massetreghet er noe helt annet.

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ut sikringen til abs hvis du vil skru det helt av.

 

Er forsåvidt en grunn til at dere ikke får skrudd av alt, dere har åpen differensial.

En underfunksjon av dsc er "E-diffen", den kan du ikke skru av, den bremser det hjulet som spinner for å gi krefter til det med grep, og på den måten imiterer en diff med sperre.

Du får skrudd DSC helt av, det er ikke det som er problemet, Problemet er at du ikke får ha bilen i sport modus (kun normal komfort modus )med DSC av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får skrudd DSC helt av, det er ikke det som er problemet, Problemet er at du ikke får ha bilen i sport modus (kun normal komfort modus )med DSC av.

 

Hvor sporty er det spinne med ett hjul, og ikke få plantet ned kreftene? 

 

Edit: Beklager, har hengt meg opp i "helt av" (det får du ikke), og mistet problemstillingen.

 

på min ( f30 320d) merker jeg det kun på gasspedalen og at girkassen ikke er i sport, noe som er greit da jeg foretrekker at gassen er lineær, og har uansett kassa i manuell.

Endret av Connie Cumstains
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
On 28.12.2015 at 18.26, BMWBølla skrev:

Luksusproblem er det helt klart, så gjenstår det å se om det faktisk blir det eller ei... Har snust såvidt på C63 også - men det skal man vel helst ikke nevne her... Ikke S versjon, men "vanlig" med 476hk, V8 frister jo litt. Synes M3 ser tøffere ut da, breddet og sint som den er!

 

For å avslutte denne aldrende tråden... :-)

Det ble (dessverre?) en AMG C63S på meg :o

V8 med 510hk/700nm og en helt SINNSYKT fet lyd vippet meg over! Henter den i juni... B)

Kunne egentlig blitt hvilken som helst av disse, M3 ser tøffere ut enn C63S, men AMG'en oppleves tøffere - sikkert mye pga lydbildet. i8 er spesiell og er en bil jeg fortsatt kunne tenkt meg å eie en dag, men, med 2 barn så ble C63 litt mer "fornuftig"...

IMG_8670.PNG

IMG_8672.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, flobben skrev:

Gratulerer med fet bil.

Selv om m3 nok er mer ren dyrket racer, så tror jeg mærsja er ett mye bedre alternativ til daglig kjøring. Noe mer komfortabel og mye fetere lyd som gjør kjøreopplevelsen veldig bra.

Takk :-)

Den kommer sikkert til å se en bane eller to, men 99% blir daglig kjøring/motorvei - og kun på sommer. Planen er å ikke bruke den på vinteren...

Har bestilt med AMG Performance eksos i tillegg, lyden er helt fantastisk vanedannende :D

PS: kona har bestilt ny i3, så litt BMW i ny og ne blir det likevel... ;)

Endret av BMWBølla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...