Gå til innhold

Hippo's 1990 E30 316i -> 325i ///Update 10.07 PENT med nye felger


hippopran
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann :) 

Ettersom jeg har hatt E30n min i noen måneder nå, og hatt litt stuk med kjøp/fiks av essensielle deler som rep. av ødelagte clutch-pumper, nye felger osv, valgte jeg å lage en plan... Jeg har bestemt meg for å bygge om denne skyskraperen til en bakkeskraper, men komplett ombygging til 325. Da enten en M20B25 eller en M50B25, fortsatt litt usikker der.

 

 

Historie

Hadde en Corolla KE70 som jeg kjøpte før sommeren, og planen for å bygge om den til en gal kjerre. Det skjedde aldri. Fant så en kar med en E30 316i som ville bytte med meg, så da gjorde jeg det. Den så ille ut. Felger som lignet på Hitler sitt hakekors, farget i hvit og rosa, ET500 og 3" breie. Men joda, hadde ikke penger til nye felger enda, så det fikk duge. Bilen var pisslav, og fjærene var ikke fra E30 engang fikk jeg se når jeg løftet den, og var selvfølgelig kappet -  #HEMÅSÄNK. Første jeg da måtte spare til var altså nye fjærer, som jeg fant for 400kr. Endelig var bilen trygg å kjøre! Den var ikke trygg tidligere, fordi fjærene fløy frem og tilbake i sporene i hver eneste sving.

 

Den så ikke pen ut og var ikke et bra eksemplar egentlig. Begge framsetene er ødelagte og er trekt over med Biltema trekk (ærlig så ser det OK ut). Girspak var knekt. Varmevifte bråker. Mangler en liste. Er bare masse sånne småting. MEN, kan trøste meg med at bilen er veldig veldig god for rust, med unntak av en dør og bittelitt på bakfanger.

 

Meeen så gikk ting vest en gang til - så plutselig at gummimatten under beina mine var klissete og seig. Var olje på den... viste seg at mastersylinderen har helt knekt i toppen, så olje rant ut. Etter to uker sluttet da clutchen å funke, så måtte skaffe meg en slik en da. Det gjorde jeg. Luftet og fikset alt og var fornøyd med en vel fungerende clutch.

 

Så var problemet at halve teppet var dynket i oljen som hadde rent ut fra master'n, og var smeltet sjokolade på teppet bak etter forrige eier sitt barn. Så da gikk hele interiøret ut, og teppet fikk seg grundig vask med Vanish og høytrykkspyler. Uheldig som jeg var, så regnet det hele neste uke, så teppet måtte tørke inne, og det tok jo da litt over en uke pga. alt skummet. Men rent og pent ble det.

 

Nå var tiden inne for å fjerne de snurrende hakekorsene og på tide å sette på noen ordentlige sko :headbang:  Fant et sett med 16x9 Keskin KT1 (vedlegg) til en grei pris. Så jeg kjøpte de. Kjørte de hjem... men faen heller, siden jeg stresset for mye med å kjøpe felger glemte jeg å sjekke passform, så spacers foran trengte jeg selvfølgelig, ellers fikk jeg ikke kjøre. Så skaffet meg det også da etter cirka 2 uker, og de var ikke ordentlig passform på navet engang! Endelig så bilen litt bedre ut (se vedlegg). Jeg var fornøyd og skulle nå investere i senk fordi bilen var SKIKKELIG høyt oppe i luften (se vedlegg) . MEN som noen kan tenke seg, så har jeg ikke så mye flaks her i livet. Fikk en 8mm brei skrue inn i veggen på ene dekket, så de nye felgene måtte settes til side (se vedlegg) ... og tilbake kom de fargerike hakekorsene.
 

Vintertid kom, og jeg koste meg ute. Krysseike-felgene satt på og var mye bedre enn de andre, og jeg var ikke flau for å kjøre bilen lenger. En dag jeg skal ut hopper jeg inn i bilen, halvveis på med tenningen, inn med clutchen og BAM - har ikke clutch lenger. Ser under bilen, og rett ved slaven er alt vått. Nå var det jo selvfølgelig slaven din tur til å ryke da. Fikk ikke bilen bort til bukk/kompis før nesten en måned etter dette, grunnet eksamensperiode, men det viste seg at den var ødelagt ja. Denne er nå bestilt og er nok fikset innen uken, så da er forhåpentligvis bilen tilbake på veien igjen.

 

Har nå tenkt masse og prøvd å sette opp en plan for hva som skal gjøres, og har denne listen her i grove trekk av hva som skal gjøres. Er sikkert masse småtterier jeg ikke har nevnt, men dette er sånn cirka det:

 

Planer

  • Felger (Keskin KT1 16x9 ET20 er kjøpt inn, OG SOLGT :P GS Retro 17x9 er kjøpt inn nå)
  • 5/10mm spacers for å få de til å passe. (13mm KJØPT INN)
  • Nye dekk med litt mer profil - se vedlegg fra hvordan de er nå 8-[ (KJØPT INN, kommer 30.03)
  • IS Leppe, spoiler, trenger en ny liste og litt diverse (KJØPT INN)
  • Komplett 325 understell (KJØPT INN)
  • Coilovers eller senkesett, ikke sikkert enda (da jeg ikke har tilgang til å sveise fjærbein, med mindre noen selger det) (KJØPT INN)
  • 2.5 benzzzz-motor, som sagt - enten M50 eller M20 (innen en viss tid)
  • Fikse det lille av rust og sende av gårde til lakkering når penger er spart opp til det (hemmelig farge;)) SE SIDE 3
  • Få orden på høyttalere, spiller. Er hull i hattehyllen etter forrige eier, som tok ut høyttalerne når han solgte.
  • Kjøre vanlig service på bilen, som ikke har blitt gjort. Bytte foringer, nye klosser, skiver, olje/væske, filter osv.
     

 

Er ikke veldig kjent med alt dette med ombygging da det er første gang jeg gjør noe slikt, så setter pris på tilbakemelding, tanker om diverse ting jeg har skrevet opp, tips, info om salg av deler osv!

 

Til neste gang,
Hippo

org e30.jpg

2.jpg

1.jpg

DSC02306.JPG

DSC02308.JPG

DSC02313.JPG

DSC02319.JPG

keskin 2.jpg

keskin.jpg

 

 

Endret av hippopran
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bitteliten update:

 

Da var endelig bilen på vei igjen, etter bytte av slavesylinder  (vedlegg, betyr ikke mye akkurat) :love:

 

Slaven var knekt ved selve "armen" eller hva enn og det rant masse ut av den etter tid, samtidig som det var uhorvelig lite bremsevæske i systemet så clutchen fikk ikke fungert i det hele tatt. Nå som begge pumpene som er koblet til clutchen er byttet, håper jeg at selve clutchen holder seg lenge så jeg slipper å styre med selve platene der!

 

I det jeg skrudde på bilen utenfor kompisen min sin garasje og lot den stå i 20-30min (er grisekaldt nede i Asker her, så skader ikke), så jeg plutselig det begynte å ryke litt forfra mens jeg sto og pratet med han. Dro bilen inn på verkstedet hans igjen, og så at kjølevesken var komplett tom. Hadde jo etterfylt en gang siden jeg kjøpte bilen og trodde det var lite kjølevæske bare, men viste bare at det var veldig mye luft i systemet der.

 

Det ble luftet kjapt, og sørget for at motoren holdt seg på stabil varme. Etterfylte nok en gang, og ser ut til at det holder seg stabilt nå. Renner ikke, ryker ikke, og koker ikke.

 

Har i tillegg muligens funnet komplett 325-understell (dessverre et stykke unna meg) til en fair pris, så sier bare en ting;

 

May the project begin  :bounce:

post-85345-0-35547100-1452188064_thumb.j

Endret av hippopran
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har muuuligens coilovers foran om du er intr. Et sett med ferdigsveisa K-Sport. Jeg kjøpte de i fjor høst, mest fordi jeg skulle ha de justerbare topplagrene som sto på. De ser litt herrja ut på gjengepartiet på ene siden, men skal sjekke om de fint kan skrus rem og tilbake før jeg evt selger de :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff og uff, nok en uhorvelig update:

 

Noen som trodde jeg var ferdig med negative ting og dårlige overraskelser på bilen? Vel, det gjorde jeg. Men som du kan tenke deg, var jeg faen ikke det.

 

Nå har mest sannsynlig slangen som går gjennom varmeregisteret sprukket, og jeg får derfor vann inn i teppet (som nå forresten er klissvått). I tillegg til det så sier det selg selv at bilen går tom for kjøleveske også. Derfor står bilen stille til jeg har mulighet til å sjekke opp dette.

 

Har også mest sannsynlig 325 understell innen en ukes tid, så montering blir det snart :) adios

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update 13.01 - Ut med teppet, finn lekkasje:

 

Som nevnt i forrige post, trodde jeg at slangen til varmeregisteret rant og hadde fått seg sprekk. Det viste seg å ikke stemme, siden det ikke var noe vann i toppen av teppet der det skulle vært, det ikke luktet noe som helst, jeg ikke hadde mistet kjøleveske (var bare luft frem til nå), og i tillegg var det ikke vått noe andre steder enn helt i bunn av gulvet (rett under føttene).

 

Dro ut teppet for å finne ut dette, og spylte bilen med vann for å se om det rant noe sted sånn, men det gjorde det heller ikke. Etter at jeg løftet bilen på siden på jekk, kom det litt vann inn. Det så ut som om det kom fra asfaltmatten (de svarte mattene som er limt fast til gulvet) - Se vedlegg med tegning. Så jeg tenkte kanskje at det kan være tett drenering i kanalen, slik at vannet ikke får rent ut der, men at det renner opp gjennom sprekker eller noe lignende? er det sannsynlig at noe sånt skjer? (tilbakemelding trengs her as).

 

post-85345-0-38083600-1452721967_thumb.j

 

Videre så jeg at den ene "ringen" under teppet, som er limt fast til asfaltmatten, var helt sprekt opp, og ikke satt limt fast i det hele tatt - se vedlegg. Var heldig og så ikke noe rust under der, men den hadde forårsaket en del lekkasje inn under teppet også, siden det var vått bak og. Dro opp hele ringen, renset den, skrapte bort litt og renset, og limte den fast med tetningsmiddel, så regner med at det ikke sprekker opp igjen, og håper det ikke renner med vann inn der.

 

post-85345-0-07832400-1452721975_thumb.j
post-85345-0-99255400-1452721989_thumb.j

 

Bestemte meg også for å fjerne alle kabelene som var lagt opp fra forrige eier til anlegg, siden han hadde vært grådig og dratt ut anlegget for å beholde det selv. Det var flere kilometer med kabler som dere kan se på bildene, og jeg fikk alt ut siden det så bare stygt ut. Hattehyllen er også borret opp av forrige eier, så er på utkikk etter en ny en der uten hull. 

 

post-85345-0-11879800-1452721971_thumb.j
post-85345-0-16577400-1452721982_thumb.j

 

MEEEEEEN, for litt gode nyheter så har jeg nå offisielt fått tak i komplett E30 325i understell, som monteres innen noen få uker. Senkesett/coilovers fra JOM er bestilt, som visstnok skal senke opptil 80mm foran, og 65mm bak - det er kurrant! Fått kjøpt ny vifte til varmeblåseren/kupeviften også, så nå slipper jeg å høre på bråk når jeg trenger varme! Kan si meg fornøyd med det jeg fikk skaffet der :)

 

post-85345-0-03532700-1452721999_thumb.j
post-85345-0-90471600-1452721999_thumb.j
post-85345-0-85737100-1452721997_thumb.j
post-85345-0-74443700-1452721996_thumb.j
post-85345-0-71325400-1452721995_thumb.j
post-85345-0-97645200-1452722000_thumb.j

 

Kos dere med litt pics, ny post kommer nok på fredag, da jeg skal tilbake til verkstedet og sjekke ut lekkasjen bedre.

post-85345-0-72674700-1452721978_thumb.j

post-85345-0-49343200-1452721986_thumb.j

post-85345-0-91770600-1452721993_thumb.j

Endret av hippopran
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update 20.01 - (nesten) Ribba innvendig

 

SOM ALLTID, uflaks sitter i sjela til denne bilen her! :( 

 

Bilen hadde stått ute over helgen slik at det våte teppet kunne få tørket seg inne i varmen. Som jeg trodde, så var det en tett drenering til de "husene" ved vindusviskerne (luftehulla til kupevifta, rett foran frontruta(?)). Jeg trodde at det var den som forårsaket lekkasje, noe som kunne vært med tanke på at den var tett. Etter at bilen sto ute over helgen, gikk jeg til verksted på mandag igjen for å sette inn interiør. Da så jeg dette;

post-85345-0-08963100-1453331930_thumb.j

 

Viser seg at det var det jeg fryktet med tanke på lekkasje, enten varmeregisteret eller en slange som sitter fast i den/går gjennom torpedoveggen - og ikke lekkasje utenifra. Dette var ikke noe gøy å se, og det førte til at jeg mistet motivasjonen igår, siden jeg hørte dashbord måtte ut. Er fortsatt usikkert om det er register eller slange, så derfor måtte hele dashet ut. MEN, jeg startet med demontering av dash idag da :) Er første gang jeg gjør noe sånt, så et helvete er/var det, men men - man lærer!

 

Forrige eieren hadde satt på noe sportsratt, og boss-kittet han hadde brukt sitter jo dønn fast. Skulle gjerne tatt av plastikken rundt rattstammen, siden dashbordet satt fast der hver gang jeg prøvde å dra ut (resten var løst), men det var umulig siden boss-kittet ikke lot meg skru ut skruene til øverste plastikken. Dermed er jeg stuck til verkstedet åpner på fredag igjen. Da er planen å få løs boss-kittet, ut med dash komplett (selv om man bare kan vippe det over sånn egentlig), sette inn ny varmevifte som jeg fikk på mandag, samt bestille det som trengs fra KOED av deler for å få denne dritten fiksa! Krysser fingrene for at det ikke er hele varmeregisteret, men kun en slange som går gjennom torpedoveggen :-#  Får jeg mer tid blir det å ta en ordentlig titt på understellet jeg har fått, pusse litt 325-skiver (som er rustne), og generelt pusse understellet siden det hadde svært mye overfladisk rust (se bilder i post over).

 

Ta en titt så langt, mer info på fredag. peace

 

post-85345-0-65543800-1453332565_thumb.j

post-85345-0-63493400-1453332564_thumb.j

post-85345-0-62712400-1453332563_thumb.j

post-85345-0-57382200-1453332562_thumb.j

Endret av hippopran
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Update 01.03 - senk, bein og farger!

Så det var så latterlig lite aktivitet her, så har ikke giddet å poste noe.. men jaja her kommer en ny post uansett da.

Har vært opptatt i noen uker med bilen, både med å sette sammen interiør, kjøpe nytt ratt og nye seter foran - noe som faktisk ser veldig bra ut nå :) 

 

Annet enn det har jeg satt på coilovers bak, som bare var bolt-on, mens foran trengte jeg altså fjærbein! Som nevnt lenger opp, så kjøpte jeg jo 325 understell. Måtte demontere litt her, for å få 51mm fjærbeina helt løse, men det gikk fort og da var det bare å starte å pusse i vei. Tok faen sin tid, siden det var så masse kanter, kroker og rundinger osv... men det gikk :) vasket så fjærbeina ordentlig med avfetting, vann og svamp, og lot de tørke helt før jeg lakkerte noe som helst. Første 2-3 lagene var med zink-grunning, som hindrer og beskytter mot rust. Lot dette tørke i 24 timer, og bare da var jeg ganske fornøyd med resultatet, men måtte ha svart farge. La på 3 lag med svart felglakk (noe som skal tåle en god del), siden jeg ikke orket gris og søl med tectyl. Hvis dette holder, så blir det. Hvis det ikke holder så blir det sandblåst i senere fremtid med resten av understellet og enten pulverlakkert eller lakkert med hammerlakk :-D akkurat nå ville jeg spare penger til andre ting som skal skje med bilen, og heller prøve å lakkere dette alene.

Er RIMELIG fornøyd med resultatet. hva syns folket?

Vet noen sikkert kommer til å klage på at jeg ikke pulverlakkerte og at det ikke var lukket rom, noe ble lakkert ute osv osv... JAAA JAAAA SÅNN ERRE

 

Skal prøve å komme med noen fler updates fremover - kanskje bilen skal lakkeres? kanskje ikke? hm vanskelig å si, følg med og se hva som skjer 8)

bein 1.jpg

bein2.jpg

bein3.jpg

bein4.jpg

bein5.jpg

bein6.jpg

bein7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut so du ha ahtt din del uflaks med denna bilen, ja! Men sånn e da med gamle bila; dei kan vera fulle av ikkje so hyggelige overraskelsar :P

Tenkte eg nett skulle dela tankane mine om ombygging med deg.. Sidan du seie at du aldri har gjort noko slikt før so vil eg anbefala deg å bruka ein M20-motor framfor ein M50. Eg satte i gang med M50-konvertering i min utan å heilt vita ka eg dreiv med. Resultate e at bilen fortsatt ikkje e heilt ferdig snart 5 år etter pga null motivasjon :P I tillegg vil eg råda deg til å få godkjent ombyggingen. Da vil hjelpa på eit eventuelt salg, og vil i alle fall hjelpa om du blir innblanda i ei ulykka med personskade/død.

 

Ellers ser no bilen forholdsvis grei ut, og du virka no til å vera ein ganske nevenyttig kar, so eg trur denna bilen blir bra :)

 

Btw, ikkje lakk den marrakesh brun... Veeldig oppbrukt (men ja, feit) farge. Finn på nåke anna :)

Endret av RF91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å se at det er flere enn meg som koster på og diller med desse 4 dørs bilene ;)

Men må nokk skuffe deg om du hadde planer om å ha en "bakkeskraper", for det blir det nokk ikke med JOM senken. Snakker av erfaring,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2. mars 2016 at 18.52, RF91 skrev:

Ser ut so du ha ahtt din del uflaks med denna bilen, ja! Men sånn e da med gamle bila; dei kan vera fulle av ikkje so hyggelige overraskelsar :P

Tenkte eg nett skulle dela tankane mine om ombygging med deg.. Sidan du seie at du aldri har gjort noko slikt før so vil eg anbefala deg å bruka ein M20-motor framfor ein M50. Eg satte i gang med M50-konvertering i min utan å heilt vita ka eg dreiv med. Resultate e at bilen fortsatt ikkje e heilt ferdig snart 5 år etter pga null motivasjon :P I tillegg vil eg råda deg til å få godkjent ombyggingen. Da vil hjelpa på eit eventuelt salg, og vil i alle fall hjelpa om du blir innblanda i ei ulykka med personskade/død.

 

Ellers ser no bilen forholdsvis grei ut, og du virka no til å vera ein ganske nevenyttig kar, so eg trur denna bilen blir bra :)

 

Btw, ikkje lakk den marrakesh brun... Veeldig oppbrukt (men ja, feit) farge. Finn på nåke anna :)

Takk skal du ha, sjef! Vært mye uhyggelig ja, men jo mer man jobber med den, desto mer betyr den for deg haha. Jeg føler ærlig jeg lærer fort, og alt jeg gjør nå (interiør, senk, osv osv) har jeg aldri gjort før heller. Så tar alt på sparket egentlig, og lærer en del på veien :) 

Motor er bestemt ja, skal blir M20! :) hørt det er lettere og vil jo beholde sjela til bilen, selv om motoren skal ut. Fått "start" av SVV på prosjektet, så må spare penger til en fin motor nå bare.

Farge er bestemt, og det blir ikke marrakesh brun! Blir spent på resultatet, aldri sett en E30 i den fargen jeg skal ha den i, selv om det sikkert finnes et eller annet sted i verden:)

 

On 2. mars 2016 at 21.21, Eystein Ose skrev:

Flott å se at det er flere enn meg som koster på og diller med desse 4 dørs bilene ;)

Men må nokk skuffe deg om du hadde planer om å ha en "bakkeskraper", for det blir det nokk ikke med JOM senken. Snakker av erfaring,

Ble forelsket når jeg så den første gang, og har vært like glad i den siden. 4-dørs er greia for meg, mye mer praktisk og penere enn 2-dørs syns jeg faktisk haha :) 

Når det kommer til JOM settet, så vet jeg ikke hva jeg skal tro enda. Satt på bak og har kanskje 1-2cm igjen med justering, og det sitter allerede lavere enn med 40mm senkefjærer. Holder på med å sette på foran nå, men i følge Jørgen Iversen Lie så skulle JOM faktisk vært ganske lavt... om det trengs så fjerner jeg bare justeringsskruen/plata, og regner med å få litt ekstra der - elleeeeeeeeer så kapper man litt heh! Og i følge papirene skal det senke >80 foran og >65 bak, så det burde vel holde? ooooog i tillegg så finnes det to forskjellige typer JOM! En som senker sånn 40-ish og en som senker dobbelte

Hva kjører du for noe senk nå?

Her er forresten noen bilder av hvor langt jeg har kommet med lakkering samt montering av senk foran! Ble pent med ny farge :) 

senk3.jpg

senk2.jpg

senk1.jpg

Endret av hippopran
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 12. mars 2016 at 19.25, Freakshow skrev:

:cool:

woho, en som følger med!!

Nå har det startet med puss og puss! rusten skal vekk, det skal sparkles og det skal (snart) lakkes :):) heldig med at det er lite rust på bilen, så har ikke mye av det å tulle med, men er nok demonteringen som kommer til å ta knekken på meg vil jeg si! Fargen vil jeg ikke fortelle enda, dere får vente og se.

Startet med å pusse dører, og fjerne rust der. Tak og panser ble bare prøvd på for å se hvordan det gikk med maskin og forskjellig papir 8) syns det går greit så langt, blir spennende videre. Har dårlig med tid heh
snakkes!

puss1.jpg

puss2.jpg

puss3.jpg

puss4.jpg

puss5.jpg

puss6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...