Gå til innhold

Hippo's 1990 E30 316i -> 325i ///Update 10.07 PENT med nye felger


hippopran
 Share

Anbefalte innlegg

Update 23.03 - puss og puss og puss!

Heisann igjen!
lakkeringstiden nærmer seg, så pussingen kjøres hardt :) om noen lurer på hvorfor jeg gjør dette - jo, har ikke lyst til å bruke 25-40k på å lakkere bilen, når jeg kan få det til under halv pris om jeg pusser den selv. Og i tillegg så liker jeg heller å gjøre ting jeg kan selv, enn å sende bort og la andre gjøre det.

 

Er heldig med rusten på bilen her, er så og si null på den. Var litt som kom frem på bunn av dører etter denne vinteren her (bilen sto parkert lenge uten å ha blitt vasket, så saltet drepte den litt). Annet enn det så er det egentlig nesten ingen ting å fikse. Får slipt vekk alt selv, og er ganske godt igang nå.

 

Neste dag blir fullføring av å slipe komplett bil, for så å vaske den med silikonfjerner/rens (for å fjerne støv), slik at jeg kan få satt på rust-epoxy der det er blitt pusset helt ned til metallet. Det tar litt tid å tørke, men om jeg får til, så setter jeg på et lag med sparkel senere på dagen som kan tørke ut til neste dag :) Foreløping mangler jeg nedside av alle 4 dører, kanaler, en framskjerm og front- og bakfanger! Onsdag om en uke er dagen det skjer, lets get to it8)

(glemte forresten å ta bilder av høyre siden)

***BLIR ALDRI FERDIG*** skrev en kompis på ruta...:xpuss12.jpg.a7d915ecddeaae49c5ec100b497af

puss11.jpg

puss10.jpg

puss9.jpg

puss8.jpg

puss7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update 29.03 - rust, sparkel, med mer:-P

Hei på dere, mine lojale følgere <3 

 

Slutten på pussingen/forarbeidet nærmer seg og jeg er overrasket over hvor mye jeg har lært, og hvor mye jeg har klart å gjøre selv. Ikke vært lett, men tror det vil være verdt det når jeg ser bilen komme ut av verksted med helt ny og spesiell farge:shock:

puss13.jpg

puss14.jpgpuss15.jpg

 

Har fremdeles litt sparkel å sette på, og må ta av for- og bakfanger, men det er ikke mye å pusse under der, så som sagt - det nærmer seg slutt!

 

 

For å tease dere litt, velger jeg å vise dette bildet her for å avsløre litt av fargen på bilen. 

Cheers peeps :) 

doge.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Update 10.04 - nærmer seg slutt på pussingen

Nærmer seg slutten på pussingen og sparklingen, har igjen;

  • passasjerdør (litt rust må slipes vekk, rustepoxy, sparkel, puss og fyller)
  • pusse litt av sparkelen (måtte etterfylles noen steder, pga 2x2mm "hull)
  • pusse kanaler
  • pusse innvendig dørkarmer
  • fylle der det har gått helt gjennom klarlakken med fyller/primer
  • gå over noen gå steder til slutt med 320 papir

Er redd jeg vil trenge å kjøpe en ny førerdør om ikke så lenge, siden jeg ikke vet hvor dypt rusten har gått i "listene" nede, men har pusset så langt jeg klarer (se bilde).

puss24.jpg

puss23.jpg

 

But shiiieeet, har ikke penger til mer nå, alt er satt av til lakkering :P så om det kommer rust om 3-4mnd, så får jeg kjøpe en ny dør og lakkere på nytt da - blir litt lettere å matche 3-4mnd gammel lakk i motsetning til en 25år gammel lakk.

Vet ikke om dere ser hvor mye som er blitt gjort fra forrige gang, men har jobbet mye med sparkel og sørget for at der det blir 100% der det er blitt fylt opp. EN UKE IGJEN NÅ TIL LAKKERING:shock::-D

puss16.jpg

puss17.jpg

puss18.jpg

puss19.jpg

puss20.jpg

puss21.jpg

puss22.jpg

Endret av hippopran
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, RF91 skrev:

Ein ting eg har lurt litt på: Pussa du berre ned rusten med sandpapir, spraya på sånn brunraud rustbeskyttelse og so sparkla over?

Slipes med slipemaskin helt ned til metallet (fordi det ikke er noe gjennomrust på bilen), hvis det er mye som er slipt, så bruker jeg Brunox (rust stopper/beskyttelse, og hindrer videreutvikling av rust), om det bare er såvidt så bruker jeg vanlig rustbeskyttelse fra biltema bare.

Etter det har herdet i noen dager (er ganske seigt), pusser jeg litt over hvis det er rennemerker, og sparkler over (siden det i de fleste tilfellene går innover etter slipingen).

Så pusser jeg det jevnt med 120/180/240/320, så 6-7 lag med fyllerspray, også pusses det igjen med 320 :-) noe du ville gjort annerledes her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nyheim skrev:

Sånn er det med gamle biler, uhyggelige overaskelser følger med på kjøpet! :)

Gleder meg til å se den med lakk! Ser ut som det blir en slags lilla farge?

Blir en form for lilla ja, sett bilder av den fargen på e30 - blir skamrått! :-D 

 

3 timer siden, Pesslaad skrev:

Blir ikke 320 for grovt? :o

Pratet med han som skal lakkere (som jobber med det proft), og han så på den med 320puss og sa "dette er perfekt, puss hele bilen sånn så blir det 100% resultat.", 240 derimot hadde blitt for grovt sa han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kjapp liten update:

 

fått meg nye felger (Legit nye, kjørt 30km), og skulle teste de ut igår. Må spaces litt ut bak for å få looken jeg ønsker men har ikke lange nok bolter (hvor finner man billige?!), foran er jeg grisefornøyd!!!😁 Regnet akkurat sånn at spaceren ikke skulle bli for stor og ikke for liten, så har nå cirka 1-2mm mellom bein og felgkant heh..image.jpeg 

 

 

image.jpegBilen er blitt fylt opp av verksted der den trengte, og bulker er rettet opp helt (var noe jeg ikke kunne gjøre). Skal lakkes i helgen nå🙄

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...