Gå til innhold

Den Store e39 tråden


Freakshow
 Share

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle starte en e39 tråd siden jeg ikke har funnet noen offisell e39 tråd her inne! :)
her kan folk gjerne dele hva de gjør med bilene sine, eller om de har spørsmål hva hvordan man gjør forskjellige ting :P

tenkte det kunne være morsomt for resten av dere også :)

 

får vel starte sånn rolig siden jeg er trådstarter :)
her er hvertfall min 2001 E39 530DAT med ettermontert cinnamon interiør ^^

 

post-52088-0-66518400-1452460909_thumb.j

post-52088-0-87373800-1452460970_thumb.j

post-52088-0-03939300-1452461015_thumb.j

dårlige interiør bilder men de får duge :)

har planer om å oppgradere stereoen i bilen, det er orginal stor navi. men minste stereoen.

Har allerede kjøpt PNP forsterker. har høytellere liggende. men usikker på om jeg skal bruke disse eller kjøpe nye :)
blir også subwoofer i bilen etterhvert, men veldig usikker på om jeg skal kjøpe ferdigbygd kasse som blir skult eller om jeg skal prøve å bygge kasse som ligger langs seteryggen. er far til en gutt på 1.5år :) så må ha plass til barnevogna :) og den er ganske stor -_-

 

hvis noen har erfaringer eller ideer kom gjerne med det! :D

takk for meg ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel her er min: 

 

Kjøpte den for nesten 3 år siden, dårlig utstyrt bil. Så det som har blitt gjort med bilen er

av innvendig: M ratt, El komfort stoler med fungerende memory og varme, utvidet skinn, trekt midtkonsolen i skinn og dekselet rundt ratt stammen, El ratt stamme med memory, 2 din spiller OEM look, PNP forsterker fra Blaupunkt, Trekt tak, lister og stolper i svart alcantara stoff, ettermontert regn sensor, auto blend speil, E38 midt armlene, diverse interiør lyst i oransje i dør håndtak, side lommene, beina og under midtarmlenet og Hella facelift lykter foran og bak.

 

av utvendig: M fanger foran og bak, M5 speil med fold in funksjon, Scorpion lyddemper, coilovers foran, shadowline lister og lys under dørhåndtakene.

 

post-50633-0-98167500-1452465403_thumb.j

 

post-50633-0-50423100-1452464878_thumb.j

 

post-50633-0-72423500-1452464908_thumb.j

 

post-50633-0-25858200-1452465447_thumb.j

 

Neste som skal gjøres er få tak E38 interiør med sport comfort seter som jeg skal farge om til Cinnamon brunt, flytte el delene fra baksetet på E38 over på min, motorombygging til 4.4l, quad eksos igjen :P, oem takvinge. Sikkert noe små ting underveis som man får tak på :P

Endret av RemyNG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pent remy! :D viste ikke du hadde gjort så mye! har du lagt ut uptades på alle disse tingene på tråden din?
isåfall må jeg gå å lese litt! :D skjønner at jeg og du kommer til å bruke mye tid sammen når du flytter opp igjen :headbang:

driver og leiter etter e38 midtarmlene selv! men vil ha helskinn uten plass til tlf. også bygge om sånn at jeg får lomme der og under :bounce:  må kanskje ty til sort også lakke det cinnamon! :D
liker at du skal ha samme farge som meg ^^ ble du litt betatt av mitt interiør eller? :D

 

må foresten gå ordentlig gjennom bilen din nestegang vi ses! viste virkelig ikke det var så mye du hadde gjort :P

Endret av Freakshow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pent remy! :D viste ikke du hadde gjort så mye! har du lagt ut uptades på alle disse tingene på tråden din?

isåfall må jeg gå å lese litt! :D skjønner at jeg og du kommer til å bruke mye tid sammen når du flytter opp igjen :headbang:

driver og leiter etter e38 midtarmlene selv! men vil ha helskinn uten plass til tlf. også bygge om sånn at jeg får lomme der og under :bounce:  må kanskje ty til sort også lakke det cinnamon! :D

liker at du skal ha samme farge som meg ^^ ble du litt betatt av mitt interiør eller? :D

 

må foresten gå ordentlig gjennom bilen din nestegang vi ses! viste virkelig ikke det var så mye du hadde gjort :P

Hehe ja tror jeg har lagt litt, men ikke så mye :P 

Jeg har en E38 midtarmlene til liggende :), men er med telefon greia :P På min har jeg gjort om min litt sånn at jeg bruker sim kort holderen som kortholder ;). For jeg har lommer på hver side av telefonen pluss der telefonen ligger. Men føler jeg må ha mer lommer. 

Hehe ja jeg har vært betatt av sånn farge lenge egentlig, når jeg fikk sett ditt live så ble det bekreftet enda mer :D må farge min sånn. 

 

Heldigvis er det ikke så langt fra Moss og Sandefjord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja tror jeg har lagt litt, men ikke så mye :P

Jeg har en E38 midtarmlene til liggende :), men er med telefon greia :P På min har jeg gjort om min litt sånn at jeg bruker sim kort holderen som kortholder ;). For jeg har lommer på hver side av telefonen pluss der telefonen ligger. Men føler jeg må ha mer lommer. 

Hehe ja jeg har vært betatt av sånn farge lenge egentlig, når jeg fikk sett ditt live så ble det bekreftet enda mer :D må farge min sånn. 

 

Heldigvis er det ikke så langt fra Moss og Sandefjord. 

viktig og dokumentere alt! :D som sagt for ta en skikkelig gjennomgang av bilen din ;)

send meg bilde på FB? :)

ja det er en nydelig farge! :D

ja enda godt det! :D tenk når du flytter så skal jeg terrorisere deg med idiotiske spørsmål og besøk og be om hjelp til du er drittlei meg :D kommer til å bli så koselig atte! :stupid::beer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe nei vant til at mange andre plager meg :P ellers uten det hadde jeg vært nok veldig avsosial og bortljemt i skogen med en sliten hus og masse biler haha. Der barna reise fordi de tror huset spøker og han kalle aasiateren i sliten joggebukse og helsetrøya demonterer alt av biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt to stykk selv, og det blir nok fler.

 

Første: 525tds manuell, flott tralle. Hadde fra september 13 - februar 14, siste måneden sto den bare hjemme med gåen turbo - så frakta vi den bort i februar, og den bytta eier i mai 2015, har nå fått ny motor og skal eugodkjennes og selges. Frister egentlig å kjøpe den tilbake, men jeg vil ikke eie samme bil flere ganger.

Endte med totalhavari på motor grunnet manglende vedlikehold (mistenkes), heldigvis ble den ikke vraka.

Hadde null utstyr, vribrytere, standar cd-spiller, osv. Men for en maskin! Hatt mye gøy med denne. Og nei, jeg har aldri herjekjørt noe som helst.
Djwik eier denne nå.

 

1244572_10201424340104646_762571281_o.jp

Så kommer spørsmålet: hvorfor bytta jeg ut 525DAT, full m-sport, med masse utstyr? Denne kjøpte jeg i februar 2015, men jeg visste helt fra jeg kjøpte den at jeg kom til å bli møkklei autolat!
12191329_10207031961091666_1075472723334

Det er definitivt den beste bilen jeg har hatt, det var vondt å selge den igjen, og jeg tapte en del penger på den. Men noe av det første jeg gjorde var langtur tur-retur Sandnes med et latterlig forbruk på bare 0,58! Hvorfor jeg tok turen? :lol: Det snakker vi ikke om her.

M57 er en flott motor, hadde det ikke vært for ett stykk vrien selger hadde jeg antakelig hatt en slik en akkurat nå, med manuelt gir. Men i stedet slo jeg på piccoloskarpen og kjøpte den E46'en som står ved siden av på bildet over - et bytte jeg kjenner hver dag jeg angrer på :huh: Xenonlys, klimaanlegg, radio som funker, NAVI, doble koppholdere foran og varme i ræva er på lista over ting jeg savner med den bilen.

Men så bytta jeg altså kun på grunn av girkassa. Greit nok at jeg betaler halvparten i forsikring på E46'en, men det veier fortsatt ikke opp for savnet av E39. En dag, når økonomien er på plass, skal jeg ha en til :lol: Men det blir ikke 520d, 525tds er minste motoren jeg vil ha, og manuelt gir. Firer er kjedelig! [-X [-X

Gjett hvem eieren er? Riktig, Djwik :lol: Virker som han kjøper alt jeg har hatt, haha.

Endret av Shattered
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får presentere mine også :)

 

Min E39-avhengighet startet med førstebilen. En 520iA som dere finner tråd på her.

 

3-4 måneder før jeg skulle kjøre opp begynte jeg å titte litt smått på E39. I april 2013 poppet det opp annonse på en som så veldig pen ut, så jeg dro og så på den. Utstyrsløs og automat, men var i utrolig god stand. Spesielt utvendig var den helt strøken. En prøvetur senere og jeg var solgt, så da ble denne med meg hjem. Helt fantastisk følelse å faktisk eie min egen E39. Fikk lappen i juni og brukte faktisk over 20.000 kroner i bensinpenger på en måned.. Det sier vel litt om hvor glad jeg var i bilen. Det var de sommerjobb-pengene liksom. 

 

Slik så den ut litt etter jeg hadde hentet den. Dessverre hadde den fått kysse et metallgjerde mellom innkjøp og bilder (understyring på grus), derav fangeren..

4J3Xb7Z.jpg

 

Etter en måneds tid så den derimot slik ut:

281kQpL.jpg

 

WyqLcy3.jpg

 

Byttet også hele interiøret etter en stund:

MKJjrvJ.jpg

 

 

Var ikke så erfaren med E39 da denne ble kjøpt (noe som jeg merket i etterkant) men har lært meg mye. Ble også en veldig dyr affære, da jeg påkostet denne bilen over 50.000 kroner i løpet av de 8 månedene jeg eide den i tillegg til innkjøpsprisen på 40.000. Denne ble i januar byttet ut med en MX-5 NA som jeg kjørte fram til sommeren. 

 

 

Etter MX'en var solgt (ble en del problemer) så måtte jeg ha meg ny brukis for å komme meg fram og tilbake. Fant en billig 525TDS med manuell på Finn, så dro dagen etterpå og så på den. Var egentlig en bøtte, men til prisen var det ikke så mye å tape, så jeg tok den med hjem. 

 

8V4Ugpw.jpg

 

Denne fikk ikke store oppgraderingene. Bygde om fra varebil til personbil, og fikk på hvite skilter. Byttet ut det slitne batteriet med et nytt et. Litt småting som baklykter etterpå, men så solgte jeg den også, etter en snau måned. Men med fortjeneste, faktisk. Tråd på den finnes her.

 

Etter det ble det en søppelbøtte av en E36 som jeg hadde i noen måneder før jeg kjøpte nåværende bil.

 

Hadde tenkt meg en E39 å ha en stund, noe jeg ikke tenkte så alt for mye over når jeg var og så på den. Skulle jo egentlig ha diesel, sedan og manuell.. og endte opp med bensin, touring og automat :lol: Men når jeg så hvor god stand den var i, kunne jeg ikke dy meg. Var nylig EU-godkjent, ærlig selger som hadde tatt veldig godt vare på den, mye utstyr, pent og sjeldent interiør osv. Så den tok jeg også med meg hjem, da. Hatt den i noen måneder nå og bare brukt penger på vedlikehold, så den er teknisk sett i nesten "strøken" stand. Veldig lite rust har den òg, men.. Tråd på den finnes for øvrig her.

 

HKfjyOH.jpg

 

aebh5R8.jpg

 

x9qrEbR.jpg

 

Denne skal nå da selges.. Jeg bytter biler like ofte som underbukse nesten, og det er litt flaut. Men nå har jeg virkelig bestemt meg for å kjøpe bilen jeg skulle kjøpt for 5 biler siden :lol: Nemlig en facelift E39 sedan med manuell, diesel og mye utstyr. Og DA, damer og herrer, skal jeg faen meg klare å beholde den lenge  :beer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster meg på her, i minnet av min gamle E39 523i.

 

Ble interessert i å finne meg en E39 i slutten av 2012. Etter å ha sett litt rundt, prøvekjørt og seriøst vurdert en 520iA, gikk jeg i tenkeboksen og endte opp med en helt grei 523i, manuell med rett over 200 000 kjørt.

 

post-73331-0-52466500-1452858493_thumb.p

post-73331-0-33989300-1452858492_thumb.p

post-73331-0-00097300-1452858491_thumb.p

 

Teknisk sett i stort sett god stand, men det visuelle var rimelig kjedelig. Heldigvis ingen rust! Men det var nok av andre ting å ta tak i, og denne listen vokste med interessen for bilen:

 

- Bilen hadde grått stoffinteriør med helt herpa førerstol

- preface frontlykter

- standard støtfangere

- senket, men ikke godkjent

- bensinlukt i kupé og litt tungstartet på kald motor

- airbag-lampa lyste

- ulyd fra forstilling

- interiørlister i tre

 

Sort skinninteriør ble kjøpt. Sportsstoler fra bildelsbasen.se, sendt som bussgods til Storlien, 1.5 time fra Trondheim. 500kr + 150kr i frakt. Baksete fra lokal bilopphøgger, til 1000kr. Fjernet feilkoden for airbagene etter at forsetene ble byttet, og lyset kom aldri tilbake igjen. 

 

Frontlyktene ble byttet til HELLA facelift. Kjøpte nye fra KOED. Bilen hadde halogenlamper, så prisen for nye var overkommelig.

 

Bensinlukten i kupeen og at bilen var tungstartet hang sammen med det som viste seg å være dårlig drivstoffilter. Fikk byttet det og problemet var løst. Fant samtidig ut at ulyden fra forstillinga kom fra stabstagene, så disse ble også byttet. 

 

Fikk utført firehjulskontroll og fikk godkjent senkinga uten problemer.

 

Interørlistene fikk først stygg karbon-folie på seg, noe jeg kjapt rev av. Forsøkte etterpå med plasti-dip, noe som ga et akseptabelt resultat i mine øyne.

 

Ny frontfanger kom, m-sport som alle andre ;) Fikk en kjenning til å lakkere den. Så greit ut i starten, men passformen på fangeren fra parts24 eller hva den nettbutikken nå het var ikke helt bra. Ble en glippe mellom hjulbue og frontfanger. Fikk aldri ordna opp i det 100 %. Lakkeringsjobben var også så som så. Burde ha betalt ekstra og fått en skikkelig jobb når jeg først var i gang...

 

post-73331-0-23585900-1452859174_thumb.j

 

Bakfangeren kom noen måneder senere. Ble også kjøpt fra parts24. Passformen på denne var bra, fikk den lakkert og alt var i sin skjønneste orden. Dessverre ble denne herpa av en nabo som presterte å kjøre på bilen da den stod parkert. Hele bakfangeren ble skrapt opp tvers over kun en måned etter den var montert... Fikk forsikringspenger, men var for opptatt med andre ting denne våren, så fikk aldri fiksa det helt 100 %. 

 

Bilen ble solgt sommeren 2014. Ser den har vært på forumet både i tråd og som kommentert fra finn.no i ettertid.

 

Alt i alt fornøyd med bilen. Solgte den da jeg ville ha noe nyere, mindre utsatt for rust og prisen for omlakkering av støtfanger bød meg litt imot med tanke på bilens totale verdi i kroner og øre. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...