Gå til innhold

Den Store e39 tråden


Freakshow
 Share

Anbefalte innlegg

liker at dere oppdaterer og forteller her! :D litt morsomt med e39 tråd syns jeg ^^

gabz jeg jeg trur deg ikke før jeg ser det :stupid:

Gøy å se litt av de andre E39'ene, ja. Spesielt de jeg ikke følger tråden til :)

 

Haha, skal ikke si at du har så mye grunnlag til å stole på meg, nei :roll: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy å se litt av de andre E39'ene, ja. Spesielt de jeg ikke følger tråden til :)

 

Haha, skal ikke si at du har så mye grunnlag til å stole på meg, nei :roll:

ja det syns jeg også! ^^ det som var litt baktanken med tråden også ^^

 

haha nei du har ikke akkuratt det! :D fått no napp med bilen eller? du begynner vel å nærme deg nok penger nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha nei du har ikke akkuratt det! :D fått no napp med bilen eller? du begynner vel å nærme deg nok penger nå?

Ingen interesse siden sist.. Tror annonsen har falt alt for langt bak i systemet. Folk ser jo ikke at jeg har gått ned 10.000 i pris og i tillegg byttet ting. Så tenkte å legge ut på nytt til 25k kanskje, og se om jeg får noe napp. Pengene for bilen er det eneste jeg mangler for å kjøpe ny :) Har ca 13k spart opp nå, pluss at jeg har bud på 4000 for felgene. Bilene jeg ser på ligger jo til 35-40. Så bare få solgt nå, så blir det bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd! :)

 

Min første bil var en E39, en 1997 528i sådan. Fant den plutselig en dag på finn, 1km fra der jeg bodde. Bilen hadde gått 310000km, og trengte omtrent alt nytt i understell. I tillegg var servotronic- tannstanga ødelagt. Bilen hadde fått takst hos BMW for reparasjonene, pålydende 80000,- kr. Fikk kjøpt bilen for 27000, noe som var lite for en 528 den gangen. Pene eksemplar var verdt fra 60-90 tusen. Fikk fikset den opp for rundt 25000 med litt skruing selv, og bruk av div. kontakter. Etter det fungerte bilen smertefritt i 2 år. Eneste jeg byttet under den perioden var kamsensor og veivhusventilasjon+ toppdekselpakning. Flott bil, som var ganske greit utstyrt.

Den hadde dessverre noe rust på bakluke, og noe begynnende i bakskjermer som jeg slet med å holde i sjakk. Vurderte hellakering, da det var endel smårusk utvendig, men fant ut at det ikke var økonomisk smart å koste på en bil som hadde gått så langt, og som jeg ikke skulle beholde i mange år. Etter 2 år i trofast tjeneste ble bilen solgt videre uten økonomisk tap, og mye bedre stand enn da jeg kjøpte den. Har aldri vært så lei meg for å se en bil gå, må være noe spesielt siden det var min første bil. Å bare kunne ta seg en tur på sommerkvelder og høre på den nydelige rekkesekseren summe under panseret var en stor frihetsfølelse for en bilfrelst 18- åring. Følger med på bilen den dag idag, og ser den går igjennom eu- kontrollene.

 

post-56702-0-62028800-1452897501_thumb.j

 

Etter en periode med amerikaner (Corvette C4), melder behovet seg for en litt mer anvendelig bil. Vurderte flere kandidater, men falt på e39 540i som det beste valget. Stor og praktisk bil, som samtidig appelerer til bilentusiasten. Etter nesten 1 år med leting på finn, og påfølgende bomturer, var jeg iferd med å gi opp. Å finne en 540i i god stand skulle være vanskeligere enn jeg trodde. Et eksempel var en bil jeg flydde ned til Bergen for å se på. Bilen skulle være i god stand, med noe småplukk. Det beste var at den skulle være rustfri!

 

Og rustfri, det var den! Problemet var at alt annet var i elendig stand. Ble møtt av en bil som manglet alt av innvendige deksler, et fåtall av elektriske apparater virket, frontlykter var stripset fast, motoren hadde tidenes oljelekkasje, og bremser som ikke tillot hastigheter over 50. Påpekte noen av "manglene" til selger, og han prutet seg selv umiddelbart 30k ned. Jeg ville nok ikke kjøpt den for halvparten der og da. Slukøret dro jeg på flyet tilbake til Trondheim igjen. Dette skulle også bli en gjenganger i søket på en 540i. Mange biler var dessverre blitt herjet med, og langt under standarden jeg ønsket. Bilene var også ofte priset høyt, bare fordi de hadde "540" vognkortet.

 

Besluttet dermed å gjøre et siste forsøk på en bil jeg hadde lagret på finn med utgått annonse, men dårlige bilder og mangelfull beskrivelse. Lyspunktene sånn umiddelbart var at den hadde gått moderate 189000km, var bra for rust, absolutt spekket med utstyr, og hadde en av mine favoritter hva fargekombinasjoner angår: Oxfordgrün II med sandbeige interiør og høyglans shadowline.

En lang historie kort: bilen viste seg å være i god stand, og bar preg av å ha blitt eid av entusiast livet igjennom. Det ble kjøp. Tilnærmet orginal bil, med enormt mye utstyr:

 

216  SERVOTRONIC

261  SIDE AIRBAG FOR REAR PASSENGERS

265  TIRE PRESSURE CONTROL (RDC)

337  M SPORT PACKAGE

358  CLIMATE COMFORT WINDSCREEN

403  GLAS ROOF, ELECTRIC

416  SUNBLINDS

428  WARNING TRIANGLE

430  INT/EXT RR VW MIRROR W AUT ANTI-DAZZLE

441  SMOKERS PACKAGE

455  ACTIVE SEAT F DRIVER AND FRONT PASSENGER

456  COMFORT SEATS, ELECTRIC. ADJUSTABLE

494  SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER

500  HEADLIGHT WASHER SYS/INTENSIVE CLEANING

508  PARK DISTANCE CONTROL (PDC)

522  XENON LIGHT

538  LATENT HEAT RESERVOIR

609  NAVIGATION SYSTEM PROFESSIONAL

620  VOICE INPUT SYSTEM

629  CAR TELEPHONE (GSM) W CARD READER FRONT

672  CD CHANGER BMW FOR 6 CDS

677  HIFI SYSTEM PROFESSIONAL

705  M SPORT SUSPENSION II

710  M LEATHER STEERING WHEEL

715  M AERODYNAMICS PACKAGE

760  INDIVIDUAL HIGH-GLOSS SATIN CHROME

761  INDIVIDUAL SUN PROTECTION GLAZING

775  INDIVIDUAL ROOF-LINING ANTHRACITE

785  WHITE DIRECTION INDICATOR LIGHTS

788  M LT/ALY WHEELS

801  GERMANY VERSION

863  EUROPE/DEALER DIRECTORY

879  GERMAN / ON-BOARD DOCUMENTATION

903  SPECIAL CHECK TRADE FAIR/PHOTO VEHICLE

916  DEVELOPMENT VEHICLE W/O CONSERVATION

991  PRE-SERIES MANAGEMENT

 

Etter å ha eid bilen en god stund, har den vist seg å være alt det jeg ønsket fra den. Det jeg har gjort av oppgraderinger er å montere orginal 16:9 skjerm og nyere navigasjon, Hella facelift bak, byttet dempere (Bilstein) foran, og ordnet pikselfeil i instrument. Legger ved noen bilder av den, har dessverre ikke vært på ordentlig bildetaking av den, så alt jeg har er dårlige mobilbilder:

 

post-56702-0-77600100-1452901153_thumb.j

 

post-56702-0-57290100-1452901616_thumb.j

Orginale BBS CH som jeg fikk med, noe vulgær farge

post-56702-0-72193500-1452901669_thumb.j

Disse skal på til sommeren :)

post-56702-0-16409300-1452901718_thumb.j

Motorrom

post-56702-0-10233900-1452901746_thumb.j

Strøkent reservehjul

 

Har alltid likt E39, er noe ved designet og kvalitetsfølelsen i interiøret som overgår det meste av dagens biler. Bilen har veldig fine proporsjoner, og er ikke så oversized som mange av dagens biler med kurver i hytt og gevær og gigantiske hjulbuer.

 

Dette var mitt første bidrag i tråden, håper flere legger ut sine biler. Ser det er mange fine her allerede! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ut som en temmelig fin bil det der, driver selv og leiter etter 540 men med mange av de som selges her er til fantasipriser iforhold til tilstand med dårlig utstyr vurderer jeg nesten og importere en selv. Men der igjen sitter jeg med om jeg skal importere en 540 eller E38 med større motor og utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ofte litt bedre utvalg utenlands. Selv om avgiftene har gått noe ned på import, har norskekrona svekket deg betydelig ift. euro. Er faktisk usikker på om det lønner seg, men det vet nok andre som driver med dette bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er det og, men regna ut med totalt iforhold til tilstanden, utstyret, at de salter mye mindre nedover og utvalget er som regel bedre enn hva man får her. Greit krona har svekket seg noe veldig med tanke på det men tror det kan være litt mer verdt og prøve seg på alternativ beregning og håpe på det lønner seg mer. De fleste jeg har sett på her i landet hatt veldig dårlig med utstyr kun det som er standard, tilstanden er har ikke vært noe skryte av heller :(. Var vel så og si på nippet og hente en der nede nå i sommer mens jeg var der nede på ferie, men siden huskjøp kom øverst på lista måte jeg vente til iår for å eventuelt hente en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

kan vel likesågreit følge strømmen og vise litt av min bil og, som egentlig ikke er noe spesiell bil i det hele tatt, men som har blitt påkosta iallfall ettpar gøy ting for å skille seg en liten halv smule ut fra mengden :-P 
etter ca 8mnd leting på finn aktivt hver dag, med masse prøvekjøringer og testing av diverse forskjellige bmwer (bare e39 riktig nok) så endte jeg opp med en 1996 modell 523iA som stod 5-10minutter fra min hjemme adresse for salg, tilfeldig tenkte jeg? aldri sett bilen engang, merkelig nok... avtalte møte og prøvekjøring av denne bilen da, og alt var perfekt igrunn, jeg var iallfall solgt, selv om jeg skulle ha bmw med manuellkasse og takluke, og denne hadde ingen av delene:mrgreen::mrgreen:  så da ble det kjøp! bilen var da (aug.14) kjørt knappe 160.000km og bærte preg av veldig bra vedlikehold på alle måter, nå er den kjøt 220.000km og fortsatt minst like bra som da :D

litt diverse ting jeg har fått ordna på bilen etter den kom i mitt eie kan jo også nevnes :iwant:
- M-tech front / bakfanger.
- full utvendig/innvendig shadowline.
- Bytta om på interiør (brunt - svart) koblet og opp el.stoler da (comfort interiør) 
- Bytta interiør 2mnd senere i contour fremstoler ( sport comfort stolene fra 7-serien E38) 
- Facelift led baklykter (hella) 
- Bytta lysmodul (Lcm3) 
- Bytta fra grått standard taktrekk til svart taktrekk.
- Lagd koppholder i midtarmlenet i baksetet.
- Koblet opp 12v kontakt i bakre del av midtkonsoll.
- Koblet opp rullegardin i bakruta (elektrisk) 
- Byttet ratt - facelift sportsratt
- Satt inn og koblet opp auto-blend speil.
- Koblet opp sminkelys i solskjermene


dette er iallfall noe av det som er blitt gjort på den tiden, ellers har jeg bytta slitedeler under, kjølesystem, klima vifte og diverse andre dubbedingser som går i stykker underveis :-D kan jo og legge ved noen bilder for den saks skyld siden jeg ikke har noe form for prosjekt tråd her inne :mrgreen:

12674219_958046740897607_445435774_n.jpg

12650513_958046744230940_1874044860_n.jpg

11948179_893832607319021_209671322_n.jpg

11950775_893849073984041_2024911814_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er da min 525DA :D byttet bort min kjære e46 318D mot denne skjønnheten :D kommer nokk ikke til å skje så mye med den, da det egentlig bare blir en trekk bil for min e46 316 :D men mer senk og litt eksos blir det jo!  i følge forje eier er den chippet til 210hk og 440nm! :D 

IMG_2391.jpg

IMG_2289.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 15. januar 2016 at 12.38, Gabz skrev:

Får presentere mine også :)

 

Min E39-avhengighet startet med førstebilen. En 520iA som dere finner tråd på her.

 

3-4 måneder før jeg skulle kjøre opp begynte jeg å titte litt smått på E39. I april 2013 poppet det opp annonse på en som så veldig pen ut, så jeg dro og så på den. Utstyrsløs og automat, men var i utrolig god stand. Spesielt utvendig var den helt strøken. En prøvetur senere og jeg var solgt, så da ble denne med meg hjem. Helt fantastisk følelse å faktisk eie min egen E39. Fikk lappen i juni og brukte faktisk over 20.000 kroner i bensinpenger på en måned.. Det sier vel litt om hvor glad jeg var i bilen. Det var de sommerjobb-pengene liksom. 

 

Slik så den ut litt etter jeg hadde hentet den. Dessverre hadde den fått kysse et metallgjerde mellom innkjøp og bilder (understyring på grus), derav fangeren..

4J3Xb7Z.jpg

 

Etter en måneds tid så den derimot slik ut:

281kQpL.jpg

 

WyqLcy3.jpg

 

Byttet også hele interiøret etter en stund:

MKJjrvJ.jpg

 

 

Var ikke så erfaren med E39 da denne ble kjøpt (noe som jeg merket i etterkant) men har lært meg mye. Ble også en veldig dyr affære, da jeg påkostet denne bilen over 50.000 kroner i løpet av de 8 månedene jeg eide den i tillegg til innkjøpsprisen på 40.000. Denne ble i januar byttet ut med en MX-5 NA som jeg kjørte fram til sommeren. 

 

 

Etter MX'en var solgt (ble en del problemer) så måtte jeg ha meg ny brukis for å komme meg fram og tilbake. Fant en billig 525TDS med manuell på Finn, så dro dagen etterpå og så på den. Var egentlig en bøtte, men til prisen var det ikke så mye å tape, så jeg tok den med hjem. 

 

8V4Ugpw.jpg

 

Denne fikk ikke store oppgraderingene. Bygde om fra varebil til personbil, og fikk på hvite skilter. Byttet ut det slitne batteriet med et nytt et. Litt småting som baklykter etterpå, men så solgte jeg den også, etter en snau måned. Men med fortjeneste, faktisk. Tråd på den finnes her.

 

Etter det ble det en søppelbøtte av en E36 som jeg hadde i noen måneder før jeg kjøpte nåværende bil.

 

Hadde tenkt meg en E39 å ha en stund, noe jeg ikke tenkte så alt for mye over når jeg var og så på den. Skulle jo egentlig ha diesel, sedan og manuell.. og endte opp med bensin, touring og automat :lol: Men når jeg så hvor god stand den var i, kunne jeg ikke dy meg. Var nylig EU-godkjent, ærlig selger som hadde tatt veldig godt vare på den, mye utstyr, pent og sjeldent interiør osv. Så den tok jeg også med meg hjem, da. Hatt den i noen måneder nå og bare brukt penger på vedlikehold, så den er teknisk sett i nesten "strøken" stand. Veldig lite rust har den òg, men.. Tråd på den finnes for øvrig her.

 

HKfjyOH.jpg

 

aebh5R8.jpg

 

x9qrEbR.jpg

 

Denne skal nå da selges.. Jeg bytter biler like ofte som underbukse nesten, og det er litt flaut. Men nå har jeg virkelig bestemt meg for å kjøpe bilen jeg skulle kjøpt for 5 biler siden :lol: Nemlig en facelift E39 sedan med manuell, diesel og mye utstyr. Og DA, damer og herrer, skal jeg faen meg klare å beholde den lenge  :beer:

Dette var morro å lese, Det er jeg som har gleden av å eie denne flotte bilen nå :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...