Gå til innhold

320i E36 Coupe m-tech, touchdown, Insta @garagemonkey__


Eriksen tuning
 Share

Anbefalte innlegg

Tror ikke det er dårligere komp på den. 320 med M52B20 har høyest komp av M52 med 11:1, men den har dem jo ikke i USA. Svovel har det vært problemer med, men oktantall har jeg ikke fått med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de ikke b20 i USA nei. I allefall så er oktantallet på vanlig drivstoff i statene på 87 oktan.

Men jeg får finne frem pipetta og skyvelære, så er det jo ikke store jobben og finne ut av det.

Fikk i allefall gjort masse i går. Fikk hengt motoren opp i støddet og plukka ho fra hverandre. Glad jeg valgte og gå over den og ikke bare satte den rett i, siden den var relativt "møkkete" inni. Mye brent/gammel olje på bla. stempler og i topp. Sylinderveggene var heller ikke helt strøkene, men de originale honeripene var der enda. Også var det i tillegg ørlite gravrust i dem, men det blir borte når den skal hones. Ellers var rammelagerene helt strøkene og rådelagerene var ikke så ille dem heller. men de blir nok byttet. Ringene var helt tighte og fine i stempla, så spora i sempla er ikke slitt. Sakl ta av en ring og sette ho i blokka og måle "gappet" neste helg for å se om ringene må byttes. Mulig det blir gjort uansett.

Også ser jeg det er en del og hente på å matchporte topp og grenrør samt på finporting i inn og utblås kanaler i toppen.

attachicon.gifDSC_0369.JPG

attachicon.gifDSC_0364.JPG

attachicon.gifDSC_0371.JPG

attachicon.gifDSC_0400.JPG

attachicon.gifDSC_0413.JPG

attachicon.gifDSC_0436.JPG

attachicon.gifDSC_0442.JPG

attachicon.gifDSC_0445.JPG

attachicon.gifDSC_0462.JPG

attachicon.gifDSC_0443.JPG

attachicon.gifDSC_0406.JPG

Er det foresten noen som vet hvor romslige sylindrene skal være for stempla?? Synes de var litt romslige [emoji14]

attachicon.gifDSC_0409.JPG

Er også på jakt etter en verkstedshåndbok med teknisk data for disse motorene. Noen som vet hvor man får tak i slikt. Det må stå tolleransemål for klaringer, momenter osv.

Finn deg en TIS manual (verksted pc program) på ebay...desse har som oftes alle mål + momenter osv. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallå hallå,

Det dynopapir på M52B28 ovan är faktiskt på 98 oktan bensin. Han körde lite större dyser än vad som egentligen behövdes. Men det fixar jag i mjukvaran genom att skala ner de.

 

Här är däremot en som bänkat på E85:

https://www.flickr.com/photos/78245982@N03/7396925612/in/photolist-nuyjui-nsMoac-nsv1Gv-nsPRxy-nsuYTv-nsMjGa-nsPP9q-foFeMb-bVBHc1-cgDbhd

Det är ungefär samma effekt, men skulle gå att få ut mer i denna om jag hade vässat tändningen ännu mer. :) Var över 3 år sedan jag mappade den där, så har mappat ordning på ett vassare program nu senare men har ingen som testat det i dyno än.

 

Mvh//
A.Fekzen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang toppen som det stod 2.5 på, så er toppen på 2.5 og 2.8 akkurat den samme, samme delenr og samme innmat.

toppen har og samme delenr som e34 sin m50b25 motor.

så lenge blokknr stemmer med 2.8, så har du en m52b28 motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fikk aldri kommentert det med oktantall i statene fordi forumet gikk ned for oppdatering da jeg skulle skrive innlegget, så har jeg glemt det etterpå.

I Norge som i mange andre "normale" land der man ikke måler avstand i føtter og volum i gallons har man RON som pumpetall. Bensin blir da per definisjon testet i en motor som går på 600 rpm under spesielle betingelser. Så har du et tall for noe som heter MON, der en tilsvarende motor går under andre betingelser på 900 rpm. Tallet for MON er ofte rundt 10 lavere enn for RON. Så hvis amerikanere ikke bruker RON, bruker de da MON? Nope, de bruker AKI, som er snittet av RON og MON!

TLDR: USA = oktantall i AKI som er 4-6 lavere enn i Norge (RON). 87 er dermed ikke på samme skala som her, men antaglivis noe nærmere 92 på vår skala, noe som potensielt kunne by på utfordringer med relativt høy kompresjon i M52B20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...