Eriksen tuning

320i E36 Coupe m-tech, touchdown, Insta @garagemonkey__

114 innlegg i dette emnet

Da har våren kommet, sommerskoa og høyde på plass. 

IMG_3374.JPGIMG_3523.JPGIMG_3503.JPG

Motor har stått litt på vent. Men satser på å få gjordt litt i helga. Ellers er blokka syrevasket og veiv lakt i.IMG_3065.JPGIMG_3073.JPGIMG_3077.JPG

Freakshow liker dette

Del dette innlegget

Link til innlegg
Del på andre sider

Hei og hopp! Har dessverre stoppet litt opp dette prosjektet mitt, men det har aldeles ikke stoppet helt opp. Begynte å studere nå i høst og tiden går nå dessverre til skole. Men i januar har jeg fri og satser på å få gjort en hel del, kanskje litt vell mye mer enn hva som er realistisk, men men. Det som står igjen på bilen er hovedsakelig bare å sette sammen motor og sette den i. 

Men etter at jeg klarte å feie ned et rådyr i sommer har jeg falt litt inn på tankene å gi den en hellakkering i vinter. Onkelen til en kamerat driver med industrilakk og har mest sannsynlig tid til å lakke den nå i januar. Så om han har tid blir det en hellakkering i løpet av vinteren. Russebilen til meg og gutta ble lakkert av han og det ble mer enn bra nok for det jeg krever. Når det kommer til motor er planen at den skal inn i påsken.

Ellers har det kommet inn en del deler i det siste som:

• -GS performance tårnlagre bak.
  • -Nye lister roundabout
  • -Slissa og hullbora bremseskiver forran
  • -Bremseklosser
  • -Nye blinklysglass forran 
  • -m50 preppa MS41 styreenhet uten EWS

Deler som er på vei:

• -Rattnav
  • -snapp-off
  • -Grip Royal treratt
  • -bremseskiver bak
  • -bremsebånd
  • -kyllingbein
  • -Letta enkeltmasse svinghjul (7kg)
  • -Komplett m52b20 (trenger bunnpanne og oljepickup)

Det som gjenstår:

• Trykkplate og lamell 
  • Oljefilter

Skilter er levert inn da jeg tenkte å spare ho for denne vinteren. Har vert så mye uheldig med bila i det siste så ut på nyåret tipper jeg det blir fullkasko på denne :P 

IMG_0079.JPG

Bilde fra rådyr faenskapet.

IMG_3871.JPGIMG_3877.JPG

Fant en skjerm i samme farge og fikk det sammen igjen. Noe bulker gjenstår som jeg har lyst til å rette opp i nå dersom det blir en hellakkering.IMG_4144.JPGIMG_4149.JPG

Skal prøve å oppdatere så ofte som mulig her, ellers kan man følge @garagemonkey__  på insta. Legger ut et lite fotografi der hver gang det skjer noe :) Skjermbilde 2016-12-14 kl. 14.54.12.jpg

BjornarHS liker dette

Del dette innlegget

Link til innlegg
Del på andre sider

Da blir det lakkering! Bilen er pusset ned nå og skal lakkeres til uka.

IMG_0423.JPG

Legger stadig ut noen fotografier på insta. @garagemonkey__

bimmerfun, Sndvik and RF91 liker dette

Del dette innlegget

Link til innlegg
Del på andre sider

Korleis farge satsa du på? :)

Del dette innlegget

Link til innlegg
Del på andre sider

Blir så enkelt som samme farge. Synes selv den er veldig fin også blir det altfor mye jobb å bytte farge.

Sndvik liker dette

Del dette innlegget

Link til innlegg
Del på andre sider

Ja må fanken ikkje bytte farge! 

Del dette innlegget

Link til innlegg
Del på andre sider

Blitt veldig glad i fargen selv så den bytter jeg ikke ut.

Var innom lakkereren på torsdag og kom frem til at jeg kunne levere den nå førstkommende mandag. Har snakket med han som skal lakkere og sett en annen bil han har lakkert, har veldig god troa på et godt resultat. Hele denne lakkeringsideen var egentlig bare en liten impuls handling man dro i gang da jeg visste at jeg skulle ha fri i hele januar. Tanken var bare å matte ned, rette noen småbulker og sende til lakk. Så enkelt ble det selvfølgelig ikke, hadde regna med et par dager pussing og en dag med retting. Men har nå holdt på 6-7 timer hver dag siden 22. Desember. Det butta først litt i høyre kanal. Her hadde det begynt å ruste og når jeg begynte å pirke dro det seg utover, måtte da smi kanaler noen dager. Jekkfeste bak var også på sitt siste vers, men fikk smidd til et nytt med noe div som lå i hylla. 

Sparkling var også noe jeg trodde var en enkel sak, men det kan jeg fortelle dere at det er det absolutt ikke!! Men etter en god del timer, youtube søking og tips fra lakkerer har jeg begynt å få skikkelig teken på dette nå. Har lagt enorme mengder med sparkel og slipt bort 99% av det igjen før jeg har blitt fornøyd. Panseret var det mest krevende. Rådyret som sørget for dette. Men fikk til slutt det bra også med minimale mengder sparkel/fyller. 

Legger ved noen bilder jeg har på telefonrøret:

IMG_0222.JPG

Fant jaggu noe rust under, og når man begynner å rote i det drar det seg utover.

IMG_0288.JPG

IMG_0290.JPG

Hadde ikke noe bilde i mellom her, men sveisa inn plata grunna og hadde på understellsmasse.

IMG_0316.JPG

Fant også et lite hull til her som ikke var helt hundre. Kappa ut i god tro med vinkelsliperen og ut titta det en kabelbunt....... Hadde heldigvis bare vert borti to ledninger, men det var ikke verre enn å finne frem loddebolten og krympestrømpe. 

IMG_0291.JPG

Var litt ymse rundt det fremre jekkfestet også, så kappa ut å sveisa inn nytt.
IMG_0297.JPGIMG_0353.JPGIMG_0357.JPGIMG_0385.JPG

Har ingen bilder fra jekkfestet bak, men her er det jeg mekka til. 3" rør med plate i bunn som ble sveisa fast i kanalen nede, røret ble sveisa fast i jekkfestet oppe. Forsterka røret yttligere etter dette bildet ble tatt.

IMG_0364.JPG

Tatt i kveld:

IMG_0508.JPGIMG_0506.JPG

Tenkte jeg skule en tur inn til GS denne uka og kjøpe litt kips og slikt, men så alt kom på 2500kr, så jeg la fra meg det. Tok en tur på ebay, fant alt jeg trengte til 150kr. tommel opp. 

Fant et nav til rattet på ebay og for 160kr, kan det virkelig passe tro? Blir spennende og se

IMG_0333.JPG

Instagram oppdateres løpende, så den må dere følge. garagemonkey__

Downshift: Blir nok dessverre neppe noe salg med det første. 

IMG_0398.JPG

IMG_0230.JPG

BjornarHS liker dette

Del dette innlegget

Link til innlegg
Del på andre sider

Liten update på motor også. 

I dag var jeg og henta et komplett 328 eksosanlegg som skal modes litt før det er klart for nye motoren. Også var jeg og henta delemotor her. Har så og si alt jeg tenger og håper på og sette den sammen i påska. Håper å få alt på stell innen e30 meetet på rudskogen.

IMG_0157.JPGIMG_0119.JPG

IMG_3744.JPG

M52b20 delemotor

IMG_0321.JPGIMG_0002.JPGIMG_0195.JPG

IMG_0293.JPGSå nå bør det snart være muligheter for å kjøre fra de gamle grisetrimma volvoene i by`n.

Sndvik and Freakshow liker dette

Del dette innlegget

Link til innlegg
Del på andre sider

Hadde ei lita økt på bilen i dag og. Sparkla og slipa meg ferdig. Slipte siste runde med 800 våtslipepapir tørt.

Kommer nok noen bilder i morra

Sndvik and Freakshow liker dette

Del dette innlegget

Link til innlegg
Del på andre sider

Liker at du beholder originalfargen :D bildene i første post var flotte, og da fordi en original mtech e36 coupe, som ikke er jalla opp, er skjeldent. Det er så skjeldent at de bilene er begynt å stige kraftig i verdi!

Jeg ville beholdt den original, hele bilen :P evt bygd den om til en trivelig standard 2.8 liter. Og satt den bort til verdiøkning. Men det virker kvalitet over det du gjør her også. Følger med videre :D 

Del dette innlegget

Link til innlegg
Del på andre sider

Hyggelig at du følger!

Ja, bilen var utrolig bra da jeg kjøpte den! Men jeg har vert urolig uheldig med den senere! Det første som skjedde var helt og holdent min egen feil, da man lekte superhelt på vinterføre og havna inn i et gjære siste uka med snø.... Men dette ble satt på et seriøst verksted og retta skikkelig opp!! Så nr. 2 var det på vårparten samme dag jeg hadde satt på sommerskoa, var det en idiot med en lånt audi v8 quattro som skulle prøve kjøre forbi meg. Han feia av i svingen forran meg og kasta et tonn med jord og stein over bilen..... Fikk da en sprukken frontrute og en haug med steinsprut......    Nr. 3, i sommer da jeg akkurat hadde vert på selvvasken på vei til verkstedet for å ta en skikkelig tre stegs poleringsrunde på den, så skulle det selvfølgelig hoppe et rådyr ut foran meg.........  Så... faen ja. har vert litt uheldig.  Men meningen med det jeg driver med nå er å få retta opp i alle de skavankene som har kommet nå i det siste. 

Kjøpte denne bilen for å ha en strøken/fin/grei E36, og nå blir den bedre en da jeg kjøpte den. Kan trøste med at dette blir gjort skikkelig ja! Det kommer langt i fra og bli noen jalla kebab tralle.

Har faktisk vert inne på tanken om å renovere m tec felgene og få et originalt mtec stuk på den. Den skal for all del ikke jalles i hjel, alt blir gjort nøytralt og fint! Skal ikke bli noen herjebil! Men en bil som går litt bedre en tolitern. Mye av grunnen til at jeg bygger en 2.8L til den er at jeg synes det er gøy og bygge motorer og at dette er fine motorer jeg bare måtte prøve å bygge. 

Når det kommer til verdiøkning, så har jeg ikke kjøpt denne bilen får å tjene penger på den. Jeg har kjøpt den for å kose meg med den og bruke den. Så å sette den bort for å vente på at den skal bli vert mer, det er ikke helt min greie. Det er gammal bil og det skal brukes! Men det er forskjell på å bruke og "bruke opp"

Tilbake til hvordan bilen var da jeg kjøpte den. Så var det rust i fremkant og bakkant av høyre hjulbue, rustbobler på høyre skjerm og en rustboble i overkant ved lista til frontruta. Dette er nå bra igjen med nytt stål. Så bilen kommer neppe til å bli noe verre enn den var. Bilen har også vert omlakkert en gang før og har aldri vert helt fornøyd med lakken, men tror det skal bli vell så bra nå.

Evopower and Sndvik liker dette

Del dette innlegget

Link til innlegg
Del på andre sider

Postet (redigert)

Mac`n og telefon er ikke helt venner om dagen og sliter med å få bilder over på maskin. Men Her er noen bilder av hva jeg sysla med i kveld.

Kom på at dette var jo det perfekte tidspunkt for å valse litt. Hadde vert kipt på nylakka bil. Ble ikke helt sånn jeg ville ha det, men pga hvordan innerskjermen er laget fikk jeg den ikke slik jeg ville ha den. likevel ble det bedre plass enn det var.IMG_0524.JPG

Testet jekkfestet mitt også, dette ble jeg utrolig fornøyd med. Kom ikke en knirke lyd, knase lyd eller noe! Gav heller ikke en millimeter etter. Skikkelig fornøyd med den reparasjonen der :D(mtp at det dessverre ble lit godt gammeldags "bonnemekk" her) IMG_0552.JPG

Om det ser ut som det er mye sparkel på buen ser det bare slik ut. Ligger minimale mengder der som trengs for å få riktig form på buen.

Ellers fikk man blåst vekk en del støv man ikke vil ha i lakken.

IMG_0554.JPG

Og nå står den klar til å losses på henger i morgen

IMG_0557.JPGIMG_0556.JPG

Redigert av Eriksen tuning
Sndvik liker dette

Del dette innlegget

Link til innlegg
Del på andre sider

Kan jo også legge ved noen bilder av den andre lidenskapen min. 

Denne gjorde jeg mye av det samme som jeg gjør med e36n i dag, bare at denne sprøyta jeg i låven selv også med et ok resultat. Også avslutta jeg her med 400 papir, nå har jeg avsluttet med 800 våtslipepapir.IMG_1834.JPGIMG_1858.JPGIMG_1861.JPGIMG_1867.JPGIMG_2354.JPG

Jeg ble veldig fornøyd med denne og synes resultatet her ble meget bra. På e36n har jeg i tillegg brukt minst ti ganger så mye tid allerede, på kun grunnarbeid. Samtidig som jeg setter bort lakkjobben. Så jeg tror det er muligheter for å få et ok resultat også på den.

Drar dere kjensel på denne? hehe :D

IMG_3295.JPG

(Får håpe dere tåler noen bilder av en gammel Volvo her og)

fxslin and BjornarHS liker dette

Del dette innlegget

Link til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å legge igjen en kommentar

Opprett en konto

Registrer konto. Det er enkelt!

Registrer en konto

Logg inn

Allerede registrert? Logg inn her.

Logg inn nå