Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, kalinkamaen skrev:

Ahh nice. Takker for svar. Jeg vet ikke om jeg har dette

For å finne ut om du har dette, og alt annet utstyr bilen ble levert med, samt "fødselsdagen" dens, så taster du inn de sju siste tallene og bokstavene i chassisnr på www.bmwvin.com , letteste måten å finne chassisnr er ved å taste inn reg.nr på hjemmesida til Vegvesenet, under Kjøretøyopplysninger.

Den bmwvin.com er genial når man driver og leter etter ny bruktbil!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjor dette, og finner ikke noe som beskriver front ruta!

 

Standard Equipment

1CB Co2 Content Co2 Umfang
548 Speedometer With Kilometer Reading Kilometertacho
851 Language Version German Sprachversion Deutsch
 

Options

2NP M Lt/aly W. Double Spoke 135 M W.runfla M Lm R. Doppelspeiche 135 M Notlauf
203 All-wheel-drive System Allradsystem
337 M Sport Package M Sportpaket
386 Roof Rail Dachreling
423 Floor Mats, Velour Fussmatten In Velours
428 Warning Triangle Warndreieck
439 Interior Trim Finishers Interieurleisten
481 Sport Seats F Driver/front Passenger Sportsitze Fuer Fahrer/beifahrer
494 Seat Heating F Driver/front Passenger Sitzheizung Fuer Fahrer/beifahrer
502 Headlight Washer System Scheinwerfer-waschanlage
508 Park Distance Control (pdc) Park Distance Control (pdc)
522 Xenon Light Xenon-licht
534 Automatic Air Conditioning Klimaautomatik
544 Cruise Control With Braking Function Geschwindigkeitsregel. Mit Bremsf.
6AA Bmw Teleservices Bmw Teleservices
6AB Control Teleservices Steuerung Teleservices
609 Navigation System Professional Navigationssystem Professional
612 Bmw Assist Bmw Assist
616 Bmw Online Bmw Online
620 Voice Input System Spracheingabesystem
633 Prep.mob. Ph. Business Bluet.interf. Handy Vorb. Business/bluetooth-sch.
672 Cd Changer Bmw For 6 Cds Cd Wechsler 6-fach
698 Area-code 2 Area-code 2
7RP Advantage Package Advantage Paket
7SP Navi Professinal W.handyprep.bluetooth Navi Professinal M.handyvorb.bluetooth
710 M Leather Steering Wheel M Lederlenkrad
715 M Aerodynamics Package M Aerodynamikpaket
760 Individual High-gloss Satin Chrome Individual Hochglanz Shadow Line
775 Individual Roof-lining Anthracite Individual Dachhimmel Anthrazit
8SA Country Spec. Release Of Navigation Laenderspez. Navi.-freischaltung
8SC Country Spec. Release Of Teleservice Laenderspez. Teleservicefreisch.
8SP Cop Control Cop Steuerung
8S8 Country Spec.navi Control (acc) Laenderspez. Navi Zust. (fuer Acc)
801 Germany Version Deutschland-ausfuehrung
863 Europe/dealer Directory Service Kontakt-flyer Europa
879 German / On-board Documentation Deutsch / Bordliteratur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På F1x er klimarute 358, men hva ligger i pakka 7RP Advantage paket?

Jeg monterte min i bagasjerommet på venstre side, og satt antennen i toppen av bakruta. De øverste trådene er antennetråder originalt. Varmetrådene under forstyrrer ikke signalet. Fungerer helt topp. Men har du touring er det nok bedre å montere i sideruta bak. I monteringsanvisningen fra GS (vedlagt) er det eksempel på montering i bagasjerom.

Antenne.JPG

Bagasjerom.pdf

kufatec boks Montering.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/29/2018 at 16.52, kalinkamaen skrev:

7RP Advantage Package

Heisan, takker for svar. Bilen min har ikke klima rute orginalt, slik jeg ser det. Men jeg har ikke peiling på hva som kan skjerme signalet mitt. Jeg kommer til å montere DAB antenne i bakre side rute når jeg får tid, for å se om det hjelper. Kanskje bruke splitter å ha 2 antenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, kalinkamaen skrev:

Heisan, takker for svar. Bilen min har ikke klima rute orginalt, slik jeg ser det. Men jeg har ikke peiling på hva som kan skjerme signalet mitt. Jeg kommer til å montere DAB antenne i bakre side rute når jeg får tid, for å se om det hjelper. Kanskje bruke splitter å ha 2 antenner.

Jeg har hørt om flere som har hatt problemer ved bruk av antennesplitter for DAB mottak, så det tror jeg du bør unngå. Det er viktig at DAB antennen får god jording.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki. Da glemmer jeg splitter. 

Ellers så har jeg pusset ned til stålet for å få best mulig jording. Bruker sammen antenne på en Audi A4 som har veldig bra dekning. Så jeg mener selv at det er noe med bilen min som gjør det. Kan jo være at det har blitt montert klimarute i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå prøvd meg på spiller fra Graviton.no, men etter å ha fått to spillere som ikke fungerer gir jeg opp de. De har også løyet på spesifikasjonene på spilleren og gitt elendig service i etterkant. Anbefaler alle å holde seg LANGT unna denne useriøse aktøren!

Jeg tenker derfor at jeg prøver meg på mobridge igjen. Hvilken kabel trenger en for å kode denne? Da Bilradiospesialisten Stavanger ikke ønsker å selge denne løsningen, må jeg nesten kode det selv/få noen til å kode det for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, meloh skrev:

Har nå prøvd meg på spiller fra Graviton.no, men etter å ha fått to spillere som ikke fungerer gir jeg opp de. De har også løyet på spesifikasjonene på spilleren og gitt elendig service i etterkant. Anbefaler alle å holde seg LANGT unna denne useriøse aktøren!

Jeg tenker derfor at jeg prøver meg på mobridge igjen. Hvilken kabel trenger en for å kode denne? Da Bilradiospesialisten Stavanger ikke ønsker å selge denne løsningen, må jeg nesten kode det selv/få noen til å kode det for meg.

Du vil antagelig trenge denne kabelen https://www.ebay.co.uk/itm/BMW-ENET-Diagnostic-Coding-Cable-Tool-ALL-BMW-F-Series-Airbag-Fault-Reset/112659804449?hash=item1a3b0c3121:g:aQUAAOSwRCNavMCb

Installasjon av E-SYS på en Laptop med RJ-45 port for kabelen og en STABIL internettforbindelse med teamviewer dersom du trenger hjelp fra noen i dette forumet. Jeg vet det er mange her inne som fikser dette lett via teamviewer.

http://www.bmwcoding.com/ for rettledning: Dersom du er fortrolig nok med egen kompetanse for koding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, us-spec 2014/15 mod f80 m3, nbt uten innebygd dab-enhet. 

Ser ikke noe most-bus baki heller, verken på forsterker eller telematikk-unit. 

Kan man få dab på denne tror dere? 

Endret av Rogeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Rogeren skrev:

Hei, us-spec 2014/15 mod f80 m3, nbt uten innebygd dab-enhet. 

Ser ikke noe most-bus baki heller, verken på forsterker eller telematikk-unit. 

Kan man få dab på denne tror dere? 

Får svare meg selv, tilfelle noen andre lurer...

Kufatec funker knall, denne kodes inn som en cd-veksler, og bryr seg lite om hvor bilen er fra. Most kontakt bakpå spilleren må det være, men det har vel de fleste nbt?

Vet ikke om kodedongelen virker på dette, da jeg kodet inn cd-veksler selv, da det er mye annen koding på denne bilen som ikke var helt enkelt å finne ut av for å få alt til å virke, og ville ikke ta noen sjangser med denne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette svaret gjelder mObridge: Tror ikke NBT har støtte for dette med mindre du har mulighet til å kode for CD/DVD veksler. Da kan det hende/ være teoretisk mulig at du kan kjøre mObridge i MOST-loopen. Firmware for dette er fremdeles BETA, så det er en betydelig risiko for at det ikke går  bra. Er det noen her med syn på dette??? 

http://www.mobridge.us/products/most-dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funke ADSC700 kontra DABtunein DT150 antenne?

Skal putte inn en Kufatec boks i E90'n med Fakra kontakt. Bestilte derfor med Funke ADSC700 antenne. Når jeg kommer meg i garasjen ser jeg at pakken inneholder DT150 antenne m. ekstra adapter til Fakra isteden...

Spørsmålet er om jeg skal dra å bytte den, eller ikke?

Her inne ser det ut til at ganske mange har klaget på Funke antenner selv om de ser ut til å få godt mottak i tester, men samtidig finner jeg fint lite tilbakemeldinger eller tester av DT150 antennen...

 

What to do?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da kan jeg bare nevne at jording på DAB er ganske viktig. Testet uten jording i 1 mnd og det er merkbart dårligere signal. 

Dette innlegget er bare for å understreke viktigheten med god jording.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei,
Sliter med DAB+ i min samboers E87.
Har en Pioneer MVH-X580DAB spiller, som støtter DAB+. Antennen sitter i frontruten på passasjersiden.
Først trodde jeg antennen var plassert for høyt, så vi flyttet den ned 20cm i dag, uten at dette hjalp.
Får bare "No signal", selv om vi søker på nytt.
Noen som har tips?
Bør det pusses ned til bart stål der hvor jordingen til antennen er festet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, MeSs skrev:

Får bare "No signal", selv om vi søker på nytt.
Noen som har tips?
 

Mange DAB antenner er aktive. Det vil si at de har eletronikk innebygd. For at en slik antenne skal fungere må den få strøm fra selve radioen gjennom antennepluggen. Ikke alle antenner er aktive. Derfor finnes det ofte en opsjon i mange DAB radioer sitt menysystem for å slå denne strømforsyningen av og på. Hvis radioen blir levert med aktiv antenne pleier denne funksjonen å være satt til på default. Men det er jo noe du kan sjekke. På meg høres dette ut som antenne problemer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...