Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...
On 6.8.2018 at 14.13, awt skrev:

Ville returnert den til fordel for mObridge.

Har nå montert kufatec fistune i E61 med cic, må si meg brukbart fornøyd med denne. Radio kommer med en gang tenning slås på og fungerer stabilt, kjapt bytte mellom kanalene også. Eneste jeg på et vis kan si jeg savner med denne er info om låter som spilles med dog det fikk vi ikke på fm med cic heller. 

Dog monterte jeg Dension Dab+ U i min fars bil nr 2, 2012 Nissan Qashqai, da denne har usb og aux i midtarmlene. Denne hakket no forferdelig på dab etter montering. Etter litt googling fant jeg ut at denne dension måtte kodes til type radio/bilmerke. Fant fil på nett og oppdaterte dension enheten og voila, lyden ble stabil. Negative er at dension enheten bruker lang tid på oppstart før dab lyd kommer. Tror ikke jeg tuller når jeg sier mellom 30-40sek. Det er nok til at jeg blir irritert, men da funker den iallefall under kjøring. Irriterende damestemme som sier please wait ved oppstart og bytte av kanal. Av denne grunn vil jeg ikke anbefale dension dab+ u om det finnes andre alternativer.

Vær også obs på at kufatec fistune har fakra tilkobling for antenne og ikke smb. Fleste dab antenner kommer med smb, så husk overgang smb til fakra. Kjedelig å demontert halve dashbordet for å finne ut du må ha overgang... Antenne er jo så å si siste du kobler til.

Ville bare dele min erfaring med disse 2 mulighetene for dab+ :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
På 5.8.2018 den 11.58, awt skrev:

It's quite easy to retrofit OEM DAB-antenna in these, as it's a small module mounted in the trunk lid.

Vet du hvor greit det er i bakluka på F11? Lurer på om jeg har noen form for antenne her, og blir jo da nysgjerrig på om jeg kan huke den rett inn i mObridge i bagga fremfor å legge glassantenne i sideruta? 😔

20180913_172813.jpg

 

20180913_173153.jpg

Sliter med å skjønne hvordan jeg skal få av det sorte panelet i "vinduskarmen", og det nedenfor, noen som vet? 🤔

 

Endret av Sigrm
dobbelt bilde, manglet tekst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Sigrm skrev:

Vet du hvor greit det er i bakluka på F11? Lurer på om jeg har noen form for antenne her, og blir jo da nysgjerrig på om jeg kan huke den rett inn i mObridge i bagga fremfor å legge glassantenne i sideruta? 😔

20180913_172813.jpg

 

20180913_173153.jpg

Sliter med å skjønne hvordan jeg skal få av det sorte panelet i "vinduskarmen", og det nedenfor, noen som vet? 🤔

 

Hei.

Her er det jeg har funnet ut.

Det er litt annerledes på F11 enn på F10 og andre Sedaner.
Det er antenner i bakruten for en del, men FM og DAB bånd III ser ut til å være i venstre siderute bak.
Der for er det ikke Diversity amplifier du trenger, men delen nederst i listen her. Del nummer 2 i bildet under.
image.png.76ee33436b24d6547c62ab56203f1e75.png
Her kan du lese litt om hvordan det fungerer + linker til hvordan du plukker av deksler osv for å komme til delen.
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f11-525d-tou/components-connectors/components/components-with-i/i01056-rear-spoiler-aerial/1VnYc4GTL9

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f11-525d-tou/repair-manuals/65-audio-navigation-information-systems/65-24-rear-window-aerial-tv-amplifier-wave-trap/DvnNTo1d

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f11-525d-tou/repair-manuals/61-general-vehicle-electrical-system/61-11-wiring-harness/1VnZCb1VOz

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f11-525d-tou/repair-manuals/61-general-vehicle-electrical-system/61-11-wiring-harness/DuynhG78


65209199851 Amplifier for TV/DAB
https://www.gsbildeler.no/vare/2032943
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, awt skrev:

Er ikke noe antenne for DAB i bakluken på F11 dessverre, men avhengig av utstyr kan det hende du har i en av siderutene.

51 minutter siden, nokiaas skrev:

Hei.

Her er det jeg har funnet ut.

Det er litt annerledes på F11 enn på F10 og andre Sedaner.
Det er antenner i bakruten for en del, men FM og DAB bånd III ser ut til å være i venstre siderute bak.
Der for er det ikke Diversity amplifier du trenger, men delen nederst i listen her. Del nummer 2 i bildet under.

Her kan du lese litt om hvordan det fungerer + linker til hvordan du plukker av deksler osv for å komme til delen.

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f11-525d-tou/repair-manuals/61-general-vehicle-electrical-system/61-11-wiring-harness/1VnZCb1VOz

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f11-525d-tou/repair-manuals/61-general-vehicle-electrical-system/61-11-wiring-harness/DuynhG78

 

Takk for info, begge to! 
Når jeg ser prisen på den antenneforsterkern så tror jeg at jeg beholder den opprinnelige planen med glassantenne :D 

Gull med beskrivelser av panelene, nokiaas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sigrm skrev:

Takk for info, begge to! 
Når jeg ser prisen på den antenneforsterkern så tror jeg at jeg beholder den opprinnelige planen med glassantenne :D 

Gull med beskrivelser av panelene, nokiaas!

Oj, her må det være en feil i prisen hos GS, eller så melker BMW kundene...
Del: 65209199850 står til 4208,- mens den samme med ekstra utgang for TV tuner ligger til 1683,-
Den med DAB/TV kjøpe en kollaga nylig, der fikk vi pris på 1450,- ink mva og frakt fra lokalt Mekonomen verksterd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, ganske stor forskjell ja, men 1450 kr ekstra når jeg allerede har glassantenna liggende er nok fortsatt for mye for min smak. Blir uansett veldig ute av syne på sideruta i bagasjerommet, og SAD-5-antenna er diskret i seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
2 timer siden, meloh skrev:

Hvor mye arbeid er det å få en ny headunit til å fungere med dab+? Er det bare å kjøpe en ny antenne og feste denne bak?

Det kommer vel an på. Har bilen "metalized windscreen" vil en DAB antenne festet til en slik rute ha svært dårlige mottagerforhold eller ikke få noe signal i det hele tatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, t06afre said:

Det kommer vel an på. Har bilen "metalized windscreen" vil en DAB antenne festet til en slik rute ha svært dårlige mottagerforhold eller ikke få noe signal i det hele tatt

Ser det var litt lett å mistolke innlegget mitt så jeg skrev det litt om😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, meloh skrev:

Hvor mye arbeid er det å få en ny headunit til å fungere med dab+? Er det bare å kjøpe en ny antenne og feste denne bak?

Du må antagelig kode for dab og feste en ny antenne. Fordi HU er kodet på VIN fra donorbil vil det være nødvendig med en overgang som koster litt penger. Ellers mister du litt funksjoner hvis du har navigasjon BMW apps o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, meloh skrev:

Ser det var litt lett å mistolke innlegget mitt så jeg skrev det litt om😀

Fortsatt litt uklart, kanskje jeg som er litt treg. Men tenker du å bruke en uorginal DAB antenne som du kobler til HU

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner: Fortsatt gjelder det jeg sa, men en standard vindusantenne skal fungere utmerket dersom du ikke fester i et vindu med varmetråder eller solskjerm/solfilm. Det er antagelig heller ikke behov for strøm på antennen, da de fleste HU i BMW allerede har dette. Hvis det er en uoriginal HU, må du sjekke med produsent. Håper det var klarere?

Tipsfor glassantenne: Fest antennen med lit tape og kjør litt rundt for å sjekke mottak. Det optimale (utenom takantenne selvølgelig) er foran eller bak, så høyt som mulig med god jording og kortest mulig ledning-strekk vekk potensielle elektromagnetiske støykilder.

Endret av nkstokp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...