Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

Sist oppdatert: 03.03.2016

Jeg ser ikke for meg at det blir mindre DAB-spørsmål fremover, så jeg forsøker å lage en tråd vedr. BMW og DAB-radio.
 
Merk:

- Jeg tar absolutt ingen ansvar for noe som helst som står her. Alt gjøres på eget ansvar.
- Dette er kun ment som en pekepinn, og hver enkelt bør sjekke om det aktuelle produktet vil fungere i sin egen bil

- Ingen e60/e61 5-serie ble levert med DAB+ fra fabrikk (man fikk derimot DAB)
- DAB/DAB+ er ikke standard på hverken CIC eller NBT, så begge enhetene finnes uten dette.
- Combox har ingenting med DAB/DAB+ å gjøre. Denne gir derimot mulighet for web-radio via BMW Apps.
- Hvilket stereoanlegg/lydsystem man har har ingenting med dette å gjøre

Om noen har bilder av noen av løsningene som er nevnt, eller andre løsninger som kan være til nytte setter vi pris på om vi kan benytte de i tråden.
 
Andre relevante tråder:
AUX- USB- iDings- og bluetooth-tråden (e6x, e7x, e8x, e9x)
iDrive, CCC, CIC, NBT, Combox & mye annet rart-tråden
 
Hva er DAB?
 
DAB står for Digital Audio Broadcasting, og er "neste generasjon" radio. De første sendingene med DAB-radio startet så tidlig som i 1994 her til lands, og overgangen til DAB-radio kan sammenlignes med overgangen til digitalt bakkenett for TV for et par år siden. I motsetning til FM-radio er DAB-radio heldigital, noe som betyr at man enten har radio, eller ikke. Man får altså ikke skurring slik det er med FM-radio, men til gjengjeld mister man radioen helt om signalet svekkes.
 
Nedstengning av FM-nettet
 
I Norge er det bestemt fra politisk hold at FM-nettet legges ned fra januar 2017 og utover. Dette er likevel en sannhet med modifikasjoner, da det hovedsakelig er de større riksdekkende kanalene som forsvinner. Mindre lokalkanaler vil inntil videre fortsette å sende på FM-nettet, så det er ikke slik at en ikke vil få noe som helst inn på FM-radioen fra neste år av (slik man kan få inntrykk av i diverse reklamer).
 
DAB og DAB+
 
I praksis sier man bare "DAB-radio" til alt som har med DAB å gjøre, men en bør passe seg litt her. I begynnelsen benyttet man DAB (uten pluss), og radioene som ble solgt støttet dette nettet. Et lite stykke utpå 2000-tallet fikk man DAB+ (som riktignok er bedre), men her er det verdt å merke seg at en DAB-radio (altså uten pluss) ikke kan ta imot DAB+-signaler, da det er snakk om en litt annen teknologi. DAB+-radioer kan derimot ta inn DAB-signaler.
 
Hvorfor er dette viktig? DAB-nettet (fortsatt uten pluss) blir stengt ned sammen med FM-nettet fra neste år av, og da vil alle disse være helt verdiløse. En god del biler har blitt levert med ren DAB-mottaker (dette gjelder også BMW), så dette kan man gjerne ha i bakhodet.
 
DAB og BMW

BMW var relativt tidlige når det gjaldt implementering av DAB i bilene sine. Jeg er usikker på når dette ble tilgjengelig, men mest sannsynlig fra 2005-2006 en gang. Her er det også verdt å merke seg at det var DAB som var tilgjengelig, og ikke DAB+.
 
DAB-mottakeren var i begynnelsen en seperat modul, men som fungerte smertefritt sammen med resten av systemene i bilen. Ved innførselen av CIC iDrive (les mer her) ble DAB-mottakeren (fortsatt uten pluss, slik at det er nevnt) integrert i selve iDrive-/navigasjons-enheten. Det samme gjelder NBT som er i dagens biler, men denne kom derimot kun med DAB+.
 
DAB-radio har utstyrskoden 654.
 
DAB+ og BMW
 
Fra og med 2011-modellene (biler produsert fra september 2010) begynte BMW å levere biler med DAB+ som tilleggsutstyr. Utstyrskoden er fortsatt 654, slik at det i utgangspunktet ikke er mulig å se om en bil har DAB eller DAB+ uten å sjekke produksjonsdatoen (man får nok likevel en idé om radioen ikke fungerer...)
 
Såvidt meg bekjent fikk alle modeller mulighet for DAB+ etter denne datoen, men det er ikke usannsynlig at det finnes unntak har, både den ene og andre veien.
 
Alle BMW-er solgt nye i Norge etter 01.01.2016 har DAB(+)-radio som standardutstyr. De aller fleste norsksolgte biler før dette vil mest sannsynlig ha dette de også, men ettersom det var ekstrautstyr finner man nok også biler som ikke har dette.
 
Det er også viktig å passe på at DAB ikke er like utbredt i f.eks. Tyskland, så om man skal importere en BMW, eller kjøpe en nyere BMW som har vært importert er det langt fra sikkert denne har DAB(+)-radio, selv om den gjerne er produsert i 2016 (eller senere for den saks skyld).
 
Ettermontering av DAB(+)-radio
 
Det finnes et hav av forskjellige løsninger når det gjelder ettermontering av DAB(+)-radio, både når det gjelder pris og funksjonalitet.

Man kan gjerne dele inn de forskjellige produktene i tre kategorier:

- Enkle løsninger som enten kobles til via FM-signal eller AUX, og har seperat betjening.
- Mer avanserte løsninger som integreres med bilens systemer, og betjenes fra bilens spiller.
- Originale løsninger, som vil fungere på samme måte som om bilen ble levert med DAB+ fra fabrikk.

De enkleste (og billigste) løsningene baserer seg på en seperat enhet som enten styres via egne knapper, app på telefonen eller i noen tilfeller knappene på rattet, og som sender signalet via FM eller aux-inngang. Man vil normalt ikke få opp informasjon om radiokanal o.l. på bilens skjerm med en slik løsning, og de fleste har derfor en seperat skjerm. Det finnes utallige produkter her, fra de veldig enkle til noen få hundrelapper til de mer avanserte som f.eks. AutoDAB fra Connects2 som styres fra knappene på rattet, samt gir opp informasjon i originalradioen ved at den lager en "falsk" FM-kanal (denne er likevel ikke integrert nok til at den kan kalles en integrert løsning, da den kun kan betjenes fra rattknappene).
 
Slike enheter gjør jobben, men de vil ikke bli omtalt noe særlig i denne tråden (ihvertfall ikke med det første), da det finnes så utrolig mange forskjellige, samt at det kommer nye produkter hele tiden. Om en ønsker en slik anbefales det å lese tester på f.eks. Dinside.no, Broom.no e.l.
 
Har man Radio Business ("vanlig" enkel CD-spiller) er en slik løsning det eneste alternativet man har. Det samme gjelder eldre biler som f.eks. e46 3-serie, e39 5-serie osv.

Edit: Dension har en løsning for eldre modeller (e39, e46, e53 m.fl.). Skal forsøke å skrive noen ord om denne etterhvert.

Edit 2: Intravee har også en veldig god løsning her, men den er dessverre vanskelig å komme over, skal prøve å få skrevet noe om denne også.

Videre har man de litt mer avanserte enhetene som lar seg integrere med bilens system (på forskjellige måter), slik at man styrer alt fra iDrive, og får opp all nødvendig informasjon her. Hvordan de forskjellige løsningene fungerer avhenger av hvilket iDrive-system man har.
 
Det er viktig å ha kontroll på hvilken type iDrive-system man har før man evt. bestiller, da de normalt ikke fungerer på tvers av systemene. Unntaket her er Dension som kobles til via USB, i motsetning til de andre som normalt kobles til med fiberoptiske kabler.

Ingen løsninger med uoriginal boks støtter automatisk bytting mellom DAB og FM (selv ikke de mer avanserte). Dette er en liten ulempe, men ettersom FM-netter forsvinner om et års tid, ser jeg på dette som mindre viktig.
 
Biler med Radio Professional

Info kommer.

Biler med CCC/M-ASK, med og uten original DAB-radio
(normalt biler fra ca. 2003 til 2009/2010, avhengig av modell)
 
Biler med disse systemene hadde som nevnt seperat DAB-modul, noe som gjør ettermontering relativt enkelt. Det finnes derfor produsenter som har laget DAB+-modul som fungerer som den originale DAB-modulen, slik at dette blir tilnærmet 100% integrert med bilens originale system, og fungerer som om bilen ble levert originalt med DAB.
 
Eksempel på produsent her er Kufatec og Mobridge (om noen vet om andre, ikke nøl med å hyle ut).

IMG_6817_zpsunag10gk.jpg

IMG_6815_zpspgfqkwww.jpg
Kufatec Fistune og CCC.

Dension har også et alternativ her, men denne benytter seg av 6FL/USB (mer info her), og vil derfor komme opp som en USB-minnepenn istedenfor DAB-radio. Utover dette er funksjonaliteten ganske grei.

Merk:

- Denne vil ikke fungere i USB-uttak i hanskerom for de som har det.

dab-termekcsoport2.jpg

Dension DAB+U og CIC. Vil fungere likt med CCC.

Biler med CIC/CIC-mid med original DAB-funksjon
(normalt biler fra ca. 2009 og utover, avhengig av modell)
 
Om du har en bil med CIC med DAB produsert før 09/2010 er det mulig å bytte inn din eksisterende CIC-enhet mot en CIC-enhet med DAB+-mottaker hos BMW-forhandler. Dette er relativt kostbart, men det vil til gjengjeld være den beste løsningen som er tilgjengelig. Om man ikke ønsker å koste på seg dette kan man benytte samme produkter som for CIC uten innebygget DAB, men man vil da få to DAB-alternativer (den originale som ikke fungerer og den nye).
 
Biler med CIC/CIC-mid, samt NBT uten original DAB-funksjon

Ettersom CIC kun ble levert med intern DAB-modul, støtter ikke disse systemene eksterne moduler på samme måte som CCC. På grunn av dette vil DAB-enhetene fungere litt forskjellig fra type til type, men felles for alle er at de ikke kommer under "DAB" slik det ville gjort om det var originalt. Dette vil fungere helt greit, men man vil likevel ikke kunne kalle det 100% integrert.
 
Også her er det Kufatec og Mobridge som leverer produkter, i tillegg vil Dension fungere på lik linje som med CCC som vist over her. Disse produktene vil fungerer litt forskjellig, og her er det Mobridge som fremstår som det beste valget når det kommer til integrering. Kufatec vil komme opp som en "External device" (på lik linje med USB og CD), og ikke under radio-menyen, mens Mobridge kommer opp som satelitt-radio, og man vil derfor kunne bruke snarveiknapper for å lagre kanaler og slikt som man kan originalt.

11223542_941179779309269_2975513532403749065_n.jpg

12247024_941179759309271_7316886781759295381_n.jpg

Mobridge MOST DAB+ og CIC (takk til Jon Anders for bilder).

Merk:

- (oppdatert 26.10.16) mObridge fungerer ikke på 2010-modeller og nyere! Gjelder både e- og f-modeller.
- (oppdatert 26.06.17) mObridge fungerer likevel på 2010-modeller og nyere (med CIC), men det kreves ekstra koding. Dette kan ikke gjøres av BMW-forhandler.
- Det har vært problemer med Kufatec på biler som har CD-veksler originalt, selv om denne er fjernet. Usikker på om det finnes en løsning på dette.


Ettermontering av CIC/NBT med DAB+

Ønsker man helt original DAB-integrering er det ingen vei utenom å bytte hele iDrive-enheten. Velger man dette er det viktig å passe på at CIC-enheten man kjøper støtter DAB (disse har to ekstra antenneinnganger på baksiden), samt at den er produsert etter 09/2010 slik at den støtter DAB+.
 
Ønsker man å oppgradere til NBT er det litt enklere, da disse kun ble levert med DAB+, og ikke DAB. I likhet med CIC har også disse to ekstra antenneinnganger om de har DAB-funksjon.
 
Om man har CCC, M-ASK eller CIC-mid og har fundert på å oppgradere til CIC eller NBT vil dette ofte være den enkleste og beste løsningen. Her er det verdt å merke seg at en BMW-forhandler/-verksted ikke kan/vil gjøre en slik oppgradering, og det er stor sannsynlighet for at man får beskjed om at noe slik ikke er mulig. Dette stemmer naturligvis ikke.

Om man ønsker å gå denne veien er det viktig å kjøpe en enhet som har DAB+-mottaker, da både CIC og NBT leveres uten også. Har man en enhet uten, er det ingen vei utenom å kjøpe en ny.

Baksiden av CIC. Grønn (9) og gul (10) plugg nede til venstre er til DAB. Enheter uten har ikke disse.

CIC back.jpg

Baksiden av NBT.  Grønn (5) og gul (4) plugg oppe til høyre er til DAB. Enheter uten har ikke disse.

NBT_Back.png

Web Radio (BMW apps)

Som et alternativ til DAB-radio er det også mulig å ettermontere BMW apps (krever CIC og combox) om man ikke har dette fra før, og på den måten lytte til web-radio via bilens iDrive. Utover at man bør ha endel GB tilgjengelig på mobilabbonementet fungerer dette utmerket, og alle de norske kanalene (i tillegg til noen tusen andre) er tilgjengelige her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har vært å prøvd Dension DAB+U DBU2GEN. Et rimelig alternativ til de dyrere Densionboksene, ligger på 2000kr (+ evt montering og antenne)

Var vel om lag 10 sek mellom stasjonene og lyden var bra det jeg fikk hørt. Noe irriterende med dama som alltid skal snakke, "wait.." "searching.." osv

MEN, trodde at usbkontakten i hanskerommet skulle fungere med denne. Fant fort ut at usbkontakten i hanskerommet ikke fungerer til slikt, minnepenner eller lignende. Bare for kartoppdatering osv?

DVS, jeg monterte ikke den nå, for jeg bruker usbkontakten i midtkonsollen og ville ikke trekke kabel gjennom hanskerommet og dit. Ville vært ekstra arbeid. Har montert Tune2Air på aux-usb så den er okkupert.

Venter inntil videre med dette, men tenker mulighet for å montere en Dension bak på cd-veksleren og antenne i ett av vinduene bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gorg skrev:

[...] MEN, trodde at usbkontakten i hanskerommet skulle fungere med denne. Fant fort ut at usbkontakten i hanskerommet ikke fungerer til slikt, minnepenner eller lignende. Bare for kartoppdatering osv? [...]

USB-kontakten i hanskerommet fungerer kun til innlasting av kartdata, musikk og tilsvarende. Har du kjøpt deg en USB-DAB-enhet, så må denne plugges inn i 6FL (USB for direkteavspilling) istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Skal få montert DAB i E70 med CCC Pro. Har kommet frem til at det blir Dension eller Fistune da disse virker og ha den beste integrasjonen. Er det noen som har erfaringer med begge disse systemene som kan gi noen pro's & con's?

Ønsker i hovedsak mest mulig "original" integrasjon noe jeg har inntrykk av at Fistune gir, men kunne også godt tenkt meg audio BT-streaming (A2DP) når jeg først utfører oppgraderingen som Dension har. Har inntrykk av at Dension har en litt rotete meny og manøvrere i? Stemmer dette? Har begge systemene med kanalinformasjon i DAB og artist/titel i bt-stream (Dension)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må snart begynne å tenke på å skaffe meg DAB+ radio for ettermontering i min -04 e61 med Navi Pro.
Er det noen som har tips om hvilken type jeg bør satse på og hvem som selger sånt?

Endret av Bollis69
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger denne tråden:)

Det utvikles omformere som skal kunne kobles på FM antenne kabelen/inngangen..

Man slipper nok de kladdene på dashbordet som man tidligere måtte bruke..Så fort FM nettet legges ned vil det bli utviklet mye nye løsninger som ikke trenger store modifikasjoner.

 

blir litt som med telefoner, noe nytt kommer hver dag og slutter aldri utvikle seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så for meg som ønsker å oppgradere fra CCC til CIC i min E92 er det absolutt best å finne en med DAB originalt og er produsert etter 09/2010 slik at den støtter DAB+? 

Da slipper jeg å kjøpe noe ekstra for å få DAB+, hvis jeg forstår rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...