Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

Har skrevet det såvidt i førsteposten (skal endre endel der en vakker dag), men kan nevne det her også.

mObridge (som jeg selv har varmt anbefalt) fungerer ikke på 2010-modeller og nyere. Grunnen til dette er at mObridge programmeres inn som satelittradio, og biler levert med satelittradio etter 2010 hadde dette innebygget i CIC. Koder man inn satelittradio her vil man derfor kun få opp menyene til den som er innebygget i CIC, og ikke den eksterne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, awt skrev:

Har skrevet det såvidt i førsteposten (skal endre endel der en vakker dag), men kan nevne det her også.

mObridge (som jeg selv har varmt anbefalt) fungerer ikke på 2010-modeller og nyere. Grunnen til dette er at mObridge programmeres inn som satelittradio, og biler levert med satelittradio etter 2010 hadde dette innebygget i CIC. Koder man inn satelittradio her vil man derfor kun få opp menyene til den som er innebygget i CIC, og ikke den eksterne.

Når du skriver 2010 modeller, vil det da også gjelde E60 med CIC levert i feks oktober 2009 som går benevnes 2010 model? Eller gjelder det kun F modeller i 5 serien? 

Endret av barsjef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, awt skrev:

Har skrevet det såvidt i førsteposten (skal endre endel der en vakker dag), men kan nevne det her også.

mObridge (som jeg selv har varmt anbefalt) fungerer ikke på 2010-modeller og nyere. Grunnen til dette er at mObridge programmeres inn som satelittradio, og biler levert med satelittradio etter 2010 hadde dette innebygget i CIC. Koder man inn satelittradio her vil man derfor kun få opp menyene til den som er innebygget i CIC, og ikke den eksterne.

Hvordan syns du søkefunksjonen er? Og er det noe negativt du kan nevne med Mobridge?

Testet ut en fra Dension og da var det ei irriterende dame som hele tiden skulle snakke.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, barsjef skrev:

Når du skriver 2010 modeller, vil det da også gjelde E60 med CIC levert i feks oktober 2009 som går benvnes 2010 model? Eller gjelder det kun F modeller i 5 serien? 

Jeg vet rett og slett ikke, dette var noe vi fant ut nå nylig. Jeg vil tro det er mulig å manipulere datoen i CIC slik at det vil fungere på enkelte 2010-modeller også, men da mister man combox-funksjonene for de bilene som har det.

9 timer siden, Gorg skrev:

Hvordan syns du søkefunksjonen er? Og er det noe negativt du kan nevne med Mobridge?

Testet ut en fra Dension og da var det ei irriterende dame som hele tiden skulle snakke.. 

Mnja tja. Nå har jeg ikke så mye å sammenligne med, men har jo gjort noen meninger.

Kan jo nevne det positive først:

Den integreres godt, og er som nevnt den eneste løsningen som faktisk fungerer som radio på CIC. Dette betyr at man kan benytte snarveiknappene (1-8) til å lagre radiokanaler og slikt, samt at man kommer til denne ved å trykke på "radio"-knappen rundt iDrive-hjulet. De andre løsningene kommer opp som en "External Device", og man må da gå inn på CD/Multimedia-menyen for å navigere i disse.

Det er ingen stemmer eller andre rariteter hos mObridge, og selve søkefunksjonen er enkelt og greit et valg som heter "search", så kommer alle kanalene etter et lite minutt.

Så det negative, noe er nok en smule pirkete, men det får være opp til hver enkelt å bedømme.

- For å lagre en kanal på en av disse snarveiknappene må man først lagre tilsvarende FM-kanal på samme knapp, før man kan lagre DAB-kanalen (gjelder kun kanaler som faktisk finnes som FM i tillegg til DAB). Litt merkelig, og jeg forstår ikke hvorfor, men slik er det nå.

- Menysystemet til BMW baserer seg på at man skyver iDrive-hjulet til venstre for å gå tilbake. Når man er inne på mObridge/satelittradio kommer man helt til radiohovedmenyen når man skyver hjulet til venstre, og ikke et hakk tilbake. For å gå tilbake må man derfor rulle seg til topp og velge "back" (eller hva det enn står) for å komme til forrige side. Jeg tror ikke man kan skylde på mObridge helt her, og jeg tror også andre løsninger vil fungere likt akkurat der.

- Jeg vet ikke hvordan DAB egentlig skal oppføre seg (annet enn at vi har noen radioer inne i huset), men man får flere "mapper" som inneholde forskjellige kanaler. En for riks-kanaler, en for lokalkanaler og en for fylke/landsdel. Jeg kunne godt tenkt meg å hatt alt på et sted. Man får også opp to av enkelte kanaler i noen tilfeller, men mulig dette gjelder alle DAB-radioer.

- Man må søke etter kanaler på ny om man forflytter seg over et lengre område (altså den har ikke "RDS-funksjon"). Dette synes jeg er det mest irriterende med hele opplegget, men til gjengjeld er det (for min del) begrenset hvor ofte jeg kjører land og strand.

- Feltet som forteller hva man hører på (artist/sang) ruller ikke, så man får bare lest de første 10-20 tegnene.

- Jeg synes ikke dekningen er god, og den faller ut her og der, men her tror jeg antennen er synderen, så skal ikke skylde dette på mObridge før jeg har byttet denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fyldig tilbakemelding @awt

Hører stortsett på P3, så det går vel greit. 

Tenkte å handle ei god antenne, men får se hva jeg faller på. Har du ei som fulgte med? 

Hvor bestilte du? Sett stortsett denne til 5000 på de fleste norske nettbutikker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, awt skrev:

Jeg vet rett og slett ikke, dette var noe vi fant ut nå nylig. Jeg vil tro det er mulig å manipulere datoen i CIC slik at det vil fungere på enkelte 2010-modeller også, men da mister man combox-funksjonene for de bilene som har det.

Mnja tja. Nå har jeg ikke så mye å sammenligne med, men har jo gjort noen meninger.

Kan jo nevne det positive først:

Den integreres godt, og er som nevnt den eneste løsningen som faktisk fungerer som radio på CIC. Dette betyr at man kan benytte snarveiknappene (1-8) til å lagre radiokanaler og slikt, samt at man kommer til denne ved å trykke på "radio"-knappen rundt iDrive-hjulet. De andre løsningene kommer opp som en "External Device", og man må da gå inn på CD/Multimedia-menyen for å navigere i disse.

Det er ingen stemmer eller andre rariteter hos mObridge, og selve søkefunksjonen er enkelt og greit et valg som heter "search", så kommer alle kanalene etter et lite minutt.

Så det negative, noe er nok en smule pirkete, men det får være opp til hver enkelt å bedømme.

- For å lagre en kanal på en av disse snarveiknappene må man først lagre tilsvarende FM-kanal på samme knapp, før man kan lagre DAB-kanalen (gjelder kun kanaler som faktisk finnes som FM i tillegg til DAB). Litt merkelig, og jeg forstår ikke hvorfor, men slik er det nå.

- Menysystemet til BMW baserer seg på at man skyver iDrive-hjulet til venstre for å gå tilbake. Når man er inne på mObridge/satelittradio kommer man helt til radiohovedmenyen når man skyver hjulet til venstre, og ikke et hakk tilbake. For å gå tilbake må man derfor rulle seg til topp og velge "back" (eller hva det enn står) for å komme til forrige side. Jeg tror ikke man kan skylde på mObridge helt her, og jeg tror også andre løsninger vil fungere likt akkurat der.

- Jeg vet ikke hvordan DAB egentlig skal oppføre seg (annet enn at vi har noen radioer inne i huset), men man får flere "mapper" som inneholde forskjellige kanaler. En for riks-kanaler, en for lokalkanaler og en for fylke/landsdel. Jeg kunne godt tenkt meg å hatt alt på et sted. Man får også opp to av enkelte kanaler i noen tilfeller, men mulig dette gjelder alle DAB-radioer.

- Man må søke etter kanaler på ny om man forflytter seg over et lengre område (altså den har ikke "RDS-funksjon"). Dette synes jeg er det mest irriterende med hele opplegget, men til gjengjeld er det (for min del) begrenset hvor ofte jeg kjører land og strand.

- Feltet som forteller hva man hører på (artist/sang) ruller ikke, så man får bare lest de første 10-20 tegnene.

- Jeg synes ikke dekningen er god, og den faller ut her og der, men her tror jeg antennen er synderen, så skal ikke skylde dette på mObridge før jeg har byttet denne.

Om ikke Satelitt kommer opp som et valg i iDrive, så bør vel ikke dette være et problem kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Gorg skrev:

Takk for fyldig tilbakemelding @awt

Hører stortsett på P3, så det går vel greit. 

Tenkte å handle ei god antenne, men får se hva jeg faller på. Har du ei som fulgte med? 

Hvor bestilte du? Sett stortsett denne til 5000 på de fleste norske nettbutikker

Det følger ikke antenne med, så jeg bruker en fra eBay for øyeblikket. Tror de har greie antenner på BilXtra. Jeg kjøpte hos bilkomponenter.no. Bruker man rabattkoden "bimmers15" (antar den fortsatt er gyldig), får man 10%, samt gratis frakt. Kom på 4200 mener jeg på.

11 minutter siden, barsjef skrev:

Om ikke Satelitt kommer opp som et valg i iDrive, så bør vel ikke dette være et problem kanskje.

Jeg anbefaler deg å redigere det du siterer, da jeg ikke aner hva du svarer på her. :)

Satelittradio kommer ikke opp i iDrive før man har kodet inn utstyrskode 655.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, awt skrev:

Det følger ikke antenne med, så jeg bruker en fra eBay for øyeblikket. Tror de har greie antenner på BilXtra. Jeg kjøpte hos bilkomponenter.no. Bruker man rabattkoden "bimmers15" (antar den fortsatt er gyldig), får man 10%, samt gratis frakt. Kom på 4200 mener jeg på.

Takk for tips! Skal sjekke det ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, awt skrev:

Det følger ikke antenne med, så jeg bruker en fra eBay for øyeblikket. Tror de har greie antenner på BilXtra. Jeg kjøpte hos bilkomponenter.no. Bruker man rabattkoden "bimmers15" (antar den fortsatt er gyldig), får man 10%, samt gratis frakt. Kom på 4200 mener jeg på.

Jeg anbefaler deg å redigere det du siterer, da jeg ikke aner hva du svarer på her. :)

Satelittradio kommer ikke opp i iDrive før man har kodet inn utstyrskode 655.

Gikk ut ifra at Satelittradio ikke var bygget inn i CIC når det ikke kommer opp i iDrive. Men en kan altså risikere at det ligger i iDrive likevel om jeg skjønner deg rett. Er det da noen måte en kan sjekke dette på? Er jo ganske dumt å kjøpe en dings til 5000 om den ikke fungere likevel.

Skal innom Bavaria på Bryne neste uke å ha låst opp webasto, får høre om de muligens kan sjekke dette. Sjøl om jeg ikke har tro på de kan/vil eler vet hvordan dette gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satelittradio er ikke bygget inn i noen europeiske CIC (såvidt meg bekjent), og satelittradio er heller ikke noe som tilbys i Europa. Etter 2010 er disse derimot innebygget i amerikanske CIC, så om man legger til denne utstyrskoden på en bil etter 2010 og koder om CIC får man satelittradio-meny som hører til en slik innebygd satelittradio-tuner, da dette ligger i programvaren til CIC, selv om man fysisk ikke har dette.

Før 2010 måtte man montere en ekstra dings for å kunne få satelittradio, og med denne får man en annen (og mye enklere) satelittradio-meny. Det er denne som fungerer sammen med mObridge. Det kan fungere å sette datoen på CIC til f.eks. 0809 (altså august 2009, noe som betyr 2009-modell), men har ikke testet dette i praksis.

Jeg ser ikke for meg Bavaria forstår dette problemet nei, men man ser lett om det vil fungere eller ikke om man legger til denne utstyrskoden, da menyen er helt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bmw Norge har kommet med løsninger for de som har vanlig Dab og eventuelt ikke i det hele tatt.

Men fra prisene er høye, for meg må ny navi bestilles om de skal gjøre dette. Vil tro det koster over 20000 å gjøre det. Kanskje langt over.

Mobridge + koding + antenne koster ikke særlig mye sett i forhold. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det står litt om det for noen sider siden, og prisene er vel rundt 15K, avhengig av modell. Fortsatt usikkerhet på hvilke modeller dette kan utføres på, men ser for meg det er mulig på e9x, da denne tross alt kom med DAB+ originalt. på e6x er det ikke mulig, selv om det i praksis er akkurat samme jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, awt skrev:

Ja, det står litt om det for noen sider siden, og prisene er vel rundt 15K, avhengig av modell. Fortsatt usikkerhet på hvilke modeller dette kan utføres på, men ser for meg det er mulig på e9x, da denne tross alt kom med DAB+ originalt. på e6x er det ikke mulig, selv om det i praksis er akkurat samme jobb.

Spurte verkstedssjefen i Bodø om dette. Han sa dette var fra pris, avhengig av utstyr. Om jeg hadde Dab og skulle hatt dab+ var det nok rundt 15. Men om ikke ville det bli en del mer. Dette tilbudet er i utgangspunktet for biler ikke eldre enn 6 år (tror jeg). 

På min har jeg CIC, men ikke dab. Da trenger jeg dab+ modul og ny CIC som støtter denne. Samt antenne. 

Har ikke inntrykket om at de tar jobber med uorginal løsning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DAB/DAB+ er innebygget i CIC, det er derfor du trenger ny. :) Hadde det vært egen DAB-modul hadde det vært (veldig) mye enklere.

DAB til DAB+ bør ikke koste mer enn en ny CIC (pluss litt arbeid), men om man ikke har DAB fra før og må begynne å strekke på antenneledninger og slikt kan det fort gå noen timer.

I følge det som ble skrevet her kunne de tilby slike vanlige løsninger med FM-sender o.l., da de ikke visste hvordan mer avanserte systemer ville slå inn ved evt. software-oppdateringer o.l.

Sånn bortsett fra det, er det ingen tvil om at den originale løsningen er den desidert beste. Har selv kjøpt en CIC med DAB+ for å montere i min bil, men der var det ikke lyd i radiodelen, så da var man like langt... Ser for meg jeg kommer til å forsøke på nytt den veien etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...