Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

Montering er forholdsvis enkelt. Jeg valgte å koble meg til bluetooth-modulen bak, og tok både strøm og signal fra denne. Da kunne jeg også legge opp antennen i sideruten bak, kontra frontruten.

Jeg vet ikke om jeg har postet denne her, men her er ihvertfall en liten film av denne i bruk i min bil:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On ‎1‎/‎16‎/‎2016 at 7:32 PM, awt said:

Takk. :)

 

Har nå oppdatert infoen litt ang. Mobridge, som nå virker som den beste løsningen om man har CIC.

Hallo

Har en 2007 E60 med CCC og DAB.

Dersom jeg kjøper en brukt NBT SA 609 unit fra 05-2012 er det da bare å byte disse unitene og så foreta en programering så er man up to date?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, stfoer skrev:

Hallo

Har en 2007 E60 med CCC og DAB.

Dersom jeg kjøper en brukt NBT SA 609 unit fra 05-2012 er det da bare å byte disse unitene og så foreta en programering så er man up to date?

Med en adapter og litt småfiks så skal vel det virke. Har nettopp puttet en NBT fra en 2015 mod i min 2004 E61, og det virker bra det 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Knutmyr said:

Med en adapter og litt småfiks så skal vel det virke. Har nettopp puttet en NBT fra en 2015 mod i min 2004 E61, og det virker bra det 😃

Kan du si litt mer om hvilken adapter og ellers hva du gjorde for å få den på plass, så hadde jeg satt pris på det. Hvem fikk du til å kode denne til bilen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, stfoer skrev:

Kan du si litt mer om hvilken adapter og ellers hva du gjorde for å få den på plass, så hadde jeg satt pris på det. Hvem fikk du til å kode denne til bilen din?

Kjøpte dette adapteret. Ellers ligger utstyrsliste her. Gammel skjerm må fjernes, og ny skjerm må tilpasses til gammel ramme. Ellers måtte deksel i midtkonsoll modifiseres litt, kommer an på iDrive hjul. Koding gjorde jeg selv, uten å ha sett på esys engang før.. Du må bare vite vin  på bil NBT kommer fra og lage en FA basert på det. La også ledninger så jeg fikk enet i odb kontakten. Slt litt med å få kontakt, men måtte endre litt på innstillinger på nettverskort på pc så kom det seg. 

Leste en god del på forum, fant denne tråden hvordan det var gjort i en e90, den hjalp mye. Var dessverre for opptatt med å få til dette, så glemte ta bilder :P Hadde planer om å lage en tråd om prosjektet. Har kun igjen å skifte klima kontrollpanel til LCI utgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går og sikler veldig på CIC nå for tiden, og kom i kontakt med en engelskmann som sier han har en med DAB+ til E60. Dette kan vel ikke helt stemme? Uansett, jeg ser i ETK på E60 2010 at det er en separat modul som heter DAB-tuner, må man ha den i tillegg til CIC'n med DAB? 

Hvilke biler har CIC med DAB+? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, DieselMotor skrev:

Jeg går og sikler veldig på CIC nå for tiden, og kom i kontakt med en engelskmann som sier han har en med DAB+ til E60. Dette kan vel ikke helt stemme? Uansett, jeg ser i ETK på E60 2010 at det er en separat modul som heter DAB-tuner, må man ha den i tillegg til CIC'n med DAB? 

Hvilke biler har CIC med DAB+? 

E9x har det, F1x har det. Må ha dab+ modul i tillegg til cic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Gorg said:

E9x har det, F1x har det. Må ha dab+ modul i tillegg til cic

CIC har DAB-modul innebygd. CCC har ekstern DAB-modul.
DAB+ ble introdusert på 2011-modeller (bygget etter september 2010).

DieselMotor: "Alt" står i første post i denne tråden :)

Edit: e6x ble vel aldri levert med CIC ettersom jeg skjønner.

Endret av OveN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda jeg har lest første siden opp og ned i mente. Så da har de som har DAB+ "orignalt" i E60 altså enten en CIC fra E9x, F1x ELLER en ekstra modul.

Ref første siden: Såvidt meg bekjent fikk alle modeller mulighet for DAB+ etter denne datoen, men det er ikke usannsynlig at det finnes unntak har, både den ene og andre veien.

 

2 minutter siden, OveN skrev:

CIC har DAB-modul innebygd. CCC har ekstern DAB-modul.
DAB+ ble introdusert på 2011-modeller (bygget etter september 2010).

Aha, da forstår jeg mer. Det er vanskelig å ha oversikt over hva som er til hva i deletegninga når alt kommer opp som mulig til en E60 med DAB ;)

Så jeg kan gå for en CIC high, montere den med moBridge og få samme resultat som awt? Selvfølgelig må alt kodes

Takker for svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, DieselMotor said:

Så jeg kan gå for en CIC high, montere den med moBridge og få samme resultat som awt? Selvfølgelig må alt kodes

Hehe, det er ikke lett å få full oversikt over alt dette krimskramset nei!
AWT kan svare best på det, men det ser ut som han har ettermontert CIC og moBridge ja så da skal du ende med identisk resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, stfoer skrev:

Kan du si litt mer om hvilken adapter og ellers hva du gjorde for å få den på plass, så hadde jeg satt pris på det. Hvem fikk du til å kode denne til bilen din?

Adapterene for å få til NBT i E-serien er dessverre både dyre og nødvendige. Det finnes flere typer som er billigere enn bimmerretrofit, selv kjøpte jeg på eBay til ca 3tusen kr. Denne støtter alt andre gjør og er laget av retrofitgarage i Romania :) På disse emulatorene får du blant annet trsvc(kamera) emulator for tilkobling av uorginale kameraer som er langt billigere enn OEM om man ønsker ryggekamera for eksempel. De fleste slike adaptere kommer også med mulighet for oppdatering av FW slik at om det kommer en ny versjon eller nye funksjoner så får man disse uten å måtte kjøpe ny dyr adapter. Slik adapter kobles så og si på akkurat samme måte som adapter til CIC. Trenger pluss, minis, can high/low og i tillegg så gir NBT adapter radio_on signal som trengs for å aktivere antenneforsterker/lydforsterker osv siden NBT ikke gir dette signalet selv slik som CIC gjør :)

Angående koding så er det svært enkelt så lenge du får lagt opp Ethernet ledninger enten til obd kontakt eller løst ved siden av. Trenger programmet E-sys for koding samt en obd-Ethernet kabel og siden NBT aldri kom til E-serien originalt så trenger du ikke kode noe annet enn selve NBT enheten. Trenger altså ikke tenke på at VO (utstyrsliste) må oppdateres og andre moduler må kodes. 

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...