Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

32 minutter siden, Frode D skrev:

Så for meg som ønsker å oppgradere fra CCC til CIC i min E92 er det absolutt best å finne en med DAB originalt og er produsert etter 09/2010 slik at den støtter DAB+? 

Da slipper jeg å kjøpe noe ekstra for å få DAB+, hvis jeg forstår rett?

Ja, om du går med planer om å ha fungerende DAB, må du finne en CIC med DAB fra 09/2011 (disse har DAB+). Kjøper du enhet før dette, må du ta innbytte på CIC´en hos BMW forhandler til en med DAB+ innebygd.

Videre må du ha antenneforsterker, haifinne og litt kabler (fort 6-8.000kr i nye deler). Det er mulig det fungerer med vanlige vindusantenner også (jeg og SweetBMW forsker litt på dette for tiden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Ja, om du går med planer om å ha fungerende DAB, må du finne en CIC med DAB fra 09/2011 (disse har DAB+). Kjøper du enhet før dette, må du ta innbytte på CIC´en hos BMW forhandler til en med DAB+ innebygd.

Videre må du ha antenneforsterker, haifinne og litt kabler (fort 6-8.000kr i nye deler). Det er mulig det fungerer med vanlige vindusantenner også (jeg og SweetBMW forsker litt på dette for tiden).

Så den haifinnen som er på nå, må byttes ut? Blir fort 20k med combox og alt av kabler da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Otis skrev:

Dere må forske dere ferdige. Jeg vil ha cic med dab+!:smile:

Jepp, det kommer. Sakte, men sikkert. :)

11 minutter siden, Frode D skrev:

Så den haifinnen som er på nå, må byttes ut? Blir fort 20k med combox og alt av kabler da :P

Jepp, haifinnen er annerledes med DAB, og 20.000kr bikker du uten å blunke (spesielt hvis du må benytte deg av andre som koder). Jeg ville nok mest sannsynlig vurdert NBT for ditt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bjorneoen her inne er ihvertfall ikke så langt fra (link). :)

Har klimavisningen på iDrive i e9x noen funksjoner utover det man kan velge på selve klimapanelet, eller er det bare for syns skyld? Isåfall hadde ikke hadde vært en avgjørende faktor for min del.

På e6x har man ingen informasjon på selve klimapanelet, så der er man i blinde uten denne funksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Frode D skrev:

Så for meg som ønsker å oppgradere fra CCC til CIC i min E92 er det absolutt best å finne en med DAB originalt og er produsert etter 09/2010 slik at den støtter DAB+? 

Da slipper jeg å kjøpe noe ekstra for å få DAB+, hvis jeg forstår rett?

Det er vel noe DAB-antennegreier du må kjøpe også, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, awt skrev:

bjorneoen her inne er ihvertfall ikke så langt fra (link). :)

Har klimavisningen på iDrive i e9x noen funksjoner utover det man kan velge på selve klimapanelet, eller er det bare for syns skyld? Isåfall hadde ikke hadde vært en avgjørende faktor for min del.

På e6x har man ingen informasjon på selve klimapanelet, så der er man i blinde uten denne funksjonen.

Litt verre på e6x da. Det eneste jeg kommer på er at man kan velge low medium og high "styrke" på skjermen. Har forsåvidt alltid hatt sen på medium så det burde ikke være et stort "tap".

 

Jeg tror det beste er å gå for NBT med en gang. Så får lese meg litt opp på det. Har så mye på gang nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 17.2.2016 at 14.47, awt skrev:

Alle må egentlig kodes, men Kufatec koder seg selv (i den grad det fungerer), og Dension kan leveres med en egen kodedings.

 

Da har jeg prøvd å montere Kufatec Fistune 40148 i min 2008/11 E60 med M-ASK radio.(Business uten cd veksler,uten navi) 

 Den selvkodingen virket som forventet ikke...

Jeg var på med ISTA-P for å se på mulighetene for koding der, prøvde å legge til cd veksler og aux uten noe resultat. 

Da er det vel NCS Expert som må brukes? Noen tips om hva og hvor jeg skal forandre med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite tips til de som vurderer å ettermontere DAB. Original DAB i BMW har 2 stk signal kontakter, 1 for DAB-L båndet og 1 for DAB-III båndet. DAB-L antennen er den som sitter i haifinnen, men dette båndet er sålangt ikke brukt i Norge. Frekvensene for dette båndet er derimot satt av for fremtidig bruk til lokalradio. Så derfor er det ikke noe vits i å bytte til ny haifinne med DAB antenne med det første, hvertfall for kjøring i Norge :) DAB-III antennen derimot er den antennen man må ha for å få DAB kanaler i Norge, og denne antennen sitter enten i bakre høyre eller venstre siderute (E70, E91), i selve bakruten (E90) eller i bakfangeren avhengig av modell (E93) (hvertfall er det slik på E9X) :) 

Nettopp montert NBT i min E91 og kjøpte da ny naturligvis ny haifinne til taket med DAB antenne dajeg trodde jeg måtte ha denne.. (måtte uansett ha haifinne for GPS signal da jeg ikke hadde dette fra før), men den antennen ga meg ingen kanaler.. så inntil jeg får byttet bakre høyre siderute hvor DAB-III antennen er montert på min E91, så bruker jeg rett og slett en vanlig vindusmontert DAB-antenne fra Pioneer som fungerer strålende. Slike antenner tar inn både DAB-L og DAB-III signaler, men antennen er kun koblet i DAB-III uttaket på NTBn min og jeg får derfor ikke inn DAB-L signal :) Dette gjelder også for CIC med DAB, og CCC eller Professional Radio med ekstern DAB modul (DAB-L og DAB-III kontakten er da på selve DAB modulen):) 

Og for dem som har prøvd å finne delenr på bakrute eller sideruter med innebygd DAB og/eller TV antenne til E91 uten hell, så kan jeg bekrefte etter å ha pratet med et par bilglass leverandører at hvertfall alle nye bakre sideruter man bestiller kommer med DAB og TV antenne innebygd uansett. Dette tipper jeg gjelder for flere BMW modeller :) 

20160303_160806269_iOS.jpg.5015dca516c74

20160303_160756436_iOS.jpg.70074eb9a9dad

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ser på 2 modeller til min BMW E61 2008

  • mObridge DAB+ MOST Adapter kr. 4.495,-
  • FISTUNE® DAB/DAB+ til BMW med CCC kr. 3.898,-

Antenne kjøpes separat på begge modeller. Slik jeg har forstått det, så monteres Fistune sin modell på baksiden av "uniten" i midtkonsollen, mens mObridge sin monteres på optisk inngang på forsterker bak i bagasjerommet, og dersom dette er riktig, så er det ikke verdt å spare en 1000-lapp.

Sett vekk fra dette, så snakket jeg med Bilkomponenter idag, hvorpå de sa at de hadde solgt et par sett mObridge til BMW, men ikke hadde fått tilbakemeldinger på dette enda. De sier selv de har god erfaring og at enheten programmerer seg selv. Tidligere i denne tråden ble det sagt at selvkoding ikke fungerte... Hva er riktig? Dynabel på sin side sier at mObridge sin enhet koser seg selv etter at bilen har gått i dvalemodus etter montering, og har ikke opplevd noen problemer med dette...

 

Fordeler og ulemper, gjerne? Egne erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...