Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, SE skrev:

Ok

Vel jeg må tenke litt ser jeg. Sitter å vurderer å handle Combox Media PnP Retrofit sett fra Bimmertec isteden da jeg egentlig hører mere på Spotify enn radio.

Godt tenkt! Jeg bruker nå spotify og Tunein appene med en iphone og datatvilling! Mega integrert radio og genial integrert spotify. Bedre enn DAB dekning. Ulempe: Må velge aktiv app på telefonen før jeg kjører!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor man finner koblingspunkt / kontakter for orginal dab+ antenne i F11?? Skal montere kufatec, og ser at det er fullt av antennetråder i siderutene bak. Er det bare trådene som ligger i ruta, eller kan man finne en kontakt et eller annet sted? Bilen har orinalsota ruter, så jeg håper å slippe glassantenne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry men tar en sjangs på at noen svarer meg før jeg rekker å tråle meg gjennom 41 sider lesestoff.

Har en E39 med original 16:9 navigasjon som jeg kunne tenke meg å oppgradere/hive ut snart. Hva er å anbefale? Dension sitt adapter som jeg har lest litt om, eller kjøpe en ny spiller ala denne? Ser for meg at adaptere fra Dension kan være veldig knotete i bruk.

Hvis det er tilfellet, hva er å anbefale av ny bilstereo om dette er beste løsning. Kunne tenkt meg en med i alle fall bluetooth, og ryggekamera hadde vært et +++. Apper, nettleser, Youtube og slikt tull som får spilleren til å se ut som en iPad er uinteressant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd :) Ingen innlegg med min problemstilling her. Jeg har en 2007 e93 (cab) med ccc og cd veksler i bagasjerommet. Bestilte meg en kufatec 40148 fra GS med DAB-antenne - Fakra (via. adapter). Dette er en selvklebende sak for montering i vinduet.

Spm 1: Jeg kunne imidlertid tenke meg en skjult løsning ala dette: https://www.cartronics.co.uk/BMW-retrofit-DAB-in-3-series-E93 med tilkobling i bagasjerommet. Her er antenna montert under støtfangeren. Noen som vet om dette er en løsning som vil virke med antenna som fulgte med? Ser for meg at den kan klebes mot hardplasten på førersiden helt bakerst.

Spm 2: Cd veksler brukes aldri, så tenkte å ta den vekk og montere kufatec'en der istedenfor. Er dette plug'n play eller er det sære ting jeg bør tenke på? Kufatec kan kanskje monteres ved siden av? 

Håper noen har synspunkter. Tenker å legge ut bilder og beskrivelse hvis jeg får montert det i løpet av helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, lurerlitt skrev:

Interessant tråd :) Ingen innlegg med min problemstilling her. Jeg har en 2007 e93 (cab) med ccc og cd veksler i bagasjerommet. Bestilte meg en kufatec 40148 fra GS med DAB-antenne - Fakra (via. adapter). Dette er en selvklebende sak for montering i vinduet.

Spm 1: Jeg kunne imidlertid tenke meg en skjult løsning ala dette: https://www.cartronics.co.uk/BMW-retrofit-DAB-in-3-series-E93 med tilkobling i bagasjerommet. Her er antenna montert under støtfangeren. Noen som vet om dette er en løsning som vil virke med antenna som fulgte med? Ser for meg at den kan klebes mot hardplasten på førersiden helt bakerst.

Spm 2: Cd veksler brukes aldri, så tenkte å ta den vekk og montere kufatec'en der istedenfor. Er dette plug'n play eller er det sære ting jeg bør tenke på? Kufatec kan kanskje monteres ved siden av? 

Håper noen har synspunkter. Tenker å legge ut bilder og beskrivelse hvis jeg får montert det i løpet av helgen.

Ang CD veksler så er det bare å ta den bort, men du må også fjerne den fra VO. Kodes bort med NCS. Antenne er det bare å prøve og se 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Knutmyr skrev:

Ang CD veksler så er det bare å ta den bort, men du må også fjerne den fra VO. Kodes bort med NCS. Antenne er det bare å prøve og se 😉

Akkurat. Får prøve og se :) Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monterte Kufatec i min E60 LCI i går, og alle delene sklei greit på plass i bagasjerommet. Desverre kom aldri DAB frem i displayet (navi prof). Prosedyren ble fulgt riktig, og jeg har i tillegg fått testet med en Fistune med eldre software uten at det løste problemet. Får høre fra butikken at jeg trolig må oppgradere software i bilen, noe de godt kunne gjøre for en neve tusenlapper.

De kunne ikke fortelle meg hvilke software-versjon jeg måtte ha, hva som var siste release, eller hvilken verdi i den hemmelige menyen som indikerer det aktuelle versjonsnummeret som måtte oppgraderes.

Er det noen her inne som har greie på disse tingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan aldri tenke meg at det skal være nødvendig med en software-update. En LCI har ikke så gammel software.

Jeg ville fått noen til å kode inn DAB manuelt. Det er ofte den selvkodingsfunksjonen ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2017-6-30 at 6.13, Knutmyr skrev:

Ang CD veksler så er det bare å ta den bort, men du må også fjerne den fra VO. Kodes bort med NCS. Antenne er det bare å prøve og se 😉

Fikk montert kufatec i dag, men ikke fått den til å bli funnet av ccc'en :( 

Vedlagt bilde viser brønnen på venstre side i bagasjerommet med cd-veksler(cdc). Hva den avlange saken under er, vet jeg ikke, men den hadde en grønn optisk kabel inn så tipper på forsterker? Uansett, det gikk greit å montere kufatec dab på sløyfen til cdc, og det er jo nok av plass å stripse fast kufatec'en bak cdc. Så da tenker jeg at jeg kan ha både cdc og dab installert i bilen. Jeg bekreftet ved øyesyn at det lyste rødt i sløyfen inn til kufatec boksen. 

Da DAB ikke kom opp i ccc(etter å ha fulgt veiledningen til GS), koblet jeg til INPA og fant ut at ccc versjonen er fra 2006 (bilen er produsert januar 2007). Da tenker jeg at jeg må oppgradere firmware. Innstallasjons-pdf fra GS sier iallefall så. Har googlet endel, men finner ingen beskrivelse på hvordan ccc firmware kan oppgraderes da stort sett alle treff går på å oppgradere til cic...  Noen som har en guide på oppgradering av firmware?

Min andre tanke var å kode Vehicle Options(VO) til å ha DAB og krysse fingrene på at kufatec da virket. Jeg fant en pdf som heter NCS_Changing_the_Vehicle_Order_CAS.pdf. Funket fint å kode cas, helt til siste punkt der det står "the 2nd control unit which stores the vehicle order must be coded". OK, noen som vet hva dette er?

Så nå er jeg litt stuck :) Håper det er noen med synspunkt på hva mine neste trekk bør være.

2017-07-01_14_28_57.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firmware er ikke noe man oppdaterer selv uten riktig utstyr (iCom e.l.), så det bør du ikke gjøre.

Legg inn $654 i bilens VO så fungerer det nok. Den andre modulen som menes er FRM, men fungerer som regel uten å legge VO i denne.

Deretter må CCC kodes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2017-7-2 at 1.47, awt skrev:

Firmware er ikke noe man oppdaterer selv uten riktig utstyr (iCom e.l.), så det bør du ikke gjøre.

Legg inn $654 i bilens VO så fungerer det nok. Den andre modulen som menes er FRM, men fungerer som regel uten å legge VO i denne.

Deretter må CCC kodes.

Takk for hjelp så langt. Har lagt merke til at lyden i bilen blir borte med en gang fiberoptikken kobles til kufatec. Også når jeg kobler den grønne (originalt inn i CDC) rett inn i kufatec uten de medfølgende kablene. Tyder det på noe feil med kufatec enheten?

La inn $654 i VO og kodet CAPPL. Da kom DAB frem som valg i menyen, men er grået ut, så får ikke valgt den (noe mer som må kodes?). Prøver å legge $654 i FRM på samme måte som i CAS, men da kommer det opp feilmelding om feil sekvens når jeg skriver VO. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, er litt forvirret over dette jeg, har lest førsteposten - men blir ikke stort klokere (dette er dog min egen feil, skjønner meg ikke på sånt :P)

Har F31 uten DAB - dvs, ingen kode 654 i options-lista i alle fall. Beste løsning er Kufatec hos GS? Kan det legges antenne i bakrute mon tro? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GODE NYHETER for fans av mObridge. En liten oppdatering vedrørende mObridge: Kort recap; Jeg har altså installert mObridge DAB. Alt fungerer greit, men ingen lyd. mObridge hadde en ingeniør i Norge for et par uker siden som gjorde litt fact-finding. Det er lyd i fiberen, men radioen vil ikke la det avspilles.

mObridge spekulerer nå i om dette kan være en firmware variant i CIC enheten (HU) som tar vekk lyd dersom ikke det foreligger SAT abonnement (FSC code), eller noe lignenede. Dette problemet ser faktisk Bimmertech på. En mailutveksling med  Julian Merrit, sjefen på mObridge indikerer at de vil ha en løsning klar i løpet av 4-8 uker når ingeniøren har skrevet ny firmware til DAB-enheten. Dette er sannsynligvis en "CD-veksler-variant" med nye dip-settinger og som også antagelig vil kunne støtte NBT-HU (2014 >), som i dag ikke støttes av mObridge.Absolutt siste og dyreste løsning skal i følge Merrit være å installere en forsterker som lar seg integrere i MOST-loopen, da denne vil gi lyd, selv om HU ikke vil. Dette gjorde ingeniøren i min bil for å teste.

TVI-TVI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3.7.2017 at 8:39 PM, lurerlitt said:

Takk for hjelp så langt. Har lagt merke til at lyden i bilen blir borte med en gang fiberoptikken kobles til kufatec. Også når jeg kobler den grønne (originalt inn i CDC) rett inn i kufatec uten de medfølgende kablene. Tyder det på noe feil med kufatec enheten?

La inn $654 i VO og kodet CAPPL. Da kom DAB frem som valg i menyen, men er grået ut, så får ikke valgt den (noe mer som må kodes?). Prøver å legge $654 i FRM på samme måte som i CAS, men da kommer det opp feilmelding om feil sekvens når jeg skriver VO. 

Mener å ha lest et sted, uten at jeg klarte å Google meg frem til det nå, at du kunne se forskjell på CCC system som krevde oppgradering av software eller ikke.
Hvis CCC hadde brunskjær i fargene hadde den gammel software som ikke var kompatibel med auto coding i Fistune. Har den gråskjær i fargene var software kompatibel og Fistune codet ved første oppstart.

Skal legge inn link hvis jeg finner frem til det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...