Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

FYI: Snakket med Bilradiospesialisten her  på Forus/Stavanger. De sa det hadde nylig kommet en ny mObridge forsterker som ga deg bedre lyd og også skulle være enklere å installere. Det var heller ikke noe problem å installere denne på F11.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte med å koble den opp i bagasjerom før bluetoothmodul, enklere tilgang til strøm, bedre plass å skjule selve mObridge-enheten, og ikke minst å få DAB-antennen i bakvinduet. Monterte den helt i topp slik at den ikke er i kontakt med rutevarmeren, og en ganske kraftig antenne som sikrer god kvalitet hele veien. 

Det var ganske enkelt når man først fant ut at det i det hele tatt var mulig å splitte MOST-kablene, gjort på ca. 30 minutter i bagasjerom ink. trekking av kabler og antenne, demonterte trekket på C-stolpen, enkelt å få kontakt med stål/jording i toppen av bakvinduet. Må kodes inn på min bil, da jeg ikke har "Software Update"-option på min CIC og i følge mObridge er det enkelte software som ikke gjenkjenner enheten og legger den til selv. 

Enkelt å merke om man koblet riktig, da "chimes" fra bilen ikke fungerer, og feilmeldingen "No acoustic tones" kommer opp på HU om kablene er byttet om og lyset går i feil retning. 

Kommer med tilbakemelding når jeg har fått testet etter at bilen har fått beskjed om at det er en DAB-modul der.. 

Det er forøvrig mye enklere enn det virker til i instruksene for dere som vurderer selv og ikke holder på mye med det. Det står ingen instruksjoner om hvordan/at man skal dele fiber/MOST-kablene i bilen, men som folk har nevnt i tråden her så er det ganske lett når man først vet at det skal gjøres!

 

Endret av soetness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, soetness skrev:

Endte med å koble den opp i bagasjerom før bluetoothmodul, enklere tilgang til strøm, bedre plass å skjule selve mObridge-enheten, og ikke minst å få DAB-antennen i bakvinduet. Monterte den helt i topp slik at den ikke er i kontakt med rutevarmeren, og en ganske kraftig antenne som sikrer god kvalitet hele veien.

Fikk du plass til antennen ovenfor varmetrådene? Ble den da montert vannrett? En glassantenne for DAB skal monteres loddrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 14.8.2017 at 6.12, Maxmek skrev:

Hei, da har jeg også forsket litt og diskutert med mekaniker på Bavaria. Vi sjekket EL-skjema for min bil den er produsert i april 2012. Her viser skjemaet at bilen har som du sier DAB III antenne allerede i bakruta. Skjemaet viser også at den Diversity eller antenneforsterkeren ser ut til allerede å ha utgang for DAB, men mekaniker var usikker på om antennekabel for DAB er strekt frem. 

Mekaniker sa også at ved ettermontering av original DAB byttet de haifinnen til en med DAB antenne i. Denne måtte skjæres løs siden den er limt, så det var vist litt jobb. Men at de monterer ny haifinne kan jo være en universal løsning for biler med CIC siden antagligvis ikke alle modeller har DABIII antenne i bakruta originalt.

Uansett så skal jeg ha bilen på verksted til torsdag, og vi har blitt enige om å flytte Kufatecen til bagasjerommet å montere den der for å strekke opp glassantenne i toppen av venstre side på bakruta. Det de skulle sjekke før de flyttet den var å se om de så en koakskabel fra DAB antenne fremme i tilfelle den er strekt frem. På min bil ligger fiberkabelen (Most) på venstre side i bagasjerommet bak hjulbuen så de kobler seg inn der. 

Hvis ikke dette heller skulle gi tilfredstillende mottak, så må vi nok plukke ned taktrekket å se om vi kan få tak i den originale DAB kabelen eller montere ny haifinnne med DAB antenne. 

Uansett så ser det ut til at det er for mye uvitenhet når det gjelder ettermontering av DAB foreløpig. Vi er ihvertfall enige om at det ikke er bra med antenne i frontrute når det er komfortrute. Tilleggsutstyr som jeg har 761 Sunshade glazing er kun soting så det mente de ikke forringet radiomottaket. En bekjent har også bil med komfortrute og han var på Mekonomen de monterte også antenna i frontrute med det resultat at radiosignalet er svært dårlig.

Skal gi tilbakemelding når jeg har fått testet ny plassering.

Hei, da er Kufatecen flyttet til bagasjerommet og glassantennen montert vertikalt (stående) øverst i bakruta på venstre side. De fant ikke kabel fra original DAB antenne. Har ikke fått testet allverden enda, men kjørte idag på plasser som radiosignalet tidligere falt ut hvor det nå virket helt perfekt. Må teste litt mer før jeg konkluderer, men virker lovende.

Endret av Maxmek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/18/2017 at 11.38, Erik E81 Einum skrev:

Fikk du plass til antennen ovenfor varmetrådene? Ble den da montert vannrett? En glassantenne for DAB skal monteres loddrett.

Montert vannrett ja, andre antennen jeg monterer vannrett uten trøbbel med mottak eller funksjon. Er en lukket antenne uten disse trådene som snirkler seg alle veier. Testet også med Tiny adapter på antennen før jeg lukket igjen alt ettersom mObridgen ikke er kodet til bilen. Varmetrådene i bakruten på E90 er antenne til FM-signalet, så mange som opplever støy når de kommer i kontakt med de eller når varmetrådene skrus på og man hører på radio. Har hørt snakk om dette med polariseringen ved montering vertikalt/horisontalt, men aldri opplevd å få inn mindre kanaler ene eller andre veien med denne type antenne. Dette er andre antennen av denne typen jeg monterer, ellers har det vært medfølgende fra pioneer-spillere o.l. med åpne tråder man trykker langs vinduene som ikke er særlig pene synes jeg. Får heller snu på den om den kødder med mObridgen aktivert.  

 

Her er antennen jeg har montert fra Connects2 (uten ekstraledning for tenning): dab-antenne-smb-med-separat-12v-aktivering-av-antenne-60d.png

Endret av soetness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå fått til mObridge på min 730D 2010 modell med CIC headunit. Jeg har fått det til som Sat radio.

Måtte kode inn 655 og endre CIC fra intern Sat radio til ekstern radio modul.

Brukte siste offisielle firmware fra mObridge og satte dip switchene som manualen sier for E serie med CIC  og Sat radio.

Skal legge ut litt mer detaljer senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, nokiaas skrev:

Jeg har nå fått til mObridge på min 730D 2010 modell med CIC headunit. Jeg har fått det til som Sat radio.
Måtte kode inn 655 og endre CIC fra intern Sat radio til ekstern radio modul.

 

Her er trinnene jeg fulgte. NB! Må ha e-sys med ENET kabel som virker.

Trinn 1:

  • Følg VO Coding Step-by-Step Guide.pdf for å legge inn Sat radio, kode 655
Trinn 2:
  • Så for å bytte SDARS til exbox så fulgte jeg fra side 4 til 9, og fra side 13 til trinn 21 i Beginners Guide Coding.pdf
  • På side 9 valgte jeg HU_CIC og ikke det de bruker som eksempel i manualen, ellers likt
  • På side 11, step 13 så skrev jeg inn sdars i søkefeltet og byttet fra inbox til exbox, søkte videre og passet på at resten sto til aktiv.
  • Fortsett frem til step 21, ferdig.
Jeg la inn firmware M1000-M-DAB_01.00.17.fif (siste offisielle i mObridge)
Jeg satte dip switch til: ned, ned, opp, ned, ned, opp (mener jeg)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/21/2017 at 18.02, nokiaas skrev:

Her er trinnene jeg fulgte. NB! Må ha e-sys med ENET kabel som virker.

Trinn 1:

  • Følg VO Coding Step-by-Step Guide.pdf for å legge inn Sat radio, kode 655
Trinn 2:
  • Så for å bytte SDARS til exbox så fulgte jeg fra side 4 til 9, og fra side 13 til trinn 21 i Beginners Guide Coding.pdf
  • På side 9 valgte jeg HU_CIC og ikke det de bruker som eksempel i manualen, ellers likt
  • På side 11, step 13 så skrev jeg inn sdars i søkefeltet og byttet fra inbox til exbox, søkte videre og passet på at resten sto til aktiv.
  • Fortsett frem til step 21, ferdig.
Jeg la inn firmware M1000-M-DAB_01.00.17.fif (siste offisielle i mObridge)
Jeg satte dip switch til: ned, ned, opp, ned, ned, opp (mener jeg)

Gull! Prøves i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr ikke at det ikke går, men at de ikke kan garantere at det virker med "nyere CIC". Jeg har selv en annen hypotese om at det kan ha noe å gjøre med bruk av "ubegrensede" FSC-koder i CIC, selv om det ikke umiddelbart virker logisk. Uansett, jeg skal få kodet en ny headunit til min bil i dag, og krysser fingrene for at det skal gå greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått i professional spiller fra en 2013 modell med innebygd DAB+ nå, strekt opp kabel, montert antenneforsterkeren, fått inn strøm og jording på den. Problemet er å få loddet på kabelen fra antenneforsterkeren til punktet på ruta. Noen som har gjort dette før og har noen tips til hvordan gjøre det? Sliter med at jeg må jobbe mot tyngdekraften så tinnet finner seg veien alle andre steder enn der jeg vil ha det og det virker ikke som det enkleste punktet å lodde i utgangspunktet. Hater igrunn å lodde, og har ikke gjort mye av det, så jeg stiller litt blankt når det kommer til lure triks.

Har ganske greit signal her i bygda jeg bor, så har bra signal selv uten kabelen loddet på, så noen umiddelbar krise er det ikke, men hadde vært greit å fått orden på det så jeg får smekka på bekledningen igjen. Har faktisk signal bare med kabelen liggende gjennom bilen, det overrasket meg litt, men kvaliteten var jo så som så uten forsterkeren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte passe på å dele litt erfaring her med DAB+ ettermontering i min F31 - 2013. Bilen er en skikkelig snik utgave med den simpleste headuniten. Har heller ikke CD skifter eller bluetooth for lyd. Dette resulterte i at jeg ikke hadde så mange valg av DAB+ enheter.

Først fikk jeg montert en Dension DBU-8501-4 samt en antenne på frontruten av det lokale BMW verkstedet. Denne var jeg svært missfornøyd med. Lyden klippet ca hvert 5-10 sekund og pausene mellom kanalene var skremmende lange. Opp til 45 sekunder før lyden fra neste kanal kom opp. Så fikk jeg byttet enheten til en oppgradert utgave og antennen ble også byttet. Dessverre med omtrent samme problem. Litt raskere mellom kanalene, men klippingen var der fortsatt. En annen veldig irriterende sak var også at jeg mistet USB koblingen i armlenet. Der satt USB kabelen til Dension enheten.

I går fikk jeg tak i en helt ny type DAB+ enhet. En MediaDAB HD, og monterte denne selv. Denne monteres bak headuniten og kobles i serie med eksisterende utstyr. Også FM antennen. Denne enheten er FM basert og har RDS støtte. Monteringen var svært enkel og lyden er helt OK. Stasjonsinformasjonen kommer opp i RDS teksten på skjermen. Heldigvis ingen klipping av lyden og stasjonsskifte tar ca 3-5 sekunder. 

For å styre MediaDABen brukes rattknappene. Volum, skip og mode-knappen. Ikke akkurat intuitivt å bruke denne enheten, men man lærer seg vel at - + - + er POWER etc:-) Dessverre ikke ekte DAB, da det er FM som brukes, men da blir ikke radioen helt død i desember i hvert fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...