Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

On 18.8.2017 at 17.12, Maxmek skrev:

Hei, da er Kufatecen flyttet til bagasjerommet og glassantennen montert vertikalt (stående) øverst i bakruta på venstre side. De fant ikke kabel fra original DAB antenne. Har ikke fått testet allverden enda, men kjørte idag på plasser som radiosignalet tidligere falt ut hvor det nå virket helt perfekt. Må teste litt mer før jeg konkluderer, men virker lovende.

Hei. vil bare si at da har jeg testet denne installasjonen over tid, og er godt fornøyd.

Signalene faller ikke ut unntatt tunneler som ikke har dekning og svært grisgrendte strøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har installert en Kufatec DAB modul, men sliter med å få DAB i CCC.

Har lagt til §654 i VO og kodet kodet CAPPL, men får ikke opp valget for DAB i CCC. Er det noe mer som må gjøres? Legger ved .TRC av CAS og CAPPL.

Har også kodet inn AUX ved og legge til +NAUX, endre til mounted og kode CAPPL, da dukket Audio Aux opp i CCC. Så dette var det ingen problemer med.

 

- Frode

FSW_PSW_CAS.TRC

FSW_PSW_CAPPL.TRC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsikke!!! No slenger eg snart heile Kufatec'en i søppla. No har eg fått proff hjelp med programmering og lagt inn dab. Men trur du dritten funker? Nope. Korleis får eg greiene til å konfigurere seg? Til å begynne med var "DAB" kvitt i menyen, og endel kanaler viste faktisk. Men "no signal" stod heile tida. Prøve dra ut strøm...vente vente... koble på... nope. Prøvde dra ut optisk, vente....vente....koblepå....nope! Prøvde sette loopen i kufatec'en og så koble tilbake optiske..... då var plutselig "dab" blitt grået ut i menyen.....  Kor vanskelig skal dette egentlig være. 

Leste noen ord om å kutte strømmen og et eller annet her på forumet, men finner det ikkje igjen. Pliiiiiiis, kan nokke hjelpe meg. Begynner å bli rimelig frustrert no....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg monterte just en Kufatec i en E61. Dette var typen med Most inngang.. Jeg koblet til Most kabele(fiber) også satte jeg på tenning. Lot tenninga stå på en liten stund slik at iDrive hadde startet opp 100%. Så satt jeg strøm på Kufatecen. Lot den ha strøm på en liten stund før jeg valgte radio i iDriven. Da ble skjermen svart i dashbordet en liten stund før den kom på igjen og DAB var kommet som et valg. 

Fikk også opp "NO SIGNAL" og det tok et par dager før den fikk tak i alle kanalene. Nå virker det helt fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, jepekj skrev:

Helsikke!!! No slenger eg snart heile Kufatec'en i søppla. No har eg fått proff hjelp med programmering og lagt inn dab. Men trur du dritten funker? Nope. Korleis får eg greiene til å konfigurere seg? Til å begynne med var "DAB" kvitt i menyen, og endel kanaler viste faktisk. Men "no signal" stod heile tida. Prøve dra ut strøm...vente vente... koble på... nope. Prøvde dra ut optisk, vente....vente....koblepå....nope! Prøvde sette loopen i kufatec'en og så koble tilbake optiske..... då var plutselig "dab" blitt grået ut i menyen.....  Kor vanskelig skal dette egentlig være. 

Leste noen ord om å kutte strømmen og et eller annet her på forumet, men finner det ikkje igjen. Pliiiiiiis, kan nokke hjelpe meg. Begynner å bli rimelig frustrert no....

 

Nei haaaar du sett. No funker det. Trengte bare tid. Laaaaang tid. Satte tenningen i bilen, satte på autostore og lot stå ein time... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 29.10.2017 at 21.30, Cbrooen skrev:

De fleste med BMW ønsker vel en mer innebygd løsning, der man styrer det via knapper på rattet eller iDrive. Husk: Det er forbudt å betjene mobiltelefon når man kjører bil! Det eneste tillatte er å besvare/avvise anrop, og å avslutte en samtale, og kun om mobiltelefonen er fastmontert, og det benyttes håndfri.

I tillegg, slike FM-sendere er ikke bare-bare, i hvert fall ikke om de også benyttes som håndfriløsning, plutselig kan bilene ved siden av deg i køen plukke opp samtalene dine! https://www.dagbladet.no/nyheter/ingvild-trodde-det-var-en-lydbok-da-hun-horte-fremmede-stemmer-inne-i-bilen-det-stemte-ikke/68836230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Erik E81 Einum skrev:

De fleste med BMW ønsker vel en mer innebygd løsning, der man styrer det via knapper på rattet eller iDrive. Husk: Det er forbudt å betjene mobiltelefon når man kjører bil! Det eneste tillatte er å besvare/avvise anrop, og å avslutte en samtale, og kun om mobiltelefonen er fastmontert, og det benyttes håndfri.

I tillegg, slike FM-sendere er ikke bare-bare, i hvert fall ikke om de også benyttes som håndfriløsning, plutselig kan bilene ved siden av deg i køen plukke opp samtalene dine! https://www.dagbladet.no/nyheter/ingvild-trodde-det-var-en-lydbok-da-hun-horte-fremmede-stemmer-inne-i-bilen-det-stemte-ikke/68836230

Er enig i at det beste er integrert og en mye finere løsning. Men syntes fortsatt denne jeg linket var en grei løsning. En billig løsning, om man vil slippe bytte ut alt av komponenter for å få det til å virke med integrering. Tlf kan være fastmontert og brukes mener jeg(?) man kan bare ikke holde den selv. At en annen bil hører hva man snakker om er ikke et problem da man bare skrur av bluetooth. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 31.10.2017 at 12.46, Cbrooen skrev:

Tlf kan være fastmontert og brukes mener jeg(?) man kan bare ikke holde den selv. At en annen bil hører hva man snakker om er ikke et problem da man bare skrur av bluetooth. 

Ja, telefon må være fastmontert, men det er ikke lov å bruke den annet enn til å ringe med: https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Bruk+av+mobiltelefon

Det er FM-signalet i denne enheten som kringkastes, dersom enheten i tillegg har håndfriløsning, så kringkastes samtalene via FM-nettet også. Slår du av Bluetooth så vil jo ikke håndfriløsningen virke.

Endret av Erik E81 Einum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mye problemer med dårlig dekning på mobridgen, har jeg nå fått en helt ny mobridge som er hardware version 1.2. På denne er antenne delen oppgradert skal ha 12db mer en den gamle. forskjellen er dag og natt. så hvis noen vurdere mobridge bør det være HW 1.2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en kommentar her: jeg regner med at du prøvde å justere antenne-strøm før du oppgraderte? Det kan utgjøre en enorm forskjell avhengig av antennetype, uavhengig av HW. Bare et tips jeg fikk fra Australia den gang jeg slet med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da har jeg også fått montert Kufatec sin DAB til CCC i min E61, brukte Funke 710 antenne uten overgang til fakra.

Monterte Kufatec boksen oppå TCU modulen med "sopp" borrelås, hentet strøm fra TCU, pinne 17 rød/blå og 36 brun. Avisolerte aktuelle kabler noen cm fra pinnen og loddet på der, beskyttet med krympestrømpe over.
Antenne er montert lengst fremme i høyre bakvindu, kabel til antenne er lagt langs med vinduet under deksel i høyre bakvindu og kommer ned ved hovedstrømkabel og går under gulvet, stripset fast til strømkabel frem til TCU. Fiber og strømkabel er kveilet i hop og lagt oppå TCU/ved siden av.
Eneste negative med å legge DAB modul oppå TCU er at bagasjeromsmatten under gulvet får det litt trangt under gulvet, men det går fint.

Jeg måtte kode bilen min selv, da dette ikke virket. Gjorde det med NCS, ingen problem der.
Kjørte meg en tur op ca 20 min og ventet på at DAB skulle virke, noe det ikke gjorde! Forsøkte mange ting inne på DAB, men alt var tomt.
Samboer kjørte seg en tur i dag og gikk på DAB - Memorised stations og da var alt OK. Så den har kanskje fikset seg i natt...?
Den kan også vise sang titler, så det var jo et lite pluss, da jeg ikke trodde det.

Så konklusjonen er at dette var et greit produkt å kjøpe, ihvertfall på tilbud til snaue 3100,- pluss antenne for 395,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 28.4.2017 at 19.17, PHT skrev:

Det var sikringen.. Nå fungerer alt.  Takk for hjelpen awt

Hei,

 

Jeg har en X6 (08 CCC, cd-veksler, Kufatec fra GS Bildeler spesifisert i hht VIN nr) og sliter med det samme problemet, alt kommer inn utenom lyden. Er lys i den optiske kabelen og TUC virker som den skal mtp Bluetooth. Har sjekket at alle kabler er som de skal, innganger osv.

 

det eneste jeg ikke bruker er den medfølgende Kufatec adapteren/kabelhuset som man skal bruke til + og - (9 og 8 om du husker det). Men det skal ikke ha noe å si så lenge de treffer de rette pins’a og siden de viser i displayet i bilen så går jeg ut i fra alt er ok der.

 

Kunne du ha påpekt hvilken sikring du byttet? Jeg har et skap bake og et foran passasjersetet, men sikringskartet viser bare tegn og ingen bokstaver så fuglene må vite hvilken jeg må bytte. 

 

Alle kanalene vises i DAB og alt ser bra ut, men hjelper lite når der ikke er lyd:/

 

Setter pris på all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marhag81 skrev:

Hei,

 

Jeg har en X6 (08 CCC, cd-veksler, Kufatec fra GS Bildeler spesifisert i hht VIN nr) og sliter med det samme problemet, alt kommer inn utenom lyden. Er lys i den optiske kabelen og TUC virker som den skal mtp Bluetooth. Har sjekket at alle kabler er som de skal, innganger osv.

 

det eneste jeg ikke bruker er den medfølgende Kufatec adapteren/kabelhuset som man skal bruke til + og - (9 og 8 om du husker det). Men det skal ikke ha noe å si så lenge de treffer de rette pins’a og siden de viser i displayet i bilen så går jeg ut i fra alt er ok der.

 

Kunne du ha påpekt hvilken sikring du byttet? Jeg har et skap bake og et foran passasjersetet, men sikringskartet viser bare tegn og ingen bokstaver så fuglene må vite hvilken jeg må bytte. 

 

Alle kanalene vises i DAB og alt ser bra ut, men hjelper lite når der ikke er lyd:/

 

Setter pris på all hjelp.

Og forresten, jeg har kun mulighet til å benytte bånd L når jeg velger settings—>tone—>DAB, valgene III og L+III får jeg ikke velge. Men Norge bruker bånd 3(III)?

 

Jeg har 2 antenne-ledninger, men den andre gir meg No Signal og kanalene kom inn i 2-3 sekund før de datt ut igjen, også uten lyd, men kanskje ikke lyden rakk å kicke inn på de sekundene. Men testet bare i 15-20 min før jeg byttet til den andre antennen og da datt alle kanalene inn med en gang, men uten lyd. 

 

Er det slik at den ene antennekabelen er for L (haifinnen?) og den andre antenne-kabelen er for III («usynlig» på en eller annen rute?)? Jeg har ikke peiling, men det slo meg som en mulighet. 

 

Jeg har forresten lest samtlige 52 sider, så jeg spør ikke av latskap:)

 

edit: byttet akkurat antenne-kabel igjen, men det hjalp ingenting. Ble tilbake til No Signal og fremdeles (eller selvfølgelig) kun mulighet til å velge bånd III. Mulig koding må til for å låse opp de 2 resterende valgmulighetene.

 

Jeg hadde original DAB (ikke pluss) i bilen som tilleggsutstyr, så det skal være mulig å bruke original antenne.

 

5B9D0619-2028-49FC-B674-F92AC52B28A3.jpeg

8A317E5B-EDD9-4BC1-817D-0934DCD7FA20.jpeg

Endret av Marhag81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...