Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

9 timer siden, Marhag81 skrev:

Og forresten, jeg har kun mulighet til å benytte bånd L når jeg velger settings—>tone—>DAB, valgene III og L+III 

Er det slik at den ene antennekabelen er for L (haifinnen?) og den andre antenne-kabelen er for III («usynlig» på en eller annen rute?)? Jeg har ikke peiling, men det slo meg som en mulighet. 

 

Hei.

Etter det jeg har lært og erfart så er det du skriver ang antenne riktig. Men du må ta den gule fakra antenne kabelen ut av CCC headunit og koble inn på adapteret, eller strekke ny SMB fakra kabel fra antenneforsterkeren.

Men fra bildene dine ser det ut som du ikke har koblet den originale DAB tuneren ut av MOST loopen, stemmer det?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, nokiaas skrev:

 

Takk for svaret!

 

Skjønner, da må jeg eventuelt lokalisere CCC’en siden Kufatec’en nå er montert i bagasjen bak luken helt bake til venstre og har erstattet den gamle DAB enheten. 

 

MOST sløyfen (optisk + grønn, jording?), antenne-kabler (L og III) og strømtilførsel (+ og -) er alle koblet vekk i fra gammel original DAB og plugget inn i Kufatec vha. medfølgende kabelhus/klemmer, så den gamle DAB’en ligger på benken i garasjen.

 

Vil det si at det du skrev ang. CCC og/eller antenneforsterkeren ikke er gjeldende da?

 

Over DAB’en - bak samme luke - er det og en enhet, men dette er vel TUC’en. 

 

Går MOST sløyfen på en egen sikring? Jeg har ikke lokalisert denne hvis det er tilfelle, og siden det kun mangler lyd så er det lett å tenke at det er noe på bærtur med optikken, selv om den lyser rødt. Den er jo og koblet i serie gjennom bilen så hvis en annen kompinent ryker så vil man få brudd i kretsen vil jeg tro. Men da ryker vel også bluetooth lyd osv.

 

Igjen, tusen takk for hjelpen👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Marhag81 skrev:

Takk for svaret!

 

Skjønner, da må jeg eventuelt lokalisere CCC’en siden Kufatec’en nå er montert i bagasjen bak luken helt bake til venstre og har erstattet den gamle DAB enheten. 

 

MOST sløyfen (optisk + grønn, jording?), antenne-kabler (L og III) og strømtilførsel (+ og -) er alle koblet vekk i fra gammel original DAB og plugget inn i Kufatec vha. medfølgende kabelhus/klemmer, så den gamle DAB’en ligger på benken i garasjen.

 

Vil det si at det du skrev ang. CCC og/eller antenneforsterkeren ikke er gjeldende da?

 

Over DAB’en - bak samme luke - er det og en enhet, men dette er vel TUC’en. 

 

Går MOST sløyfen på en egen sikring? Jeg har ikke lokalisert denne hvis det er tilfelle, og siden det kun mangler lyd så er det lett å tenke at det er noe på bærtur med optikken, selv om den lyser rødt. Den er jo og koblet i serie gjennom bilen så hvis en annen kompinent ryker så vil man få brudd i kretsen vil jeg tro. Men da ryker vel også bluetooth lyd osv.

 

Igjen, tusen takk for hjelpen👍

Jeg blander nok sammen CCC og CIC nå tenker jeg.
CCC kom jo aldri med DAB innebygget, så den gule fakra SMB antennekabelen gikk jo inn i DAB modulen som du har koblet bort.
Det er CIC (som jeg har i min 7er) som hadde antennekabel frem til headuniten.

Så hvis du har koblet bort den gamle DAB modulen og koblet inn Kufatec i MOST sløyfen + gul fakra (DAB bånd III) så burde det være plug and play egentlig.

Hos meg så er det lett å sjekke om MOST sløyfen er i orden ved å spille CD/DVD. Det går ikke når MOST sløyfen er koblet ut.
Jeg får også melding om "No Acoustics" men vet ikke om det kommer på CCC også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God Morgen folkens. 

Godt mulig denne er omtalt tidligere men orker rett å slett ikke lese gjennom 50 sider.. 😬 

har noen erfaring med denne:

https://www.gsbildeler.no/nettbutikk/annet/dab/dab_adapter_universal_acx_adabter_v3_dab_2004674__3724631

grei å montere i en 2009 X5? Den skal inn i fattern bil evt, han MÅ ha NRK selv om han har DAB i dag og får inn P4 og Radio Norge. 

Synes denne kontrollen kan blende greit inn ved å monteres ved iDrive hjulet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill og heller kjøp Kufatec. Spesielt om bilen har DAB nå. Da blir alt som det er nå, bare at han får DAB+ på det originale systemet. Samme antenner og alt som benyttes. Sååå mye dyrere er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt på siden av tema, men men.

Personlig så synes jeg at den FM-løsningen kan sammenlignes med gammeldags CD-adapter som gjorde at man kunne koble til CD-spiller og spille av via kassettspiller. Du fikk spillt CD, men det kunne jo ikke sammenlignes med noe som hadde innebygget cd-spiller eller CD-spiller som var koblet til via AUX o.l. Lyden ble som en dårlig, slitt kassett mener jeg å huske.

Tror ikke den løsningen var særlig utbredt heller. Sikkert ikke alle som har vært borti eller husker den løsningen heller :-D

Når forskjellen i pris og  ikke er større så hadde jeg ikke lurt så mye på det og gått for kufatech

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 14/12/2017 at 6:46 PM, Joatle said:

Så, en facelift e87 med denne spilleren, hvilke muligheter har jeg for DAB+ der?
aQhUDIB.jpg

Kjøpte nylig en '08 E82 med samme spiller. Her var det montert følgende adapter: http://www.autodab.com/productitem.aspx?Manf=BMW&model=1-Series&ProductNo=CTDAB-BM1

Riktignok en FM sender, men funker greit nok. Navn på radiokanal kommer opp i displayet, og man kan bytte kanaler på rattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...