Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

On 20.6.2018 at 22.45, t06afre skrev:

Mange DAB antenner er aktive. Det vil si at de har eletronikk innebygd. For at en slik antenne skal fungere må den få strøm fra selve radioen gjennom antennepluggen. Ikke alle antenner er aktive. Derfor finnes det ofte en opsjon i mange DAB radioer sitt menysystem for å slå denne strømforsyningen av og på. Hvis radioen blir levert med aktiv antenne pleier denne funksjonen å være satt til på default. Men det er jo noe du kan sjekke. På meg høres dette ut som antenne problemer

Takk for svar. Jeg har testet begge muligheter i menyen, og det hjalp ikke. Nå skal vi prøve å slipe ned til rent stål der hvor antennen er jordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi prøvd mye forskjellig..
Testet først å pusse ned til stålet, dette hjalp ikke.

Satte så Nissan min som også har Pioneer DAB spiller vedsiden av 1-serien sånn at vi kunne teste min antenne med skjøteledning på 1-serien sin spiller. Da funket det med en gang, uten problemer. 

Så testet vi Nissan sin spiller med 1-serien sin antenne med skjøteledning. Da ble det "No signal". 

Mistenker at antennen i 1-serien er defekt, eller kan det være frontruta som gjør det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MeSs skrev:

Nå har vi prøvd mye forskjellig..
Testet først å pusse ned til stålet, dette hjalp ikke.

Satte så Nissan min som også har Pioneer DAB spiller vedsiden av 1-serien sånn at vi kunne teste min antenne med skjøteledning på 1-serien sin spiller. Da funket det med en gang, uten problemer. 

Så testet vi Nissan sin spiller med 1-serien sin antenne med skjøteledning. Da ble det "No signal". 

Mistenker at antennen i 1-serien er defekt, eller kan det være frontruta som gjør det? 

Hvis du har klimarute ligger det en metallfolie inni ruta som hindrer signalet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 24.6.2018 at 14.12, MeSs skrev:

Nå har vi prøvd mye forskjellig..
Testet først å pusse ned til stålet, dette hjalp ikke.

Satte så Nissan min som også har Pioneer DAB spiller vedsiden av 1-serien sånn at vi kunne teste min antenne med skjøteledning på 1-serien sin spiller. Da funket det med en gang, uten problemer. 

Så testet vi Nissan sin spiller med 1-serien sin antenne med skjøteledning. Da ble det "No signal". 

Mistenker at antennen i 1-serien er defekt, eller kan det være frontruta som gjør det? 

Heisan, hvordan er signalet der du tester Dab signalet gennerelt sett. Jeg har 3 bil for øyeblikket. 1 Audi og 2 BMW-er og begge Bmw-ene har sykt mye dårligere DAB signal enn Audien. Jeg har ikke klimarute på noen av bilene. Jeg har også prøvd å montere Dab antennen utenfor vinduet for å teste uten at det blir noe bedre. Jeg har begynt å lure på om det er dårligere jord i chaissien på BMW i forhold til andre biler på en eller annen merkelig måte? Kan det være aluminium innblandet slik at det blir dårlig ledeevne på stålet? 

 

I byer med godt signal, har jeg ikke problemer med noen av bilene. Det er bare områder med middels dekning.

Endret av kalinkamaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, kalinkamaen skrev:

Heisan, hvordan er signalet der du tester Dab signalet gennerelt sett. Jeg har 3 bil for øyeblikket. 1 Audi og 2 BMW-er og begge Bmw-ene har sykt mye dårligere DAB signal enn Audien. Jeg har ikke klimarute på noen av bilene. Jeg har også prøvd å montere Dab antennen utenfor vinduet for å teste uten at det blir noe bedre. Jeg har begynt å lure på om det er dårligere jord i chaissien på BMW i forhold til andre biler på en eller annen merkelig måte? Kan det være aluminium innblandet slik at det blir dårlig ledeevne på stålet? 

 

I byer med godt signal, har jeg ikke problemer med noen av bilene. Det er bare områder med middels dekning.

Samme her; (Mini Countryman)

Løsning: Jordingsledning fra antenna til jord i dashbordet.

dette ga MERKBART bedre kvalitet men ikke perfekt! Jeg kan ikke kjøre Oslo Kr.sand uten ca 5  skikkelige utfall (ca 15-20 s) langs E-18. HU er en original CHAMP (CIC) med DAB+ fra et vrak og skulle derfor virke uten hickups etter koding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, nkstokp skrev:

Samme her; (Mini Countryman)

Løsning: Jordingsledning fra antenna til jord i dashbordet.

dette ga MERKBART bedre kvalitet men ikke perfekt! Jeg kan ikke kjøre Oslo Kr.sand uten ca 5  skikkelige utfall (ca 15-20 s) langs E-18. HU er en original CHAMP (CIC) med DAB+ fra et vrak og skulle derfor virke uten hickups etter koding.

Heisan, takk for din erfaring. Limte du bare antennen rundt en ledning istedenfor chassis? Eller benyttet du en antenne med egen jordings kabel!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, kalinkamaen skrev:

Heisan, takk for din erfaring. Limte du bare antennen rundt en ledning istedenfor chassis? Eller benyttet du en antenne med egen jordings kabel!?

Benyttet en vanlig vindusantenne uten egen jordingskabel. Strippet kabelen til kobberet og limte på ledningen som jeg brettet inn to ganger i kobberfilmen på antenna. Jordingspunkt i et dashbordfeste i torpedoveggen som jeg hadde testet for motstand på forhånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, nkstokp skrev:

Benyttet en vanlig vindusantenne uten egen jordingskabel. Strippet kabelen til kobberet og limte på ledningen som jeg brettet inn to ganger i kobberfilmen på antenna. Jordingspunkt i et dashbordfeste i torpedoveggen som jeg hadde testet for motstand på forhånd. 

Heisan, da blir dette midt neste forsøk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10.4.2018 at 8.37, meloh skrev:

Har nå prøvd meg på spiller fra Graviton.no, men etter å ha fått to spillere som ikke fungerer gir jeg opp de. De har også løyet på spesifikasjonene på spilleren og gitt elendig service i etterkant. Anbefaler alle å holde seg LANGT unna denne useriøse aktøren!

Jeg tenker derfor at jeg prøver meg på mobridge igjen. Hvilken kabel trenger en for å kode denne? Da Bilradiospesialisten Stavanger ikke ønsker å selge denne løsningen, må jeg nesten kode det selv/få noen til å kode det for meg.

 

Finnes det noen i Rogaland som monterer og koder Mobridge til F11 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kodedongle" til Kufatec Fistune

Hei, jeg har en f11 med ettermontert Kufatech Dab+. Nylig var bilen på verksted og da ble hele bilens SW  "resatt". Da forsvant også DAB ut av menyen på iDrive. 

Jeg forstår at dette er enkelt å fikse hvis man har den medfølgende "dongle" som kom i installasjonen. Imidlertid kjøpte jeg bilen brukt, og en slik var ikke med. Forrige eier  har den heller ikke. 

Oslo Bilstereo sier jeg må bytte hele Kufatec enheten, er det noen her som har noen alternative forslag?

 

Endret av Baja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Baja skrev:

"Kodedongle" til Kufatec Fistune

Hei, jeg har en f11 med ettermontert Kufatech Dab+. Nylig var bilen på verksted og da ble hele bilens SW  "resatt". Da forsvant også DAB ut av menyen på iDrive. 

Jeg forstår at dette er enkelt å fikse hvis man har den medfølgende "dongle" som kom i installasjonen. Imidlertid kjøpte jeg bilen brukt, og en slik var ikke med. Forrige eier  har den heller ikke. 

Oslo Bilstereo sier jeg må bytte hele Kufatec enheten, er det noen her som har noen alternative forslag?

 

Antar bilen kan kodes med enet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Baja skrev:

"Kodedongle" til Kufatec Fistune

Hei, jeg har en f11 med ettermontert Kufatech Dab+. Nylig var bilen på verksted og da ble hele bilens SW  "resatt". Da forsvant også DAB ut av menyen på iDrive. 

Jeg forstår at dette er enkelt å fikse hvis man har den medfølgende "dongle" som kom i installasjonen. Imidlertid kjøpte jeg bilen brukt, og en slik var ikke med. Forrige eier  har den heller ikke. 

Oslo Bilstereo sier jeg må bytte hele Kufatec enheten, er det noen her som har noen alternative forslag?

 

Såvidt jeg har funnet ut, skal det bare være å kode CD veksler i cic til mp3 type ved hjelp av esys 

men @SweetBMW vet sikkert 😉

Endret av Knutmyr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...