Gå til innhold

Erfaringer med AGM batteri? 320d 2013 (f31)


WMBtsatnaF
 Share

Anbefalte innlegg

Driver både litt småkjøring og langkjøring, er noen minusgrader (-7) og tok å målte volten på batteriet og den var bare 11,9 satt den elektroniske hjemmeladeren på og etter en times tid koblet den ut og i displayet "batteri fulladet" målte volten og var da 12,7 har deretter hatt en kjøretur som bør gi tilstrekkelig tid for å lade opp igjen det som går med til starting etc og måler volten til 12,16

Har ikke hatt problem med å starte, men synet dette er veldig lav volt, bilen er enda ikke 3 år er det kulden som gir så lav volt eller bør jeg bytte batteriet?

Ladespenning på batteriet når motoren går er for øvrig 14,6

Endret av WMBtsatnaF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

virker som du har målt dette rett etter du har åpnet bakluken, du må stikke et skru jern inn i låsen så den trur bilen er lukket, for så og vente minimu 10 minutter helst rundt 20min da det er mange prosseser som kjører fra du trykker på åpneknappen, lys er en av dem. Men du vekker også hjernen, forgløding av plugger starter osv. Så kan du måle riktig volt, agm batteriene er meget bra batterier, bmw bruker gnb exide og banner som jeg vet om. Men er veldig lurt og lade opp på denne tiden. Bare bruk en smart lader som er beregnet for agm batterier, da disse vil ha litt midre volt under opplading, enn det som en vanlig lader gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm det var litt lavt i utgangspunktet, et full ladet batteri burde ligge på 12,4 til 12,6. Jeg har brukt mye denne linken http://sonnak.com/veiledning-vedlikehold/

synes det er veldig oversiktlig og enkelt og lese i mellom. Jeg bruker exide 12/7 på bilen min, da tar det nesten 10 timer før den er full ladet. kobler til foran under pansret og setter den på agm 60 -150 amph. gjør dette 3 ganger i løpet av vinteren og 2 ganger på sommeren. Å har i dag 812 cca (en) på et 5,5 år gammelt batteri. Så jeg er meget fornøyd med agm batteriene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig i at 12,34 er i laveste laget, klikket på linken din over og der leser jeg at batteriet må "hvile" i ett døgn før hvilespenning måles, så får jo anta at spenningen er over 12,4 om det måles etter slik lang tid, får se om jeg kan få til det. Greit å vite at det er i orden, kjipt å risikere å bli stående på vidda uten strøm i kulda:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke resultatet som man ønsket i allefall, Hvilken lader bruker du? en god lader er verdt en investering både ctec og exide er gode ladere. begge er levert av gnb exide, Jeg trur jeg ville ha satt den på lading foran, samtidig som du setter den til lading, så åpner du bak. Og tar en skrutrekker og stikk den inn i låsen(i selve luke) til den låser seg og lyset slukker. så la den være"låst" til batteriet er ferdig ladet så venter du et par timer så topp spenningen er borte, så måler du da. når du skal lukke luken igjen så trykker du bare på åpne knappen på fjernkontrollen eller luka så spretter låsen i åpen posisjon og du kan lukke luken igjen. Må si jeg ser for meg at det var en smule kaldt og ligge baki bilen når du skulle måle :-P hehe. Jeg liker selv å ha kontroll på tilstanden på batteriet, Og godt vedlikehold av dette gir deg et batteri som holdere lengere, men har kjøpt en liten start booster fra exide som jeg har i hanske rommet på bilen. http://sonnak.com/exide-lithium-power-booster/

selv om jeg ikke har fått bruk for den, så har jeg hjelpt noen som ikke har fått start på bilen, da jeg ikke har lyst til og bruke start kabler på bilen min til andres da jeg kan skade elektronikken i bilen min, for og hjelpe andre. men kjekt og ha liggende, den dagen jeg ikke har strøm på bilen for jeg har glemt og skru av et lys eller bak luka har stått oppe.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AGM brukes vel i de fleste nye biler? Man må ha det siden det er såppas med forbrukere. I kalde Norden ville nok ikke en ny(ere) bil funket bra med syrebatteri. 

Et splitter nytt syrebatteri kan jo kortslutte om det er beinkaldt ute og batteriet har lite strøm.  

 

Forøvrig så blir AGM/gelbatterier også svekket, men ikke på langt nær så fort som syrebatteri. Vedlikeholdslading som nevnt over her, må til.

Endret av bmwmann24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den laderen her http://www.conrad.com/ce/en/product/856317/Black-Decker-Automatic-charger-BDSBC10A

 jeg forsøkte først å lade foran, men etter kort tid så koblet laderen ut med melding "service or replace batteri" den analyserer og er følsom så antar at det er noe elektronisk som kan forstyrre den ved tilkobling foran, for da jeg koblet den på direkte bak så ladet den uproblematisk i en time før den gav melding om at batteriet var fullt. i utgangspunktet så skal vel dynamoen lade tilstrekkelig selv om det er kaldt, er forbruksbevisst på strømforbruk i bilen så tviler på at det er laderen som er "problemet" står at den er egnet for AGM.  skal se på det med skrujern i låsen osv

Endret av WMBtsatnaF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...